Wat is er nieuw

mss zijn Rio nanay 900 liter

• Onderwerp starter Onderwerp starter mss
  • Startdatum Startdatum
Apistogramma agassizii tefe misschien? Niet uit de rio negro maar o zo mooi. Heb ze Zoff ook besteld.

Erwin, Staat inderdaad op het lijstje van 4 maar ga eerst even op zoek naar leuke Meerval/algeneter waarschijnlijk 1 a 2 hout eters en nog iets erbij heb nu wat soorten gevonden waar ik wel interesse in heb.

Qua apistogramma's is het meer wat beschikbaar is en gezien het een grootte groep betreft is prijs toch enig sinds van belang en besluit staat nog niet vast of het 1 grootte groep wordt of 2 kleinere groepen dwergjes

Mark, Hihi 2 keer wauw daar doe ik het voor 🙂 en ja echt een beauty ben er ook echt weg van precies wat ik hoopte dat het zou zijn en zwemmen goed samen met de andere wat ook mooi is om te zien.

Sfeer plaatje.

eOML-DrNvAVuAhlk1QNMMve4PUYS4eQi.jpegIMG_7840 by kochstijn, on Flickr

Tijdens het voeren CHAOS en nu is ook de echte kleur van de tetras te zien al lekker rood toch.

eOML-DrNvAVuAhlk1QNMMve4PUYS4eQi.jpegIMG_7815 by kochstijn, on Flickr

Het eerste gedeelte van je visbestand vind ik erg mooi. 2 Bijzondere soortjes die je niet dagelijks bij een lfs tegenkomt volgens mij.
Dit beloofd wat voor het overige bestand..... Je begrijpt dat de druk op je schouders nu erg groot is h� hahaha

Volgens mij heb je de namen van deze diertjes nog niet vermeld. Het visje met de hoge rugvin lijkt qua bouw erg veel op mijn Megalamphodus megalopterus - Zwarte Fantoomzalm. Zou dit verre familie van elkaar zijn?

Je hebt daar echt een pareltje van een aquarium in huis staan joh. Ik zou er qua indeling niet al teveel meer aan doen. Misschien in de linkerhoek nog een eenzame echinodrus of vallisneria maar voor de rest niet. Ik zou wel willen adviseren om er wat mooie drijfplanten in te doen. Limnobium wellicht?

Gr Robin

Robin enorm bedankt voor je complimenten ben ook erg blij met de keuze.

Grappig dat je zegt 2 bijzondere soorten de Iguanodectes is absoluut een bijzonder visje en weinig gehouden. De andere daar in tegen wordt iets meer gehouden enkel vrij vaak onder te fel licht en zijn meestal ook nakweek. Mijn is wildvang uit de Rio negro en door het gedimd licht komen de kleuren echt tot hun recht en ik voer ook gewoon erg gevarieerd diepvries,groen,levend en premium droogvoer.

Haha ik voel de druk maar denk dat dit wel goed komt nadeel is het niet beschikken over een osmose apparaat maar dat maakt niet enorm veel uit gezien ik niet van plan ben te kweken ongeacht de soort.

Je idee qua planten klinkt leuk maar heb inmiddels al wat nieuw klein hout in een bak met water liggen. De bedoeling is na verversing en schoonmaken dat de linkerkant (bodem) lekker vol komt met mooi stukken hout voor de cichliden en dus de hoogte blijft zo vrij als nu merk dat de vissen dit wel kunnen waarderen. wat betreft je idee over drijfplanten besloten dit niet te doen omdat het al een aquarium is met 'weinig' licht en ik schijn het voor elkaar te krijgen zelfs die planten kapot te krijgen 😉

Ik heb al eerder aangegeven: Het is jouw bak dus je moet doen wat jij wilt.
Ik heb 2 Z-A bakken. Beide met drijfplanten. Het is een genot om te zien hoe de vissen door de wortels van de drijfplanten racen. Zelfs de apisto's doen dit met grote regelmaat in beide bakken. Persoonlijk zou ik niet meer zonder willen. Ja, je bak wordt NOG donkerder maar je vissen vinden dit absoluut niet erg.

Bij mij in de 80cm ging de Limnobium ook kapot/dood. Na een nieuwe lading heb ik besloten om wekelijks een half dopje vloeibare plantenvoeding toe te voegen. Nu groeit het de bak bijna uit!

Ik maak ook geen gebruik van osmosewater. Toch kan ik het blijde nieuws vermelden dat de A.Erythrura larfjes hebben in de 80cm. Ik had dit niet verwacht, zeker niet nadat ik 3 weken geleden nog witte stip had in de bak. Het is door het zweefvuil jammer genoeg niet goed op foto vast te leggen.

Gr Robin

Hoi Robin,

Wat een goed nieuws zeg enig idee hoeveel je er hebt? en we zien de foto's wel verschijnen als het zich toelaat.

Probleem is dat de iguanodectes van de drijvers smullen dus on begonnen werk en zoals eerder vermeld het gaat hier constant dood. De java varen maakt wel nieuw blad aan inmiddels.

Ik kijk het nog even zonder aan gezien het al een gedimmed aquarium is zie ik niet in waarom er drijvers in moeten maar ik houd het in de gaten.

Deze week nog wat hout toevoegen en dan zal ik nog eens wat foto's maken

Ben je er al uit wat voor Loricariidae je houden wilt?

Als houteters zou ik gaan voor Panaque of Panaqolus; er zijn supermooie soorten te vinden. Zelf ben ik weg van de L-204; een leuke houteter. Ook de L453 vind ik mooi, maar het is uiteraard een kwestie van persoonlijke smaak.

Als groeneter lijkt mij in jouw bak wel gaaf om er een paar exemplaren van een Sturisoma-soort te houden. Ook gave dieren.

Keuze te over om een prachtig bestand in een prachtige bak te zetten.

Ja leuk he! Gisteren telde ik er ongeveer een stuk of 25a30. Vandaag zag ik er nog maar 6. Ik vind dit geen probleem hoor. Ik zit niet op een bak vol ellende te wachten met opgroeiende apisto's. Toch vind ik het goed om te zien dat het op kraanwater dus ook wel degelijk mogelijk is om een nestje te krijgen. Btw het mannetje kijkt totaal niet naar zijn grut om. Beide vrouwtjes zijn er wel heeeeel erg druk mee.

Ik zou eigenlijk eens een filmpje moeten uploaden van mijn Z-A 1.20bak. Dan kan je goed zien hoe vrijwel heel mijn visbestand geniet tussen de wortels van de drijfplanten (pistia in dit geval).
Zelfs de C. Panda spelen regelmatig verstoppertje... Ik heb echter geen idee hoe je een zelfgemaakt filmpje op dit forum moet zetten.

Meer hout is altijd goed hahaha. Ik kijk nu al uit naar je foto's. Enig idee wanner je dwergjes gaat toevoegen?

Gr Robin

@erwin, Besloten om inderdaad eerst te focussen op de meervallen en dan voornamelijk 1 a 2 houteters gezien er toch wel erg veel hout in mijn bak ligt. Ik heb een paar namen naar mijn vriend toegestuurd hij kijkt wat er beschikbaar is en vanuit daar ga ik een keuze maken. Het zijn 6 soorten en allemaal hout eters kleinste 8 cm en grootste 12 wil qua vissen niet over de 12 cm heen gaan.

Wat betreft sturisoma heb ik over zitten denken maar weet niet of het een ideale combinatie is met apistogramma's zeker gezien het een groep betreft ben me dus nog even aan het inlezen daarover. Mag ik besluiten dat ik de bodem buiten de houteters toch leeg wil laten ga ik voor een Hypoptopoma soort welke weet ik nog niet.

En nogmaals bedankt voor je compliment en reacties.

@Robin,

Absoluut goed nieuws hopelijk krijg je het toch voor elkaar wat kleintjes groot te krijgen.

Je moet gewoon een filmpje maken en hoe je dit plaats geen idee,

Klopt enkel wil het hout al is het klein niet echt zinken dus moet nog even geduld hebben en dan kan ik ook de eerste echt schoonmaak doen. De dwergen worden als laatst toegevoegd dus waarschijnlijk januari wil er 100% zeker van zijn dat ik achter mijn keuze sta dus gun ik me zelf extra tijd en het aquarium is dan ook 4 maanden oud en goed rijp.

Nu de opgave is een mooi houteter zoeken want die ga ik nodig hebben in een bak met zo veel hout.

De tetra's zijn echt kleine boefjes als ik met me hand erin ga dan zitten ze aan me hand. De Iguanodectes hebben het vooral op mijn drijvers gemunt ondanks dat ik groenvoer en algentabletten.

Iemand enig idee hoe ik een beter stroming krijg in de gehele bak dus niet alleen het oppervlakte? door de vrij hoge waterstand van 66 cm merk ik dat enkel de eerst 15 cm stroming heeft en dan niks meer waardoor er best wat vuil op het hout blijft liggen.

Zit er aan te denken om een kleine stromingspomp toe tevoegen

Y_A6WGgVGfztZfOBn99IyfRZsv2VIJfl.jpegIMG_7859 by kochstijn, on Flickr

Thermometer gaat er uiteraard uit 😉..dacht even foto plaatsen van het linker gedeelte van aquarium met de open ruimte

Maarten bedankt 🙂..nog wat kleine aanpassingen en ik ben zelf ook 100% tevreden (als dat �berhaupt gaat 100% tevreden 😉

Beetje te donker naar mijn smaak maar verder heel erg mooi.
Een stromingspompje kan de oplossing voor je zijn idd.

John John 🙂...Het is een donker bakje maar daardoor komt de kleur wel beter uit. Al moet ik zeggen dat hij niet zo donker is als op de foto moet nog beetje met de camera spelen lol ben zo n leek.

Denk inderdaad dat ik me gewoon een stromingspompje aanschaf.

Wat me opvalt aquarium staat op me bureau dat ze enorm nieuwsgierig zijn en eigenlijk de gehele tijd aan de kant zwemmen waar ik zit 🙂.

Is trouwens wel iets van een lichte kaamlaag aan het oppervlak te zien.
Zal vast wel ergens staan maar welk filter staat er nu op de bak?

Leuk,nieuwsgierige vissen.
Hier verstoppen ze zich juist als ze me zien 😉

John, staat inderdaad op pagina 1 maar het is een JBL 1500E en Jbl E901 dus groot genoeg zou je denken.

Er zit inderdaad een klein laagje op eigenlijk niet de moeite om te noemen. Maar vandaar de keuze om toch een stromingspomp er aan toe te voegen en zo heb ik ook geen dode hoeken meer.

Absoluut zijn erg nieuwsgierig.

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar heb je ��n filter? Ik heb twee filters, elk aan ��n kant. Zo is er over de hele lengte van eht water beweging.

Oh, wacht, zie dat je al twee pompen hebt.

Zag het idd staan op de eerste pagina,naar mijn mening is je filtering echt minimaal.
Je bak is 900 liter en eigenlijk kan je er wel vanuit gaan dat je filters na een tijdje draaien rond de helft van de opgegeven capaciteit zitten dus reken maar uit.

John, Mmmm oke ja kan het nu niet meer veranderen gezien we toch over flinke bedragen praten. Volgens beide filters zouden ze in totaal goed zijn voor een aquarium van 1100 Liter.

Zal vanavond een stromingspomp bestellen als ik het goed begrijp betekend meer stroming ook meer zuurstof of zeg ik nu iets doms?.

Als de stroming over het wateroppervlak gaat wel 🙂 Als je de stromingspomp meer onder in de bak plaatst zal er aan het wateroppervlak minder beweging zijn en dus ook minder zuurstofopname

Hoe kom je aan die 1100 Stijn?

JBL Cristal Profi e901 90 tot 300 l
JBL Cristal Profi e1500 200 tot 600 l

Ivo,

Uiteraard is dat een fout van mij moest 2100 L/h en ik had het over pomp capaciteit mijn fout.

De stromingspomp wordt inderdaad gebruikt voor het wateroppervlakte Maarten.

Plus nog wat foto's van de snelle rakkers denk dat hun een beetje extra stroming wel waarderen.

HrX5pcoIWXd0L6Y9XecnwXMsF6RrkOhQ.jpegIMG_7897 by kochstijn, on Flickr

HrX5pcoIWXd0L6Y9XecnwXMsF6RrkOhQ.jpegIMG_7888 by kochstijn, on Flickr

Het vechten om plek van baas is bijna over deze heeft niet gewonnen 😉

HrX5pcoIWXd0L6Y9XecnwXMsF6RrkOhQ.jpegIMG_7917 by kochstijn, on Flickr

Mooi hoor Stijn :petjeaf:

Even wat verzoekjes:
- filmpje! 😀
- totaaltje van recht voor de bak :deal:

Over je filters trouwens nog even. Ben het met deels met John eens. Qua rondgepompt water per uur zit je (op termijn) misschien wat krap. Aan de andere kant je bezetting is erg laag en als er alleen nog dwergen bijkomen blijft dat zo. Qua afbraak van afvalstoffen zit je dan denk ik wel prima. Idee van een stromingspomp vind ik daarom zo gek niet.

~ Ivo

Ivo bedankt voor je compliment,

Verzoekjes komen helemaal goed enkel filmpje weet niet hoe dat uitpakt zal denk extra moeten bij verlichten. Tevens is het zo dat de vissen zo nieuwsgierig zijn en aan de voorruit plakken als ik er ben 😉..

Zal eens een totaaltje maken van de rechterkant heb nu wel een stuk hout weg gehaald om te kijken of dit de stroming bevorderd. zal ook van de linkerkant maken heb daar weer wat kleine stukken hout toegevoegd en blad.

Wat betreft de pomp capaciteit ik denk dat ik het nog even aan kijken maar als het over x aantal weken/maanden na mijn idee nog niet goed is zal ik gewoon een flink filter aanschaffen.

Buiten de dwergjes zal er niet veel bij komen inderdaad. En fijn om te horen dat het idee van de stromingspomp nog zo dom niet is 🙂 🙂

Linkerkant zoals hij was en zal een nieuwe maken als ik thuis ben.

Z5zE6O2rAi4bSfJs0WMAzDdM2TP0BZlq.jpegIMG_7720 by kochstijn, on Flickr

stijn,ziet er goed uit kerel...de vissen zien er ook mooi uit,vooral die iquanodectus zijn apart...deze zijn nog niet op volwassen lengte? of blijven ze zo klein...

Arnold bedankt..Het is de kleinste uit de familie. het meeste is al op volwassen lengte 7 cm enkele zullen zo'n 5 cm zijn en hebben dus nog wat te groeien maar heb bewust voor deze gekozen ivm de lengte en kleuren combinatie. Moet enkel aankijken of de combi met de tetras goed blijft gaan ivm snelle en trage zwemmers tijd zal het leren.

apart neem ik maar als in mooi apart 😉

De stromingspomp zal in ieder geval in smaak vallen bij de iguanodectes heeft heer Sch�fer mij verteld melden wel dat dit meer een persoonlijk observatie was gezien er echt weinig bekend is over deze soort.

Ivo, Wat betreft de Iguanodectes inderdaad maar samen met een goede vriend van mij die een winkel bezit ivm met de regelgeving dat ze enkel aan winkels verkopen.

Stromingspomp is ge�nstalleerd gister dus hopelijk dat ik over paar dagen resultaat zie. Iemand een voorbeeld video van hoe beste te plaatsen heb hem nu links onder de uitstroom van de filter gezet

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan