Otto77 zei:
Heb ik het goed begrepen dat je Biotodoma Cupido overweegt?
Dat vind ik een prachtige vis, qua kleur, vorm en afmetingen. Bovendien schijnen ze zachtaardig te zijn.
Voor m'n eigen ZA-bak in planning wil ik Kardinalen en een koppel Adoketa's houden die nu in m'n huidige bak zitten.
(+ m'n cory's, otocinclussen, L144 en L168)
De school Kardinalen zou ik willen uitbreiden, en er zou nog een grotere vis bij mogen.
Ik had gedacht aan 6-8 redschoulders. Maar ook de combinatie met Cupido's heb ik overwogen.
Nu zijn de Cupido's geen echte blackwatervissen, maar de Biotodoma Wavrini is dat wel.
Ik heb dus 3 "Rio Negro" vissen om uit te kiezen: Kardinalen, redschoulders en Wavrini's.
De 3 combineren zal te druk zijn vrees ik. Maar elke combinatie van 2 moet wel mooi zijn.
Omdat de Kardinalen al sterk kleur brengen, denk ik dat een groep Wavrini's in een donkere bak een prachtige combo moeten vormen.
Alleen zijn ze nogal bodemgericht, en dat zijn de cory's en Adoketa's ook al.
Ik vrees dus dat deze combinatie minst verstandig is.
De redschoulders zouden ook mooi combineren met de Kardinalen, maar ik vrees dat de bak (160x65x65) misschien net iets te krap is voor deze grote vissen. Ik wil het gevoel hebben dat ze nog kunnen zwemmen, en niet van links naar rechts ingesloten zitten.
Tenslotte is er nog de combo Wavrini en redshoulder, maar dan vallen de Kardinalen af. In een donkere Rio Negro-bak komt zo'n school juist extreem tot z'n recht. Zelden zie je Kardinalen in hun echte biotoop.
Ik ben heel benieuwd naar jou uiteindelijke keuze. Ik kijk nu al uit naar de foto's.
Hallo Ortwin,
Dat heb je inderdaad juist de Cupido is een feit enkel ben ik op zoek naar de Rio nanay dus dat is nog een zoektocht, Dit is de meest kleurrijke van allen vangplaatsen. Klopt zijn erg zachtaardig maar wel met leuk onderling gedrag.
De combinatie cupido en redshoulders lijkt mij eerlijk gezegd een prachtige combinatie ze leven beide in verschillende lagen van het aquarium en in je maat aquarium zou je best een mooi groep van beide kwijt kunnen.
Je wilt dus bij de Adoketa eventueel nog een grootte cichliden en je twijfelt tussen cupido,redshoulders of kardinalen hopelijk heb ik het juist gelezen. Maar je neemt dan ook mee de l-nummers en cory's correct?.
Wat ik zo lees is de combinatie cupido,maanvis,kardinaal wel een goede combi, Al denk ik dat je gelijk hebt als je Adoketa,cupido,maanvis,kardinaal dat het iets te veel van goede is.
Denk dat in jou bak juist Adoketa,cupido,kardinaal wel mooi zal zijn moet ik wel toegeven dat ik niet weet wat adoketa x cupido doet of de cupido's niet te zachtaardig zijn?.
Maanvis en kardinalen combineren kan zeker in jou aquarium maat maar durf niet te zeggen of dat een goede combinatie is met je Adoketa..Maar als je die weg zou laten (bij wijze van) kun je best 50-100 kardinalen kwijt en 8 volwassen redshoulder ben ik van mening.