Murene..maar welke soort?


Misschien heeft een dierentuin interesse. In zeldzame gevallen willen ze zulke dieren, weleens aannemen.
Ik neem aan dat de eigenaar er 200euro of meer voor heeft betaald. Dierentuinen geven vaak geen geld in ruil voor de dieren als ze zal al zouden willen.
Op marktplaats verkopen ze redelijk snel ook voor een hogere prijs omdat ze redelijk zeldzaam zijn in de hobby. Vraag is dan weer of die bak wel goed zou zijn maar tja
 
Ik neem aan dat de eigenaar er 200euro of meer voor heeft betaald. Dierentuinen geven vaak geen geld in ruil voor de dieren als ze zal al zouden willen.
Op marktplaats verkopen ze redelijk snel ook voor een hogere prijs omdat ze redelijk zeldzaam zijn in de hobby. Vraag is dan weer of die bak wel goed zou zijn maar tja
Dierentuinen geven inderdaad geen geld. Maar als ze het belangrijk vind dat hij goed terecht komt dan moet die 230 euro niets uitmaken.

Maar ik hoop dat ze een goed tehuis voor hem kan vinden.
 
Ik neem aan dat de eigenaar er 200euro of meer voor heeft betaald. Dierentuinen geven vaak geen geld in ruil voor de dieren als ze zal al zouden willen.
Op marktplaats verkopen ze redelijk snel ook voor een hogere prijs omdat ze redelijk zeldzaam zijn in de hobby. Vraag is dan weer of die bak wel goed zou zijn maar tja
Welzijn van het dier > Geld.
Best jammer dat je dat niet helemaal snapt.
 
Het welzijn van het dier voorop, dat staat vast.
Maar laten we realistisch blijven, ookal is het de fout van de koper, 230 euro is veel geld.
En als je hem vaan wat minder naar een hobbyist kunt brengen zou ik dat eerst bekijken voor je naar een dierentuin gaat.

Wat ik overigens begrijp over de discussie (en ik al in het begin aangaf..) er bestaan geen zoetwater murenen, of er is nog geen duidelijk over.
Maar hoe groot is de kans dat van de 214 soorten die momenteel ontdekt zijn en allemaal in brak/zout water leven, er opeens nu een zou zijn die permanent leeft in zoetwater.
 
Maar hoe groot is de kans dat van de 214 soorten die momenteel ontdekt zijn en allemaal in brak/zout water leven, er opeens nu een zou zijn die permanent leeft in zoetwater.

canigetanamen.jpg
 
Maar hoe groot is de kans dat van de 214 soorten die momenteel ontdekt zijn en allemaal in brak/zout water leven, er opeens nu een zou zijn die permanent leeft in zoetwater.
Niet alleen dat, maar op de paper die Nekko als bewijs gebruikte, staat duidelijk dat er 28 onderzoekers in zoetwater zochten, 14 in brak, en 14 in zout (of iets dergelijks).
Dan is het toch logisch dat er in zoetwater meer werden gevonden? Vooral gezien de zee heel groot is, is het logisch dat je ze daar moeilijker kunt vinden. Raar onderzoek, eigenlijk verbaast het me dat het werd geaccepteerd en gepubliceerd.

Maar laten we realistisch blijven, ookal is het de fout van de koper, 230 euro is veel geld.
En als je hem vaan wat minder naar een hobbyist kunt brengen zou ik dat eerst bekijken voor je naar een dierentuin gaat.
Ik ben ook niet tegen het idee om het aan een hobbyist te verkopen, zolang de hobbyist die hem overneemt er voor kan zorgen.
Wat mij irriteert aan het bericht van Nekko is:
"Vraag is dan weer of die bak wel goed zou zijn maar tja"

Dat is niet de juiste houding.
 
Met verbazing deze topic gelezen. Wat een hufters zijn het toch die LFS als ik bovenstaande moet geloven. Volgens mij is er maar 1 verantwoordelijk, sorry Patty dat is de koper.je wilde een blikvanger, nu die heb je.
Als wij aquarianen aparte vissen willen houden, worden ze ook aangeboden. De handel bepaald een handelaar zet geen vissen in zijn bak die onverkoopbaar zijn. Niet elke verkoper heeft kennis dat klopt, maar ik ben zelf ook verplicht onderzoek te doen. Krijg je informatie van de verkoper krijgt en je besluit tot koop en later blijkt die informatie niet te kloppen, dan kun je ze hierop aanspreken. Je hebt ook als koper rechten ook al gaat het om levende handel.
Als wij een tv kopen wordt het hele internet geplunderd voor informatie of de tv niet ergens 10€ goedkoper is, maar als we een bezoekje aan de LFS brengen,hopa er kleeft weer een visje aan mijn handen hij was zo leuk, zo kleurrijk zo apart. Bij thuis komst oja wat heb ik ook alweer gekocht ff opzoeken. Iedereen of bijna iedereen heeft wel een telefoon met internet, heb je het niet schrijf je de naam op en ga je thuis zoeken en lezen, ff google en je weet wat er in de bak zit.
Gewoon wikipedia niet dat die info altijd heilig is maar daar staat, roofvis, nachtactief, visetend enz.10 sec. zoekwerk.
 
Ik heb de murene toch terug gebracht naar de winkel.. hij at niet meer van het voer wat Ik hem gaf, maar at wel degelijk mij vissen op! Ik heb geprobeerd een goed huis te zoeken maar ik wilde ook niet dat er nog meer vissen als voer zouden eindigen. Ik had er een nieuwe lamp op gezet. De helialux spectrum waardoor ik ook met het 'maanlicht'kon zien wat er gebeuren en dat heeft mij snel moeten laten beslissen. Ik ben niet iemand die een dier neemt om het weer weg te doen, maar in een aquarium kunnen de kleinere vissen gewoon niet 'ontsnapen' aan de murene. Ik houd mezelf voor dat niet iedereen een vis koopt van meer dan 200 euro, en dat hij dus goede kansen heeft om het veel beter te treffen.. Ik heb mijn lesje weer geleerd..
 
maar at wel degelijk mij vissen op!

Nu al! En hij is nog zo klein en schattig!
Er werd hier in het topic dan wel beweerd dat je dat kan vermijden door elke dag een stukje verse vis te voeren maar dat is echt flauwekul volgens mij.
Naast het feit dat dit vele praktische gevolgen heeft mag je het dan ook nooit overslaan of de vis gaat zichzelf bedienen...
En dan nog: als je een vis gewoon maakt aan verse vis dan gaat het niet lang duren voor hij beseft dat de rest van zijn buffet rond hem zwemt....
Zo dom zijn dieren niet.

Jammer dat je hem moest terugbrengen inderdaad maar ik blijf erbij: het is vooral jammer dat deze vissen zomaar verkocht worden en dan op de koop toe nog door randdebielen die zelfs niet weten welke soorten ze verkopen.
De tragedie wordt alleen maar groter als je dan ziet dat mensen er vervolgens alles aan doen om aan te tonen dat deze vis wel in zoetwater kan blijven, dat hun bak wel groot genoeg is, .... :stop::stom:

Jij hebt een lesje geleerd, maar ik vrees dat de verkoper niet wijzer is geworden. Terwijl dat eigenlijk veel belangrijker is. Ik vraag me af welk verkooppraatje hij zal hanteren bij de volgende klant met interesse...
Vooral de sector zelf (de handelaars, de dealers, .... ) zou zich moeten schamen voor zulke wanpraktijken en georganiseerde dierenmishandeling. :deal:
 
Goede keuze! Was de winkel zo netjes om het geld terug te doen? Of dat niet? Ook prima als je er niet over wilt antwoorden hoor!
 

Terug
Bovenaan