Daar kan het dus allemaal niet aan liggenIk woon overigens in de kop van Drenthe.
Wat is er in die week anders? Het weer? Water niet ververst? Meer/minder voer?Bekijk bijlage 347210Bekijk bijlage 347211
"Hello Blue Alg my old friend,
I see you've popped up once again..
I go a weekje op vacancy,
And as I trug come is this what I see..." 🎤🎶
Warm water kan minder zuurstof bevatten en blauwalg gedijt goed in zuurstofarm water.Nou, inderdaad het weer, uiteraard.
En op advies heb ik het waterverversing vorige week beperkt gehouden, en afgelopen week uiteraard niet.
Ja, het gaat precies volgens verwachting.O jee daar is-ie weer… maar je hebt er wel een mooi liedje van gemaakt.
Je moet ook niet te moeilijk denken, de blauwalg weghalen en even afwachten...Maar de rest is ongetwijfeld niet ok.
Ik snap je frustratie. Maar het blijft een levend gebeuren en dat laat zich kennelijk niet altijd zo sturen zoals jij graag wilt.Nee, dat niet.
Maar het is wel de zoveelste keer.
Dat geeft extra belasting en daar is de blauwalg gek op en al helemaal met de warmte.blaadjes laten los
Klein.Ik snap je frustratie. Maar het blijft een levend gebeuren en dat laat zich kennelijk niet altijd zo sturen zoals jij graag wilt.
Niet teveel veranderen, steeds een ding tegelijk, dus systematisch kijken of je de oorzaak kunt achterhalen.
Hoe groot is deze bak?
Heb je een idee waarom de groei stopt? Is het mogelijk dat naarmate de planten groter worden je te weinig planten voeding en co2 overhoud of het licht teveel wordt weggenomen door de grote planten?Ja, het gaat precies volgens verwachting.
Plantjes groeiden tegen de klippen op, groei stopt, blaadjes laten los, blauwalg komt.
Ik ben de frustratie voorbij.
Lach er maar wat om.
Zoveel mogelijk de alg dagelijks afhevelen alsmede plantresten en hopen op koeler weer.Dat geeft extra belasting en daar is de blauwalg gek op en al helemaal met de warmte.
Jep, dat klopt.
(En blijkt)
Ik snap je redenatie met de warmte maar juist dan zou ik het toch wel doen want door de warmte gedijt die rotzooi nog beter en is juist dan onderhoud belangrijk.De alg mag nog even blijven.
Dat men niet 4 pagina's door worstelt snap ik volkomen.Als er één ding wel in orde is in mijn bakje is het de stroming.
Er staat een EHEIM 1100 te loeien.
Nee, stroming is eerder teveel dan te weinig.
Maar de rest is ongetwijfeld niet ok.
Kan.Waarom gewoon niet de bodem toestand eruit. Dag bodem bedekking en dag blauwalg en het belangrijkste dag frustraties
Kijk, daarom zuig ik dagelijks met een klein hevelslangetje voorzichtig de losse troep en poepjes uit de bak en behandel ik de ergste plekken met waterstofperoxide. Zo houd ik de blauwalg onder controle en kunnen de baccies in de bodem en de filters gewoon hun werk doen😀het is wel zo dat een ingedraaide bodem bacterien huisvest die juist meehelpen om het organische afval om te zetten. Zonder een bodem zal dat minder gebeuren en dan is de kans op blauwalg volgens mij niks kleiner.
Blauwalg zie je vaak bij veel organische stikstof en hoe meer bacterien je hebt des te beter dat wordt omgezet.
Ikea lampje zal dan ook geen wonderen doen.Ik zal zo even aan de gang.
Het water is overigens 25 graden.
Zo warm lijkt me dat nu toch ook weer niet.
Dan zouden vrijwel alle tropische aquaria last van blauwe alg moeten hebben.
Overigens is de destijds aangeschafte vallesneria inmiddels bruin.
Dus dat gaat er maar weer uit.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.