Wat is er nieuw

Nano aquarium 20l Zuid-Amerika

Xiano #pareldanio

Well-known member
Lid geworden
20 augustus 2019
Leeftijd
19
Ik zoek een soort kleine Cichlide of killivisje, een soort karperzalm en een algeneter uit Zuid-Amerika.

Liefst zo klein mogelijk want het is voor een 20l aquarium.

Hier kan je niks verantwoord in houden. Je zal echt een paar slagen groter moeten gaan als je vissen wilt houden.

Ik ben het met de voorgaande reacties een en dat geld ook voor je andere bakje waar je een topic voor hebt geopend. Hooguit een betta zou kunnen maar ik vindt 30 liter een betere inhoud.

Bosje Zuid-Amerika. gekweekte rozen is een beter idee :sorry:😀

Ik ben het met de voorgaande reacties een en dat geld ook voor je andere bakje waar je een topic voor hebt geopend. Hooguit een betta zou kunnen maar ik vindt 30 liter een betere inhoud.
Ik vind de betta zeer mooi. Ik zal er zeker een houden.

Hoe groot is de bak? En hoe veel water zit er netto in, dus alles ingericht en al, hoeveel water kan je dan nog kwijt? Wellicht heb je een foto van het aquarium?

Hoe groot is de bak? En hoe veel water zit er netto in, dus alles ingericht en al, hoeveel water kan je dan nog kwijt? Wellicht heb je een foto van het aquarium?
Nee, ik heb het aquarium nog niet maar het aquarium is 22 cm breed, 31 cm hoog en 36 cm lang.

Heb je dan niet de mogelijkheid, evt via marktplaats ofzo, om een groter aquarium aan te schaffen? Hoef je niet een heel groot budget voor te hebben

Maar er zit wel al verlichting bij, een binnenfilter en nog wat ander dingen.
Het is de SuperFish 20

van sommigen kilisoorten kan je gerust een koppeltje in een 20l bakje houden. Maar meer kan je er niet bij doen.

Ken je een paar soorten?
Enkel afrikaanse soorten
Bvb de aphyosemion gabuense bouhmi of de a. Australe (gold).
Over het algemeen zijn de meeste aphyosemion en chromaphyosemion soorten prima geschikt.
MAAR enkel 1 koppel en geen andere dieren.
En liefst zo veel mogelijk dichte beplanting.

Enkel afrikaanse soorten
Bvb de aphyosemion gabuense bouhmi of de a. Australe (gold).
Over het algemeen zijn de meeste aphyosemion en chromaphyosemion soorten prima geschikt.
MAAR enkel 1 koppel en geen andere dieren.
En liefst zo veel mogelijk dichte beplanting.
Ik ga voor de kaap Lopez gaan.

van sommigen kilisoorten kan je gerust een koppeltje in een 20l bakje houden. Maar meer kan je er niet bij doen.
Je ooit al eens verdiept in die visjes? die leven namelijk ook gewoon in grote waterpartijen, die drogen dan langzaam op waardoor er kills (kleine plasjes water) ontstaan die uiteindelijk ook opdrogen en de vis doodgaat, voor ze doodgaan leggen ze eitjes in die kills, vandaar d enaam killifish, maar nogmaals: ook die hebben een veel grotere bak nodig

Je ooit al eens verdiept in die visjes? die leven namelijk ook gewoon in grote waterpartijen, die drogen dan langzaam op waardoor er kills (kleine plasjes water) ontstaan die uiteindelijk ook opdrogen en de vis doodgaat, voor ze doodgaan leggen ze eitjes in die kills, vandaar d enaam killifish, maar nogmaals: ook die hebben een veel grotere bak nodig
ik heb er jaren gekweekt in 10l bakjes, daar deden ze het prima in. Sommige soorten leven hun ganse leven in plasjes die niet meer dan een voetafdruk groot...
Zolang je bij de kleinere soorten (max 4-5cm) blijft is er echt niets aan de hand.

ik heb er jaren gekweekt in 10l bakjes, daar deden ze het prima in. Sommige soorten leven hun ganse leven in plasjes die niet meer dan een voetafdruk groot...
Zolang je bij de kleinere soorten (max 4-5cm) blijft is er echt niets aan de hand.
Ik wou heel onaardig zijn maar hou me in, maar iets met broodfok en dierenmishandeling

Ik wou heel onaardig zijn maar hou me in, maar iets met broodfok en dierenmishandeling
Vissen die hun niet goed in hun vel voelen hebben weinig kleur... dat weet iedereen die een beetje deftig met vissen bezig is.
Dus geloof me gerust als ik zeg dat ze zich allerminst slecht voelden.
Ik ben zeker geen fan om vanalled van (ook kleine) visjes in kleine bakjes te steken.
Maar een betta en sommige killi soorten zijn daar uitzondering van...vraag aan gelijk wie die zich ietwat deftig bezighoudt met killi's.

enne broodfok impliceert dat er iers aan te verdienen valt en dat is met killi's zeker niet het geval... ik heb ze allemaal gratis moeten weggeven of ik zat er nu wss nog mee.

De nothobranchius guentherii kan die er in?

Deze bak in netto lang geen 20 liter dus te klein voor deze visjes als je het mij vraagt. Als je hem nog moet kopen zou ik voor een 30 of 40 liter gaan.

Dat scheelt al zo n 10 liter en dat is al mooi meegenomen.

Kunnen daar endlers in? zo ja, hoeveel?

Absoluut niet. Veel soorten kweken alleen in kleinere bakken, zoals Parosphromenus. De meeste kwekers houden koppels en zelfs groepen in bakken van 12-25l. Ik heb zelf ook een koppel gehad in 16 liter. Gewoonweg omdat ze in grotere bakken niet zullen kweken tenzij je grote groepen hebt.

Kunnen daar endlers in? zo ja, hoeveel?
Nee, die hebben iets grotere bakken nodig.

Absoluut niet. Veel soorten kweken alleen in kleinere bakken, zoals Parosphromenus. De meeste kwekers houden koppels en zelfs groepen in bakken van 12-25l. Ik heb zelf ook een koppel gehad in 16 liter. Gewoonweg omdat ze in grotere bakken niet zullen kweken tenzij je grote groepen hebt.

Omdat ze van nature in hun laatste einde van hun leven, paren met elkaar als ultieme overlevingsdaad van de soort in stand te houden in een klein plasje water van misschien 5 liter, zegt niks over hoe ze daarvoor leven (in groot open water), en als je doel kweken is ja dan is een klein tijdelijk bakje prima, maar niet om ze daar meer dan een jaar in te laten leven want daar verpieteren de visjes in.
Misschien je toch wat meer verdiepen erin?

Omdat ze van nature in hun laatste einde van hun leven, paren met elkaar als ultieme overlevingsdaad van de soort in stand te houden in een klein plasje water van misschien 5 liter, zegt niks over hoe ze daarvoor leven (in groot open water), en als je doel kweken is ja dan is een klein tijdelijk bakje prima, maar niet om ze daar meer dan een jaar in te laten leven want daar verpieteren de visjes in.
Ze leven niet in groot open water maar in smalle beken, vaak zelfs in gebieden die door boomstammen, wortels en bladeren bijna compleet afgesloten zijn van de rest van het water. Daarbij maken ze territoria die vrij klein zijn en waar ze absoluut niet uit komen. Waarom voelen ze zich beter in kleine bakken? Omdat ze maar een klein gebied kunnen beschermen. Als de bak te groot of open is zullen ze zich niet fijn voelen. Dit geldt trouwens ook buiten het kweekseizoen dus wat je zegt klopt gewoon niet. Dit heeft niks met overleving van de soort te maken, maar met natuurlijke instincten om open wateren te ontwijken.

Misschien je toch wat meer verdiepen erin?
Ik heb al 4 jaar lang research gedaan naar de natuurlijke habitat en gedrag van Parosphromenus spp. en weet vrij zeker dat wat ik zeg geen onzin is, maar als je zelf wat meer wilt weten over deze soorten kun je bijvoorbeeld deze beelden van de "type location" (oftwel, de plek met de grootste populatie) van een van deze soorten bekijken. Ja, dit is daadwerkelijk het beekje waar deze soort leeft.
https://www.google.com/maps/@1.1111...4!1s0NrKaMl-3Fc0YAE6tX1V4g!2e0!7i13312!8i6656

Toch klopt het denk ik niet wat je zegt, ik heb zat natuurdocumentaires gezien waarbij de killifish centraal stond en die in groot open water leven. Maar misschien verschilt dat per soort

Het Ik heb besloten om tog nog wat groter te kiezen, het wordt een 50 L aquarium.

Welke vissen raden jullie mij aan voor bij een betta mannetje (halfmoon) in een 50 liter aquarium?

Dit is het.

Bijlagen

• 9200000023427284.jpg
    9200000023427284.jpg
    48.8 KB · Weergaven: 112
In een 50 liter heb je best wat keus. Kijk is naar boraras soorten, die kunnen hier perfect in. Ook dwergcorydorassoorten kunnen een optie zijn (corydoras habrosus, corydoras pygmaeus, corydoras hastatus). Verder Kun je kijken naar bijvoorbeeld paracheirodon innessi, en poropanchax normani.

Voor corydorassoorten heb je wel een zandbodem nodig, liefst filterzand.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan