Wat is er nieuw

Nano aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter AquariaManiak
  • Startdatum Startdatum
A

AquariaManiak

Guest
Hai, ik hoor jullie allemaal vragen over een nano aquarium. Nano betekent klein, dus nano aquarium is een soort mini aquarium ? Wat is precies een nano aquarium ? Wat kan je dr in houden etc. etc. ?

Een nano bakje is een bakje met een beperkte inhoud. Hoeveel dat maximaal is dat is een goede vraag en daar is ook geen duidelijke grens voor volgens mij. In nano kun je garnalen houden of 1 Betta of in de wat grotere een heel klein visje.
Zelf heb ik er alleen garnalen of 1 betta in.

In mijn beleving is inderdaad nano=klein=mini maar ja.. wat is klein cq mini.
Als je kijkt naar de nano-bakjes van Dennerle heb je toch al vele maten, van mini-klein (echt nano dus) die 'in het algemeen' niet geschikt zijn voor vissen, maar veelal wel voor dwerggarnaaltjes en/of sommige andere lagere diersoorten, zoals sierslakken bv.
Tot de wat grotere jongens waar je best ook een populatie visjes in kunt onderbrengen.
De nano-cubes van Dennerle

Een nano bakje. 😀
ogFk9HFOwOMM8vpUIMsj9E98WI6Y4Vx-.jpeg

Noem voor het gemak alles kleiner dan 60x30x30cm maar een nano bak, omdat alles wat daaronder zit eigenlijk niet geschikt is voor vissen alleen voor garnalen.

SaskiaZ zei:
Noem voor het gemak alles kleiner dan 60x30x30cm maar een nano bak, omdat alles wat daaronder zit eigenlijk niet geschikt is voor vissen alleen voor garnalen.

Sorry, ik ben niet akkoord dat kleiner dan 60x30x30 niet geschikt is voor vissen. 🙂
Natuurlijk moet je geen manen of goudvissen in zo'n bakje zetten, maar dwergsoorten kunnen best in een fatsoenlijk nanobakje.

In bv een 40 liter qube kun je bepaalde Killi s ook prima houden.

Ja weet ik wel, maar meer als vuistregel voor met name beginners. Kleiner dan 60cm? Dan in principe geen vissen, behoudens enkele specifieke soorten als je ervaren bent/de moeite ervoor wil doen.

Zo beter?

Vooral bedoeld voor mensen die gewoon een paar vissen (namelijk 10-15) in een bakje willen, dat kan echt pas vanaf 60cm, ookal staat er een compleet visbestand op de doos van een 40cm bakje...

SaskiaZ zei:
Ja weet ik wel, maar meer als vuistregel voor met name beginners. Kleiner dan 60cm? Dan in principe geen vissen, behoudens enkele specifieke soorten als je ervaren bent/de moeite ervoor wil doen.

Zo beter?

Vooral bedoeld voor mensen die gewoon een paar vissen (namelijk 10-15) in een bakje willen, dat kan echt pas vanaf 60cm, ookal staat er een compleet visbestand op de doos van een 40cm bakje...

Het probleem is niet dat je een compleet visbestand op de doos ziet staan(want elke soort maat van bak kan een compleet visbestand hebben)
het probleem is dat er complete verkeerde soorten op staan voor dat type van bak.

En trouwens het is niet "zo beter"? 🙂
Net zoals ik het recht hebt om te vinden dat je in nanobakjes wel visjes kan plaatsen heb jij het recht om dit niet te vinden.

Met alle respect, Saskia, ik vind het eigenlijk raar dat jij een oordeel velt over bakmaten terwijl er in jouw roofvissenbak ook wel sprake is van (te?) grote vissen in een relatief kleine bak en van overbezetting...

Jouw keuze hoor, maar als je zelf op 'de rand balanceert' is het niet correct om te zeggen dat alles kleiner dan 60x30x30 een nano is en niet geschikt voor vissen.
Straks komt er misschien iemand op de proppen met een grote roofvissen-bak die jouw 1m20 bak als een nano voor roofvissen bestempelt 😉

saskia zijn bak is prima voor zijn vissen.

Verrassend dat net jij er zo over denkt Neko
:O

Maar goed: elk zijn mening, dus bij deze de mijne:

Mijn argument naar Saskia is veel harder van toepassing op jou vrees ik...
Je hebt zelf (te) kleine bakken, meer nog: regelmatig krimpen ze zelfs tijdens je topics 🙄
Bakken met bijvoorbeeld rare (roof)vissen-combinaties en teveel vissen (dit zijn je eigen woorden).
Daarnaast ga je nu en dan ook vrij impulsief te werk bij het starten van nieuwe projectjes merkte ik al in je vele topics...

Mag allemaal h�, maar mijn punt is:
je moet er dan wel rekening mee houden dat dit ervoor zorgt dat jouw (goedbedoelde) raad, advies of oordeel net iets minder overtuigend wordt voor de oplettende lezer...

🙂

aquarium maten en combo s voor bepaalde vissen blijft natuurlijk een kwestie van naar wie je luistert of wil luisteren, veel amerikaanse bakken zouden volgens "onze" normen zwaar overbezet zijn met te grote vissen. hun hoor je nergens over. las hier laatst ook iets over dat dat in spanje hetzelfde verhaal is.

misschien zijn wij wel "te" voorzichtig, of hun "te" onvoorzichtig... een echte dierenactivist vind aquariums helemaal not done natuurlijk.

willem666 zei:
Verrassend dat net jij er zo over denkt Neko
:O

Maar goed: elk zijn mening, dus bij deze de mijne:

Mijn argument naar Saskia is veel harder van toepassing op jou vrees ik...
Je hebt zelf (te) kleine bakken, meer nog: regelmatig krimpen ze zelfs tijdens je topics 🙄
Bakken met bijvoorbeeld rare (roof)vissen-combinaties en teveel vissen (dit zijn je eigen woorden).
Daarnaast ga je nu en dan ook vrij impulsief te werk bij het starten van nieuwe projectjes merkte ik al in je vele topics...

Mag allemaal h�, maar mijn punt is:
je moet er dan wel rekening mee houden dat dit ervoor zorgt dat jouw (goedbedoelde) raad, advies of oordeel net iets minder overtuigend wordt voor de oplettende lezer...

🙂

Klopt inderdaad. Heb trouwens wel de ornatopytus polypterus weg gedaan. Dus als het klopt is mijn bak in orde nu kwa visbestand.

Wat een nano bakje is, hangt af van het soort aquarium en het land waarin je woont.
Ik zou zeggen dat alles onder de 60l een nano bak is. In Amerika noemen ze een bak van 40g (zo'n 130 liter) nog een nano. In nano's kunnen prima vissen worden gehouden, zoals betta's, heterandria formsa, corydoras pygmaeus enz. Anderen zullen vinden dat het niet kan maar smaken verschillen.

Dan zou ook een 60cm bak van 54 liter daar dus onder vallen :S 😉.

Tja, iedereen moet zelf denk ik maar bepalen wat al dan niet een nano is. Als je het afzet tegen een bak van 2 meter dan kun je een 80cm ook nano noemen 😀.

@Timo, het komt er dus op neer dat nano idd klein betekend.
Maar wat klein betekend is voor iedereen anders.
Net als dat de ene persoon een opel corsa al klein vind, terwijl de andere een minicooper pas klein vind.

In een nano aquarium
kunnen visjes, slakken, garnalen, etc
Met of zonder hout en of planten
Met zout, tropisch zoet of koud water
Vierkant, rechthoekig of rond

en ga zo maar door.

Je kunt er natuurlijk ook een parapluuitlekbak van maken...

Als het hard geregend heeft moet je er wel op letten dat de uitlekbak niet overloopt natuurlijk 😀 😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan