Wat is er nieuw

Nano bakje van Blackmoor

• Onderwerp starter Onderwerp starter blackmoor
  • Startdatum Startdatum
B

blackmoor

Guest
Vorige week heb ik op de Vivariumbeurs in Nieuwegein een nano bakje van 6,75L (15x15x30) gekocht. Ik heb ook een RGB ledstrip van de IKEA gekocht, veel goedkoper dan een aquariumstrip, en het is zelfs instelbaar van kleur! Samen met mijn oude aquariumfilter (van Superfish) , een mooie steen en een beetje creativiteit ben ik van plan hier een prachtige aquascape van te maken gebruikmakend van de EI! Eerst ga ik beginnen met de Dry Start Methode, met garnalenkies als substraat, ik twijfel nog over een voedingsbodem als ik gebruik ga maken van Monte carlo plantjes en pogostemon helferi.

Wat foto's:

Het bakje:
LNtCxV8BBwfZvYSgTGdFGeoFWlR7jI6h.jpeg

Het lampje:

Het lamp armatuurtje in de maak:

Enig puntje van aandacht, ik heb wat geknutselt met oude filtersponzen, maar zou het filter nu wel genoeg capaciteit hebben:

Laatst bewerkt:
De lampenkap ligt er al op hoor! Best leuk geworden zo, nog even de voorkant dichten en de lampjes erin plakken en klaar is kees! Ik twijfel alleen nog over hoeveel strips ik nodig heb, want ze zijn 3,5 watt per strip, en met minder dan 6,75 liter in het bakje is twee strips denk ik teveel....

Het lamparmatuurtje:
CCeIuNfVI97LC6-gKvj3wfxUFBBkkUXd.jpeg

Wat een leuk bakje! En een creatieve oplossing voor de ledstrips 😀

Zelf gebruik ik nooit een voedingsbodem.

Het filtertje heeft meer dan voldoende capacitieit, alleen is niet garnalen proof (in elk geval niet voor babygarnalen).
Je zult er een panty omheen moeten doen en de openingen dicht moet maken met een watje.

Weet je al wat voor garnaaltjes je wilt houden?

Weet je al wat voor garnaaltjes je wilt houden?
Nou, da's nou net het probleem, wij gaan 's zomers altijd 3 weken op vakantie, en ik zou niet weten hoe mijn buren twee bakken tegelijk moeten voeren.

Hoe doe jij dat Sanneke?
Ik weet al niet hoe dat moet met de grote bak i.v.m. hitte in de zomer (alhoewel je dat met een ventilator kan verhelpen) bio co2 (twee maal weeks vervangen is best veel werk, misschien dat ik maar een volwaardig co2 systeem moet aanschaffen)
en voeren, want mijn buren 'verwennen' de visjes altijd,
en ze zijn rond de 70, dus ik weet allemaal niet hoe dat zou moeten.

In het kleine bakje hoef ik misschien geen bio co2, tenzij ik natuurlijk met Hemiantus ga werken, maar ik kan ook wel een minder co2 behoevend plantje nemen natuurlijk.

Garnalen moet je toch ook elke dag voeren? Ik kan natuurlijk een automatische voeder kopen, maar dat is ook niet alles....

garnalen hoeven niet elke dag gevoerd te worden om de 2-3 dagen is zat 🙂 en dan nog maar een heel klein beetje.

ik zag deze bakjes ook op het vivarium, leek mij ook wel handig als tijdelijk opvang bakjes.

zat nog online te zoeken maar kan ze nergens vinden, weet jij nog hoe de stand heette die deze verkochten?

Killivis en corydora verkoopt ze.

Groetjes John.

Nou, da's nou net het probleem, wij gaan 's zomers altijd 3 weken op vakantie, en ik zou niet weten hoe mijn buren twee bakken tegelijk moeten voeren.

Hoe doe jij dat Sanneke?

Ik ga al jaren niet meer op vakantie 😉 Maar mocht ik op vakantie gaan, dan kunnen de vissen en garnalen makkelijk twee weken zonder voer en zonder verversen van water. Uiteraard niet als je baby visjes hebt. De poes alleen laten is een groter probleem 😉

Ik weet al niet hoe dat moet met de grote bak i.v.m. hitte in de zomer (alhoewel je dat met een ventilator kan verhelpen) bio co2 (twee maal weeks vervangen is best veel werk, misschien dat ik maar een volwaardig co2 systeem moet aanschaffen)
en voeren, want mijn buren 'verwennen' de visjes altijd,
en ze zijn rond de 70, dus ik weet allemaal niet hoe dat zou moeten.

In het kleine bakje hoef ik misschien geen bio co2, tenzij ik natuurlijk met Hemiantus ga werken, maar ik kan ook wel een minder co2 behoevend plantje nemen natuurlijk.

Bio Co2 heeft zowel voor- als nadelen. Maar de nadelen zijn dat je snel wisselende Co2 waarden hebt, wat niet goed is voor vissen en al helemaal niet voor garnalen. Ik weet niet of jouw buren dit kunnen.

Garnalen moet je toch ook elke dag voeren? Ik kan natuurlijk een automatische voeder kopen, maar dat is ook niet alles....

Garnalen hoef je zeker niet elke dag te voeren. En als je zorgt voor voldoende bladeren, mulberrie/catappa/... dan kunnen ze makkelijk 2 weken zonder voer.

Wil je wel laten voeren door de buren, koop dan een medicijndoosje bij de drogist of apotheek. Zo een doosje met de dagen van de week erop. Dan kun je in ieder vakje een beetje voer doen en voorkom je dat er teveel wordt gevoerd. 😀

Dank Sanneke, ik zal eens met m'n lieve buren overleggen hoe dat moet, maar eerst: Mijn bakje vol laten groeien volgens de 'DRY START METHODE' Hoop dat het gaat lukken!

Dank Sanneke, ik zal eens met m'n lieve buren overleggen hoe dat moet, maar eerst: Mijn bakje vol laten groeien volgens de 'DRY START METHODE' Hoop dat het gaat lukken!

Ben heel benieuwd! Ik ga dit zeker volgen! 😀

Het enige is: wil de DRY START lukken zonder aquasoil of voedingsbodem.....

Het enige is: wil de DRY START lukken zonder aquasoil of voedingsbodem.....

Dat hangt van een aantal factoren af.
Hoe nat houdt je alles.
Komt er genoeg lucht bij.
Het is een balans vinden tussen net niet uit laten drogen en niet laten schimmelen.
Op you tube staan verschillende filmpjes hierover.

Op you tube staan verschillende filmpjes hierover.
Heb ik al gekeken🙂 Ze gebruiken allemaal aquasoil of akadama en een voedingsbodem...... Een man vulde het bakje, en dan zoog hij het weer tot aan het grind leeg, maar anderen die 'sprayen' met een spuitbus. Ook doet ADA een gleuf helemaal open, continu, en op andere sites moet je maar een kwartier per dag 'luchten'. Ook gebruiken sommigen C02 tijdens de drystart, zodat je het folie nooit op hoeft te tillen.... Het wordt nog een uitdaging, veel geluk, en vooral geduld!

Qua plantjes heb je denk ik wel genoeg.
De garnalenkies kan ook.
Een voedingsbodem ben ik geen voorstander van, al is dit wel de eerste die ik zie die 3 jaar werkzaam zou zijn. Dat is wel gunstig.
Het is geen ph verlagende bodem, zoals de ADA amazonia soil! Belangrijk voor de soort garnaaltjes je wilt strakjes.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden! Erg leuk om te volgen en voor jou om te proberen uiteraard 😀

Het is geen ph verlagende bodem, zoals de ADA amazonia soil! Belangrijk voor de soort garnaaltjes je wilt strakjes.

Aquasoils zijn vaak best prijzig, en gaan maar een jaar mee...... kan opzich wel maar dan moet je elk jaar een nieuwe herstart maken..... Die voedingsbodem is meer voor de plantjes, zodat die groeien! En nog over de plantjes: Ik kan ze natuurlijk in vitro kopen, maar dan zijn ze haast dubbel zo duur, maarja, misschien toch doen i.v.m. de Dry Start?

In vitro plantjes zijn vrij van pesticiden en algen.
Maar ik weet niet of ze ook van betere kwaliteit zijn zeg maar.

wat ik vooral weet is dat ze klein en kwetsbaar zijn. althans degene die ik ooit heb gehad wel.

(ik bedoel dus de in vitro plantjes)

Hmmm, lastig zeg. Maar die pesticiden en algen moeten toch geen probleem zijn als ik begin met de DSM? (of juist wel, i.v.m. schimmels en algen in het 'waterige' gedeelte van het grind...)

Het bakje is gevuld hoor! Even een nachtje laten staan om te kijken of hij echt wel 100% waterdicht is. Moregen even naar de LFS om mijn spulletjes op te halen, en dan maar hopen dat ze Micrantheum Monte Carlo hebben. Ik had bedacht dat even in de winkel vragen hoe en wat toch verstandiger was dan bestellen op internet, al helemaal in deze tijd van het jaar..... Voor je het weet komt je pakketje volgende week pas aan.

Blijft altijd even spannend of het geen water lekt.
Wat is dat witte vlak op de bodem? Het lijkt net of de ondergrond, waar het bakje op staat, niet glad is?

Ik zal voor je duimen dat ze het plantje bij de LFS hebben.

Ehh, dat witte vlak is waarschijnlijk van het moment dat ik mijn hand in het volle bakje stak en er een bak water uitstroomde. Ik heb dan wel vaker dat er wat water onder het bakje staat...... Zal morgen bij het leeghalen even een matje eronder leggen, ook tegen beschadiging van mijn pas geverfde nachtkastje......

ja bij bakjes van dit volume moet je niet zomaar je hand erin stoppen, als je erin gaat werken altijd even wat eruit halen :juggle:

Whaha, heel herkenbaar idd! 😀

Ga zo op stap naar de LFS met m'n vader! Heb er heeel veel zin in!

De spulletjes zijn opgehaald hoor; kon het toch niet laten een filtertje te kopen, m'n oude maakte teveel herrie en aangezien hij 24/7 aan moet staan en hij op m'n nachtkastje komt te staan is dit 'geruisloze' filter een betere oplossing.

Hier de spulletjes:

image.jpg

Morgen maar even inrichten, maar voor zover zijn de Monte Carlo 'tjes maar even in wat aquariumwater uit m'n rio met het oude filtertje 'gedeponeerd'. Ik heb drie stuks gekocht, dat leek mee aangezien de grootte wel voldoende.
image.jpg

er is niks stillers dan die hoekfiltertjes van Dennerle hoor... oke een filter die uit staat misschien :juggle:

Leuk bakje en mooie spulletjes heb je gekocht.

Ik ga nu beginnen met inrichten!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan