Nano clean up crew


Fishman

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2020
Berichten
221
Leeftijd
22
Hallo ik ben opzoek naar een “clean up crew” voor mijn nano aquarium iemand ideeen het aquarium is 40 liter. Ik wil een keer iets anders. Dus geen anctricus/plecos
Amano garnalen en nerite snails. Iemand ideeen?
 
Gaat om een zoetwateraquariumpje denk ik?

Voor 40L is er eigenlijk niet echt keuze, op een paar slakken, een mooie garnalenbak of een enkele lang(er) vinnige betta. Ancistrus pleco wordt sws al veel en veel te groot.
 
Ik ga er al nerite slakken inzetten
 
Maar heb nog iets nodig zoals kuhli loaches/ otocinclus/ pygmy corys. Maar hoop nog andere ideeen te krijgen
 
Het word waarschijnlijk een pea puffer aquarium
 
Wat zouden deze schoon moeten maken?

Het eten wat de puffer niet eten

Een “clean up crew” betekent niet alleen alg he??
 
Cory's eten van alles, laten zelfs dode visjes als sneeuw voor de zon verdwijnen.
 
Cory's eten van alles, laten zelfs dode visjes als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Inderdaad en pygmy corys zijn echt geweldig nano visjes
 
Maar gaat dat dan goed met die Pea puffers? Ik lees net hier dat te kleine visjes door hen worden opgegeten. Misschien kun je die pygmy cory's ( Corydoras habrosus, Venezuela) beter met een ander nano soortje combineren. Het is wel een erg leuk bakje, zag ik in je andere topic, waar een kleurig soortje goed tot zijn recht zou kunnen komen. Iets leuks zuidamerikaans misschien? Dwergpotloodvisjes of vuurzalmpjes?
 
Jaa Iedereen is nu opeens heel kritisch over pea puffers en zeggen dat ik er maar 1 kan in mijn40 liter en dat ga ik dus echt niet doen hoor daar is geen klap aan
 
Ik heb zelf heel andere vissen, maar in mijn eigen bak van 200l blijkt 3 vissen in totaal het maximum. Gelukkig is mijn inrichting niet saai, en mijn vissen zijn actief, dus er valt altijd wat te kijken.

Jij hebt echt een mooie scape, die is op zich allesbehalve saai. Ik heb zelf totaal geen ervaring met kogels, misschien is een koppeltje wel te doen met deze zichtlijnen, zodat ze elkaar niet steeds zien.
 
40L is ook zeker geen groot aquarium dus dan zijn je opties al snel beperkt.
 
Jaa Iedereen is nu opeens heel kritisch over pea puffers en zeggen dat ik er maar 1 kan in mijn40 liter en dat ga ik dus echt niet doen hoor daar is geen klap aan
Weet je waar ook geen klap aan is? Als je teveel vissen in een te kleine bak propt en ze elkaar gaan opjagen tot ze sterven van de stress/slechte leefomstandigheden. :juggle:
 
Weet je waar ook geen klap aan is? Als je teveel vissen in een te kleine bak propt en ze elkaar gaan opjagen tot ze sterven van de stress/slechte leefomstandigheden. :juggle:

Niet veel aan toe te voegen maar ik vind wel dat dit nog eens mag benadrukt worden.

@Fishman :
Jaa Iedereen is nu opeens heel kritisch over pea puffers en zeggen dat ik er maar 1 kan in mijn40 liter en dat ga ik dus echt niet doen hoor daar is geen klap aan

Je moet dit niet zozeer als kritiek zien, het is gewoon objectief advies.
Soms is het niet leuk om te lezen dat je plannen niet realistisch zijn (of niet ideaal zijn) maar je kan het ook anders bekijken:
op deze manier proberen anderen je oprecht te overtuigen dat een overbevolkte bak (of een bak met verkeerde combinaties) alles behalve leuk is om naar te kijken. En ook helemaal niet eerlijk is tov de vissen trouwens.

Je hebt effectief een mooie scape :thumbs: maar het blijft een klein bakje.
Als alles wat ingroeit en met de juiste bewoners erin wordt het ongetwijfeld een leuk geheel maar met de foute (of teveel) bewoners kan je het ook nog doen mislukken.
Dat zou jammer zijn.
Trouwens: Ik vind 40 liter al nipt voor één (soort) vis en jij denkt aan een gans bestand?
Ik denk dat daar je fout zit.
Je wilt op termijn een evenwicht creëren en dat lukt niet met teveel vissen op te weinig ruimte...
Less is more, zeker in een kleine bak! ;))
 
Wat wel heel leuk zou zijn qua “bestand” is een betta als eyecatcher en een klein legertje garnalen als cleanup grew.
 
Nee vind bettas echt niks heb al paar keer gehad maar vind het geen leuk karakter
 
Ik weet niet of je Amerikaanse video's kijkt (cory toevallig?) want die zeggen inderdaad dat er een heel visbestand in een 40 liter bakje kan. Nu weten we in Europa dat dat helemaal niet verstandig is. In Amerika stoppen ze bettamannen ook in een bakje van nog geen 10 liter. Past het? Ja maar is de vis gelukkig? dat is natuurlijk weer een heel ander verhaal. Als je één enkele vis zo saai vindt moet je echt een grotere bak hebben.
 
Ik weet niet maar deze topic is niet meer van toepassing want ik heb al besloten dat ik ga voor garnalen met chilli rasboras
 
Dat zijn leuke visjes, ik denk dat die geweldig goed tot hun recht gaan komen in jouw bakje. Ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden...

 
Goede keuze inderdaad, leuke kleurrijke en actieve visjes die weinig ruimte nodig hebben.
En daar kunnen de Neritina's wèl bij (kogelvissen eten slakken).
En met een groep garnaaltjes erbij heb je gelijk een prima poetsploeg!
 

Terug
Bovenaan