Wat is er nieuw

Nanobakje van Joost123

Gaat lekker zo Joost. Straks zeggen ze Koekoek tegen je 😉

Via een forumlid kon ik een mooi bakje (67 Liter) overnemen, met led-dimmer en een hele zooi aan kleine spulletjes.
Was voornemens om het bakje mooi in te richten, maar DHL had daar hele andere gedachten over en heeft ervoor gezorgd dat het bakje getransformeerd was naar 67.562 glasstukjes 😡.

Gelukkig rest van spulletjes wel vrijwel onbeschadigd en de Slim LED controller maar aangesloten op de Quadro 40. Was dat pats-boem-licht-aan en pats-boem-licht-uit wel al beetje beu aan het worden. Nu leuke "zonsopkomst & -ondergang" wat 10 minuutjes duurt. Mogelijkheden om dingen in te stellen zijn erg beperkt, dus binnenkort komt er een TC421 voor in de plaats, maar voor nu voldoet ie prima.

Gaat lekker zo Joost. Straks zeggen ze Koekoek tegen je 😉
Wil ik ze graag leren Sjon, maar ze hebben geen tijd voor mij... 😟

Zijn niet de mooiste CR's / CB's... maar ja... ook deze hebben recht op een speeltuintje....

20250104_181801.png

20250104_181722.png

O2 of CO2 ? Ik heb geen idee, maar kan er minuten paar kijken...

20250104_220101.png

Nieuwe bewoners:

20250106_131058.png
20250106_133240.png

Laatst bewerkt:
20250106_142921.png
20250106_142814.png
20250106_140508.png

Bijna 3 weekjes onderweg en ik zal niet klagen. Op een héél klein beetje bruinalg verder geen last van algen (klop klop).

Gras begint goed te groeien en krijgt overal uitlopers. Helaas is de groei in de hoogte van de Cryptocoryne spiralis wat minder als ik verwacht had, waardoor die vrij onzichtbaar achter de Proserpinaca palustris staat.
De Proserpinaca palustris vind ik wel een buitengewoon mooi plantje, is toch wel een favoriet van me geworden, met de mooi rood kleurende toppen.

Slakkies en garnalen doen het prima. Sta ervan te kijken dat de slakjes (slechts 3 kleine posthoorn's) het weinig bruinalg dat in de bak zat in no-time weg hadden gekuist. Top!

Nog een paar facts voor het nageslacht:
  • 70% van 1710 lumen op bruto 28 liter water, netto een kleine 20 liter water
  • Verlichting van 13.00 - 22.00 uur (9 uurtjes)
  • CO2 (Sodastream) van 11.00 - 21.00 uur
  • 2x per week 1,5 ml All-in-one plantenvoeding
  • Dagelijks 0,5 ml Easycarbo
  • Temperatuur 23 graden
Vanochtend de AliExpress diffusor vervangen door eentje van PlantedBox. Niet dat ik er niet tevreden over was, integendeel! Maar die van PlantedBox is nét weer iets kleiner en met een transparante zuignap. Dus eens kijken komende dagen hoe dat gaat.

dag 1 tm 19.png

Ps. ik zal die temperatuursensor vanmiddag eens wegwerken 😉

Laatst bewerkt:
lijkt op een 18B20
Daar lijkt het niet alleen op, maar is het ook

Waarschijnlijk nog niet van toepassing voor deze bak, maar........

......als je ook gebruik gaat maken van een PH-controller en last heb van potentiaal verschillen tussen waterkolom en PH-controller (probe-GND) waardoor de PH meting fluxteert.

Er is ook een andere 18B20 "shielded" versie, het verbinden van de "afscherming" met de probe-GND (op controller) geeft een stabiele meetwaarde en is ook beter beschermd tegen onder-water t.o.v. krimpkous versies
https://www.tinytronics.nl/nl/senso...nsor-met-kabel-waterproof-hoge-temperatuur-2m

1000019044.jpg

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan