Nematolebias whitei


Ze worden groot en het bakje te klein:
491563_0_82_crw_8918.jpg


Vanochtend dus alles maar eens overgezet:
722171_0_82_crw_8920.jpg


Dit kon lekker vlot, want ik ververste al een week met water uit het bakje waar ze nu in zitten. Af en toe schoten ze heel hard door het kleine bakje heen en weer en daar is nu meer ruimte voor. Ook zijn het enorme vreetzakjes, wat een groot risico op vervuiling met zich meebrengt. Nu ze op een bak met sponsfilter en groter watervolume zitten is dat risico ook veel minder.
 
Helaas de eerste tegenslag:

Ik voerde Artemia uit de Hobby kweekschaal. Die is heel handig hiervoor, want door iedere avond een half schepje eitjes toe te voegen, kun je zo een langdurige continue kweek doen. Uiteraard stopt dat wel een keer als er teveel afval in het kweekwater opbouwt en dan valt er een gat van 24-36 uur. Daarom had ik al een tweede schaal besteld zodat ik altijd een kweek overhou. Echter: Die is nu al bijna een week te laat geleverd....

Vanochtend ging de Artemiakweek na 18 dagen(!) overstuur en had ik niets meer. Ik heb toen geprobeerd wat witte muggelarven uit de diepvries te geven, maar vanavond vond ik een dood visje. Een van de grootste met een hele dikke buik. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar waarschijnlijk is het gewoon te vroeg voor dit wat grovere voer.

Vanmiddag heb ik gevriesdroogde Artemia gehaald. Daar lijkt vanavond wel wat van gegeten te worden. Ik hoop maar dat de nieuw gestartte kweek morgenochtend al wat opbrengt, zodat ze weer op vertrouwd voer komen te zitten.
 
Wat kleiner (dan witte muggenlarven) diepvriesvoer: daphnia, cyclops. Was het eerste diepvriesvoer dat de kleintjes van diverse soorten pakten.
 
Het is goed gekomen. De nieuwe kweek deed het al na 24 uur en ik heb geen nieuwe uitval. Volgens mij heb ik dus nog altijd ~12 gezonde jongen en 2 buikschuivers over.
Inmiddels is de tweede schaal geleverd (thuis bezorgd door de LFS) en die ga ik parallel laten lopen, zodat ik er altijd eentje over heb als de andere het niet meer doet.

Daphnia heb ik, maar durfde ik niet omdat ik ergens begrepen had dat die te harde schildjes zou hebben. Maar dan zal ik daar eens voorzichtig mee gaan experimenteren.
 
Ze groeien goed:
369561_0_82_crw_8935.jpg


Vooral de vinnen lijken zich nu uit te breiden en sommige exemplaren beginnen donkerder te kleuren.

Bij deze sort schijn je al vroeg het geslachtsonderscheid te kunnen zien. Weet iemand waar ik op moet letten?
 
Inmiddels een week verder. Het gaat nog altijd voorspoedig. Ik vond alleen dat teveel visjes niet onder de pomp vandaan kwamen. Door het lekken en ontruimen van mijn Afrika bakje had ik nu planten over, dus nu staat er ook een grote Anubias Cofeefolia in het uitgroeibakje. Dat heft een goed effect op het gedrag: Ze verspreiden zich nu wel over de hele bak.

Verder groeien ze hard. Ik heb de indruk dat behalve de afmeting, op dit moment vooral de vinnen enorm in ontwikkeling zijn:
484836_0_82_crw_8952.jpg
 
Het gaat goed. De enige zorg is dat ik de indruk heb (vrijwel) alleen vrouwtjes te hebben.... Via een mail contact begrijp ik dat een zwarte stip op de flank een kenmerk van vrouwtjes is. Eergisteren was het ongeveer 50/50, maar nu hebben ze het bijna allemaal. Ik hoop toch dat het gewoon onderdeel is van het ontwikkelen van de tekening:
876898_0_82_crw_9035.jpg

Maar verder gaat het prima. Ze groeien hard en beginnen kleur te krijgen. Er begint wel aggressie te ontstaan. Ik heb er dus maar een selectie van planten uit mijn lekke bak bij gedaan zodat er wat schuilmogelijkheden zijn:
966238_0_82_crw_9040.jpg


Verder ben ik begonnen met wennen aan granulaat. Ik wrijf het fijn tussen de handen en tot mijn verrassing pakten ze het direkt. Als ze eenmaal wat groter zijn, wordt het daar wel een stukje simpeler van.
 
Vandaag ineens een begin van de kenmerkende blauwe kleur zichtbaar in de vinnen van het grootste mannetje:
777516_0_82_crw_9045.jpg

221373_0_82_crw_9046.jpg
 
Ik ben vandaag nog eens gaan zoeken naar ervaringen van anderen en het schijnt dat ze vanaf dat ze 5-6 weken oud zijn, al kunnen beginnen met het leggen van eitjes. In theorie zou dat vanaf volgend weekend zijn!

Ook kwam ik inderdaad tegen dat de man-vrouw verhouding bij deze soort problematisch is met heel weinig mannetjes. Ik las een ervaring van iemand die 30 jongen, allemaal vrouwtjes had! Ik moet dus heeeeeel zuinig zijn op die ene man die ik in elk geval heb. Er zijn er een paar die nog geen duidelijke kenmerken hebben, dus hopelijk zit er nog een tweede tussen. Ik denk dat ik ze in elk geval maar per 1m/3v ga plaatsen in de kweekbakken, Dat moet in elk geval genoeg eitjes opleveren :) De aggressie van het mannetje groeit, dus het moment dat hij met de drie grootste dames gaat verhuizen is nabij.
 
Hoe gaat het met de jongen, zijn ze al weer flink gegroeid en heb je misschien al meer mannen?

Groetjes John.
 
Het groeit goed allemaal. Ik voer nu granulaat ('s morgens) en diepvries daphnia ('s avonds).
Ivm eerder genoemde aggressie van het mannetje zit er een kweekgroepje appart (1m/3v) en dat gaat goed. Het mannetje heeft nu al zijn felle vlekjes waar ze naar genoemd zijn (Rio pearlfish) en begint wat rossige veegjes te ontwikkelen. Alleen lijkt de verlichting te sterk. Met de lampen aan worden alle bewoners helemaal spierwit. Ik ben het licht aan het dempen met drijfplanten en daar schuilen ze inderdaad onder als de lampen aan zijn.

Ik heb met zekerheid 1 mannetje. Er is in de opgroeibak nog 1 jong zonder vrouwlijke kenmerken (zwarte stip.) Het echte kenmerk: een puntiger rugvin kan ik niet beoordelen omdat hij precise daar een klein hapje mist.

Wat statistieken:

30 eitjes (volgens verkoper, niet nageteld.)
15 jongen waarvan (50%):
3 buikschuiver (10%)
1-2 mannetjes (3-6%)
10-11 vrouwtjes (33-36%)

Bij deze soort lijkt de geslachtsverhouding dus de grootste bottleneck om de kweek te behouden. Om met 95% zekerheid minstens 1 mannetje te hebben moet je op basis van mijn resultaten met porties van minimaal 65 eitjes werken. Ik zal de dames de komende week dus maar eens aan het werk zetten :-D

Ik zal vanavond proberen een paar plaatjes te schieten.
 
Een vrouwtje uit het kweekharempje:
772244_0_82_crw_9094.jpg


Het mannetje:
441566_0_82_crw_9095.jpg


Ik geloof inmiddels niet meer dat er nog meer mannetjes bij zijn. Het enige visje zonder vrouwtjes kenmerken is zoveel kleiner dat ik niet geloof dat hij het nog in zal halen. Ik heb dus tenslotte maar 1 kweekharempje. Gelukkig beginnen ze goed te kleuren. Dat betekent dat ze al snel eitjes kunnen afzetten.
 
Ik heb eens wat naar achtergornden gezocht. Er moet hier sprake zijn van niet-genetische geslachtsbepaling. Ik vond hier deze quote:
Keeping fry of various Apistogramma species at higher temperatures, especially during the first months, has resulted in the production of more males, and higher pH values produced more females. Best results, at least in one study, indicated that the most even sex ratio distributions for the study species occurred when water temperatures were maintained at about 78�F (26�C), with pH levels about 6.8 for the first month.

Among killifish, the Cynolebias species may react in a similar manner, although to fish from narrower temperature ranges, such as the rainforest Aphyosemion, pH may matter more. Aquarists working with killifish have observed direct links between water parameters and sex ratios. Among some of the Aphyosemion species, soft water (pH 6.5, 30 ppm hardness) at 72� to 76�F (22 to 24�C) resulted in 90 percent females. Harder water (pH 7.4, DH 140) at the same temperature produced mostly males.

Dit zou kloppen met mijn ervaring. Ik heb ze onverwarmd. Ze zijn uitgekomen bij ~20 graden en hebben het grootste deel van hun leven bij ~22-25 graden gezeten. Ik moet nog eens verder kijken of er meer bekend is....

Als deze gaan leggen, zal die lichting eitjes oktober-november uit moeten komen. Herfst en winter (koel) zijn ideale perioden om een goed gecontroleerd experiment op temperatuur in te zetten met verwarmde bakjes in een koele ruimte.

Tenslotte nog een leuk plaatje van vanochtend:
575274_0_82_crw_9097.jpg

's Morgens is er meer kleur. Daardoor is nu de eerste aanzet naar de donker rode kleur beter zichtbaar.
 
Mooi die doorkomende kleuren! En het wordt warmer de komende dagen... Wanneer zijn ze precies geslachtsrijp?
 
Ik heb artikelen gezien waarin gesproken wordt over 5-8 weken. Ze zijn nu 5.5 week oud, maar ik wacht nog even met het plaatsen van een potje turf tot het mannetje wat beter op kleur is.
 
Goed nieuws!! Er was nog 1 visje zonder de typische vrouwlijke stip op de flank dat zich niet door ontwikkelde. Doordat het ook nog een beschadigde vin had, bleef het geslacht onduidelijk.

Tot vandaag! In de vinnen waren voor het eerst rossige vlekjes te zien:
452133_0_82_crw_9114.jpg


Op deze foto zie je bij flitslicht ook de eerste fluoriscerende vlekjes/lijntjes op de flank
553762_0_82_crw_9111.jpg


Daarmee is het 99% zeker een man. Ik heb hem gelijk met de 3 rijpste dames appart gezet in de tweede kweekbak. Daarmee heb ik nu dus 2 kweekharempjes van 1/3v, wat toch enige garantie moet zijn op vervolgkweek.


Tenslotte nog een plaatje van de eerste man waarop zijn pareltjes mooi oplichten in het flitslicht:
921344_0_82_crw_9112.jpg
 
Dat is goed nieuws Peter!
Heb je al eitjes kunnen ontdekken?

groetjes John.
 
Nog niet, maar deze leggen door helemaal onder te duiken in turf. Ze zitten nu bewust op lichtgekleurd grind zodat ze niet spontaan gaan leggen op plaatsen waar ik niet oogst. Ik ga dus potjes met turf in de bak zetten.

De grootste man ziet er goed uit. De kleinste man heb ik pas afgelopen vrijdag appart gezet en is nog wat kleurloos en gestressed. De dames in beide kweekbakjes zijn al wel duidelijk op kleur en hebben dikke buiken, vermoedelijk vol eitjes. Het is dus wel hoog tijd om turfbakjes te gaan plaatsen.
 
Vandaag is het er eindelijk van gekomen: Een zak turfstrooisel gehaald. Vervolgens een paar handjes turf uitgekookt en in een potje in de kweekbak gezet:
217842_0_82_crw_9140.jpg


De uitwerking was vrij schokkend! Nooit gedacht dat een potje blubber zo'n uitwerking kon hebben, maar de eerste dame vloog er direct in en de jonge heer volgde binnen 5 minuten:
313182_0_82_crw_9155.jpg


Daarop volgde een uurtje opvliegend stof en dus wellicht ook al eitjes! Ik ga het potje twee weken laten staan en dan zullen we het weten :)
 

Terug
Bovenaan