Ik had nog altijd de eitjes op zolder liggen. Door najaarsdrukte en ziekte was het er niet van gekomen ze weg te geven of alsnog op te gieten. Tenslotte heb ik dat 's morgens op 26 december alsnog gedaan. Toen hadden ze al een incubatie periode van 25 weken achter de rug, wat eigenlijk 2x zolang is als aangeraden wordt. Het uitkomen verliep in mijn beleving duidelijk trager dan de vorige keer, maar het kan ook zijn dat ik de visjes pas later zag omdat de turf/eitjes mix een 3cm turflaag in het opgietbakje opleverde. In elk geval zag ik de eerste visjes pas 36 uur later, terwijl dat de vorige keer al na 2 uur was:
De dagen daarna bleven er meer visjes bijkomen en op zeker moment heb ik er 23 geteld. Wat verder opviel in vergelijking met de eerste kweek, was dat ze meer pigment en een dikke witte laag om de ogen leken te hebben:
Na een paar dagen aten ze zichtbaar goed van de Artemia. Deze foto is van 29 december:
Zoals te verwachten bij een jaarlijkse killi die in de natuur ongeveer 4 maanden leeft, ontwikkelen ze zich weer razendsnel. Deze foto is van 1 januari:
De verhouding tussen kop en oogafmetingen laat wel zien hoe hard het gaat. Ook in een zijaanzicht van 2 januari is duidelijk te zien dat het al meer een visje wordt:
Ik kan me toch niet aan de indruk ontrekken dat de ontwikkeling net wat anders loopt dan de vorige keer. Het postuur is 4 januari wat gedrongen:
Toch zie je ook dat de witte laag bij de ogen verdwenen is en kennelijk leidt de iets andere ontwikkeling toch tot hetzelfde eindresultaaat.
Op de volgende foto is goed te zien dat het enorme schrokops zijn. Ik voer overvloedig Artemia en daar vreten ze zich helemaal vol mee. Op deze foto is de zwemblaas nog goed zichtbaar aan de dorsale zijde van de ingewanden:
Hierbij nog een zoom-out met wat meer exemplaren met allemaal diezelfde ronde buikjes. Om dat te bereiken is op dit moment nog wel 2x voeren per dag noodzakelijk:
Inmiddels zijn we weer een week verder (11 januari) en krijgen de dieren een veel natuurlijker vis-vorm. Het gedrongen postuur normaliseert:
De tussenstand is op dit moment 13 gezonde, vrij-zwemmende jongen en 1 buikschuiver. Er zijn dus wel wat dieren gesneuveld en de uiteindelijke opbrengst (13 uit ~40-50 eitjes) ligt wat lager dan bij de kweek van afgelopen zomer. Toen had ik er een paar meer uit ongeveer 30 eitjes. Toch ben ik er wel blij mee, gezien de veel te lange incubatietijd die deze eitjes hebben doorgemaakt. Dat laat maar eens zien waarom deze visjes als zeer makkelijk bestempeld worden
🙂.