Ik heb het gelezen. Dank je wel. Ik ga proberen de geïnfecteerde eruit te halen, maar dat is lastig in een goed begroeid aquarium met veel hardscape. Zal ik sowieso die bactopur gebruiken voor m’n corydoras?
Dacht dat ik alles goed gedaan had. Filters een maand laten indraaien in een bestaand gezond aquarium. Water aangepakt. Bacto toegevoegd. Het ging allemaal geweldig. Planten groeien goed en waterwaardes zijn super. Niet te veel vissen in 1 keer toevoegen. Anyway. Ik maak waarschijnlijk mee wat veel Aquarianen herkennen.
Ik snap je hoor, is ook lastig.
🙂
Zo te lezen heb jij goed rondgekeken en -geluisterd naar de beste manieren om een bak op te starten. Het is dus niet per se dat jij iets fout hebt gedaan hoor!
Het probleem bestaat hem er deels uit dat neon tetra's gevoelige vissen zijn. Dan denk je dat je waterwaarden perfect zijn, alle tests zien er goed uit, je ververst je water ook netjes. En toch worden ze ziek.
Dat hangt dan weer samen met probleem twee: de meeste beginners (of in jouw geval: herstarters) krijgen mee dat het "indraaien" van een filter of aquarium gaat over de stikstofcyclus, dus het omzetten van ammonia en nitriet naar nitraat. Er wordt erg de focus gelegd op die stoffen als grote boosdoeners, als veroorzakers van allerlei ellende. En er wordt van uitgegaan dat wanneer die stikstofcyclus eenmaal werkt (voor het belastingsniveau van het beoogde vissenbestand), een aquariumfilter "af" is.
Waar aan voorbijgegaan wordt (o.a. omdat erop testen moeilijk is) is dat het voor de gezondheid van je vissen op de lange termijn nog veel belangrijker is om, behalve die genoemde stoffen, ook de frisheid van het water onder controle te hebben. Het water moet arm zijn aan ziektekiemen
.
Hier wordt niet bij stilgestaan, terwijl het risico op vrijwel alle ziektes waar men zich druk om maakt in deze hobby, samenhangt met een (vooral bacteriële) overmatige aanwezigheid van ziektekiemen. Vissen zijn constant bezig om bacteriën buiten de deur te houden. D.w.z. álle bacteriën die ze tegenkomen, of die nou van vissenhuid leven, van overgebleven voer, blaadjes, etc... Dat afweren gaat maar tot een bepaald niveau goed. De drempelwaarde van "bevattelijkheid" is voor elke vis anders, en ligt bij neons relatief laag.
Samenvattend: de reden dat vissen (en vooral dus neons) in nieuwe aquaria vaak ziek worden, is eigenlijk dus dat de filtering nog niet goed uitontwikkeld is. Bacteriën en andere micro-organismen in het filtermateriaal hebben een tijd nodig om hun ecosysteem op te bouwen. Als dat er eenmaal goed staat (en dat kan een aantal maanden vergen), wint het de voedselconcurrentie met bacteriën die vrij in het water zweven.
Dan heeft zo'n neon (die van oorsprong uit gebieden komt met een lage bacteriedruk --> geen evolutionaire push om veel energie in de afweer te stoppen) een veel makkelijker leven.
Normaal gesproken is neonziekte een doodvonnis. Toch zie je wel eens dat neons het weten te overwinnen, als de omstandigheden snel genoeg verbeteren waardoor ze hun beperkte immuunsysteem weer beter in kunnen zetten.
Over die baktopur: ik zou er niet aan beginnen, dat gaat hier niet de oplossing zijn. Beter zou zijn om --als je echt graag neons houdt-- te zorgen voor extra filtering, liefst sponzen die een goede waterstroming krijgen ( = bijv potfilter met spons erin). Het duurt dus wel een tijdje voor zoiets effect sorteert. Ondertussen kun je met regelmatig grote waterverversingen de boel ietsjes frisser houden. (Bacteriën planten zich snel voort, dus hoewel het helpt, verricht vers water ook weer geen wonderen.)
Alsjeblieft, een hele essay.
😛
Ik heb helaas ook ervaring met dit in mijn bak, bij mij is het slijmerend, dat wil zeggen dat de plekken ontstaan en vaak ook weer weggaan. Helaas gaat het af en toe mis en dan vermagert een vis snel en krijgt een kromme rug met de dood tot gevolg. Ik laat ze meestal toch zitten, omdat ze nog maanden prima leven met zon witte bekje en soms zelfs langer.
Klinkt niet zo mooi.
🙁 Tsja, ik snap je afweging zeker wel hoor, al zou ik het zelf niet vertrouwd hebben en de boel hebben afgemaakt... Neons krijgen die wratachtige dingen als er al iets mis met ze is. I don't like that, de oorzaak moet weg en tot die tijd de ziekteverspreiders eruit. Een verzwakte vis kan een magneet worden voor van alles en nog wat.