Wat is er nieuw

Neon tetra’s met witte bultjes op bek

Avana

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2022
Leeftijd
62
Een paar weken geleden zag ik dat een neon tetra’s iets wits op z’n bek had. Ik ging er vanuit dat hij iets had ingeslikt dat te groot was. Ik heb geprobeerd om hem te vangen maar lukt niet. Hij bleef er qua kleur goed uitzien. Net bij het voeren zie ik dat er nog 2 zijn met hetzelfde dus nu lijkt het me dat ze ziek zijn en besmettelijk. M’n waterwaardes zijn prima (wekelijks gemeten met druppeltest, gisteren laatste keer). Er zitten 10 albino corydoras in en 20 neon tetra’s en wat garnalen (240 liter).
Ik ben in paniek! Wat nu? Geen lfs in de buurt maar ik rij 50 kilometer als het nodig is. Wat zou het zijn?

Bijlagen

• 5B43D04E-6C22-46B0-A80A-B0C534735CD0.jpeg
    5B43D04E-6C22-46B0-A80A-B0C534735CD0.jpeg
    452.4 KB · Weergaven: 124
  • 76980A35-8FD6-48D7-8D86-B6126E635211.jpeg
    76980A35-8FD6-48D7-8D86-B6126E635211.jpeg
    581.3 KB · Weergaven: 115
Vermoedelijk bekrot te behandelen met baktopur, ajb geen esha2000 aan laten smeren door de winkel want die helpt niet

Ik heb me een beetje ingelezen op bekrot. Ik heb zaterdag mijn aquarium leeg gehaald. Vissen en garnalen eruit en opnieuw ingericht. Als ik dat niet had gedaan waren de andere tetra's misschien te sterk om besmet te raken. Na de stress verzwakt en besmet. 😢 Ik ga ze behandelen met baktopur.

Nog wel een vraag: er staat dat je daarna over kool moet filteren. Hoe pak ik dat aan? Kan ik een willekeurige filter gebruiken en vullen met hs aqua carbon? Het liefst wil ik de 2 filters die ik er in heb hangen houden zoals ze zijn.

die baktopur zal meer stres ver oorzaken meschien veel water wissels een beter strategie schoon water healt veel

Ja daar kan je een willekeurig intern filter voor gebruiken

die baktopur zal meer stres ver oorzaken meschien veel water wissels een beter strategie schoon water healt veel
Geen baktopur? Dus ze maar gewoon dood laten gaan? Graag enige onderbouwing.

Fijn! Dank je wel voor je bericht.

Geen baktopur? Dus ze maar gewoon dood laten gaan? Graag enige onderbouwing.
ik ben zelf tegen medicijnen gebruik omdat zelf nooit een positief resultaat heb gezien.
als je vissen gewoon eten en je water schoon is kunnen ze ook gewoon zonder medicijnen genezen.

ik ben zelf tegen medicijnen gebruik omdat zelf nooit een positief resultaat heb gezien.
als je vissen gewoon eten en je water schoon is kunnen ze ook gewoon zonder medicijnen genezen.
Ze krijgen gewoon eten, niet te veel en erg afwisselend. Maar met die bekrot kunnen ze niet eten, dus hoe genezen? Ik vind het eerlijk gezegd wat kort door de bocht.

Ze krijgen gewoon eten, niet te veel en erg afwisselend. Maar met die bekrot kunnen ze niet eten, dus hoe genezen? Ik vind het eerlijk gezegd wat kort door de bocht.
How do you treat fungus on neon tetras?

Afbeeldingsresultaat voor neon tetra mouth fungus

Treatment. There is no known cure for neon tetra disease; in fact, most fish found to have the disease are euthanized. To ensure all fish are not lost, remove diseased fish from the tank so they are not eaten by other fish when they die.4 dec. 2019

Wie zegt dat?

google

🤔

Het verhaal van @gpatton wordt hier bevestigd: https://aquariumscience.org/index.php/11-12-neon-disease/

Kijk onder het kopje "mouth warts".

In een notedop: de precieze oorzaak van witte uitstulpingen aan de bek is vaak niet te achterhalen, maar er lijkt een duidelijke link te zijn met een verminderde afweer, al dan niet met neonziekte als primaire infectie. Bestaat geen medicijn tegen; het advies is om vissen met die aantasting uit de bak te halen en af te maken. 🙁

Voor neon tetra's is een stevige, gerijpte filtering belangrijk om infectieziekten te voorkomen. Je ziet heel vaak dat het op dit punt fout gaat.

Ik heb het gelezen. Dank je wel. Ik ga proberen de geïnfecteerde eruit te halen, maar dat is lastig in een goed begroeid aquarium met veel hardscape. Zal ik sowieso die bactopur gebruiken voor m’n corydoras?
Dacht dat ik alles goed gedaan had. Filters een maand laten indraaien in een bestaand gezond aquarium. Water aangepakt. Bacto toegevoegd. Het ging allemaal geweldig. Planten groeien goed en waterwaardes zijn super. Niet te veel vissen in 1 keer toevoegen. Anyway. Ik maak waarschijnlijk mee wat veel Aquarianen herkennen.

In een notedop: de precieze oorzaak van witte uitstulpingen aan de bek is vaak niet te achterhalen, maar er lijkt een duidelijke link te zijn met een verminderde afweer, al dan niet met neonziekte als primaire infectie. Bestaat geen medicijn tegen; het advies is om vissen met die aantasting uit de bak te halen en af te maken. 🙁
Ik heb helaas ook ervaring met dit in mijn bak, bij mij is het slijmerend, dat wil zeggen dat de plekken ontstaan en vaak ook weer weggaan. Helaas gaat het af en toe mis en dan vermagert een vis snel en krijgt een kromme rug met de dood tot gevolg. Ik laat ze meestal toch zitten, omdat ze nog maanden prima leven met zon witte bekje en soms zelfs langer.

Dank allemaal voor reactie. Wat een hoop narigheid. Ik ga me beraden. Dank jullie wel.

Ik heb het gelezen. Dank je wel. Ik ga proberen de geïnfecteerde eruit te halen, maar dat is lastig in een goed begroeid aquarium met veel hardscape. Zal ik sowieso die bactopur gebruiken voor m’n corydoras?
Dacht dat ik alles goed gedaan had. Filters een maand laten indraaien in een bestaand gezond aquarium. Water aangepakt. Bacto toegevoegd. Het ging allemaal geweldig. Planten groeien goed en waterwaardes zijn super. Niet te veel vissen in 1 keer toevoegen. Anyway. Ik maak waarschijnlijk mee wat veel Aquarianen herkennen.
Ik snap je hoor, is ook lastig. 🙂

Zo te lezen heb jij goed rondgekeken en -geluisterd naar de beste manieren om een bak op te starten. Het is dus niet per se dat jij iets fout hebt gedaan hoor!

Het probleem bestaat hem er deels uit dat neon tetra's gevoelige vissen zijn. Dan denk je dat je waterwaarden perfect zijn, alle tests zien er goed uit, je ververst je water ook netjes. En toch worden ze ziek.

Dat hangt dan weer samen met probleem twee: de meeste beginners (of in jouw geval: herstarters) krijgen mee dat het "indraaien" van een filter of aquarium gaat over de stikstofcyclus, dus het omzetten van ammonia en nitriet naar nitraat. Er wordt erg de focus gelegd op die stoffen als grote boosdoeners, als veroorzakers van allerlei ellende. En er wordt van uitgegaan dat wanneer die stikstofcyclus eenmaal werkt (voor het belastingsniveau van het beoogde vissenbestand), een aquariumfilter "af" is.

Waar aan voorbijgegaan wordt (o.a. omdat erop testen moeilijk is) is dat het voor de gezondheid van je vissen op de lange termijn nog veel belangrijker is om, behalve die genoemde stoffen, ook de frisheid van het water onder controle te hebben. Het water moet arm zijn aan ziektekiemen.

Hier wordt niet bij stilgestaan, terwijl het risico op vrijwel alle ziektes waar men zich druk om maakt in deze hobby, samenhangt met een (vooral bacteriële) overmatige aanwezigheid van ziektekiemen. Vissen zijn constant bezig om bacteriën buiten de deur te houden. D.w.z. álle bacteriën die ze tegenkomen, of die nou van vissenhuid leven, van overgebleven voer, blaadjes, etc... Dat afweren gaat maar tot een bepaald niveau goed. De drempelwaarde van "bevattelijkheid" is voor elke vis anders, en ligt bij neons relatief laag.

Samenvattend: de reden dat vissen (en vooral dus neons) in nieuwe aquaria vaak ziek worden, is eigenlijk dus dat de filtering nog niet goed uitontwikkeld is. Bacteriën en andere micro-organismen in het filtermateriaal hebben een tijd nodig om hun ecosysteem op te bouwen. Als dat er eenmaal goed staat (en dat kan een aantal maanden vergen), wint het de voedselconcurrentie met bacteriën die vrij in het water zweven.

Dan heeft zo'n neon (die van oorsprong uit gebieden komt met een lage bacteriedruk --> geen evolutionaire push om veel energie in de afweer te stoppen) een veel makkelijker leven.

Normaal gesproken is neonziekte een doodvonnis. Toch zie je wel eens dat neons het weten te overwinnen, als de omstandigheden snel genoeg verbeteren waardoor ze hun beperkte immuunsysteem weer beter in kunnen zetten.

Over die baktopur: ik zou er niet aan beginnen, dat gaat hier niet de oplossing zijn. Beter zou zijn om --als je echt graag neons houdt-- te zorgen voor extra filtering, liefst sponzen die een goede waterstroming krijgen ( = bijv potfilter met spons erin). Het duurt dus wel een tijdje voor zoiets effect sorteert. Ondertussen kun je met regelmatig grote waterverversingen de boel ietsjes frisser houden. (Bacteriën planten zich snel voort, dus hoewel het helpt, verricht vers water ook weer geen wonderen.)

Alsjeblieft, een hele essay. 😛

Ik heb helaas ook ervaring met dit in mijn bak, bij mij is het slijmerend, dat wil zeggen dat de plekken ontstaan en vaak ook weer weggaan. Helaas gaat het af en toe mis en dan vermagert een vis snel en krijgt een kromme rug met de dood tot gevolg. Ik laat ze meestal toch zitten, omdat ze nog maanden prima leven met zon witte bekje en soms zelfs langer.
Klinkt niet zo mooi. 🙁 Tsja, ik snap je afweging zeker wel hoor, al zou ik het zelf niet vertrouwd hebben en de boel hebben afgemaakt... Neons krijgen die wratachtige dingen als er al iets mis met ze is. I don't like that, de oorzaak moet weg en tot die tijd de ziekteverspreiders eruit. Een verzwakte vis kan een magneet worden voor van alles en nog wat.

Laatst bewerkt:
neon tetras komen natuurlijk gezien uit water van een ph 5 daar is de bacterie en schimmels veel minder aanwezig daar zijn deze vissen op gebouwd
dus om ze dan op kraan water houden is nooit ideaal

Dank je wel Gino voor je essay en de moeite die je neemt. Je maakt een hoop duidelijk. Je uitleg is verhelderend en zou gelezen moeten worden door alle startende aquarianen.
Ik ga de zieke neons eruit proberen te vangen en doe voorlopig grote waterwissels in de hoop dat de rest het red. Voorlopig komen er ook geen nieuwe bewoners. En als ik ooit nog een bak opnieuw opstart dan wacht ik een aantal maanden voordat er via in komt!

Waarom niet apart zetten en behandeling starten met bactopur direct en kijken als je ze nog kan redden. Niet geschoten altijd mis. Curvertje met luchtsteen en geen licht. Zou zeker niet in aquarium doen als je ze apart kan zetten al de aangetaste.

Had ik ook zojuist bedacht. Ik heb nog een bakje staan die draait al een tijdje maar is nog leeg. Ik doe daar even een ander pompje in om die draaiende niet aan te tasten. Waarom geen licht trouwens?

licht breekt het werkzame bestandsdeel nifurpirinol af. Als je kan wel even de NO2 en NH3 meten tijdens kuur en indien oplopend terug brengen met verversing en bijdoseren.

Dank je wel! Ga ik doen.

Up date leuk hoe het met ze afloopt. wel kuur afmaken beter te lang dan te kort

neon tetras komen natuurlijk gezien uit water van een ph 5 daar is de bacterie en schimmels veel minder aanwezig daar zijn deze vissen op gebouwd
dus om ze dan op kraan water houden is nooit ideaal
De pH maakt niet echt uit, het is meer zo dat de lage pH in het wild er de oorzaak van is (samen met een laag gehalte aan opgeloste mineralen) dat daar de bacteriën niet goed kunnen groeien. 🙂 Dit is waar het idee vandaan komt in de hobby dat bepaalde waterwaarden veel beter zijn voor vissen. Hun welzijn hangt er inderdaad mee samen, maar hoeft er niet 1-op-1 van af te hangen. 😉 Kraanwater met weinig bacteriën is daarom (buiten het kweekseizoen) ook prima.

Dank je wel Gino voor je essay en de moeite die je neemt. Je maakt een hoop duidelijk. Je uitleg is verhelderend en zou gelezen moeten worden door alle startende aquarianen.
Ik ga de zieke neons eruit proberen te vangen en doe voorlopig grote waterwissels in de hoop dat de rest het red. Voorlopig komen er ook geen nieuwe bewoners. En als ik ooit nog een bak opnieuw opstart dan wacht ik een aantal maanden voordat er via in komt!
Super. ^^

Ach, meestal kun je na die eerste opstart van +- 4 weken al wel gewoon vissen toevoegen hoor! Alleen zijn sommige soorten daar dan net wat minder geschikt voor. 🙂

Waarom niet apart zetten en behandeling starten met bactopur direct en kijken als je ze nog kan redden. Niet geschoten altijd mis. Curvertje met luchtsteen en geen licht. Zou zeker niet in aquarium doen als je ze apart kan zetten al de aangetaste.
Ja je kan het proberen. 🙂 Het is misschien mogelijk om in ieder geval iets van ziekteverwekkers aan te pakken op die manier.

De pH maakt niet echt uit, het is meer zo dat de lage pH in het wild er de oorzaak van is (samen met een laag gehalte aan opgeloste mineralen) dat daar de bacteriën niet goed kunnen groeien. 🙂 Dit is waar het idee vandaan komt in de hobby dat bepaalde waterwaarden veel beter zijn voor vissen. Hun welzijn hangt er inderdaad mee samen, maar hoeft er niet 1-op-1 van af te hangen. 😉 Kraanwater met weinig bacteriën is daarom (buiten het kweekseizoen) ook prima.
het is tog wel een experiment waart helaas zelf te druk met de garnalen

Even een update; Ik heb vanaf woensdag verschillende keren geprobeerd om de tetra's eruit te vangen. Maar ik kreeg er geen een te pakken. Een te volle bak met planten en hout. Ik ben mantelzorger en door een calamiteit kon ik niet eerder de planten en hout eruit halen. Ik heb tussendoor wel wat extra waterwissels gedaan. Vandaag een groot gedeelte van de planten eruit gehaald en het hout (ik kon wel janken, het was zo mooi). Enfin ik heb ze gevangen en hout/planten terug geplaatst. Ze zitten nu in een quarantaine bak met Baktopur zonder licht, wel verwarming en pomp. Morgenochtend test ik even op nitriet en daarna gaat de 2e portie medicijnen er in. Helaas zag ik tot mijn schrik toch net een neontetra in mijn grote bak rondzwemmen. Met behoorlijk veel bekrot. Hij zal wel snel sterven denk ik en tot die tijd kunnen eventueel genezen tetra's niet terug. Ik hoop alleen dat mijn albino corydoras het nu niet te pakken krijgen. Die zijn inmiddels ook behoorlijk gestressed. Ik heb Voogle in de bak gedaan. Ik dacht baat het niet dan schaadt het niet. Is er nog iets anders dan ik zou kunnen doen voor de cory's?

Ooh dat is balen dat je die niet heb gevangen. Water verversen hevel je ook veel ellende richting riool. Voogle prima zet.

Aquarium ook even meten gerommel in bodem door planten kan ook wat verhogingen geven NH3/4 en NO2 of grotere delen verversen.

Hoezo morgen 2 portie erin? Is 1 tablet op 50 liter en alleen bijdoseren als je moet verversen. Je heb wel de tabletten, de direct versie en niet de fles bactopur?

Ik heb de fles 🤭 Niet goed? Ik zie nu pas dat er direct achter staat. Kwam ook alleen deze tegen bij de lfs.

Ik ververs sowieso grote aquarium en de quarantaine bak morgen nog een keer.

Ik begrijp de verwarring baktopur en bactopur direct. :juggle:

2 geheel verschillende werkzame stoffen maar gewoon lekker zo laten. Ik dacht dat je in huis had. Zou met jouw euvel vissen niet die ook nog aanschaffen. Kijk gewoon aan hoe het zich ontwikkeld en of er nog wat opknapt. Licht maakt in deze niet uit.

Ik begrijp de verwarring baktopur en bactopur direct. :juggle: 2 geheel verschillende werkzame stoffen maar gewoon lekker zo laten. Ik dacht dat je in huis had. Zou met jouw euvel vissen niet die ook nog aanschaffen. Kijk gewoon aan hoe het zich ontwikkeld en of er nog wat opknapt. Licht maakt in deze niet uit.
Dank je wel weer! Morgen krijgen ze licht.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan