Wat is er nieuw

Nicktrix (nieuwe member)

Nicktrix

Well-known member
Lid geworden
1 december 2022
Leeftijd
37
Hallo luitjes,

Ik ben nicky "nicktrix", man, 34 jaar en jullie zullen me vanaf nu wat vaker op het forum zien.

Ik heb eigelijk al heel me leven intresse in dieren. Vroeger heb ik veel gevist maar dat vind ik tegewoordig zielig voor de vissen. Verder heb ik vroeger guppy's gehad en verder heb ik o.a. kikkerdril in kikkertjes veranderd en ik heb bijvoorbeeld honden gehad.

Sinds ik samen woon met mijn vriendin heb ik de zorg voor haar vissen (2 sluierstaarten) op me genomen en dat begint toch wel een serieuze hobby te worden. M'n vriendin is zeg maar af en toe een beetje jaloers op de vissen, zoveel tijd en aandacht besteed ik er aan 😆

Inmiddels heb ik in een aantal maanden vele uren gelezen en snap ik zeker de basis. Ik ben me de laatste weken wat meer op details aan het richten m.b.t. leesvoer.

Over enkele dagen begin ik aan een 180 liter voor 3 sluierstaarten en een zuignap meerval (het aquarium is al besteld). Deze zitten nu in een 70 liter (ze zijn nog niet volgroeit). Verder heb ik 11 kardinaaltetra's in een 50 liter. Zodra de sluiers verhuizen gaan de tetra's naar de 70 liter en dan komen daar 2 of 3 betta vrouwtjes bij voor de bovenste laag en me vriendin wil een paar pantsermeervalletjes die ze gezien heeft en die kunnen dan eventueel in de onderste laag als het niet te druk wordt. Kwa temperatuur en waterwaarden zou dat moeten kunnen al moet ik nog meer onderzoek doen naar de pantsermeervallen.

Verder wil ik kijken of ik met alleen carbo "vloeibare CO2" wegkom of dat ik toch ook aan echte CO2 moet beginnen. Ik zit een beetje in de expirimentele fase. Ik ga voorlopig niet al te veel aan aquascaping doen in de aquaria. Al ga ik wel kijken naar een background van javamos op de achterste ruit. Verder hou ik het voorlopig simpel met alleen waterpest als plant. Op deze manier hoef ik ook geen voedingsbodem te gebruiken al lijkt het er wel op dat de wortels van de waterpest liever naar plekken groeien waar de tabs in de grond zitten. Hier lijken iets meer wortels te zitten.

Voor alle problemen die ik tegenkom zoek ik de juiste oplossing. Dus de oorzaak aanpakken en bijvoorbeeld dus niet genezen met een middeltje als het niet hoeft. Als voorbeeld ben ik de sluiers groenvoer gaan voeren zodat ze niet alles kaal vreten.

Af en toe moet ik wel een beetje rekening met mijn vriendin houden en zij wou persee gekleurd grind wat ik liever anders zie maar ik heb voor elkaar gekregen dat in de 180 liter een natuurlijke kleur fijn grind komt.

Ik kan er verder nog een heel lang verhaal van maken over wat ik allemaal ontdekt en geleerd heb maar ik krijg op dit moment weer te horen dat ik teveel met de vissen bezig ben nu ik dit verhaal aan het schrijven ben 😊

Owja wat ik nog wel leuk vind om te vertellen als laatste is dat ik de komeetstaart zachtjes mag aanraken zonder dat hij wegzwemt. Dat snap ik ook wel omdat hij van een crackpand (slecht onderhouden vissenkom) in stappen naar een villa (180 liter) gaat. De kleuren van deze vis zijn ook van bijna wit naar zeer mooi goud/geel gegaan.

(onderstaande foto's zijn wat ouder. Het filter heeft nu bijvoorbeeld een andere positie voor een betere water circulatie)

Dat was het.

Groetjes,
Nicktrix

Bijlagen

• 20221103_011614.jpg
    20221103_011614.jpg
    133.2 KB · Weergaven: 86
  • 20221201_234318.jpg
    20221201_234318.jpg
    438.6 KB · Weergaven: 91
Laatst bewerkt:
Hey welkom!
hou ik het voorlopig simpel met alleen waterpest als plant.
Er zijn genoeg planten die het goed doen zonder voedingsbodem hoor 😄 alleen mijn hoornblad heeft er geen zin meer in tegenwoord maar de moeilijke planten doen het zonder voeding goed. Een dikke grindbodem kan je ook als voedingsbodembeschouwen 😀
Af en toe moet ik wel een beetje rekening met mijn vriendin houden en zij wou persee gekleurd grind wat ik liever anders zie maar ik heb voor elkaar gekregen dat in de 180 liter een natuurlijke kleur fijn grind komt.
Ik zie nu al aan komen dat als het af is ze met dr mond open zal vallen en zegt dat ze nooit meer aan je zal twijfelen 😆

Super goed dat je veel informatie aan het opzoeken bent. Het kan een hele kluif zijn en je kan alle kanten op. Van aquariums die zichzelf volledig filteren tot aquariums zonder bodembedekking en grote externe filters en alles er tussen in. Je vind wel wat voor jou werkt 😄 als je maar niet vergeet dat ze nog moeten ademen 😂

als je maar niet vergeet dat ze nog moeten ademen 😂
Ik las het ff verkeerd maar je bedoeld de bodem? Ik denk namelijk aan fijn grind van 1-2mm. Ik dacht eerst aan de vissen en planten die moeten ademen maar eigelijk moet het alle 3 kunnen ademen natuurlijk 😄

Edit: misschien maar zakje grover grind er door heen mixen. Dat moet ideaal zijn lijkt me.

Laatst bewerkt:
Het enigste waar ik mee zit is:

Waterpest op 21-23 graden in combinatie met carbo. Vraag me af of dat op langer termijn goed blijft gaan, warmer water en carbo kan beide zwaarder zijn voor de plant. Misschien maar gelijk CO2 en de carbo laten zitten. Zou wel jammer zijn, want ik wil niet zoveel rand-apperatuur. Dat vind ik niet zo mooi. Jammer genoeg heb ik niet goed kunnen testen. Ben bang dat ik niet kan wachten met beginnen als het nieuwe aquarium er is. Jammer dat cabomba niet meer verkrijgbaar is.

Heeft iemand ideeën? Misschien gewoon zonder carbo? Denk alleen dat me visbestand daar niet groot genoeg voor is met maar 4 misschien max. 5 vissen op 180 liter.

Ik had gelezen als je grind en zand gaat mengen omdat zand een stuk fijner is. Ik dacht eigelijk aan 1-2 mm grind met zeg een beetje +- 4 mm grind. Of heb je dan nog steeds last van dichslibben?

Dank je wel!

Ik wil niet al te veel rand-apperatuur (buiten de bak) dus ik kies voor een binnenfilter 🫠. Dat is ook de reden dat ik eigelijk geen co2 systeem wil.

Welkom Nicktrix!

Wat ik zo lees wil je makkelijke planten en een (min of meer) low tech bak. Dan heb je na de opstartfase geen carbo of CO2 nodig. Licht in voldoende sterkte gedurende 8u en plantenvoeding in het water en -afhankelijk van de plant- voedingstablet (of voedingsbodem) bij de wortels is genoeg voor een mooie bak.
Dat is even zoeken naar de juiste balans, maar dat gaat lukken. (overigens moet je mét CO2 ook zoeken naar balans.)
Carbo zou ik vermijden als het even kan,dat is een giftig goedje, waar je vissen en planten nét iets beter tegen kunnen dan de alg, genoeg over te vinden op het forum.

Succes!

Wat ik zo lees wil je makkelijke planten en een (min of meer) low tech bak
Dat heb je goed begrepen. Ondanks dat wil ik er wel het beste uithalen. Ik probeer de carbo tijdelijk uit tot ik mijn eigen bevindingen heb. Ik neem alle comments mee maar de meningen zijn verdeeld. Mocht ik iets verkeerds merken dan kap ik er gelijk mee. Ik dacht gister iets betere kleur plant te zien ben net een paar dagen begonnen.

Ik ga even hier verder op in bij je vraag over carbo en waterpest.

Ik volg je advies 🫠
Je hebt volgens mij gewoon gelijk hoor. Als je zand mixt met grond dat slipt dicht, maar of je nou 5 verschillende maten gebruikt van 1mm tot 10mm of je gebruik alleen 1 mm grind. Dat maakt geen zak uit. Als jij van plan was 1mm grind te plaatsen en je wilt er voor de zekerheid 5mm grind doorheen mixen geef ik je groot gelijk. Het zorgt er namelijk voor dat er meer kloofjes en ruimere openingen ontstaan waar wortels en zuurstof doorheen kunnen. In tegenstelling als je alleen de kleinere maat zou gebruiken. Daarnaast in het dichtslibben essensieel voor sommige bacteriën. En het totaal afhankelijk is waar jij de nitrificatie cyclus wilt eindigen.

Ik bedoel als jij afval uit het aquarium haalt voor het ammonia word kan je nooit een nitrietpiek kijken. Waarom zou je nog een bodem nemen als je ook alles er uit kan halen 😆. Ik zelf, voer, krijg ammonia, nitriet, nitraat, en nitrogeen. Eimethode werkt als volgt, voert, ammonia, nitriet nitraat afhevelen. Er zit geen goed of fout bij. Maar als jij graag je geld verspild en voedingsrijk water afhevelt be my guest. Ik vind het een beetje raar advies allemaal. Omdat het advies niet gegeven word kijkend naar wat ts wil met zn bak, maar wat iedereen zelf denkt beter te vinden. Een luchtige bodem is niet alles, een extern filter toevoegen is niet alles, voeding toevoegen is niet alles. Maar het lijkt voor sommige wel de enige manier waarop het bestaat.

Dat heb je goed begrepen. Ondanks dat wil ik er wel het beste uithalen. Ik probeer de carbo tijdelijk uit tot ik mijn eigen bevindingen heb. Ik neem alle comments mee maar de meningen zijn verdeeld. Mocht ik iets verkeerds merken dan kap ik er gelijk mee. Ik dacht gister iets betere kleur plant te zien ben net een paar dagen begonnen.
Nouja dat is ook lastig, in mijn ogen wat je het beste met zn plant kan doen gwn zn gang laten gaan. Je hoeft het niet gelijk op te geven. Zn plant heeft soms wat extra moeite op te starten maar soms komen ze nog best mooi op als het daarvoor slecht ging 😄 gelijk kappen is niet de juiste instelling. Geduld is bij een aquarium een schone zaak. Maar dat is aan jou de keuze natuurlijk 😄

Het zorgt er namelijk voor dat er meer kloofjes en ruimere openingen ontstaan waar wortels en zuurstof doorheen kunnen
Dat was mijn idee er achter. Gewoon niet te fijn spul er tussen stoppen. Alleen ik kreeg van de leiding te horen dat dat niet zo is. Dat maakt het wel een beetje verwarrend. Ik vraag me af of ik niet gewoon op me zelf moet vertrouwen en alle aangereikte informatie gewoon mee moet nemen. Met een 1-5mm grind mix lijkt me dat dat niet dicht slipt. Als je fijn zand neemt gebeurd dat wel. Voor fijn zand wordt ook gewaarschuwd. Ik denk zelfs dat de grind mix minder verstopt dan alleen fijn grind. Het gaat om het kleinste spul dat mag niet te klein zijn denk ik zo.

Dat was mijn idee er achter. Gewoon niet te fijn spul er tussen stoppen. Alleen ik kreeg van de leiding te horen dat dat niet zo is. Dat maakt het wel een beetje verwarrend. Ik vraag me af of ik niet gewoon op me zelf moet vertrouwen en alle aangereikte informatie gewoon mee moet nemen. Met een 1-5mm grind mix lijkt me dat dat niet dicht slipt. Als je fijn zand neemt gebeurd dat wel. Voor fijn zand wordt ook gewaarschuwd. Ik denk zelfs dat de grind mix minder verstopt dan alleen fijn grind. Het gaat om het kleinste spul dat mag niet te klein zijn denk ik zo.
Zelf onderzoek doen, naar voorbeelden kijken op youtube 😄 iedereen doet het op zn eigen manier en meerdere wegen leiden er naar rome. Alleen voor sommige is dat een strikt recht pad wat bewandeld moeten worden. Sommige mensen slingeren juist. Maar een andere manier is mee gaan met de flow. Ik denk zelf dat als je 5mm grind neemt en je mixed dat met 1mm grind, ja dan verstopt het sneller, doe je het andersom, dan ademt het juist meer! Daarnaast maken die kleine kloofjes noooit goed wat er aan afval in je bodem kan komen. Je zal altijd met de tijd je bodem een keer moeten zuiveren.

Bij mij woelen mn corys de toplaag om terwijl daar onder alles dicht is en er dus verschillende lagen ontstaan. Dan heb ik ook succesvolle voorbeelden gezien met grote kiezels waar een boel fijn grind overheen werd gegooit, ja dat gaat tussen de groeven, nee dat maakt niets uit. Die bakken hebben ze prachtig weten te draaien.

Jessicapilon weet alles over de ei methode te vertellen bij hem moet je wezen met vragen er over. Maar als het gaat om alles buiten de ei, of dingen op andere manier doen is voor sommige niet van zelfsprekend. Ik heb geen voorkeur om mensen aan te bevelen wat het beste is. Ik heb een voorkeur voor mijzelf wat ik fijn vind maar een ander moet dat voor zichzelf ondervinden. En ik kan het licht en donker van alle kanten zien het is vooral belangrijk te kiezen wat je zelf wilt 😄

vaker je bodem schoon maken helpt beter tegen een verstopte bodem dan geen bodem mixen in iedergeval. En als je iets fijns vermijd zal het echt mee vallen denk ik in iedergeval 😄
Het is wel goed de juiste keuze te maken aan het begin natuurlijk, een bodem is het laatst wat je er uit wilt halen als iets niet goed gaat. Maar beter safe dan sorry natuurlijk. Je kan ook altijd een deel wel mix en deel niet mix proberen. Zo kom je er ook achter wat je het fijnst vind 😂

De leiding op het forum is hier niets anders dan jij en ik en andere hier. John jessicapilon) werkt vooral voor ons om het forum netjes en schoon te houden, ook een hele ervaren aquarist 😊 maar we zijn allemaal mensen met onze eigen manieren en vooral zelf onderzoek doen en een mening vormen zorgt er voor dat je vind wat het beste bij jou past 😊

Ik snap de methode denk ik wel. Je creëert overschot, zodat er geen tekort is en haalt dat na een week weer weg en je begint opnieuw.

Ik denk zelf dat als je 5mm grind neemt en je mixed dat met 1mm grind, ja dan verstopt het sneller, doe je het andersom, dan ademt het juist meer!
Precies hoe ik ook denk..

Ik snap de methode denk ik wel. Je creëert overschot, zodat er geen tekort is en haalt dat na een week weer weg en je begint opnieuw.
Ja op die manier bouw je belasting op waardoor je aquarium sterker word en houd je het schoon. Het heeft voor mij weinig charme. Ik wil een zoveel mogelijk gesloten ecosysteem en hoe meer ik er in stop wat ik er niet uit hoef te halen hoe beter 😄 de ei methode geeft controle (over iets waar je weinig controle over hebt zoals een natuurlijksysteen als een aquarium) en de andere manier is vertrouwen op de natuur zelf voorhet balanseren en bijsturen indien mogelijk. Maar dan heb je het risico dat je balans krijgt die je niet wilt (traag groeiende planten bijvoorbeeld)

maar we zijn allemaal mensen met onze eigen manieren
En juist omdat ik eigelijk pas ben begonnen maakte me dat een beetje onzeker omdat hier ervaring rond loopt. En als er dan gezegt wordt dat je dat juist niet moet doen ga je twijfelen aan je eigen verstand. Maar zoals jij denk met dat grind denk ik ook. Dat zegt mijn gezonde verstand dat dat zo werkt. Ik heb hier en daar wel wat detail vraagjes maar volgens mij weet ik in grote lijnen hoe het werkt. Zoals met alles zijn er vaak meerdere oplossingen voor een probleem. Ik ga mijn eigen oplossingen gebruiken en ook dat zal met vallen en opstaan gaan maar dan heb ik het wel zelf gedaan 😁

Ben wel blij dat ik me hier heb aangemeld, want met alle adviezen en meningen ben ik toch weer een stukje dieper op de stof ingegaan. Plus dat het allemaal wel fijne mensen zijn. Ik moet het alleen wel op mijn manier doen. Als ik iedereen na zou doen dan is het aquarium toch minder van me zelf.

Bedankt voor je bericht
👍🏼

weinig charme
Ja het klinkt misschien raar uit mijn mond omdat ik een beginner ben maar dat klinkt te makkelijk en misschien is het dat helemaal niet hoor. Ik heb die methode ook bekeken maar ik had zoiets als het niet lukt zoals ik het wil kan ik altijd dat nog doen. Ik wil het proberen te doen met "de circle of life". Het visbestand, de hoeveelheid planten, hoeveelheid voeren, bacteriën, plantenvoeding, en de hoeveelheid licht. En dan gewoon basic zonder al die extra's zoals co2 systemen. Zo wil ik het.

onzeker omdat hier ervaring rond loopt.
Dat herken ik wel en zo veel ervaring heb ik ook en ik heb al wel ervaren dat ik soms eigenwijs dingen doen die niet uitwerken zoals ik dacht maar toen misde ik de onderbouwingen 😂 (filterwatten die verstoppen en onbruikbaar worden) sommige fouten leer je van en dat is voor mij ook weer een rede geweest onderzoek te doen naar van alles. Als alles de eerste keer goed ging zonder fouten had ik echt totaal niets geleerd. Maar dan was het ook niet belangrijk geweest want dan ging alles al goed. 😂

Ik heb mn 60 liter nu een half jaar, heb er kiezels van 1mm in zitten (als ik er zo naar kijk) en nog nooit de bodem afgezogen. Nu na een lange tijd voor het eerst sinds ik nieuw voer heb heb ik te veel gegeven en ligt hel mn bodem vol met etensresten. (Vinden mn baby ancistrus niet erg) en ik zie wel waar het heen gaat. Ik hefel nu meer af en er blijft nieuwe anonnia geproduceerd worden dus dat moet ik ook even blijven doen. Maar tegelijkertijd groeien mn bacteriën dus in mijn ogen een pluspunt.

Het ruikt wel een klein beetje naar riool in mn aquarium maar dat is wisselend (vaker water wisselen hielp heel erg) maar de giftige stoffen stijgen naar boven toe de bak uit terwijl ik zuurstof mn bak in pomp. Dus stikken kunnen mn vissen niet. Want een dikke vieze dicht geslipte bodem vraagt een andere aanpak in je bak, meer zuurstof toevoegen door sterke oppervlakte stroming of belletjes en vaker hevelen tijdens pieken. Ik geloof alleen nogsteeds dat als ik het eten geven meer onder controle heb, hevelen steeds minder er toe zal doen en dan zou ik in theorie niet zo veel hoeven af te hevelen als iemand die de ei methode toepast. Hopelijk zelf nooit meer af hevelen op een punt.

De waardes in balans houden is voor mij weer een andere manier van dingen aanpakken en ik hoop dat het als investering in de toekomst mij kosten en moeite zal schelen (goeie bodem is gratis warmte, stijgende methaan, nitrogeen en hydrogeen is gratis stroming, en minder waterwissels is minder waterkosten) maar het moet wel passen bij je vissenbestand en wensen in je aquarium (het vraagt ook veel planten en niet té veel belasting) ik weet niet zo goed of dit echt te doen is met sluierstaarten.

De volgende keer als ik een aquarium start wil ik het ook beter doen en een keer goed dingen uitzoeken dus echt goeie informatie kan ik je niet geven.

Wel heb ik hele positieve dingen gehoord over aquasoil als tijdelijke voedingsbodem (helemaal onderaan in zakken met gaatjes zodat het goed onderaan blijft zitten) zodat je tijdens de opstart (eerste half jaar) voldoende voeding hebt voor de planten tot je bodem het zelf produceerd.
Ik heb begrepen dat grof grind onderaan boven de aquasoil, goedde grote kloofjes veroorzaakt voor de wortels van planten en zuurstof doorlaat.
Je kan daarover minder grof grind doen maar een deel zal wel tussen de grovere stenen gaan zitten er daarover zou je zelfs zand kunnen doen wat ook uiteindelijk tussen de rest gaat zitten. Maar je zal altijd kloofjes houden onderaan terwijl het boven aan minder is, dat is wat je wilde bereiken. Maar tuurlijk mengt het ook.

De youtubers die ik dag zag doen gebruikten geen ei methode maar fish in cycle, ze woelde niet elke week heel hun grind door maar dat lieten ze met rust. Zo kan je bak uit zichzelf een balans vinden en je verder goed controleerd wat er in gestopt word en uitgehaald word tot dat ook steeds makkelijker word. Misschien is afblijven van je laagjes bodem ook wel essentieel voor succes dat klinkt wel logisch althans. Ook heb ik begrepen dat methaan de eerste paar cms van je bodem nodig heeft om bellen te vormen en op te stijgen.

Als je alleen een fijne zandbodem van 4 cm hebt kan je dus problemen krijgen met bodemrot, maar als je een dikke laag van 8cm zou gebruiken is dat ook weer een heel ander verhaal. Terwijl een bodem van 12cm misschien weer helemaal niet bevordelijk is. Dat weet ik niet precies goed maar dat is wel iets waar je rekening mee kan houden. Voor jou is het vooral belangrijk na te gaan hoe je het wilt doen, het is wel makkelijk de bodem schoon te maken en alles sf te hevelen. Maar een bodem waar je nooit meer wat aan hoeft te doen is nog makkelijker. Maar dat vraagt ook de juiste aanpak en geluk dat het werkt. Als het niet werkt ben je met je gemixde bodem verder van huis want dat krijg je nooit helemaal gescheiden 😵‍💫

Bijlagen

• 1669993369533217835220226355769.jpg
    1669993369533217835220226355769.jpg
    410.5 KB · Weergaven: 74
Nu ik jou verhaal zo lees ben ik blij met het type grove grind bodems die ik nu heb. Ik heb nu grind van zeg tussen de 3-10mm, variërend tussen de dikte, de lengte en breedte. Het is zeg maar niet rond zoals zand of fijn grind maar het zijn meer kleine steentjes zonder vaste vorm. Ook zijn de scherpe randjes er vanaf. Ik las overal dat sluiers een zandbodem fijn vinden om in te wroeten maar dat doen ze bij mijn huidige grove grind ook. En voor zover ik kan denken en nu ik ook jou verhaal lees is grover idealer ivm het luchtig houden. Ook omdat dit grind geen vaste ronde vorm heeft slipt het nog minder makkelijk dicht omdat het niet netjes in elkaar valt. En nu kunnen er ook niet per ongeluk kleinere stukjes tussen vast komen te zitten. Puur omdat het geen vaste vorm heeft dus het ene steentje is rond, de andere plat en weer een andere langwerpig zeg maar, slipt het volgens mij haast niet dicht als je het niet aandrukt. Wel goed wassen van te voren en het stof en kleine stukje er uit zeven met een vergiet heb ik gedaan. Ik blijf er ook vanaf zoveel mogelijk. Laatst trok ik een nep plantje (die wou me vriendin er in hebben) er uit om ruimte te maken en de ruimtes tussen de steentjes en onder het plantje was gevuld met los organisch materiaal wat gelijk omhoog dwarrelde. Daar aan kan je zien dat het luchtig is. Terwijl de bovenste laag schoon is. Dat is eigelijk precies wat je wil hebben. Mede omdat ik kleine slakken er in heb zitten worden alle voedselresten die blijven liggen tussen de openingen ook opgeruimd dus het ziet er heel schoon uit. Zelfs geen alg te bespeuren op de steentjes. En aangezien de bodem luchtig blijft kan de bodem zich goed ontwikkelen helemaal tot aan het glas op de bodem. Zo diep stond het nep plantje. En daaronder zat ook los organisch materiaal. Dat kan alleen daar komen omdat het luchtig is. Zolang je het niet in elkaar drukt en er van af blijft zoveel mogelijk lijkt mij dit ideaal. Op deze manier kan er ook geen bodemrot ontstaan volgens mij. Zelfs bij het vullen van het aquarium de eerste keer is het makkelijker omdat je niet bang hoeft te zijn je bodem te slopen als je het water er in gooit. Het blijft goed liggen. Ik merk wel dat ik nog wat kan leren over bodems maar dat is alleen maar goed om daar achter te komen. En als het een half jaar duurt voor de bodem zelf voorzienend is zou je ook tabletten in de bodem kunnen stoppen op de plekken waar het nodig is. Dan hoef je ook niet moeilijk te doen met voedselbodems of moeilijke opbouw van de bodem waar je voorzichtig mee moet zijn. Ik wou eerst zand voor de sluiers gaan doen i.v.m. dat woelen. Toen dacht ik fijn grind i.v.m. minder snel dichtslibben. Maar de sluiers woelen met dit grovere grind ook gewoon in de bodem. En ze gaan nog groeien waardoor ze dat alleen maar makkelijker kunnen doen. Ik hou het denk ik bij de type bodem die ik nu heb. Nog grover als dit en het wordt te grof is mijn gevoel dan kunnen de wortels denk ik niet meer goed vast komen te zitten en trekken ze alle planten los. De laag grind mag ook niet te dik zijn dan komt er geen zuurstof in de onderste laag. En te dun dan is er geen houvast voor de planten en trekken ze ook alles los. Ik denk dat ik mede door jou verhaal mijn ideale bodem heb gevonden. Iets fijner zou ook kunnen denk ik, belangrijk is denk ik dat de steentjes verschillende vormen hebben zodat het niet als metselwerk in elkaar valt zeg maar. Zo blijf je ruimtes er tussen houden. Ik zet foto's erbij. Oranje is met slakjes, je ziet die is helemaal mooi schoon. En geel is zonder slakjes, daar zie je de aanslag wat het minder mooi er uit laat zien. Ik ga die slakjes ook overzetten denk ik als het aquarium klaar is voor gebruik. Je ziet het verschil tussen vieze en schone steentjes. En je kan ook de vorm van de steentjes goed zien dan snap je vast wel wat ik bedoel. Dit type grind hebben ze vast ook wel in natuurlijke kleuren of gemengde natuurlijke kleuren wat ook een mooi effect geeft. Zeker als de slakken alles schoon houden. 😄

Bijlagen

• 20221202_162836.jpg
    20221202_162836.jpg
    302.8 KB · Weergaven: 69
  • 20221202_162747.jpg
    20221202_162747.jpg
    262.1 KB · Weergaven: 69
ik weet niet zo goed of dit echt te doen is met sluierstaarten
Zie bovenstaande verhaal. Beetje lang maar wel duidelijk en ideaal voor mij denk ik.

Ook omdat dit grind geen vaste ronde vorm heeft slipt het nog minder makkelijk dicht omdat het niet netjes in elkaar valt
Dit zorgt juist voor minder openingen 😄 een vaste ronde vorm geeft de minste oppervlakte raakvlakken en de meeste ruimte 😋 je moet wel oppassen dat ze geen beschadigingen krijgen van het grind door het froeten, ze zeggen niet voor niets een zandbodem natuurlijk 😊
Daar aan kan je zien dat het luchtig is
Dat is niet helemaal een indicatie denk ik, dat is alleen een indicatie dat je bodem organisch materiaal bevat een luchtige bodem bevat juist weinig organisch materiaal omdat het helemaal naar onder zakt of je filter in gaat
de bovenste laag schoon is.
Dat is dan wel weer een goed teken ja 😄 maar waar het organsich materiaal zit komt niet veel zuurstof in iedergeval en dat kan wel gaan ophopen daar moet je voor opletten. De bacteriën die daar leven verwerken de rotzooi niet zo snel als de andere bacteriën. Ze zijn namelijk afhankelijk van de ontbinding van zuurstof atomen in tegenstelling tot de bacteriën die het zuurstof rechtsstreeks uit het water kan halen.

Op deze manier kan er ook geen bodemrot ontstaan volgens mij.
Bodem rot heb je al, dat is die verkleuring van mij op de foto, alleen als het gaat ophopen en meer en meer word dan kan het zo erg worden dat heel je bodem gaat rotten en het te veel word, daarom is het zo belangrijk niet te veel voer te geven en dode planten niet te lang laten rotten😄

Ziet er wel schoon uit ja! Felle kleurtjes 😄

Nog even een kleine bijdrage op het bodemverhaal:

Ik heb ergens langs zien komen dat je vriendin kleine harnasmeervallen (hoogstwaarschijnlijk corydorassen) wil. Die willen echt fijn zand om in te scharrelen en om door hun kieuwen te spoelen. Die worden niet gelukkig van een (te) grove bodem.
Verder is mijn ervaring dat als je per ongeluk twee bodems met een verschillend soortelijk gewicht pakt, de zwaarste zakt en de fijnste boven komt. Als dat gewend is, geen probleem, maar als het je bedoeling was dat het andersom was of gemengd zou blijven, gaat dat dus niet goed. (Ik had in mijn beginnend enthousiasme onderin lavasplit gelegd en daarboven op grint. Dat begon zich dus na enkele weken om te draaien....)

Nog even een kleine bijdrage op het bodemverhaal:

Ik heb ergens langs zien komen dat je vriendin kleine harnasmeervallen (hoogstwaarschijnlijk corydorassen) wil. Die willen echt fijn zand om in te scharrelen en om door hun kieuwen te spoelen. Die worden niet gelukkig van een (te) grove bodem.
Verder is mijn ervaring dat als je per ongeluk twee bodems met een verschillend soortelijk gewicht pakt, de zwaarste zakt en de fijnste boven komt. Als dat gewend is, geen probleem, maar als het je bedoeling was dat het andersom was of gemengd zou blijven, gaat dat dus niet goed. (Ik had in mijn beginnend enthousiasme onderin lavasplit gelegd en daarboven op grint. Dat begon zich dus na enkele weken om te draaien....)
Zou gemengt voor de corys niet erg zijn denk je? Dat vraag ik me wel af... Uiteindelijk blijven er wel wat openingetjes vrij onderaan denk ik. En misschien hadden die youtubers inderdaad gewoon zand en grind van het zelfde gewicht en viel het mengen daarna wel mee 😄

Het gaat om de korrelgrootte. Dus als je bijvoorbeeld geel zand mengt met paars zand met een groen randje, zal het ze worst wezen. Als je het mengt met grover grind, kunnen ze daar niet echt lekker in grondelen en graven.
De behoefte daaraan is wel min of meer soortafhankelijk, maar welke soorten en welke niet, zou ik niet weten.

Wat wel kan, is dat je zones maakt met fijn zand, waarbij je een scheidingsmuurtje aanbrengt tussen het zand en het grint. En om dan de overgang voor het oog wat minder opvallend te maken kun je dan het zand door het grint mengen als je dat wilt.
Dan kunnen ze zich in hun zandbak uitleven. Als je er dan ook nog een emmer en een schepje bij doet, maken ze misschien wel zandkastelen.😆

je moet wel oppassen dat ze geen beschadigingen krijgen van het grind door het froeten, ze zeggen niet voor niets een zandbodem natuurlijk
Het heeft geen scherpe randjes 🙂

omdat het helemaal naar onder zakt of je filter in gaat
Het zakt ook goed in de bodem en het zit inderdaad in me filter. Toen ik die plant eruit trok kwam alles er onder vandaan.

De bacteriën die daar leven verwerken de rotzooi niet zo snel als de andere bacteriën
Ik denk dat het sluier aquarium daar meer last van heeft aangezien die veel rotzooi maken. De tetra's maken geen planten rotzooi en daar zitten de slakken en die ruimen de voedselresten op. Het type visbestand heeft natuurlijk veel invloed op deze dingen

Bodem rot heb je al
Ja dat zei ik misschien verkeerd. Ik bedoelde hiermee dat je bodem naar de knoppen is, niet het natuurlijke rottings proces

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan