"Niet voor leidingwater..?"


G

Goudkijker

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb een 110 liter-aquarium gekocht voor mijn 3 te klein behuisde vissen, en probeer de instructies uit deze oude thread op te volgen: https://aquaforum.nl/threads/sluierstaart-aquarium-indraaien.162709/

Ik heb een waterverbetaar gekocht met de naam Tetra Easy-balance. Nu kijk ik op de gedetailleerdere instructies die onder de sticker verstopt zitten (foto 2), en daar staat het volgende:

"Tetra easy balance is geen waterverbeteraar voor leidingwater. Gebruik Tetra Aquasafe telkens als u nieuw leidingwater toevoegt."

Maar... Ál het water is toch leidingwater?
Om de verwarring compleet te maken staat dit er een paar cm boven geschreven, onder het kopje "Zo werkt Tetra easy balance":

"Vereenvoudigt het aquariumonderhoud: geen maandelijkse gedeeltelijke waterverversingen nodig, minimaliseert het gebruik van leidingwater."

"Het verbruik van LEIDINGwater"... Ik snap er niets meer van.

Kan ik dit middel nu wel of niet inzetten voor wat het claimt te doen, nl. Langdurige vermindering van NO3, en PO3..?

Daarnaast heb ik een easystart gekocht van easy Life (foto 2). Deze bevat bacterieculturen, en dient te worden ingezet als "boost" voor nieuwe aquaria/bij nitrietproblemen. Kan/moet ik deze 2 middelen naast elkaar inzetten?
 

Bijlagen

  • 20200326_194940.jpg
    20200326_194940.jpg
    139.3 KB · Weergaven: 87
  • 20200326_195456.jpg
    20200326_195456.jpg
    145.2 KB · Weergaven: 74
Ik heb al vaker gelezen dat dit soort middeltjes eigenlijk maar een hoop gebakken lucht zijn. In werkelijkheid heb je gewoon een bacteriecultuur nodig om het ecosysteem in je aquarium aan de gang te krijgen. Indraaien kan je helaas niet overslaan of versnellen met zo'n flesje.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ook niks kan maken van de uitleg op het flesje. Ik denk dat ze het proberen neer te zetten als een alternatief voor waterverversen. In plaats van afvalstoffen af te voeren door te verversen, knikker je wat van dit wonderspul in het aquarium. En doordat je niet hoeft te verversen hoef je ook geen leidingwater te gebruiken?
 
Niet al het water is leidingwater, je zou ook regenwater kunnen gebruiken of osmose water, wat 'bewerkt' leidingwater is.

Tetra aqua safe claimt leidingwater geschikt te maken voor vissen (voornamelijk door chloor uit het water te halen dacht ik). Maar in Nederland is dit niet nodig. In Nederland zit er geen chloor in het water. Mocht er onderhoud zijn geweest en toch chloor gebruikt (wat zelden voorkomt) moet je daarvan op de hoogte gesteld zijn..

Wat betreft Easy balance.. zoals hierboven aangegeven vervangt dit niet de 'indraai' periode waarin de bacteriecultuur moet groeien in het aquarium.
Dat er op het flesje staat dat je dat middel kunt gebruiken om zodoende niet of minder te verversen.. lijkt me niet handig. Verversen zorgt voor een toevoer van schoon nieuw water. Eventuele ziektekiemen worden dan ook afgevoerd.

Ik zou zoiets nooit gebruiken als vervanging van het water verversen :)
 
Aangezien je dit topic in Goudvissen hebt geplaatst neem ik aan dat je deze hebt, daar is leidingwater prima voor nadat je bak en het filter goed is ingedraaid, en de bak groot genoeg is, verder is voor deze vissen veel en vaak water verversen noodzakelijk, deze middeltjes hebben alleen geld gekost zonder dat het iets voor je kan betekenen als je in Nederland woont.
 
Dank jullie wel voor jullie feedback!

Dat betekent dus dat ik niets in huis heb om de nitrietwaardes laag te houden... :(

Klopt het dat ik daardoor m'n vissen dan niet versneld in de bak kan plaatsen, en ze voorlopig nog vastzitten in een 40 liter-aquarium... of kom ik er ook door met hoge regelmaat het water deels te verversen?

Uit deze thread (https://aquaforum.nl/threads/sluierstaart-aquarium-indraaien.162709/) kan ik moeilijk opmaken of het inzetten van Denitrol een harde eis is voor het versneld kunnen plaatsen van sluierstaarten.
 
Nitriet verlagen is heel veel verversen (zeker zo lang het filter niet ingedraaid is..).
ik heb zelf geen ervaring met indraaien mét vissen erin. Ik weet dat het soms (al dan niet uit nood) wel gebeurt. Dan moet er dus heel frequent en veel ververst worden.
Het fijne weet ik daar niet van, misschien kunnen andere aanvullen :)

Volgens mij zijn er geen middeltjes die zorgen dat je nitriet verlaagd. Ik dacht wel dat er middeltjes bestaan zodat de vissen makkelijker kunnen ademen ondanks nitriet, maar dit is niet het probleem oplossen.. en dan nog moet je weer verversen om het nitriet te verlagen..
 
Dank jullie wel voor jullie feedback!

Dat betekent dus dat ik niets in huis heb om de nitrietwaardes laag te houden... :(

Klopt het dat ik daardoor m'n vissen dan niet versneld in de bak kan plaatsen, en ze voorlopig nog vastzitten in een 40 liter-aquarium... of kom ik er ook door met hoge regelmaat het water deels te verversen?

Uit deze thread (https://aquaforum.nl/threads/sluierstaart-aquarium-indraaien.162709/) kan ik moeilijk opmaken of het inzetten van Denitrol een harde eis is voor het versneld kunnen plaatsen van sluierstaarten.
Ik denk dat je minder schade doet met 3 weken in een 40L aquarium dan in een 100liter aquarium met nitriet/nitraat piek.
 
Hoi Goudkijker,

Ik zou je vissen gewoon meteen overzetten in je grotere aquarium. Een 40 liter bakje vervuild veel sneller. Ik heb mijn vissen nu ook in een niet ingedraaid aquarium zitten en ververs elke dag water om een nitrietpiek te voorkomen. Water verversen is het beste middel. Dit kan gewoon elke dag zonder problemen. Soms ververs ik tot wel 80%. Zoals hierboven gezegd zullen de middeltjes daar weinig bij helpen.
Vissen in de grotere bak (worden ze blij van!!) en komende maand elke dag verversen tot je geen nitriet meer meet. En pas op want na een week of 3 kan je een nitrietpiek krijgen. Dus ook je NO2 blijven meten.
 
Nitriet verlagen is heel veel verversen (zeker zo lang het filter niet ingedraaid is..).
ik heb zelf geen ervaring met indraaien mét vissen erin. Ik weet dat het soms (al dan niet uit nood) wel gebeurt. Dan moet er dus heel frequent en veel ververst worden.
Het fijne weet ik daar niet van, misschien kunnen andere aanvullen :)

Volgens mij zijn er geen middeltjes die zorgen dat je nitriet verlaagd. Ik dacht wel dat er middeltjes bestaan zodat de vissen makkelijker kunnen ademen ondanks nitriet, maar dit is niet het probleem oplossen.. en dan nog moet je weer verversen om het nitriet te verlagen..
Ik kan je er het fijne over vertellen, dat betekend 3x per dag water verversen (50% per keer) en dan nog hoge waardes hebben met eventueel blijvende schade bij de vissen.
 
Ik denk dat je minder schade doet met 3 weken in een 40L aquarium dan in een 100liter aquarium met nitriet/nitraat piek.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.. schadelijke stoffen kunnen veel sneller opbouwen in een 40 liter bakje.
Nog vergeten te zeggen: zet je filtermateriaal over zonder schoon te maken (! Ivm bacterien) in je nieuwe filter of zet het oude filter naast een evt nieuw filter erbij.
 
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.. schadelijke stoffen kunnen veel sneller opbouwen in een 40 liter bakje.
Nog vergeten te zeggen: zet je filtermateriaal over zonder schoon te maken (! Ivm bacterien) in je nieuwe filter of zet het oude filter naast een evt nieuw filter erbij.
Een piek is veel dodelijker dan 3 weekjes in een te kleine bak. Dan kan je wel af met 1x per dag water verversen van 50% ipv elke dag meerdere keren 80-50%
 
@FemkeNikita , het klopt van die week!

Maar ik heb sinds mijn eerste post het water wel dagelijks met 75% ververst.

Super hoor! Je bent goed bezig. :)

Wat handig kan zijn is een NO2 druppel testsetje (dus geen strips). Die kan je bij de dierenwinkel kopen of online. Dan kan je dagelijks je nitriet meten en zie je wanneer je piek er is en kan je daarop inspelen (bij hoge waardes mag je gewoon tot 100% verversen). Als je na een paar weken amper nitriet meer meet dan weet je dat je minder mag gaan verversen.
 
Super hoor! Je bent goed bezig. :)

Wat handig kan zijn is een NO2 druppel testsetje (dus geen strips). Die kan je bij de dierenwinkel kopen of online. Dan kan je dagelijks je nitriet meten en zie je wanneer je piek er is en kan je daarop inspelen (bij hoge waardes mag je gewoon tot 100% verversen). Als je na een paar weken amper nitriet meer meet dan weet je dat je minder mag gaan verversen.
of op marktplaats, daar zijn ze goedkoper :)
 
Niet al het water is leidingwater, je zou ook regenwater kunnen gebruiken of osmose water, wat 'bewerkt' leidingwater is.

Tetra aqua safe claimt leidingwater geschikt te maken voor vissen (voornamelijk door chloor uit het water te halen dacht ik). Maar in Nederland is dit niet nodig. In Nederland zit er geen chloor in het water. Mocht er onderhoud zijn geweest en toch chloor gebruikt (wat zelden voorkomt) moet je daarvan op de hoogte gesteld zijn..

Wat betreft Easy balance.. zoals hierboven aangegeven vervangt dit niet de 'indraai' periode waarin de bacteriecultuur moet groeien in het aquarium.
Dat er op het flesje staat dat je dat middel kunt gebruiken om zodoende niet of minder te verversen.. lijkt me niet handig. Verversen zorgt voor een toevoer van schoon nieuw water. Eventuele ziektekiemen worden dan ook afgevoerd.

Ik zou zoiets nooit gebruiken als vervanging van het water verversen :)
In nederland zit wel chloor in het leidingwater.
De watermaatschappijen voegen geen chloor toe aan het water maar het zit er wel al in van voordien. (wss voegt de oppompfirma het al toe) OK, het is maar een fractie van wat er hier in belgie in (kan) zit(ten) Maar desalnietemin zit het er wel in en kan het, volgens de richtlijnen, nogal een behoorlijke hoeveelheid zijn.
 
In nederland zit wel chloor in het leidingwater.
De watermaatschappijen voegen geen chloor toe aan het water maar het zit er wel al in van voordien. (wss voegt de oppompfirma het al toe) OK, het is maar een fractie van wat er hier in belgie in (kan) zit(ten) Maar desalnietemin zit het er wel in en kan het, volgens de richtlijnen, nogal een behoorlijke hoeveelheid zijn.
Er zit geen chloor in NL's water, dat is al jaren geleden dat het erin zat, dus jouw opmerking raakt kant noch wal, er gaat miljarden liters water p/d door die leidingen, die zijn echt allang schoon gespoeld
 
In nederland zit wel chloor in het leidingwater.
De watermaatschappijen voegen geen chloor toe aan het water maar het zit er wel al in van voordien. (wss voegt de oppompfirma het al toe) OK, het is maar een fractie van wat er hier in belgie in (kan) zit(ten) Maar desalnietemin zit het er wel in en kan het, volgens de richtlijnen, nogal een behoorlijke hoeveelheid zijn.

Via mijn leverancier niet..

"Drinkwater in Nederland

Hoe wordt het drinkwater dan gezuiverd zonder chloor? Vitens gebruikt vooral actieve koolfilters en membraanfilters. Ook wordt er vaak ozon en UV-licht gebruikt om water te zuiveren. Deze methodes laten geen smaak achter in het water en zijn bij de Nederlanders dan ook meer geliefd. In bijvoorbeeld België en de VS vindt men water juist van hoge kwaliteit als er een lichte chloorsmaak aan zit."

Bron: https://www.vitens.com/pers-en-nieu...om-smaakt-water-in-het-buitenland-naar-chloor
 
Ik woon in Amsterdam, en dit is wat waternet schrijft:
"Het Amsterdamse kraanwater behoort tot het schoonste drinkwater van de wereld. Het komt uit onder meer de waterleidingduinen bij Zandvoort. Het water wordt in stappen gezuiverd. De kwaliteit wordt zelfs beter gecontroleerd dan bronwater."

Mijn huis komt uit 2019 en zal dus bijv. ook geen loden waterleidingen hebben.
Watertestdruppels worden vandaag gekocht terwijl ik al m'n onnuttige waterverbeteraars terugbreng. Gisteravond is het aquarium gevuld en aangegaan! De vissen gaan er sowieso niet in voordat ik de nitriet-testdruppels heb :) Ga jullie aanbevelingen m.b.t. plaatsing zorgvuldig afwegen.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-03-27 at 11.58.20.jpeg
    WhatsApp Image 2020-03-27 at 11.58.20.jpeg
    24.1 KB · Weergaven: 94
Ik woon in Amsterdam, en dit is wat waternet schrijft:
"Het Amsterdamse kraanwater behoort tot het schoonste drinkwater van de wereld. Het komt uit onder meer de waterleidingduinen bij Zandvoort. Het water wordt in stappen gezuiverd. De kwaliteit wordt zelfs beter gecontroleerd dan bronwater."

Mijn huis komt uit 2019 en zal dus bijv. ook geen loden waterleidingen hebben.
Watertestdruppels worden vandaag gekocht terwijl ik al m'n onnuttige waterverbeteraars terugbreng. Gisteravond is het aquarium gevuld en aangegaan! De vissen gaan er sowieso niet in voordat ik de nitriet-testdruppels heb :) Ga jullie aanbevelingen m.b.t. plaatsing zorgvuldig afwegen.
Leuke inrichting. Als je twee nieuwe bakken hebt, ga dan altijd voor de grootste. Daar vervuilen je vissen minder.
 
Via mijn leverancier niet..

"Drinkwater in Nederland

Hoe wordt het drinkwater dan gezuiverd zonder chloor? Vitens gebruikt vooral actieve koolfilters en membraanfilters. Ook wordt er vaak ozon en UV-licht gebruikt om water te zuiveren. Deze methodes laten geen smaak achter in het water en zijn bij de Nederlanders dan ook meer geliefd. In bijvoorbeeld België en de VS vindt men water juist van hoge kwaliteit als er een lichte chloorsmaak aan zit."

Bron: https://www.vitens.com/pers-en-nieu...om-smaakt-water-in-het-buitenland-naar-chloor
Nou... dat heb je dik mis gedacht.

Hieronder een tabel van vittens..
gemiddeld 11 mg/l chloride in het water...
Screenshot_20200327_154724_com.adobe.reader.jpg
 
Nou... dat heb je dik mis gedacht.

Hieronder een tabel van vittens..
gemiddeld 11 mg/l chloride in het water... Bekijk bijlage 294588

Maar er is toch een verschil tussen chloride en chloor?

Het is niet meer helemaal helder in mijn hoofd, maar was het niet zo dat chloride een onderdeel is van een verbinding, zoals natriumchloride, en als dusdanig gemeten, terwijl chloor een vrij chloor ion is dat desinfecteert en wat je dus niet in je aquariumwater wil hebben?

Ik ben benieuwd hoe het nou ook weer zat :)
 
gemiddeld 11 mg/l chloride in het water
Chloride is geen Chloor,

ook interessant om te weten, maar dat gebeurd alleen als er grote werkzaamheden in je buurt zijn.
 
Heb zojuist het draadje even gelezen.. en vraag me wat af..
Het kleine aquarium draait ook nog niet heel lang als ik het goed begrijp. Dit houdt in dat je daar momenteel op zeer geregelde basis ook waterwissels uitvoert.. of heb ik het mis?

Waarom doe je het water dat je uit het kleinere aquarium haalt tijdens de waterwissels niet in het grotere aquarium. Hiermee "vervuil" je het nieuwe aquarium, maar geef je de bacteriën eigenlijk ook meer "voedsel." Hierdoor zou een bacterie cultuur sneller in stand moeten komen en is de kans groter dat je grotere aquarium sneller stabiel is en klaar voor je vissen.

slechts een idee..
 
Een stabiel aquarium zonder indraaiperiode bestaat eigenlijk niet... Het enige wat ik altijd gedaan heb is aquariumwater van een draaiend aquarium toevoegen aan het nieuwe en bij een aanwezig, goed ingedraaid filter, een deel van dat filtermateriaal overbrengen naar het nieuwe filter.
 
En dat * wat erbij staat, staat er niet voor niks bij, heb je daar ook een print van?
Dat staat er omdat het een jaarlijks gemiddelde is. Met 10 als minima en 12 als max. (maar dat paste zo niet allemaal in m'n scherm)
Nu hier bij mij zit er gemiddeld 68mg/l met 250mg/l als norm...
 
Chloride is geen Chloor,

ook interessant om te weten, maar dat gebeurd alleen als er grote werkzaamheden in je buurt zijn.
Chloor in drinkwater is al heel lang geleden vervangen door chloride. Dat is minder vluchtig. Zo krijg je de chloorgeur niet meer die je vroeger had en hebben ze er minder van nodig)
Zo heb ik me het toch laten wijsmaken
 
Dat staat er omdat het een jaarlijks gemiddelde is. Met 10 als minima en 12 als max. (maar dat paste zo niet allemaal in m'n scherm)
Nu hier bij mij zit er gemiddeld 68mg/l met 250mg/l als norm...
Haal je nu niet iets door elkaar :juggle: ;)
Chloride komt van nature voor in de bronnen van ons drinkwater. De concentratie ervan is afhankelijk van de bron/winning. Ook komt chloride voor in voeding; gebonden aan andere mineralen zoals natrium, kalium of magnesium. Chloride is een belangrijk onderdeel van keukenzout. Het menselijk lichaam is in staat de chloridebalans op peil te houden. Zelfs grote hoeveelheden chloride zijn voor een mens normaal gesproken niet schadelijk. We scheiden het namelijk weer uit via de urine. In ons drinkwater komt geen chloor (een vorm van chloride) voor. Chloor wordt alleen gebruikt in het uiterste geval als desinfectiemiddel bij een bacteriële verontreiniging na bijvoorbeeld een leidingbreuk. We stellen de desbetreffende klanten altijd van tevoren op de hoogte.
 
Sorry alvast als ik hiermee te veel afwijk van het topic. Maar vond de discussie over chloor in Nederlands kraanwater wel interessant.

Van drinkwaterplatform.nl:
1585323360437.png


Van water.nl:
1585323490429.png


En zo waren er nog een aantal websites. Komt er op neer dat er in zo'n 20% van het Nederlandse kraanwater een minimale hoeveelheid chloor zit. Hoeveel dit exact is en of dit schadelijk is voor het aquarium kan ik hier nog niet uit halen.

Van gdaquarium.nl:
1585323638420.png

Dit is een commercieel bedrijf en dus geen betrouwbare bron, daarnaast is de informatie tegenstrijdig met voorgaande bronnen. Er wordt gesteld dat het leidingwater "vaak" chloor bevat. Wellicht doelen ze, marketingtechnisch, op leidingwater in het algemeen, en dus ook in het buitenland.

Van aquariumfans.nl:
1585323805101.png


Om welke hoeveelheden het nu exact gaat heb ik niet kunnen terugvinden. Enkel tabellen van de oude situatie voor 2005, waar het kraanwater wel nog chloor bevatte.
De watermaatschappij Evides levert water aan delen van Zeeland, Zuid-Holland en Brabant. PWN levert vooral in Noord-Holland, waaronder delen van Amsterdam.

In het besluit kwaliteit drinkwater heb ik nog het volgende kunnen terugvinden.
1585325291401.png


Hieruit kunnen we denk ik concluderen dat de kans op schade door chloor bij het Nederlands drinkwater minimaal is. Zelfs bij de 20% van de watermaatschappijen waar nog een verwaarloosbare hoeveelheid chloor wordt toegepast.
 

Terug
Bovenaan