Opgelost is 'chloor' gewoon losse chloride-ionen, Cl-. Wat je ruikt in zwembaden en in veel drinkwater buiten Europa, is vervliegend chloor, in gasvorm, Cl2 dus.
50 mg/L chloride is niet veel, zeker niet schadelijk (ca. 0,03 ppm als ik het goed heb). Het is trouwens niet zo dat chloor niet meer gebruikt mag worden bij de reiniging van drinkwater, maar niet meer als primair reinigingsmiddel, het moet dus grotendeels op een andere manier schoongemaakt worden (ozon, UV...), dus je hebt wel gelijk dat het wel degelijk nog (in zeer kleine mate) in het drinkwater aanwezig kan zijn. (Pasgeleden even uit een drinkkraantje op het vliegveld van Philadelphia (VS) het water geproefd, nou, heb het gelijk uitgespuugd! Gadver.. voor de grap even opgezocht: Cl- conentratie van tussen de 50 en 100 ppm! Juk. Daar heb je dus zeker watervoorbereider nodig.. da's een hoge concentratie voor vissen). Maar als je absoluut geen chloride in je water wil, kun je inderdaad watervoorbereider gebruiken, mag je natuurlijk helemaal zelf weten. 🙂 VInd het zelf niet nodig.
Hoe weet je overigens zo zeker dat je planten kapot zijn gegaan door chloor en/of zware metalen? Planten hebben overigens ook chloride nodig, voornamelijk voor hun chloroplasten. Mensen en dieren hebben ook chloride nodig, voor bloeddruk, zenuwstelsel.. Ca. een gram per dag voor mensen.
Als je 'perfect' water wil kun je ook een omkeerosmoseapparaat kopen en dat vervolgens met al je middeltjes perfect afstellen tot je benodigde water, maar voor veel mensen lijkt me dat toch wat veel gedoe, en je kunt een prima, gezond aquarium houden zonder watervoorbereider en een hoop middeltjes/de EI-methode (zelf geen heel groot fan van). Ligt er ook nog eens totaal aan wat voor bak je wil houden: Hollandse plantenbak? Sure, wat meer voeding zal nodig zijn. Simpel bakje met wat hout, wat makkelijke planten en de focus voornamelijk op de vissen? Gewoon kraanwater met wat toevoeging van een simpele plantenvoeding en kleibollen voor de wortelplanten is in mijn ervaring meer dan voldoende in die situatie. 😉
Maargoed, denk dat de topicstarter nu wel alles over dit onderwerp heeft gezien in zijn topic, en zelf een keuze kan maken 😉
- Mascha