Wat is er nieuw

Nieuw aquarium benodigdheden²

• Onderwerp starter Onderwerp starter MaanvisAquarium
  • Startdatum Startdatum
M

MaanvisAquarium

Guest
Hallo ! Ik heb net een aquarium besteld (200Lengte 40Diepte 60Hoogte)(480L). In mijn hoekaquarium heb ik al veel planten gehad maar deze gingen na een paar maand steeds kapot ookal heb ik een bodemsubstraat. Nu wil ik direct een goed substraat aanschaffen maar weet niet welke goed is ? :S Ik ben ook op zoek naar een plant die heel mijn bodem in beslag neemt weet iemand waar (regio Vilvoorde) en welke plant ik hiervoor moet kopen ?

Alvast bedankt ! :thumbs:

Houd het heel simpel.

Schaf Filterzand aan van ongeveer 1 mmm en doe kleibolletjes of lateriet in het zand nabij de wortels.
Alle substraat die verkocht worden is na 1 jaar uitgewerkt en als je de bodem schoonmaakt komt het substraat naar boven.
En gebruik ook eens GOOGlE voor meer info over het inrichten van een nieuwe aquarium.

Succes ermee.

Bedankt voor het antwoordt !

Licht is zeer belangrijk als je de verkeerde lampen of oude lampen hebt en verder geen voeding geeft dan gaan je planten het slecht doen.

Als je wilt dat de planten goed groeien hebben ze in ieder geval nitraat en fosfaat nodig met co2 en plantenvoeding.
Daarnaast voldoende licht natuurlijk.
Je kunt ook eens online kijken voor planten zoals bv bij Aquaplantsonline.
Die verkoopt vrij veel soorten en handelt het erg netjes af hoor.

Geen 1 mm substraat nemen. Veels te fijn in mijn optiek. Neem een grind van 3 mm niet te hoekig.
Zwart is mijn voorkeur.

Bodem bedekker?

Riccia Fluitans.

->

De reden van het doodgaan van de planten kan liggen aan teveel licht,
Te weinig voedingsstoffen en waarschijnlijk een tekort aan co2.

Lees wat over de Estimative Index op barreport.com.

Je kunt beginnen met het toedienen van meststoffen door allerlei dure potjes te kopen
waardoor je op jaarbasis toch al gauw een paar honderd euro verder bent.

Want je komt er altijd achter dat je nog wat mist met de standaard "compleet" bemesters.

Ik raad je aan om de volgende droge stoffen in te kopen.

MGSO4 (magnesiumsulfaat)
KNO3 (kaliumnitraat)
KH2PO4 (kaliumfosfaat)
Sporenelementen (CSM+B)
Ijzer (fe2)
K2SO4 (Kaliumsulfaat)
Eventueel nog calciumsulfaat.

Beetje Googlen op droge bemesting aquarium.

Kosten? 30 euro.
Voorraad voor een half jaar tot een jaar aan ALLE mogelijk denkbare voeding.

Wat kun je hiermee doen?

Alle bemestingsproducten zijn opgebouwd uit bovenstaande stoffen.
Wellicht zijn de verhoudingen anders of bestaan ze soms uit enkele van bovenstaande stoffen.

Ik volg de EI (estimative index) methode en doseer deze stoffen direct als poeder in het aquarium,
lost zo op.

Ik denk dat je planten flink vooruit gaan als je zorgt dat ze alles krijgen.

Een recept wat goed te doen is met deze stoffen heb ik wel voor je. Houd niets meer in dan een paar lepeltjes met poeders in je bak te kiepen. Geen flessen meer waar pure winst op zit.

Ik stofzuig mijn bodem ook niet. Onnodige verstoring van de bodem. Al het afval word juist weer afgebroken tot nuttige stoffen wat na verloop van tijd voeding vormt voor je planten.

Hier wat stappen die je zult ondernemen.

1. Was het aquarium met heet water ZONDER schoonmaakmiddelen te gebruiken.
2. Plaats een voedingsbodem (iets als floredepot van sera of ander merk) over de gehele bodem.
3. Spoel je grind goed uit onder water. Ook aquarium grind bevat nog allerlei onnozel stof.
Doe je dit niet zit je met een troebel aquarium.
4. Plaats daarbovenop je grind. 2-3 cm aan grind boven op de voedingsbodem.

5. Vul het aquarium met water tot een cm of 3 boven het grind. Gooi er wel waterbereider bij.

6. Plaats bodembedekkende plant overal. Steek het met een pincet de bodem in en trek het heel zachtjes weer een stukje omhoog.

7. Je laat de lampen nu al branden een 7 uur per dag en wacht af tot je groei ziet.

8. Zodra de planten aan slaan verhoog je het water niveau mee met de plantengroei.
Je kunt nu ook beginnen met het doseren van wat voeding.

9. Je vult het aquarium verder en start de filtratie icm pompen en co2 bemesting.

10. Gooi er een vloeibaar filtermedium bij. Merk maakt niet zo uit.

11. Je laat het aquarium enkele weken draaien en voegt wat vlokken toe zo nu en dan. We willen nu dat het aquarium langzaam gaat indraaien en stikstof cyclus voltooit. We willen dat er Ammoniak in het water komt wat dan door bacteri�n kan worden omgezet. Planten lekken Ammoniak dus dat helpt.

Nadat je Ammoniak en nitriet waardes op 0 komen kun je vis gaan toevoegen. Niet te veel.

Liever eerst 2 vissen en nooit in 1 keer je hele keuze aan vissen. Je aquarium filtratie moet nog rijpen om dat aan te kunnen.

Succes!

Filterzand is prima. Dat is niet te fijn. Dit zand wordt ook vaak gebruikt bij corydoras. Kunnen ze lekker in vroeten zonder dat hun baarddraden kapot gaan.

Gebruik geen voedings bodem die is naar een jaar uitgewerkt en kan gaan rotten.

Waarom water voorbereider gebruiken chilltyperoid? Ons kraanwater is prima. Je hebt die rommel helemaal niet nodig. Dit is alleen maar zakkenvullen voor de verkopers.

Verlichting beginnen met 8 uur. Is prima. Ik begin zelf vaak meet meer dat kan ook wel als er voldoende voeding is. En vooral co2.

Waarom het filter pas starten als de planten gaan groeien? Die laat je gewoon vanaf de eerste dag draaien. Daar gaan de bacteri�n in groeien die je nodig hebt om afvalstoffen te verwerken.

Ik wil niet een discussie starten want dat is off topic maar om even in te haken.

Als je meteen het aquarium vult krijgt de bodembedekkende plant minder licht omdat het ver onder water staat. Kan ook wel maar sinds ik het zo doe als ik een bak inricht slaan planten beter aan.

Gewoon mijn ervaring.

Waarom waterbereider?

Ik heb diverse planten verpest Door chloor omdat ik hier ook niet in geloofde. Ook had ik last van zware metalen.

Ik woon in de randstad laten we het erop gooien dat mijn ervaring anders is.

Wat ik aanraad als de waterstand eenmaal hoog is om meteen met co2 te beginnen.

Ik weet niet goed wat jouw doelen zijn met de bak dus is het lastig.

PS voedingsbodem gaat niet rotten. Als er al "rotting" plaatsvind in mijn bakken zij n het voornamelijk nuttige stoffen.

Er zitten voor namelijk sporenelementen in die je planten kickstarten en her en der wat bolletjes voeding. De rest is gewoon zand en klei. Prima om in je bodem te hebben. Hoef je dat niet meer apart erover te storten.

Meningen kunnen verschillen maar ik heb het altijd gebruikt en planten sloegen meteen aan. Nu is het ook zo dat mijn overige bemesting optimaal is en ik ook co2 optimaal toevoeg (50 mg/ liter).

Zoals je ziet zijn er verschillende meningen.

Wat ik je aanraad is om het goed aan te pakken want een goed begin is het halve werk.

chilltyperiod zei:
Geen 1 mm substraat nemen. Veels te fijn in mijn optiek. Neem een grind van 3 mm niet te hoekig.
Zwart is mijn voorkeur.

Bodem bedekker?

Riccia Fluitans.

->

De reden van het doodgaan van de planten kan liggen aan teveel licht,
Te weinig voedingsstoffen en waarschijnlijk een tekort aan co2.

Lees wat over de Estimative Index op barreport.com.

Je kunt beginnen met het toedienen van meststoffen door allerlei dure potjes te kopen
waardoor je op jaarbasis toch al gauw een paar honderd euro verder bent.

Want je komt er altijd achter dat je nog wat mist met de standaard "compleet" bemesters.

Ik raad je aan om de volgende droge stoffen in te kopen.

MGSO4 (magnesiumsulfaat)
KNO3 (kaliumnitraat)
KH2PO4 (kaliumfosfaat)
Sporenelementen (CSM+B)
Ijzer (fe2)
K2SO4 (Kaliumsulfaat)
Eventueel nog calciumsulfaat.

Beetje Googlen op droge bemesting aquarium.

Kosten? 30 euro.
Voorraad voor een half jaar tot een jaar aan ALLE mogelijk denkbare voeding.

Wat kun je hiermee doen?

Alle bemestingsproducten zijn opgebouwd uit bovenstaande stoffen.
Wellicht zijn de verhoudingen anders of bestaan ze soms uit enkele van bovenstaande stoffen.

Ik volg de EI (estimative index) methode en doseer deze stoffen direct als poeder in het aquarium,
lost zo op.

Ik denk dat je planten flink vooruit gaan als je zorgt dat ze alles krijgen.

Een recept wat goed te doen is met deze stoffen heb ik wel voor je. Houd niets meer in dan een paar lepeltjes met poeders in je bak te kiepen. Geen flessen meer waar pure winst op zit.

Ik stofzuig mijn bodem ook niet. Onnodige verstoring van de bodem. Al het afval word juist weer afgebroken tot nuttige stoffen wat na verloop van tijd voeding vormt voor je planten.

Hier wat stappen die je zult ondernemen.

1. Was het aquarium met heet water ZONDER schoonmaakmiddelen te gebruiken.
2. Plaats een voedingsbodem (iets als floredepot van sera of ander merk) over de gehele bodem.
3. Spoel je grind goed uit onder water. Ook aquarium grind bevat nog allerlei onnozel stof.
Doe je dit niet zit je met een troebel aquarium.
4. Plaats daarbovenop je grind. 2-3 cm aan grind boven op de voedingsbodem.

5. Vul het aquarium met water tot een cm of 3 boven het grind. Gooi er wel waterbereider bij.

6. Plaats bodembedekkende plant overal. Steek het met een pincet de bodem in en trek het heel zachtjes weer een stukje omhoog.

7. Je laat de lampen nu al branden een 7 uur per dag en wacht af tot je groei ziet.

8. Zodra de planten aan slaan verhoog je het water niveau mee met de plantengroei.
Je kunt nu ook beginnen met het doseren van wat voeding.

9. Je vult het aquarium verder en start de filtratie icm pompen en co2 bemesting.

10. Gooi er een vloeibaar filtermedium bij. Merk maakt niet zo uit.

11. Je laat het aquarium enkele weken draaien en voegt wat vlokken toe zo nu en dan. We willen nu dat het aquarium langzaam gaat indraaien en stikstof cyclus voltooit. We willen dat er Ammoniak in het water komt wat dan door bacteri�n kan worden omgezet. Planten lekken Ammoniak dus dat helpt.

Nadat je Ammoniak en nitriet waardes op 0 komen kun je vis gaan toevoegen. Niet te veel.

Liever eerst 2 vissen en nooit in 1 keer je hele keuze aan vissen. Je aquarium filtratie moet nog rijpen om dat aan te kunnen.

Succes!

Ik volg al jaren in diverse bakken ook de EI 😉
Maar waarom koop je zoveel stoffen als ik vragen mag. In principe is ons leidingwater prima en heb je alleen fosfaat nodig en nitraat met csm+b. En dan co2.
Ijzer en magnesium en kaliumsulfaat zijn normaal niet nodig. Uitzonderingen daargelaten dan.
De meeste die de EI volgen doseren dit niet denk ik.
Een bodem die dus de Hornbach verkoopt met een korrel van 0,4-0,8mm is een hele mooie bodem en helemaal voor de Cory s.
Al diverse leden gebruiken deze en zonder klachten.
Watervoorbereider is weggegooid geld denk ik. Dat is haast nergens nodig omdat we hier in Nederland strenge regels hebben.
Vanaf de opstart heb ik zelf direct alles toegevoegd.
Ook dus de co2 en de plantenvoeding.

Als de TS geen EI gaat volgen zou ik beginnen met wat plantenvoeding en (zo nodig) co2. Later zal blijken wat en hoeveel er nog nodig zal zijn aan fosfaat en nitraat.
Misschien is dat wel niet eens nodig om toe te voegen 😉.

Je moet ook niet direct planten in een nieuwe bak zetten. Laat eerste het water op temperatuur komen alvorens er planten in te zetten.
En gloor vervliegt uit het water als het een poosje staat. Daarom is het ook goed om gelijk je filter aan te zetten zodat het water in beweging is.

Of een voedings bodem nou wel of niet gaat rotten. Hij is na een jaar uitgewerkt. En heb je er niks meer aan. En kun je er als nog kleibollen bij gaan stoppen. Dus weg gegooid geld. Dus begin gewoon geleik met kleibollen bij alleen de planten die het nodig hebben.
Hier op het forem wordt over het algemeen een voedingsbodem afgewezen. En daar hebben ze toch gelijk in. Mede van wegen dat het kan gaan rotten.
En als je planten uit je bodem trekt neem je de voedingbodem mee en geeft dat weer vuil af aan je water.

Ik zou ook geen voedingsbodem nemen nee. Zeeduivel heeft daar echt gelijk in denk ik.
Natuurlijk na het inrichten gewoon de filter aan en een uur of 8 licht.

Wat voor een aquarium heb je precies in gedachte?

Je gebruikers naam Maanvis..... is het ook de wens om deze vissen te gaan houden?
Zo ja wil je het aquarium daar op aanpassen en in welke stijl. je kan dan denken aan een plantenbak, maar misschien wel wat meer richting natuur aquarium afgewisseld met hout. Ondanks de beperkte diepte heb je best wel mogelijkheden.

Welke technieken staan tot je beschikking bijvoorbeeld:
Verlichting T8/T5 of led?
Filters en filtermateriaal.
In het geval van een plantenbak heb je dan de beschikking over een CO.2 installatie?

Ik heb diverse planten verpest Door chloor omdat ik hier ook niet in geloofde. Ook had ik last van zware metalen.

Ik woon in de randstad laten we het erop gooien dat mijn ervaring anders is.???

O,welke stad is dat dan? Waar ze chloor en zware metalen binnen krijgen?

Volgens mij wordt er al 10 jaar geen gebruik meer gemaakt voor het zuiveren van drinkwater in Nederland.

???

Rotterdam.

In al het drinkwater zit chloor en zware metalen.

Tevens zit er ook te weinig magnesium in het water en is MIJN drinkwater veels te zacht voor de planten die ik houd.
Waarom raad ik aan dat je ook stoffen moet kopen als magnesium en calciumsulfaat?

Om de algehele water hardheid te kunnen verhogen. Als dat nodig is. Anders moet je weer een pot GH + bij kopen later. Weer geld weg.

Mijn calcium uit de tap is 50 ppm terwijl dat minstens rond de 100 moet liggen voor planten. Dus dat doseer ik ook bij. Anders krijg ik calcium tekorten in de planten.

Het is niet dat ik zomaar wat roep. Ik heb degelijk eea meegemaakt en experimenteer veel in mijn bakken.

Gewoon even je water kwaliteitsgegevens opzoeken van je regio. Kun je precies zien wat je mist of teveel aan hebt. Hoef je ook nooit meer te testen.

Zo hoef ik bijna nooit KNO3 bij te doseren slechts aan einde vd week omdat in het drinkwater al 15 ppm zit.

Doordat ik geen KNO3 doseer moet ik dus Kaliumsulfaat hebben zodat ik alsnog genoeg Kalium binnenkrijg. Nu niet gaan doen alsof je de wijsheid over mijn bakken in pacht hebt heh 😛

Van de zandgrond ben ik het mee eens, dat is prima voor vissen die graag woelen in het zand. Zo krijgt de bodem ook zuurstof als filter.

Anders niet want er komt weinig zuurstof in een zandbodem waardoor het echt gaat rotten en er geen afbraak kan plaatsvinden naar nuttige mineralen. Als je wilt stofzuigen elke week geld dit niet.

Rotterdam heeft GEEN Chloor.
Net als Schiedam.
Hoe kom je daar nou bij? ruik jij dat dan?

Uitgelicht: historie Rotterdams kraanwater - Evides

Uitgelicht: historie Rotterdams kraanwater. 03 juli 2014. 10:00. IntroTekst. ​​In
1870 startte de bouw van het waterleidingbedrijf. Het kwam te liggen aan de ...
www.evides.nl/.../Uitgelicht-historie-R ... water.aspx

Lees dit eens goed door.

Ze gebruiken iets chloor,voor het in de spaarbekken gaat.

Daarna vervliegt het.

Doordat ik geen KNO3 doseer moet ik dus Kaliumsulfaat hebben zodat ik alsnog genoeg Kalium binnenkrijg. Nu niet gaan doen alsof je de wijsheid over mijn bakken in pacht hebt heh .

O ,jij bent de enigste die dat water gebruikt. ??

IK gebruik het zelfde water, en doet niet zo als jij.

Heb je dan een Afrikaanse bak,voor je calcium?

bij de kwaliteitsgegevens over wat er uit onze kraan komt staat duidelijk dat er 50 mg chloride per liter water uit onze kraan komt.

Basta.
http://www.evides.nl/drinkwater/paginas ... heid.aspxs

Klik op waterkwaliteitsgegevens per productielocatie. Zie je dat nogmaals staan voor Rotterdam.

In 20% van Nederland wordt nog steeds chloride gebruikt in kraanwater. Ook in Baanhoek waar mijn water vandaan komt.

Dat vervliegt pas als je het laat staan nadat het uit je kraan is gekomen.

Bertus ik weet serieus niet waarom je deze discussie aangaat met mij. Jij doet alsof ik dingen uit mijn duim zuig terwijl ik wel degelijk weet waar ik over praat. Ik vind het eigenlijk ook triest van mijzelf dat ik mij verlaag naar dit niveau en zal verder ook niet meer inhaken op jouw reacties.

Alles wat ik heb gezegd is met de bedoeling iemand te helpen zijn of haar nieuwe aquarium in te richten. Ik gaf mijn stappen na mijn ervaring met aquaria.

Dat ervaring voor iedereen anders is klopt maar kraak dan niet mij af en zeg dan niet dat ik nonsens vertel terwijl jij dat zelf doet over die chloride. Geen zin in discussies met een of ander forum opperhoofd en zeker niet om te praten over waterkwaliteitsgegevens. Alles wat jij doet helpt deze persoon helemaal niet en schept alleen maar meer verwarring in mijn optiek.

Dat je anders als "mij doet" dat zal best. Wel erg onduidelijk beargumenteerd. Verder weet je niets van mijn bakken af en zeg je wel dat je anders als mij doet.

Wellicht heb ik compleet andere benodigdheden in mijn aquaria dan in die van jou.

Succes.

PS mijn oprechte excuses MaanvisAquarium voor deze ontspoorde discussie op de verkeerde plaats. Ik hoop dat het je lukt een goed aquarium op te starten!

Het zou toch uitermate praktisch zijn als die link uitkomt op een site die niet als aanhef heeft "pagina niet gevonden"...

Kan niet door linken vanuit die site. Makkelijk te vinden.
Evides.nl -> drinkwater -> kwaliteit en hardheid -> kwaliteitsgegevens per productielocatie.

Hij geeft dan helaas alleen jouw productielocatie weer. Bij mij is dat Baanhoek.

Hier mijn drinkwater gegevens als gekregen van Evides Website van mijn drinkwater productielocatie.

1. http://imgur.com/MgiFccd
2. http://imgur.com/ByfrUME

Waarbij chloor gemiddeld uitkomt op 45.5 mg / liter.

Kijk eens aan, daar komt een aap uit een mouw:

Bertus heeft het over Chloor, jijzelf in eerste instantie trouwens ook. 'chloor', waarmee dus gedoeld kan worden op Cl2, dichloor, een giftig gas met een ons allen bekende geur.
Later heb je het over chloriden. Dat zijn verbindingen

Iets heel anders dus. Dus waar jij het had over een laag niveau, kon er zomaar eens een heel terechte nuance gemaakt zijn.

Tot enige toelichting nodig ik je dus uit.

~ Ivo

Ik weet niet waar Bertus op doelt.
Cl is een chloor-atoom. Cl kan op zichzelf niet als stof bestaan, maar alleen in geioniseerde vorm samen met een metaal.

Deze zware metalen wil je niet in je aquarium en vandaar gebruik ik waterbereider.

chilltyperiod zei:
Ik weet niet waar Bertus op doelt.
Dan weet je dus ook niet of Bertus het toevallig niet over dichloor had en is het wel erg kort door de bocht om over een laag niveau te spreken.

Want nogmaals, waar mensen 'op straat' spreken over chloor doelen ze in 9 van de 10 keer op dat gas, Cl2, dichloor. Zo gek is het die associatie dus helemaal niet.

~ Ivo

Nee dat is ook niet dichloor waar de meeste mensen het over hebben. Geen zin in een scheikunde les. Dichloor is een giftig gas en de meeste mensen hebben het gewoon over een andere vorm van chloor, natriumhypochloriet, wat ook gebruikt wordt voor de zuivering van water en wat tevens ook in bleek zit.

Hopelijk kunnen de discussies nu worden be�indigd en kunnen we gewoon verder met elkaar.

Lijkt erop dat chloride in drinkwater een blinde vlek is bij ons aquarianen ..denk omdat er in de testsetjes geen chloridetest zit!
Chilltyperiod snijdt volgens mij een belangrijk punt aan. En geeft dus ook de reden aan waarom hij een waterverbeteraar aanraadt. Het nadenken/overwegen waard, lijkt mij.

Opgelost is 'chloor' gewoon losse chloride-ionen, Cl-. Wat je ruikt in zwembaden en in veel drinkwater buiten Europa, is vervliegend chloor, in gasvorm, Cl2 dus.

50 mg/L chloride is niet veel, zeker niet schadelijk (ca. 0,03 ppm als ik het goed heb). Het is trouwens niet zo dat chloor niet meer gebruikt mag worden bij de reiniging van drinkwater, maar niet meer als primair reinigingsmiddel, het moet dus grotendeels op een andere manier schoongemaakt worden (ozon, UV...), dus je hebt wel gelijk dat het wel degelijk nog (in zeer kleine mate) in het drinkwater aanwezig kan zijn. (Pasgeleden even uit een drinkkraantje op het vliegveld van Philadelphia (VS) het water geproefd, nou, heb het gelijk uitgespuugd! Gadver.. voor de grap even opgezocht: Cl- conentratie van tussen de 50 en 100 ppm! Juk. Daar heb je dus zeker watervoorbereider nodig.. da's een hoge concentratie voor vissen). Maar als je absoluut geen chloride in je water wil, kun je inderdaad watervoorbereider gebruiken, mag je natuurlijk helemaal zelf weten. 🙂 VInd het zelf niet nodig.

Hoe weet je overigens zo zeker dat je planten kapot zijn gegaan door chloor en/of zware metalen? Planten hebben overigens ook chloride nodig, voornamelijk voor hun chloroplasten. Mensen en dieren hebben ook chloride nodig, voor bloeddruk, zenuwstelsel.. Ca. een gram per dag voor mensen.

Als je 'perfect' water wil kun je ook een omkeerosmoseapparaat kopen en dat vervolgens met al je middeltjes perfect afstellen tot je benodigde water, maar voor veel mensen lijkt me dat toch wat veel gedoe, en je kunt een prima, gezond aquarium houden zonder watervoorbereider en een hoop middeltjes/de EI-methode (zelf geen heel groot fan van). Ligt er ook nog eens totaal aan wat voor bak je wil houden: Hollandse plantenbak? Sure, wat meer voeding zal nodig zijn. Simpel bakje met wat hout, wat makkelijke planten en de focus voornamelijk op de vissen? Gewoon kraanwater met wat toevoeging van een simpele plantenvoeding en kleibollen voor de wortelplanten is in mijn ervaring meer dan voldoende in die situatie. 😉

Maargoed, denk dat de topicstarter nu wel alles over dit onderwerp heeft gezien in zijn topic, en zelf een keuze kan maken 😉

- Mascha

50 mg/ per liter is 50 ppm. Ik heb dus veel chloor!

Ik heb dus dat drinkwater waar jij het over hebt!
Ik ruik het in het water!

Vis verloren in het verleden toen ik ermee stopte!

Dacht ook dat het onzin was. Niet precies voor mijn water dus...
kon wel heel me bakken opnieuw opstarten. Bacteriecultuur helemaal weg overal... Niets te redden gewoon weggesmolten alles.
Sindsdien gewoon de goedkoopste waterbereider en echt geen druppel meer dan voorgeschreven!

Dat zou inhouden dat mijn water nog erger is... hier zou 52,5 mg/l chloride inzitten. Toch draaien al mijn 9 bakken prima op het water dat uit de kraan komt en hebben ook de discussen (die toch best gevoelig zijn) nergens last van.

Geen chloor in ons kraanwater

Chloor in het drinkwater? Welnee! In Nederland vindt de zuivering plaats door middel van de modernste technieken, UV-licht bijvoorbeeld. Er wordt daarbij geen gebruikgemaakt van chloor, wat in andere (Europese) landen vaak nog wel het geval is. En dat proef je.

Nabericht.

Kon het toch niet laten, te vermelden.
Evides - Kennis van kraanwater

www.kraanwater.nu/Pages/EVIDES.aspx

geschiedenis � Tips ... Internet: www.evides.nl ... Reimerswaal, Rotterdam, Rozenburg, Schiedam, Schouwen Duiveland, Sluis, Spijkenisse, Strijen, Terneuzen,

Maar goed dat er niet zulke oude topics op het forum staan waarin bv nog over aquariums met stopverf gesproken wordt anders had jij nu vast op de uitvinding van kit gewezen Bertus! 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan