Nieuw aquarium


J

JelleG

Guest
Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum, en heb gelijk een paar vragen:
Ik wil mijn aquarium helemaal opnieuw opstarten, omdat nu bijna geen planten overleven, en mijn aquarium overbevolking heeft. Verder wel een leuk aquarium hoor:)

Ik wil echt álles veranderen; grind, planten, vissenbestand.

Dit betekent dus dat ik ook mijn aquarium weer opnieuw in moet indraaien, en dat duurt een tijdje.

Ik heb een paar vissen in mijn aquarium die ik ook in het ''nieuwe'' aquarium wil hebben, de rest wil ik verkopen. Maar... waar moet ik die vissen laten terwijl het aquarium moet indraaien? Ik heb nog een klein aquarium van ca 20l, maar kan ik hier ongeveer 30 vuurgarnalen, 3 otocinclus en 4 neontetra's in houden terwijl het aquarium moet indraaien? ik heb ook geen extra filter voor in dat aquarium..

PS: ik ga nog neontetra's bijkopen, in mijn ''oude'' aquarium zaten er ook 4 kardinaal tetra's bij.

Dan een vraagje over het grind..
Ik zie veel positieve verhalen over aqua soil, maar het is wel duur. Raden jullie aqua soil aan voor een aquarium met Easy carbo en plantenvoeding? in mijn aquarium wil ik graag micranthemum mont carlo, vallisneria en rotala of 'ludwigia mini super red'

(Ik had in mijn ''oude'' aquarium (zonder extra co2 en plantenvoeding) ook de micranthemum monte carlo, maar die was in no-time weer weg.)

Alvast bedankt!
 
Als je een ingedraaid filter hebt dan zou ik die gewoon gebruiken en vaak gaat dit wel goed met weinig voeren. De planten (enkele in elk geval) die je noemt zijn niet de makkelijkste en vragen vaak wel wat meer co2, voeding en licht. Wat voor bak heb je en wat voor licht?
 
image.jpg
Ik heb een 30l aquarium van superfish, ik weet niet welke verlichting het is. Ik maak wel ff een foto
 
Dus het is een 30 liter bakje? Ik zou daar helemaal geen vissen inzetten want daarvoor is deze gewoon te klein. Een solitaire Betta zou wellicht kunnen maar geen andere visjes die je noemt.
 
oh, daar nog maar eens goed over nadenken dan. Maar is dit goede verlichting en raadt je aquasoils aan?
 
Micranthemum monte carlo, vallisneria en rotala of ludwigia mini super red gaat niet lukken met alleen Easy Carbo (waar trouwens de vallisneria niet zo goed tegen kan)
Dan zal je toch aan de normale CO2 moeten.
Je LED belichting kan ik niets over zeggen maar het is van Superfish en dan is meestal onder de maat.:sorry:
Wellicht heel mooi voor visjes, maar als je een mooie bak met de plantjes zoals je had beschreven moet je het toch anders aanpakken.
Je plantenkeuze dwingt je bijna tot CO2 in gasvorm, aquasoil, ander belichting en een ander (extern) filter.

Vallisneria kan je makkelijk in een bak grind plaatsen; die doet het altijd wel. Een groene rotala gaat meestal ook nog wel lukken, maar MC en die Ludwigia niet.
Maar je kan best wat moois maken als je wat eenvoudigere plantjes neemt. Misschien heb je hier wat aan om te zien welke plant je leuk vind: https://aquaforum.nl/threads/aquariumplanten-poster-licht-en-co2-behoefte.154358/
 
micranthemum monte carlo is toch een andere plant dan hc? deze zou veel gemakkelijker kunnen groeien. Heb ik voor deze planten ook extra plantenvoeding nodig?
Welke verlichting is dan wel goed voor mijn aquarium? Hoe weet ik of het de goede maat is?
Is de Colombo co2 basic set wel goed?
alvast bedankt!
 
Ja, MC is wat anders dan HC.
HC heeft heel klein blaadjes. MC is idd makkelijker te groeien. Maar dan moet je wel de juiste bodem hebben en een soil (powder) is daarvoor de beste keus.

Planten hebben ALTIJD voeding nodig.

Je hebt volgens mij een vaste kap met ingebouwde verlichting. Dus word dat weer een lastig verhaal. En die LED kan je niet zomaar vervangen voor een andere. Dus denk ik dat je een keuze moet maken:
- je koopt een nieuwe spulletjes
- of je behoud je bakje en je past je plantenbestand aan op het licht wat je er boven hebt (Low -Light)

Mijn persoonlijke voorkeur is een 'open top' met een opzetbare LED erboven.

Nee, die Colombo Basic moet je maar niet gebruiken. Zijn flesjes van 12 gram en die kosten in verhouding erg veel geld!
 
Wat John al aangaf moet je hier eigenlijk geen vissen inzetten.
Wellicht kan je een mooi bakje hiervan maken met mossen en een paar mooie stenen. Dan voldoet je verlichting. Dan zet je de garnalen erin en zoek je voor de vissen een ander huis?
 
ik gebruik meestal grote curver bakken (120-150 liter)
Perfect voor verhuis of als ik nieuwe tank wil, wel met bestaande filter erop
 

Terug
Bovenaan