Nieuw aquarium


Baktor

Member
Lid geworden
30 juli 2020
Berichten
24
Leeftijd
39
Goedemorgen,

Momenteel heb ik een biorb 30 liter. Het nadeel van deze bak is dat de opening vrij klein is en het filter/pomp aan de onderkant. Nu wil ik naar een bak van ongeveer 40 liter met een bodem van zand. Wat werkt nu beter met dit formaat bak. Een ingebouwd filter systeem (bijvoorbeeld superfish) of een “kale” bak en zelf een externe pomp er bij kopen.

Ik heb wat garnalen, pauwooggrondels en algeneters.
 
60cm is toch wel de minimale maat voor een paar vissen. In een kleinere zijn wat garnalen leuk of een enkele betta leuk, maar niks anders eigenlijk als je het mij vraagt. Als je dan toch iets nieuws haalt, dan beter wat groters.

Intern en extern ligt ook aan je bezetting. Intern filtertje kan prima, maar heeft vaak niet de ruimte voor biologische filtermedia zoals keramische pijpjes. Interne filters van juwel hebben die ruimte bijvoorbeeld wel en zijn dan ook makkelijk te onderhouden.

Hier in het schoolaquarium heb ik die ook zitten. Fijne spons bovenin die ik wekelijks/om de week uitspoel met een waterwissel en de rest vol met keramische buisjes voor de bacteriën
 
Ik zou voor je vissen ook een bak kopen van min 60cm en dan een buitenfilter erop kopen zoals de Eheim 2211 bijvoorbeeld.
 
Bedankt voor jullie reactie.
 

Terug
Bovenaan