Wat is er nieuw

Nieuw aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ertana
  • Startdatum Startdatum
E

Ertana

Guest
Helllooo,

Ik heb sinds een week een aquarium (80x40x30) dus ik ben alvast vissen aan het uitzoeken. En besef me dat ik beter een 3m bak had kunnen kopen. Want er is zoveel dat ik mooi vind 😛
Ik ben een beginner en wil graag weten wat te combineren is en wat niet. Ben al heel wat uren dit forum afgegaan. Ben een liefhebber van garnalen. Die zou ik graag willen. En daarnaast wat mooie vissen natuurlijk. Dit is een lijstje die ik heb opgeschreven bij de dierenwinkel:

Bloedgarnaal- lysmata debelius
Poetsgarnaal- lysmata amboinensis

Blauwe haai-pangasius micronema
Kwi kwi meerval-hoplosternum pectolare
Antennemeerval-(vergeten op te schrijven)

Dwergalgeneter(vergeten op te schrijven)

Kempvis man crowntail-betta splendens
Slangenvisjes - acanthophthalmus kuhlii
Glaswels india - kryptopterus bicirrhis

Ik snap dat niet alles bij elkaar past. Maar ik zou dus heel graag een garnaal willen. En meervallen vind ik ook erg mooi. Wat is er mogelijk?

Alvast bedankt voor de moeite.

Hallo Ertana, welkom op dit forum

Inderdaad had je beter een 3-meterbak kunnen kopen als ik jouw verlanglijstje zie. Een en ander gaat beslist niet passen. Zeker niet bv de pangasius, die wordt een meter groot, dus die krijg je nooit in dat bakkie van 80. Ook de Kwikwi wordt ongeveer 25 cm , dus daar is je bak ook niet echt voor geschikt. Ga er van uit dat een vis gemiddeld 10 keer zijn volwassen lengte aan zwemruimte nodig heeft. Je kan dan dus een vis houden die maximaal 7-8 cm groot wordt. Gebruik de zoekfuntie van onze database eens en vul dan daar de waardes in die gevraagd worden. Kijk dan eens wat er uit komt en kom eens met een ander idee. Suc6

Ertana zei:
Bloedgarnaal- lysmata debelius
Poetsgarnaal- lysmata amboinensis

Blauwe haai-pangasius micronema
Kwi kwi meerval-hoplosternum pectolare

Dwergalgeneter(vergeten op te schrijven)

Kempvis man crowntail-betta splendens
Slangenvisjes - acanthophthalmus kuhlii
Glaswels india - kryptopterus bicirrhis

Ik snap dat niet alles bij elkaar past. Maar ik zou dus heel graag een garnaal willen. En meervallen vind ik ook erg mooi. Wat is er mogelijk?

Alvast bedankt voor de moeite.
Welkom op het forum!

De meeste passen niet in een 80cm-bak.
Zullen we eens beginnen.

Bloedgarnaal- lysmata debelius en Poetsgarnaal- lysmata amboinensis: zijn volgens mij zoutwatergarnalen.

Blauwe haai-pangasius micronema, ken ik niet maar de meeste pangasius-soorten worden veel te groot.

Kwi kwi meerval-hoplosternum pectolare, wordt ook veel te groot.

, die kan, maar wordt ook rond 15cm. Ancistrus spec. heet die.

Kempvis man crowntail-betta splendens moet alleen zitten, is niets voor een gezelschapsbak.

Slangenvisjes - acanthophthalmus kuhlii, kan volgens mij ook, er kunnen gerust enkele samen zetten.

Glaswels india - kryptopterus bicirrhis, past er ook niet bij, pas vanaf 100cm.

Edit: sorry vergeten op te schrijven, de Dwergalgeneter(vergeten op te schrijven) welke bedoel je? Otocinclus?
Als je die bedoelt, die passen ook.

Alweer bedankt voor alle hulp hier. Heel fijn. Via google word je helemaal gek, staat van alles wat.
Ik had inmiddels gelezen dat die garnalen voor zoutwater zijn. Maar ik heb inmiddels wat zoetwatergarnalen gevonden.
En ik ga maar even een nieuw lijstje maken en dan kom ik hier weer op terug.

Niet erg en beter dat je ervoor gevraagd hebt vooraleer je dit bestand in je aquarium gedaan hebt omdat de meeste vissen helemaal niet pasten. 😉

Welke garnalen heb je gevonden? Daar heb je toch wat keuze.
Cardina japonica bevoorbeeld, ze is wel niet kleurrijk maar het zijn ��n van de beste algeneters die ik ken maar vermeren zich alleen in zout water. Sakura of red fire garnalen kun je ook nemen. Kijk maar eens rond, er bestaan intussen zoveel garnalen voor het aquarium.
Alleen moet je weten dat jonge garnalen van de vissen worden opgegeten.

Ja, vissen. Ze mogen alleen niet te groot worden, maar er kan toch iets in. Ik zou met een tiental corydoras beginnen. Dwergalgeneters (otocinclus) kunnen ook. Die worden maar 4-5cm.
Dan kan je er of wel een zwerm van zalmpjes erbij zetten, zoals bv. roodneuszalmpjes of kardinaltetra's.

Maak gewoon een nieuwe lijst 😀

Inmiddels een nieuw lijstje gemaakt. Heb dankzij jullie mooie garnalen gevonden en mooie vissen.
Wat vinden jullie hiervan?;

Baardmeerval, Ancistrus spec.

Slangenvisjes, acanthophthalmus kuhlii

Mikrogeophagus altispinosus

Amonogarnaal - Cardina japonica
Crystal red garnaal- Caridina cantonensis

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan