Nieuw bakje


Ik zou ze dan niet weer in het water laten vallen. Ik heb ze van Aliexpres en dar kosten ze niet zo duur.
 
Ah, meteen de daad bij het woord voegen. ben benieuwd wat je ervan gaat maken!
 
Zo zo alweer een zoutwater matroos lees ik
Ben benieuwd naar je avontuur :D
 
Ah, meteen de daad bij het woord voegen. ben benieuwd wat je ervan gaat maken!
Jazeker, wie A zegt moet ook nus zeggen he :p
Zo zo alweer een zoutwater matroos lees ik
Ben benieuwd naar je avontuur :D
Speel al een tijdje met het idee, maar sinds ik meer ruimte heb ga ik het toch maar uitvoeren
 
Top dat je ook zoutwater gaat houden!
De hydra 52 is een mooie unit en wat prijsverschil betreft, scheeld het toch 150 euro op een coral care van philips ;)
Zelf heb ik de coral cares hangen en ben er zeer tevreden over. Instellen kan iedere leek en wat je ook insteld, de unit software houd toch de ideale mengverhouding aan.
Mooi zijn ze niet (ik vind van wel :D ) maar hufterproef zijn ze wel haha.
Qua stroming zou je bv ook nog aan de maxpect gyres kunnen denken, twee van deze tegenover elkaar en de controller op slave en je creeert een pracht flow. Zijn wel erg onderhoudsgevoelig.
Ben benieuwd ik volg je :thumbs:
 
Ik heb in het begin jebao pompen gekocht maar deze verliezen snel kracht doordat ze vuil worden waardoor ik ze elke 2 weken moest schoonmaken om een goede stroming te houden. Nu heb ik rossmont wat echt super stille pompen zijn die niet gevoelig zijn voor vuil, ik wil niet anders meer.
Dan MOET je zeker de controller erbij nemen om ze te kunnen regelen?
Zijn wel leuke pompjes
 
Top dat je ook zoutwater gaat houden!
De hydra 52 is een mooie unit en wat prijsverschil betreft, scheeld het toch 150 euro op een coral care van philips ;)
Zelf heb ik de coral cares hangen en ben er zeer tevreden over. Instellen kan iedere leek en wat je ook insteld, de unit software houd toch de ideale mengverhouding aan.
Mooi zijn ze niet (ik vind van wel :D ) maar hufterproef zijn ze wel haha.
Qua stroming zou je bv ook nog aan de maxpect gyres kunnen denken, twee van deze tegenover elkaar en de controller op slave en je creeert een pracht flow. Zijn wel erg onderhoudsgevoelig.
Ben benieuwd ik volg je :thumbs:
Mij werd aangeraden om 2 units te nemen voor een betere spreiding, dat word een dure hobby...
Mijn oog was ook gevallen op de maxspect recurve of de SPS upgrade kit van stevesleds.
Lichtkap word al hoger gemaakt dan standaard dus hoogte is niet egt een probleem.

De gyre vond ik zelf redelijk aan de prijs, en onderhoudsgevoelig ben ik allergisch voor :p
 
Dan MOET je zeker de controller erbij nemen om ze te kunnen regelen?
Zijn wel leuke pompjes

Als je ze wil regelen wel ja. Ik heb 2 pompen zonder controller, ik kan ze niet regelen maar wel goede stroming.
Misschien dat ik ooit nog eens een 3de pomp erbij koop met een controller maar voorlopig vindt ik het prima zo.
 
Volgens mij staat zeewater daar ook wel bekend om hoor;)
Valt Opzich nog wel mee, alleen “ff” €1600 neerleggen voor wat lampjes vind ik nogal veel..
Als je ze wil regelen wel ja. Ik heb 2 pompen zonder controller, ik kan ze niet regelen maar wel goede stroming.
Misschien dat ik ooit nog eens een 3de pomp erbij koop met een controller maar voorlopig vindt ik het prima zo.
Jah okee, gewoon de aangeraden types en hoeveelheid?
Zijn vast wel pilletjes of een neusspray voor:D
Ongetwijfeld :p
 
Was jij niet zo'n handig figuur? is net zoals de verlichting in je 200 bak DIY geen optie?
 
Mooi project Wouter!

Ik lees gewoon ff mee.

Even een vraag voor de experts hier.

Geen waterwissel? Hoe zit dat dan met de hormonen en organische vervuiling.

We kunnen heel veel meten. Maar het meeste kunnen we niet meten. Dus stapelen die stoffen dan niet op?
 
Was jij niet zo'n handig figuur? is net zoals de verlichting in je 200 bak DIY geen optie?
Dat is zeker een optie.
Echter heb ik nu een baan waarbij ik wel wat doe met mijn tijd, En heb ik thuis ook zat omhanden waardoor ik geen zin meer heb om tijd te maken om er research naar te doen hoe ik het beste kan maken wat ik het mooiste vind.
Ik vind de stevesleds kits ongeveer het meest diy wat ik van plan ben.
Ook door gebrek aan kennis en ervaring op zeewater gebied durf ik het er niet op te gokken.
 
Mooi project Wouter!

Ik lees gewoon ff mee.

Even een vraag voor de experts hier.

Geen waterwissel? Hoe zit dat dan met de hormonen en organische vervuiling.

We kunnen heel veel meten. Maar het meeste kunnen we niet meten. Dus stapelen die stoffen dan niet op?

Het "voordeel" van een zoutwater aquarium is dat we werken met een eiwitafschuimer waardoor foute stoffen echt verwijdert worden uit het water. Als je geen waterwissels meer wilt doen dan is het dus erg belangrijk om afschuimer te nemen met ruim voldoende capaciteit. Daarnaast werkt bijvoorbeeld de DSR methode een koolstofbron en een ijzer oplossing welke o.a. fosfaat kan binden zodat dit weer afgeschuimd kan worden.

Verder moet je opletten wat voor soort voer je gebruik, er zijn verschillende soorten droogvoer voor vissen en koralen waar zware metalen in verwerkt zijn die na verloop van tijd een probleem kunnen worden. Beter dus dit soort voer niet gebruiken als je geen waterwissel wilt doen, vooral diepvries voer gebruiken of droogvoer van goede kwaliteit (ik gebruik als droogvoer alleen spirulina vlokvoer en verder alleen diepvries of levend voer).
 
En nu ga ik waarschijnlijk een hele domme vraag stellen: maar waarom werkt zo'n eitwit afschuimer niet op zoet?
 
En nu ga ik waarschijnlijk een hele domme vraag stellen: maar waarom werkt zo'n eitwit afschuimer niet op zoet?
Komt door het soortelijk gewicht van het water als ik me niet vergis
 
En nu ga ik waarschijnlijk een hele domme vraag stellen: maar waarom werkt zo'n eitwit afschuimer niet op zoet?

Dat werkt ook op zoet , alleen wat minder efficient .
 
En toen was het stil ;)
 
Geduld is een schone zaak Ben;)
 
En toen was het stil ;)
Jah ben nog op zoek naar een zakje geldbomen zaad...

Maar ik ben aan het sparen voor een nieuwe bak, 90x70x70 met sump op RvS frame met een mooie houtlook dibond afwerking.
Maar sinds ik dit topic opende hebben we de tuin wat opgefleurd en een nieuw bed gekocht waardoor het potje weer wat leger is helaas :(
 
Dat is vaak te koop op Aliexpress en dan kun je gewoon een zakje zaden bestellen want daar komen vaak de grootste verrassingen uit;)

8523031C-587D-465B-8D79-7C846B670740.jpeg
 
Jammer dat ze die niet hebben met briefjes van 500 want dan had ik ook een zakje zaad besteld:D:D
 
Ik zit nou de 52 weeks of reefing te kijken van BRSTV
https://www.youtube.com/playlist?list=PLBaMLrfToJyybUT18OE3fMomFb9XU0ffC

Maar ik ben toch wel overstag denk ik om NIET full-led te gaan maar een T5-led hybride.
En toen viel mijn oog op de giesseman stellar om de bak mee te starten en later kessil of AI lampen aan toe te voegen als ik LPS of iig steenkoralen ga plaatsen.

Zijn jullie een beetje bekend met deze lampen? En is 4x T5 genoeg voor een bakje van 90x70x70?
 
Zijn jullie een beetje bekend met deze lampen? En is 4x T5 genoeg voor een bakje van 90x70x70?
Alleen die 4 buizen? Nee. Voor de opstart wel, en waarschijnlijk voor een paar lederkoralen. Maar wil je wat meer gaan houden zal je zeker LED moeten toevoegen. Welke model van AI had je in gedachten, en hoeveel? Ik gok 2 AI Hydra 26?
 

Terug
Bovenaan