Nieuw bakje


Heb maar 2 slots erin dus word Sws 2 lampjes.

Maar dacht eigenlijk kessils de a180, a360 lijkt me wat overdreven

Maar ben er nog niet uit wat ik wil exact.

Maar begin Sws met leders en zachte koralen, veel licht is daar niet voor nodig.
Hoef echt geen 100+ par op de substraat te hebben zegmaar.

Wil eigenlijk onder de €1000 blijven voor de verlichting..
 
Ik zie 2 punten voor aandacht en dat is de bakmaat en dan met name de 70cm diepte en 70cm hoogte.

Met 4xT5 op 70cm diepte heb je zeker niet voldoende licht om de volledige 70cm van voldoende sterkte licht met de juiste spreiding te voorzien.
Met T5 op 70cm hoogte (laten we zeggen 65cm waterhoogte) zal er op de bodem, of 10cm erboven te weinig licht overblijven om waarschijnlijk zelfs lederkoraal te laten groeien. Ik heb meerdere keren gelezen dat de "kenners" adviseren om boven de 60cm geen T5 meer te gebruiken. Houd er ook rekening mee dat voor een juiste spreiding van het licht de weerkaatsing op de witte/lichte bodem ook belangrijk is in een zoutwateraquarium, als het licht op de bodem te zwak is (lage par-waarde) dan ben je dit effect volledig kwijt.


Als je op internet zoek naar voorbeelden van bakken met alleen T5 dan zie je eigenlijk altijd minimaal 6xT5 en op de full-SPS bakken zelfs 8xT5 en indien mogelijk liever meer.
 
De kessil a80 zijn eigenlijk bedoeld voor nano bakken, dus ze lijken mij niet geschikt voor je bak. Zeker omdat, zoals Lauwrensz zegt, de LEDs voor de verlichting van de bodem moeten zorgen.
2x hydra 26 zou, naar mijn idee, veel beter werken. Je zou ook voor HQI kunnen gaan, met als nadeel dat je over het algemeen een beetje kleur verliest.

Op de bodem is 50-75 par meer dan genoeg, trouwens. Daar ga je waarschijnlijk je buttons, oortjes en dergelijke koralen plaatsen, en die hebben niet veel licht nodig.
 
Ik zie 2 punten voor aandacht en dat is de bakmaat en dan met name de 70cm diepte en 70cm hoogte.

Met 4xT5 op 70cm diepte heb je zeker niet voldoende licht om de volledige 70cm van voldoende sterkte licht met de juiste spreiding te voorzien.
Met T5 op 70cm hoogte (laten we zeggen 65cm waterhoogte) zal er op de bodem, of 10cm erboven te weinig licht overblijven om waarschijnlijk zelfs lederkoraal te laten groeien. Ik heb meerdere keren gelezen dat de "kenners" adviseren om boven de 60cm geen T5 meer te gebruiken. Houd er ook rekening mee dat voor een juiste spreiding van het licht de weerkaatsing op de witte/lichte bodem ook belangrijk is in een zoutwateraquarium, als het licht op de bodem te zwak is (lage par-waarde) dan ben je dit effect volledig kwijt.


Als je op internet zoek naar voorbeelden van bakken met alleen T5 dan zie je eigenlijk altijd minimaal 6xT5 en op de full-SPS bakken zelfs 8xT5 en indien mogelijk liever meer.
Das jammer dat de worp zo beperkt is, ik weet dat ik het mezelf moeilijk maak met de 70cm glashoogte..
maar wil graag zo hoog zodat ik een mooi hoog rif kan maken en eventueel de bovenste 10cm open kan houden.
De kessil a80 zijn eigenlijk bedoeld voor nano bakken, dus ze lijken mij niet geschikt voor je bak. Zeker omdat, zoals Lauwrensz zegt, de LEDs voor de verlichting van de bodem moeten zorgen.
2x hydra 26 zou, naar mijn idee, veel beter werken. Je zou ook voor HQI kunnen gaan, met als nadeel dat je over het algemeen een beetje kleur verliest.

Op de bodem is 50-75 par meer dan genoeg, trouwens. Daar ga je waarschijnlijk je buttons, oortjes en dergelijke koralen plaatsen, en die hebben niet veel licht nodig.
Ik had het over de a180 niet de a80 ;)
Maar in tegenstelling tot zoet weet ik bij zout niet hoe ik mijn spectrum in moet regelen, kessils hebben alles vooraf ingesteld en is relatief monkey-proof
 
HQI kan zeker een goede optie zijn en deze armaturen worden 2dehands regelmatig erg goedkoop aangeboden. HQI aangevuld met 1 of 2 blauwe LED balkjes van HVP/JMB (wel de 2w of 3w uitvoering) zorgt ook voor mooie kleuren.
Een nadeel van HQI is wel dat ze veel energie verbruiken en veel warmte produceren.
 
Das jammer dat de worp zo beperkt is, ik weet dat ik het mezelf moeilijk maak met de 70cm glashoogte..
maar wil graag zo hoog zodat ik een mooi hoog rif kan maken en eventueel de bovenste 10cm open kan houden.

Dat snap ik helemaal, ik zou ook graag een hogere bak willen (heb nu 65cm).
 
Ik had het over de a180 niet de a80 ;)
Maar in tegenstelling tot zoet weet ik bij zout niet hoe ik mijn spectrum in moet regelen, kessils hebben alles vooraf ingesteld en is relatief monkey-proof
Oh, oeps, verkeerd gelezen. Ik kan trouwens bijna niks over de a180 vinden, denk dat je de a160 bedoelt? Dat is inderdaad een goede optie.
 
Oh 160 idd, dacht dat het de 180 was.

Maar HQI gaat het Sws niet worden, buiten het feit om dat het veel warmte met zich mee brengt zullen de buizen zelf steeds schaarser worden gezien ze niet meer geproduceerd mogen worden.

Maar 4 buizen met 2x een a160 zou toch wel genoeg moeten zijn?
Eerst de 4 buizen voor de opstart, en dan de A160 er iets later bij zetten.

Dan heb ik denk ik het beste van beide werelden voor niet al teveel geld
 
Maar 4 buizen met 2x een a160 zou toch wel genoeg moeten zijn?
Eerst de 4 buizen voor de opstart, en dan de A160 er iets later bij zetten.

Lijkt mij inderdaad een prima keuze.
Mocht de bak na een jaar of 2 zo'n succes worden en je toch meer sps wilt gaan toevoegen dan kun je er altijd nog een 3de A160 bij plaatsen.
 
Ook dat.
Maar met bijv een gemeni of Aurora of ATI power unit kan je niet zelf je led oplossing kiezen.

Mja nog altijd op jacht naar een geldboom om dit hele avontuur te bekostigen xD
 
Je kan ook kiezen voor 2x een goedkope armatuur met 2 buizen en daar zelf de a160 tussen bevestigen. De T5 hoeven niet te kunnen dimmen, dat doe je wel met de a160.

als je bijvoorbeeld 2x de Odyssea Vt T5 Dual Pro 2 x 39 Watt neem dan kost je dat nieuw slechts €72,50 per stuk, een tijdschakelaar ertussen en klaar. De zon op/ondergang regel je met de kessils.
 
Dat is zo, ik had nog niet echt langer gekeken dan m’n neus ver is.

Miss kijk ik wel of ik dan 2x3 buizen doe ipv 2x2
Als dat bestaat, de veldhuis site is buitengewoon vervelend op m’n telefoon...
 
Maar HQI gaat het Sws niet worden, buiten het feit om dat het veel warmte met zich mee brengt zullen de buizen zelf steeds schaarser worden gezien ze niet meer geproduceerd mogen worden.

Heb ik ook al na zitten denken . Maar zou bv. giesemann deze niet laten blijven maken voor de hobby ?
Voor een grote bak kan HQI ivm met zijn warmte net een voordeel zijn (zoals bij mij)
 
Volgens mij is het exact dezelfde alleen met een Veldhuis sticker.
Veldhuis is goedkoper, wat zeeaquarium-winkel.nl dus een reseller maakt zou je denken.

Heb ik ook al na zitten denken . Maar zou bv. giesemann deze niet laten blijven maken voor de hobby ?
Voor een grote bak kan HQI ivm met zijn warmte net een voordeel zijn (zoals bij mij)
Dacht dat alle kwikdamp verboden werden.
Alle gasontlading lampen behalve tl en pl worden verboden dacht ik
 
Ff een kleine update aangaande het zeewater avontuur, de plek waar ik de bak had willen hebben staat nu het konijn.
En waar het konijn stond komt wat anders te staan....
4F8487C1-BC46-4259-9EFE-E3EA95F1E2D3.jpeg


Dus voorlopig worden alle mooie en wilde zeewater plannen geschrapt en gaat er wat anders moois komen
 
Spannend dus Wouter en tussen luiers verschonen en een zeewaterbak onderhouden zit weinig verschil hoor:D;)
 
ja daar zijn genoeg redenen voor op te noemen, zelf heb ik ook besloten om het bij één te houden, 16 is ie inmiddels.

Alles wel goed met de vrouw? die van mij had er behoorlijk last van (en ik dus ook:D
 

Terug
Bovenaan