Wat is er nieuw

Nieuw groot aquarium gestart

Nog een andere vraag, aquariumplanten zijn soms in het begin moeilijk te laten wortelen. Dan gaan ze los en drijven. Kan ik deze dan ook in zo'n klein plastic plantenpotje doen met zo'n terracotta ringetje en wat zand En deze dan op de plek waar ik ze wil hebben daarin loslaten? Dan gaan ze toch ook wortelschieten?
Om welke planten gaat het?

Vaak kun je de onderkant van de plant door een buisje Siporax halen, of eender welk merk. Enkel een terracotta ringetje kun je daar ook voor gebruiken. Maar is vaak te groot. Het best plant je geen bosjes maar los staande stengels die je een klein stukje uit elkaar zet.

Zonder Waterwissel - dit zijn nu mijn waterwaardes:
NH4 is minder dan 0,05
NO2 is minder dan 0,01
NO3 is 1
pH is 8
KH is 16
°C is 25

Is dit goed of moet ik drastische maatregelen nemen?
Voor nu is dat goed, maar dat kan morgen alweer anders zijn. Je meet vóór de waterwissel, en als je nitriet (NO2) of ammoniak (NH4) hoger dan zeg 0,1 meet, doe je een grote waterwissel. Afhankelijk van je inrichting en het formaat van je vissen (ze moet nog wel onder water blijven) kun je een waterwissel van 70-90% doen met water van ongeveer dezelfde watertemperatuur van het aquariumwater (beter 1 of 2 graden kouder dan warmer).

Overigens:
Voor zover ik weet levert de kruising van rode en blauwe garnalen wildkleur nakomelingen op. Garnalenexperts, kunnen jullie daar mij corrigeren als ik dat mis heb?

17448816294092214697567039496966.jpg

Het gaat om de linker plant. Was eerst mooi op zijn plek. Maar ineens gaan drijven.

Dit is momenteel mijn aquarium. Net gestart.

Overigens:
Voor zover ik weet levert de kruising van rode en blauwe garnalen wildkleur nakomelingen op. Garnalenexperts, kunnen jullie daar mij corrigeren als ik dat mis heb?
Ja dat klopt. Gestreept. Heb ik van de verkoper gehoord.

Voor nu is dat goed, maar dat kan morgen alweer anders zijn. Je meet vóór de waterwissel, en als je nitriet (NO2) of ammoniak (NH4) hoger dan zeg 0,1 meet, doe je een grote waterwissel. Afhankelijk van je inrichting en het formaat van je vissen (ze moet nog wel onder water blijven) kun je een waterwissel van 70-90% doen met water van ongeveer dezelfde watertemperatuur van het aquariumwater (beter 1 of 2 graden kouder dan warmer).
Hen net 15% Waterwissel gedaan. Moet ik dan direct waterwaardes checken of over een paar dagen?

Je moet geen waterwissel doen als het niet nodig is, anders raakt je bak nooit ingedraaid.
Verder denk ik dat je het best morgen opnieuw meet, en dan eventueel ww doet.
Tenzij er ander gedrag bij je vissen is (opeens aan de oppervlakte luchthappen, of juist meer op de bodem blijven) doen je met spoed een waterwissel. Dan kun je een potje water van vóór de wissel houden om later te meten.

Het gaat om de linker plant. Was eerst mooi op zijn plek. Maar ineens gaan drijven.
Ik zie een paar planten links dicht bij elkaar staan. Ik weet niet welke je bedoelt. Kun je een foto maken van enkel deze plant?

Deze met roodkleurige bovenkant, ik denk een Ludwigia

15%? Dat heeft nauwelijks invloed, beter vanmiddag even checken.

Stengel wat inkorten aan de onderkant, ben je gelijk de kale onderkant kwijt en de plant krijg minde drijfvermogen. Dan de onderkant door zo'n ringetje duwen en in de bodem drukken.

Deze plant heeft relatief veel licht nodig, vandaar dat hij onderlangs blad verliest en bovenin compacter groeit. Ik zou deze plant zelf meer centraal plaatsen. Aan de zijkanten van een bak is altijd minder sterk licht. Dit kun je niet compenseren door het licht langer te laten branden. Lichtduur en lichtsterkte zijn 2 onafhankelijk parameters.

Als je bodembewoners heb, die kennis heb ik niet paraat (niet toch?), zal zo'n stengel makkelijk los komen. Ik drukte dit soort stengels gewoon diep in de bodem, maar dan moet je ook een voldoende dikke laag hebben.

Wat kan helpen is de blaadjes die anders de bodem in gaan niet eraf trekken, maar eraf knippen, waarbij je een klein stukje laat staan. Dat fungeert dan als "anker".

O ik vond de goede uitleg heel erg lijken op wat Ben altijd verteld dus daarom zei ik we hebben Ben niet meer nodig ;))
Ben is heel goed in het uitleggen van dingen inzake techniek en licht.
Ben @benvo je bent natuurlijk ook goed hoor! Graag ook jouw adviezen

Ben @benvo je bent natuurlijk ook goed hoor! Graag ook jouw adviezen
Ben kan het echt goed uitleggen, veel beter en uitgebreider dan ik dat kan.

O ik vond de goede uitleg heel erg lijken op wat Ben altijd verteld

Ik heb wat Ben vertelt goed in mijn oren geknoopt en maak er met een andere hobby goed gebruik van. Erg blij met de info die @benvo steeds weer met alle geduld van de wereld ons uitlegt.

Hoe vinden jullie mijn aquarium tot nu toe?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan