Dan maak ik er wel een fotoalbum van voor je😉Zou top zijn Ed! Dan zal ik in dit topic blijven posten.
Dan maak ik er wel een fotoalbum van voor je😉Zou top zijn Ed! Dan zal ik in dit topic blijven posten.
Nog even wat achtergrond info over de opbouw van de bak.
Ben erg tevreden met mijn stenen en zand. Oogt heel natuurlijk. Uiteindelijk heb ik gekozen voor 3 maten filterzand van Wildkamp. Ik heb die goed gewassen en gemengd en daar weer kiezels doorheen gemend.
Bekijk bijlage 339136
De bodem is 15 mm dus kan best wat hebben maar voor de zekerheid heb ik nog filterroosters uit de Koi wereld op de bodem gelegd. Vervolgens heb ik maaskeien uitgezocht is verschillende maten bij een grote steenhandel hier in de provincie. Die heb ik alvast op de roosters gelegd en daarna het zand erover heen. Ik heb de maaskeien aangevuld met neprotsen van Akwaline en Rockzolid. Tot slot nog beukentakken en stammen uit het bos gehaald om het af te maken.
Bekijk bijlage 339137
Ja met de dieren is er ingedraaid filtermateriaal ingekomen.Mooie bak en vissen.
Hou je wel je waterwaarden in de gaten of heb je er ingedraaid filter materiaal ingestopt, aangezien je niet heel lang hebt ingedraaid.
Inmiddels een systeem geïnstalleerd tbv automatisch waterverversen. Dankzij de druppelaars ververs ik ongeveer 40% per week.
Zeker, je ziet rechts in de bak op het filmpje een grijs filterkorfje net boven het wateroppervlak uitkomen. Daar is de overloop naar het riool.Je hebt dus een overloop naar het riool? Wel handig idd
Water staat inderdaad koud. Deze Gardena druppelaars doen 2 liter per uur dus samen 4 liter per uur. Is 672 liter per week wat een ruime 40% van de inhoud van mijn bak is.Waarom zoveel druppelaars en ververs je hiermee continu of maar een paar uur per dag indien continu ververs je in dit tempo veel meer dan 40% in de week.
Zet er maar eens een maatbeker onder.
Daarnaast zorg dat je thermostaat op koud staat anders gaat je cv voor niets pendelen.
Bedankt voor het meedenken. Ik zal het volgende week es testen door zo’n druppelaar een uurtje in een afwasteil te zetten en daarna dat water meten via een maatbeker.Mijn ervaring is dat als je maar een beperkt aantal druppelaars erop zet dat je die 2 liter met een korrel zout moet nemen. Op onze bak (maatje kleiner dan die van jou) heb ik er daarom zo'n verstelbare kop op gezet.
Maar als ik het zo zie druppelen denk ik dat je aan de hoge kant zit.
Even een test gedaan. Na een uur zat er 4,8 liter in mijn teiltje. De druppelaars doen ongeveer 2 liter per uur dus geen vreemd resultaat met 2,4 liter per uur in de praktijk. Als ik dit doorreken kom ik op 806 liter per week ipv 672 liter per week verversen. Dat komt dan neer op ruim 50% verversen per week. Dat is wel iets meer dan ik had gedacht maar geen drama. Ik overweeg er wel een watermeter tussen te zetten om beter te monitoren hoeveel liters er wekelijks ververst worden.Bedankt voor het meedenken. Ik zal het volgende week es testen door zo’n druppelaar een uurtje in een afwasteil te zetten en daarna dat water meten via een maatbeker.
Ja dat effect is er zeker, daarom ben je bij continue verdunnen/verversen ook wat meer water kwijt dan eenmalig maar ik heb al een aantal cijferfreaks hier berekeningen op los zien laten en dat valt relatief mee.Gaat er ook overtollig water weg via een afvoer? Dit gaat ook nog van het totaal wekelijks af dan, zit hier op 700 per week op 2000l ongeveer, geen watermeter erop iig, van die 700 verlies ik ook nog water wat eind filter word afgevoerd..
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.