nieuw project met voeding


Edwin68

Well-known member
Lid geworden
18 december 2021
Berichten
3,635
Leeftijd
56
Locatie
Amsterdam
165211106650190174239.jpg
next step konijnenkeutels en uiteindelijk koemestkorrels, genoeg water verversen, totnutoe gaat het goed.😁
 

Bijlagen

  • 16521112377051110195608.jpg
    16521112377051110195608.jpg
    201.7 KB · Weergaven: 84
Bekijk bijlage 343530next step konijnenkeutels en uiteindelijk koemestkorrels, genoeg water verversen, totnutoe gaat het goed.😁
Pas je op met konijnen keutels dat er geen urine in zit?
Konijnen urine bevalt heel erg veel ammonia en calcium.
Vooral met de ammonia kan je vrij gemakkelijk de wortels van je planten verbranden middels stikstof vergiftiging.
Koemest is ook vrij rijk aan stikstof, dus ook daarmee is enige voorzichtigheid geboden
 
Pas je op met konijnen keutels dat er geen urine in zit?
Konijnen urine bevalt heel erg veel ammonia en calcium.
Vooral met de ammonia kan je vrij gemakkelijk de wortels van je planten verbranden middels stikstof vergiftiging.
Koemest is ook vrij rijk aan stikstof, dus ook daarmee is enige voorzichtigheid geboden
Ik zou voor de zekerheid dat soort bemesting niet gebruiken en ook geen pokon want je weet vaak de samenstellng niet. Er is voldoende reguliere voeding op de markt dus waarom dan dit soort zaken gebruiken?
 
Bekijk bijlage 343530next step konijnenkeutels en uiteindelijk koemestkorrels, genoeg water verversen, totnutoe gaat het goed.😁
Ik ben wel in voor een goed experiment. Maar dit is vragen om problemen denk ik. Zoals je zelf al aangeeft "totnutoe gaat het goed".

Ik ben wel nieuwsgierig naar die Pokon vloeibare plantenvoeding. Wat zijn de ingrediënten? En hoeveel doseer je daarvan?

En relevant voor deze discussie: Heb je tot dusver algengroei? En weet je wat de waterwaardes zijn?
 
Genoeg water verversen is bedoelt hier voor estimated index, veel toevoegen en later spoelen zodat de planten immer iets tot beschikking hebben.
Zonder overdoseringen omdat het zich langzaam oplost.beetje expirimenteren met evt alternatieven.
Alhier de achterkant/ingedrienten uit de fles16521745565112001055221.jpgwaterwaardes zijn die uit amsterdams gemeentepils
We hebben hier tegenwoordig zeemeerminnen in de grachten losgelaten omdat we de bruikte watertesten naar het depot moeten afgeven, ter algen zijn die eerst op de emerse blaadjes aangeslagen , die verwelken al het systeem in en onder een deken van eendekroos komen geen algen meer.
16521759033371421994951.jpg
planten groeien telkens aangepaster, het licht staat snachts hoogstens 8uur uit.
 
Wel gaaf dat er op de fles staat dat je het buiten bereik van huisdieren moet houden…
Maar Opzich is de NPK verhouding wel okee.
Hetgeen waar mensen over gaan vallen is de ureum en ammonium stikstof verbindingen omdat het geen KNO3 is…

@Cornelius doseert bijvoorbeeld ammonium nitraat zonder problemen, het kan dus wel (als je weet wat je doet)

Ureum (zover ik het begrijp) word ook door de vissen uitgescheiden, dat zou dus betekenen dat je filter en planten dat ook kunnen gebruiken.
Dus of het nu uit een flesje of uit een visje komt, het ureum komt toch wel in het water
 
Zodoende , precies. Zo snel mogelijk shit in bloemetjes omzetten. Dmv mest, als heet in stikstof en co2 overschot, nou daar kunnen al mijn planten prima van gedijen, onder en boven water.
16521820583102100390446.jpg
het vreet/groeit zichzelf de algen uit
16521820258862129875939.jpg
reusevallisneria tjopt er nu ook eens 10cm bladextensie per dag uit,
1652181954225999844823.jpg
ook me vijverding lost zich steeds meer op door de plantengroei, dit jaar zal ik geen draadalg verwijderen, de waterlelie mag dat rustig overgroeien
 
Laatst bewerkt:
Ik doe dat op"gevoel "en wel flink onder gedoseerd, het logboek dat zit in me koppie vwg nooit logs bijgehouden, verboden planten weegs
 
Doornappels en dat soort vruchtengeschied .
Spreke de me blomme een tale, uit die hoek van guido gesel dacht ik of kees hoekert .
Ik vertaal t zelf het liefste naar het snelst mogenlijk shit in bloemetjes omzetten, in de beste zin.
 
Laatst bewerkt:
1652212645025574463065.jpg
Dus nu
1652212899944729041833.jpg
en dan
 
Sorry , goedemorgen.
Was weer in vervoering met wat vino, dat is wijn.
Ik wilde daarmee zeggen dat ik nooit groeiprocessen noteerde van bv wat wietplantjes maar ook nooit wanneer de waterlelie of de gele lis in de vijver gaan bloeien, heeft uiteraard allemaal te maken met temperatuur en daglengte en nog veel meer bemeetbare waarden.
Nou een klok en een termometer heb ik altijd in huis bv, maar verder geen andere meetapparatuur of druppeltests voor het nitraat ofzo, ik probeer door te kijken naar de ontwikkeling van het aquarium in te zien hoe of het ermee voorstaat.
 
16523436786291645147047.jpg
nu ook waterplanten, weet ik niet of kamerplantenvoeding tot de kunstmesten behoort.
Ik denk dat het natuurlijk spul langzamer oplost en dat als er veel poepjes in oplossen, altijd wel iets opneembaar is voor plantenontwikkeling.
 
Sorry , goedemorgen.
Was weer in vervoering met wat vino, dat is wijn.
Ik wilde daarmee zeggen dat ik nooit groeiprocessen noteerde van bv wat wietplantjes maar ook nooit wanneer de waterlelie of de gele lis in de vijver gaan bloeien, heeft uiteraard allemaal te maken met temperatuur en daglengte en nog veel meer bemeetbare waarden.
Nou een klok en een termometer heb ik altijd in huis bv, maar verder geen andere meetapparatuur of druppeltests voor het nitraat ofzo, ik probeer door te kijken naar de ontwikkeling van het aquarium in te zien hoe of het ermee voorstaat.
Maar hoe wil je dan bepalen of het ook echt beter is dan de producten die we voor “standaard” hebben aangenomen?
Je houd niet eens bij wat en wanneer je doseert, en wat de meetbare gevolgen zijn.
We leven in een “data-driven” tijdperk waarin we alles willen weten en kunnen toetsen.
Maar jij doet maar wat?
 
Bigsmoke , ik doe niet zo maar iets.
Hier is wel zorgvuldig over nagedacht.
Zou, hierop stellen dat kunstmest de standaard is dan.

Zoveel mogenlijk biologisch spul laten meeverteren, dan worden de plantjes ook niet zo afhankelijk , toetsen dat doe ik op zicht, maardat is ook niet voor allen weggelegt da snap ik best.
 
Sorry ik bedoelde tuinkabouter😀hoe ik daarnoutussen vergist heb weet ik ook niet hoor, dat hoort bij mijn verstrooitheid
 
Sorry ik bedoelde tuinkabouter😀hoe ik daarnoutussen vergist heb weet ik ook niet hoor, dat hoort bij mijn verstrooitheid
Scheelt ff een paar jaar in leeftijd en wat letters in de nickname :LOL:

Anyhow, ik denk niet dat de pokon die jij gebruikt biologisch is in de zin dat het half verteerde stront is.
Ik vermoed dat het net zo synthetisch is als de KNO3 die de meeste doseren, enkel bied jij met de pokon ook stikstof verbindingen aan in een lager/eerder oxidatie stadium.
In hoeverre dat wijsheid is ten aanzien van de filter belasting en risico op algen valt natuurlijk te bediscussiëren, echter gaan we hier geen discussie over voeren gezien jij geen data produceert die we ergens mee kunnen vergelijken.
 
Waarom dan niet biologisch afbreekbaar materiaal toevoegen als bladeren, hout etc.

Daar heb ik al de nodige onderzoeken over gelezen, en is best het een en ander voor te zeggen.

Maar Wouter heeft gelijk, zonder metingen blijft het gissen. Niks mis met een goede observatie, maar daar leveren we geen bewijs mee.
 
2meter
1652451824577230311830.jpg
ook maar eens opnieuw beginnen
1652451867980194174070.jpg
nieuw hunnebedje in de tuin.
Plan is om wel heel veel steentjes, zand, en divers mest van dieren door deze bodem te laten verwerken, dan de planten uit dit en
1652452524421164789399.jpg
deze te gaan
1652452580501881419867.jpg
laten groeien.
Stel je maar een voor dat , het wel zou lukken
16525172265092045152877.jpg
dan is hier eerste aanvang.
 
Met het idee om organisch materiaal door de bodem te mengen, en dus eigenlijk je eigen voedingsbodem samen te stellen, moedig ik aan!

Ik doe dit zelf met, bij voorkeur, bosgrond. Dan weet ik vrij zeker dat er geen chemicaliën in zitten en het bomvol met voedingsstoffen zit, tevens is bosgrond vaak wat zuurder, dus ideaal om de pH wat te verlagen.
Deze filter ik dan eerst met een zeef boven een emmer, en vervolgens kijk ik alles op het oog na.
Dit meng ik dan met klei (en eventueel wat lateriert) en laat ik zo'n 2 tot 4 weken onder water staan in een speciekuip.

Zo filter ik ongewenste zaken eruit, maar weet zeker dat de bodem veel voedingsstoffen voor zowel bacteriën als planten bevat, die over langere periode worden afgebroken en gedoseerd beschikbaar komen.
Eventueel kan je dit later (na zo'n jaar) aanvullen met voedingscapsules of kleibolletjes. Of door voortijdig nieuw organisch materiaal op de bodem te leggen (bladeren, takjes etc.).

Deze laag top ik in het aquarium af met een laagje zand. Hierdoor voorkom ik dat het water troebel wordt wanneer ik iets van beplanting moet aanpassen. Of vissen of slakken in de bodem woelen.

Welke meststoffen heb je nu in de bodem zitten?
 
16525214317721766646359.jpg
dit is net aangelegt, 2x60 akva.grof grind eerder door de malawis bemest, erzit dus wel iets in , maar ga ik steeds meer planten, vissen en mesten.
Wetend elke dierlijke afscheiding wel een plantaardige oplossing voor is.
 
Wetend elke dierlijke afscheiding wel een plantaardige oplossing voor is.

Als ik je goed heb begrepen, en je hiermee bedoelt te zeggen dat alle dierleijke ontlasting als vorm van plantenvoeding kan dienen, dan is dit juist.
Echter, hier zou ik dan wel de volgende kanttekening bij maken:
1) Dierlijke ontlasting (ook die van vissen) doet er relatief lang over (in verhouding tot bijv. plantresten) om afgebroken te worden. Hierbij zou je ook nog onderscheid (of onderschijt? ;)) kunnen maken tussen voedingsstoffen die je in de bodemverwerkt/duwt (vaste ontlasting) en voedingsstoffen die vooral in de waterkolom vrijkomen (vloerbare mest)
2) De voedingsstoffen uit dierlijke ontlasting variëren sterk in samenstelling van voedingsstoffen afhankelijk van het voer dat het dier heeft gehad. Je loopt hierdoor het risico dat bepaalde voedingsstoffen ophopen.

Allemaal problemen die je kunt overkomen natuurlijk. Maar wel handig om mee te nemen in je observaties.
 
Dusniet bosgrond uit me randstad, liever eigen mest, dat durf ik nu nog niet direct zo voor te stellen.
Wel weet het internet er al ondertussen een beetje van.
Kijknu ziet deze nieuwe opzet nog wel een beetje steriel uit, mja als ik nu eens een beetje vijvermodder toevoeg dan is het meteen be.ent maar voorlopig niet heel leuk om in te zien.
Leuk overigens om hier overmee zo van gedachten te ontwikkelen.
Wisselen😀
 
Tegen detijd dat hier inde grote bak waarden gaan oplopen, dan moet ik er dan vervolgens maar een schoonmaaklegertje achteraan sturen, als poetsgarnalen en detritus eters, ik heb al +- 10 aneus in me 60 op de keukentafel overigens die gaan toch al als eersten om dat grind verder te verspreiden, uiteraard ook veel plantjes , stekjes/knipseltjes uit de andere bakjes.
Nog 4x t5 39watt over om in de lichtkap terug te plaatsen, maar dit gaat eerst op 36w t8 4000k oude malawibuis qua spectrum enigzins geschikt.
 
Kijknu ziet deze nieuwe opzet nog wel een beetje steriel uit, mja als ik nu eens een beetje vijvermodder toevoeg dan is het meteen be.ent maar voorlopig niet heel leuk om in te zien.

Met vijvermodder zou ik voorzichtig zijn. Naar verhouding zitten daar veel meer algencellen in. Dit omdat onze aquaria relatief schoon blijven. Bij de minste schommeling in je voedingswaarden (en die voel ik wel aankomen als je er mest aan gaat toevoegen) heb je dan algenbloei. Daarnaast is het risico op parasieten en ongewenste bacteriën in vijvermodder groot. Ik zou dat dus niet adviseren.

Tegen detijd dat hier inde grote bak waarden gaan oplopen, dan moet ik er dan vervolgens maar een schoonmaaklegertje achteraan sturen, als poetsgarnalen en detritus eters, ik heb al +- 10 aneus in me 60 op de keukentafel overigens die gaan toch al als eersten om dat grind verder te verspreiden

Ik zou hier even mee wachten tot er een balans is ontstaan, ik denk dat je met dit experiment (ondanks dat je misschien al bestaande bacteriën in de bodem of filter hebt) eerst even moet observeren wat er gebeurd met enkel beplanting. Als je dan toch een bron van stikstof (N) wilt toevoegen, kan je dat ook doen middels visvoer, maar nogmaals waarschijnlijk bevat de bemesting meer dan voldoende.

En even terzijde (ik kijk normaal niet zo heel nauw op maten) maar; de Corydoras aeneus wordt zo'n 6,5 tot 7,5 cm en een schooltje kan eigenlijk niet in een 60 cm, in je grote aquarium uiteraard wel, maar dan is het grove grind eigenlijk ongeschikt, ze gondelen normaal door het substraat heen, en hun baarddraden kunnen ze beschadigen bij een substraat bestaande uit grind.
Als je ze erin wilt gaan zetten, zou ik deze bodem toch echt vervangen. Of even wachten tot het veilig is om garnalen toe te voegen en de Cory's ergens anders onderbrengen 😬
 
Heb jij dat al eens zelf geprobeerd , het begint een beetje theoreties te klinken hier..

Niet dat er heir iets mee weerhouden zal worden, echter doch ,praktijk vindik zoo veel leuker als theorie.
Eco ik toon een 2m bak en de corys gaan daarin snap jij dat, ze mogen zo groot worden als jouw grootste corys die jijzelf oof verzorgde, mn beste
 
Laatst bewerkt:
Topicnaam kan beter heten" onderhoudproblemenloos natuurlijke aquariumtoepasbare voedingstoffen onderwatervercomposteren tot in een levend schilderij.

We kunnen heus wel aan de gestalte van het gewas, inzien wat er evt voedings behoeften gaan nodig kunnen zijn.
 

Terug
Bovenaan