Nieuw projectje: “Amtra ALUX 450”


Dat gaat wat moois worden. Ook een satestokje is handig om onder de kraan of in een emmer water de steenwol te verwijderen.
Ik hoop dat het wat moois wordt. Het heeft mij ondertussen al bloed, zweet en tranen gekost. Maar de aanhouder wint zeker?
 
Ondertussen ben ik op zoek naar een degelijke testkoffer.
Oftewel zijn die koffers onvolledig
Oftewel overcompleet.

Op dit ogenblik lijkt mij de "JBL ProAquaTest Lab" een goede (overcomplete) set. en alles zit netjes in een koffer.
Ik gebruik op heden de "Tetra Testset - klein" die omhelst het strikte minimum.

Welke testset gebruiken jullie en/of welke test zijn noodzakelijk?
 
Ondertussen ben ik op zoek naar een degelijke testkoffer.
Oftewel zijn die koffers onvolledig
Oftewel overcompleet.

Op dit ogenblik lijkt mij de "JBL ProAquaTest Lab" een goede (overcomplete) set. en alles zit netjes in een koffer.
Ik gebruik op heden de "Tetra Testset - klein" die omhelst het strikte minimum.

Welke testset gebruiken jullie en/of welke test zijn noodzakelijk?
Testkoffers zijn prachtig!! Leuk, interessant, uitgebreid en geeft een gevoel dat er nu niets meer kan misgaan.
Maar wie gebruikt nu ècht al die flesjes? Meestal een aantal dagen of weken in het begin en dat vlakt na verloop van tijd weer af.
Zelf koop ik de gebruikelijke en dat ben je wel klaar met 3 à 4.
Rest van zo’n koffer heeft niet het “eeuwige leven” en is na een jaar ofzo niet meer betrouwbaar.
Dus naast je bloed, zweet en tranen is het niet noodzakelijk nog meer eurootjes uit te geven.
Wegen, meten, tellen tot het 3e cijfer achter de komma…. Pffftttt…. Overbodige onzin…. Je hebt ervaring toch?
Mooie doosjes voor de winkelier sinds een jaar of wat en wordt lekker aan verdiend.
Ook zonder apotheek gaat het je vast lukken, let maar op…
 
Testkoffers zijn prachtig!! Leuk, interessant, uitgebreid en geeft een gevoel dat er nu niets meer kan misgaan.
Maar wie gebruikt nu ècht al die flesjes? Meestal een aantal dagen of weken in het begin en dat vlakt na verloop van tijd weer af.
Zelf koop ik de gebruikelijke en dat ben je wel klaar met 3 à 4.
Rest van zo’n koffer heeft niet het “eeuwige leven” en is na een jaar ofzo niet meer betrouwbaar.
Dus naast je bloed, zweet en tranen is het niet noodzakelijk nog meer eurootjes uit te geven.
Wegen, meten, tellen tot het 3e cijfer achter de komma…. Pffftttt…. Overbodige onzin…. Je hebt ervaring toch?
Mooie doosjes voor de winkelier sinds een jaar of wat en wordt lekker aan verdiend.
Ook zonder apotheek gaat het je vast lukken, let maar op…
Toen ik pas begon met aquarium houden, was mijn leuze kijk naar je vissen en planten. Soms ben ik hierdoor in de mist gegaan.
Maar je hebt 100% gelijk.
Zo zijn er veel zaken die (niet alleen) het forum passeren. Zoals bv. wekelijks 50% waterwissel, 25% kan ik nog volgen, indien "nodig".
En inderdaad meetresultaten vertellen eigenlijk nog niets over de kwaliteit van de bak.
Veel topics heb ik hier al gelezen van leden die consequent hun waterwaarden meten, en toch loopt het mis.
Anderzijds lees ik ook mensen die nooit of zelden, hun filter kuisen, waterwissels uitvoeren, testen is aan hun niet besteed, enz... en toch hebben die een bak in "tip top" conditie.

Maar enkele basis testen in de beginne zou niet verkeerd zijn denk ik zo.
 
Ik maak altijd een lijstje met de plantjes die ik wil en vervolgens kijk ik naar de beschikbaarheid, maar ook naar de grootte van het In-Vitro potje.
Die komen namelijk in de maten 5cm , 9cm en 11cm .
Dat invitro planten in verschillende maten geleverd worden wist ik niet!
Dit staat (voor zover ik lees) niet vermeld op betreffende websites.

THX voor de info
 
Ik ken dat ook niet en zie hier in de lfs doorgaans die kleine potjes van 5cm.
 
Vandaag plantjes aangekomen!
20240523_151356.jpg

20240523_151506.jpg
20240523_151908.jpg
20240523_152024.jpg
20240523_161355.jpg
20240523_175734.jpg
20240523_183040.jpg
20240523_183049.jpg
20240523_193613.jpg
20240523_195239.jpg
20240523_195249.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-20240523-WA0003.jpeg
    IMG-20240523-WA0003.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 19
mooi werkje zo ;)
 
Vandaag alles netjes ingesteld.
  • Drijfplanten toegevoegd.
  • Bovenste spraybar zorgt voor oppervlakte beweging.
  • Onderste spraybar Co² toevoeging.
  • Co² 1 bubbel per seconde. Deze is pas ingesteld dus op de blauwe kleur moet even niet letten. Ik zal gewoon dagelijks controleren en indien nodig bijsturen.
  • Co² van 11u tot 20u.
  • Licht van 13u tot 22u.
  • Temperatuur 23 °C
  • Filtercapaciteit 100% (theoretisch 4500 l/u) planten wiegen mooi in het water, het moet nu ook niet “The Perfect Storm” zijn.
  • Plantenvoeding heb ik op het minimum gezet (AIO 6ml/dag, dit is het advies voor weinig planten en geen Co²). Indien nodig verhoog ik die. Planten eerst laten acclimatiseren, trouwens veel planten worden Emmers gekweekt dus ik verwacht hier daar wel wat verslijming.
  • De eerste opstart bacteriën/schimmel vertoond zich al.
  • Verder wekelijks ± 25% waterwissel.

Tips & Advies? Shoot!

20240526_125852.jpg

20240526_125832.jpg

20240526_125823.jpg

20240526_125816.jpg
 
Veel belovende start zo Danny 👍.
 
Ga je met de CO2 niet gelijk volle bak? Zou ik wel doen, en zodra je groei waarneemt de overige voeding ook.
Wat betreft water testen: ik test alleen af en toe op nitraat en fosfaat voor de fun, verder niets.
 
Ga je met de CO2 niet gelijk volle bak? Zou ik wel doen, en zodra je groei waarneemt de overige voeding ook.
Wat betreft water testen: ik test alleen af en toe op nitraat en fosfaat voor de fun, verder niets.
  • Het is idd de bedoeling de Co² goed af te regelen.
    • Alleen had ik net voor de foto alles geïnstalleerd in een half uurtje zal de "drop checker" niet groen kleuren.
      • Nu zo'n 5u later begint de Drop checker groen te kleuren maar onvoldoende. (Dus klein beetje bijdraaien)
  • Zou ik van in de beginne de plantenvoeding volledig geven?
    • Advies is 30ml/week per 100 liter (4*30ml = 120 ml/wk of 17 ml/dag)
    • Ik gebruik AIO van "Beplante Doos"
  • Vanaf wanneer is het raadzaam op te beginnen met snoeien?
 
Laatst bewerkt:
  • Het is idd de bedoeling de Co² goed af te regelen.
    • Alleen had ik net voor de foto alles geïnstalleerd in een half uurtje zal de "drop checker" niet groen kleuren.
      • Nu zo'n 5u later begint de Drop checker groen te kleuren maar onvoldoende. (Dus klein beetje bijdraaien)
  • Zou ik van in de beginne de plantenvoeding volledig geven?
    • Advies is 30ml/week per 100 liter (4*30ml = 120 ml/wk of 17 ml/dag)
    • Ik gebruik AIO van "Beplante Doos"
  • Vanaf wanneer is het raadzaam op te beginnen met snoeien?
Je planten zullen de overvloed aan CO2 waarderen, wel of niet makkelijke planten, wel of niet veel licht, het maakt voor mij niks uit. Het voorkomt zoveel ellende als je genoeg CO2 in de bak hebt. In ieder geval geen draadalg en geen baardalg, althans dat is mijn ervaring.
Overige plantenvoeding zou ik in 2 weken opbouwen naar ook volle dosis. Maar meningen zullen verschillen.
Snoeien als het de bak uitgroeit…
 
Je planten zullen de overvloed aan CO2 waarderen, wel of niet makkelijke planten, wel of niet veel licht, het maakt voor mij niks uit. Het voorkomt zoveel ellende als je genoeg CO2 in de bak hebt. In ieder geval geen draadalg en geen baardalg, althans dat is mijn ervaring.
Overige plantenvoeding zou ik in 2 weken opbouwen naar ook volle dosis. Maar meningen zullen verschillen.
Snoeien als het de bak uitgroeit…
Alvast bedankt voor weer eens het superadvies dat ik nodig heb.
Onzekerheid troef op dit ogenblik!
 
Alvast bedankt voor weer eens het superadvies dat ik nodig heb.
Onzekerheid troef op dit ogenblik!
Weet niet of het superadvies is.. haha! Het is meer eigen ervaring.
Ook een beetje eigen gevoel volgen en door schade en schande word je vanzelf wijzer.
 
Het is soms ook gewoon proberen, iedere bak is anders. Maar voor mij is de basis wel zorgen dat er voldoende CO2 en micros + macros aanwezig is, dat scheelt een boel.
 
Deze morgen stelde ik vast dat mijn magneetventiel van mijn Co² niet goed meer afsloot. Dit heb ik dan deze morgen maar meteen in orde gebracht. Blijkbaar is dat nu ok.
Heb de plantenvoeding verhoogt naar de aanbevolen dosis.
Leuk om vast te stellen dat diverse planten al assimileren en op kleur komen. Zo snel had ik het niet verwacht gezien mijn lage licht (<20 lm/l)
Er begint zich al een klein beetje bruinalg te manifesteren.
Ik zal mij toch een degelijke testset aanschaffen. Ja ik weet het 75% weg gegooid geld maar ik wil toch een klein beetje safe spelen. Weet je wel ervaring versus stommiteiten?
Woensdag staat een waterwissel gepland!

Er mag nu eindelijk eens een beetje positief nieuws komen ook!

20240527_220311.jpg 20240527_220257.jpg 20240527_220233.jpg 20240527_220240.jpg
 
Mooie planten rijkelijk aangekleed. Helemaal eens met verhoging van de voeding.
Waterwissel voor nu 25% oké maar met bewoning lijkt mij 40 à 50% beter.
En indien nodig gewoon wat alg handmatig verwijderen.
Snoeien vind ik iets persoonlijks. Royale begroeiing of wat kort??
Succes ermee👍
 
Heb ik ook op de bak zitten, planten komen er zo echt mooier uit!
De achterwand is gewijzigd in zwart!
Het beviel mij persoonlijk niet zo het zandstraaleffect.
Maar over smaak en kleur kan men niet discussiëren.
 
Mooie planten rijkelijk aangekleed. Helemaal eens met verhoging van de voeding.
Waterwissel voor nu 25% oké maar met bewoning lijkt mij 40 à 50% beter.
En indien nodig gewoon wat alg handmatig verwijderen.
Snoeien vind ik iets persoonlijks. Royale begroeiing of wat kort??
Succes ermee👍

Er komen geen extreem vervuilende bewoners in.
Pareldanios en Vuurtjes.
 
Stomme vraag (bestaan die?)
20240528_221734.jpg 20240528_214325.jpg 20240528_214317.jpg

De planten groeien niet recht!
Is dit normaal of heeft dit een andere oorzaak?
 
Ja ze staan er nog maar een paar dagen in en moeten aanslaan maar het is best wat planten dus ik zou zelf dan niet de hoeveelheid plantenvoeding geven die bestemd is voor weinig planten.
 
Ja ze staan er nog maar een paar dagen in en moeten aanslaan maar het is best wat planten dus ik zou zelf dan niet de hoeveelheid plantenvoeding geven die bestemd is voor weinig planten.
Ik geef nu de geadviseerde plantenvoeding voor een plantenbak met Co².
 
Even een update.

De planten groeien lijk kool
Zo goed als geen bruinalg (op dit ogenblik)
Woensdag een kleine waterwissel gedaan (±20%)
Omdat er nu toch geen vis of garnaal in de bak zit, de garnaalbeveiliging even weg gelaten.

20240523_195239.jpg
Plantjes net geplant. (23/05)

20240531_163902.jpg 20240531_163913.jpg
één week later. (31/05)
 
Even een update.

De planten groeien lijk kool
Zo goed als geen bruinalg (op dit ogenblik)
Woensdag een kleine waterwissel gedaan (±20%)
Omdat er nu toch geen vis of garnaal in de bak zit, de garnaalbeveiliging even weg gelaten.

Bekijk bijlage 376199
Plantjes net geplant. (23/05)

Bekijk bijlage 376198 Bekijk bijlage 376197
één week later. (31/05)
Ga er maar vanuit dat de bruinalg in aantocht is, dat scheelt weer wat frustratie straks😉
 
Die hebben een mooie spurt gemaakt ja. Bruinalg is bij mij een beetje come and go momenteel.. gewoon geduld :)
 
Update week 2
Ondertussen zijn we 2 weken verder. De planten groeien gelijk kool!
Een lichte vorm van bruinalg begint de kop op te steken. (we blijven rustig)
Ik overweeg een cursus snoeien voor beginners te starten. :LOL: (nog even wachten met snoeien?)
Mijn “Rotala sp. Colorata” groeit overwegend rechts. De zijkant van mijn aquarium krijgt wel van morgens vroeg licht. (Misschien ook deze zijde verduisteren?)
Zou het enten van Daphnia's een goed idee zijn?

20240605_134904.jpg20240605_134913.jpg20240605_134923.jpg20240605_134932.jpg20240605_134943.jpg
 
Ziet er heel goed uit Danny.

Komt er zonlicht je bak in of gewoon licht? Dat laatste is niet zo'n probleem, maar ook een kort zonnestraaltje hoeft geen problemen te geven.

Ik hield zelf altijd aan wanneer snelgroeiers (stengelplanten) het wateroppervlak raakten snoeide ik ze vaak en stak de toppen waar dat kon terug. Je kan ook nog even wachten hoor, dat is aan jou 😉.
 
Ben ik helemaal mee eens Ed en Danny,

Ook hier wordt de Rotala en Ludwiga ge-topt zodra ze oppervlakte bereiken en teruggezet tussen de bestaande stengels. Zodra de “bos” te groot wordt gaat alles eruit en plaats 50% van de mooiste toppen terug.
 

Terug
Bovenaan