Nieuw Zalmpje ligt op de bodem snel te happen


Ja lastig om dat zo te zeggen op afstand Andre. Als de waarden goed zijn dan ligt het niet aan het water in elk geval.
Vis mogelijk nog een beetje in shock?
 
Vis mogelijk nog een beetje in shock?
Als de shop zegt dat je water “goed” is kan ik maar 1 conclusie trekken en dat is dat je gewoon een slechte vis hebt gekregen.
het blijft een beetje raden nu met de weinige info die je geeft.
Waar heeft de zaak dan op getest ?
Ph /gh no2 /no3 / nh3/nh4 en wat zijn die waardes dan?

Ik zou je echt adviseren om gewoon eens zelf wat test setjes te halen zodat je bij problemen meteen zelf kan meten en dingen uit kan sluiten.
Nu vertrouw je blind op een zaak en daar neem je maar van aan dat het goed is.
Ik zou die controle liever zelf hebben.
 
Kan inderdaad liggen aan de vis zelf of aan wat hij aan ziektes e.d. meegemaakt heeft. Is vast niets meer aan te doen. Maar wie weet verbetert het nog en zie je er binnenkort niets meer van. :)

En zou je dit dan ook doen met bijvoorbeeld wildvang exemplaren , discusvissen en andere wat lastiger soorten. ??
Gewoon benieuwd of je er dan anders tegenaan kijkt ?
Ja hoor, daar zou ik me niet zo druk omq maken. Vissen zijn heel goed in staat om hun bloedwaarden (de zuurgraad etc) afgegrensd te houden van het water waar ze in zwemmen. Men zegt weliswaar vaak dat kweekvissen gewend zouden zijn aan bepaalde waterwaarden, maar dat is een aanname. Die vissen zitten fysiologisch nog steeds hetzelfde in elkaar als hun wilde soortgenoten, er is geen selectie geweest op andere toleranties. Dus het lijkt me dat je bij vistransporten hooguit met enige overwenning te maken hebt wanneer het verschil in waterwaarden heel groot is. Bijv pH 5 in de transportzak en een pH van 8 in het aquarium.
 
Ik weet het niet. ;) Je noemde discussen als voorbeeld van gevoelige vissen. Die moeten ook wel op schoon (bacterie-arm) water zitten om het goed te doen. Daar gaat het dan ook vaak fout. Maar de waterwaarden an sich, de pH en de hardheid met name, lijken helemaal niet zo kritisch te zijn. Ze zijn daarin niet moeilijker dan een gup of een tetra. Daarom durf ik zoiets wel in een nieuwe bak te plempen zonder overwennen.
 
Ik weet het niet. ;) Je noemde discussen als voorbeeld van gevoelige vissen. Die moeten ook wel op schoon (bacterie-arm) water zitten om het goed te doen. Daar gaat het dan ook vaak fout. Maar de waterwaarden an sich, de pH en de hardheid met name, lijken helemaal niet zo kritisch te zijn. Ze zijn daarin niet moeilijker dan een gup of een tetra. Daarom durf ik zoiets wel in een nieuwe bak te plempen zonder overwennen.
Persoonlijk vind ik dat roekeloos.
Helemaal als het om vissen zou gaan van honderden euro’s.
Dan zou ik bepaalde risico’s gewoon willen uitsluiten.
Ik wil ook niet zeggen dat het met overwennen nooit fout kan gaan maar netjes overwennen heb ik altijd gedaan tot volle tevredenheid.
De meeste mensen zullen het ook niet gaan posten als er een visje dood gaat bij het introduceren , die kopen dan gewoon een nieuwe.
Een kardinaaltje van een euro is natuurlijk erg makkelijk gekocht.

Dat bepaalde vissen sterk zijn of een hoop kunnen hebben qua verschillende waterwaardes is ongetwijfeld waar.
Maar er zijn ook zeker erg gevoelige exemplaren.

Als ik garnalen koop en die niet overwen is de kans erg groot dat ze neteen het loodje leggen.
Dat is geen aanname helaas maar realiteit.

Maar om niet van het topic af te dwalen is er onderweg / bij het introduceren toch iets gebeurd waardoor het visje niet op zijn gemak was.
Want ga er vanuit dat hij zonder mankementen de zak is in gegaan.
 
Want ga er vanuit dat hij zonder mankementen de zak is in gegaan.
Dat is ook een aanname 😂. Ik heb eens maandenlang naar een paar vissen bij de LFS gekeken voordat ik ze kocht. Binnen een paar dagen waren ze dood. Lag aan mijn waterkwaliteit.
 
Dat is ook een aanname 😂. Ik heb eens maandenlang naar een paar vissen bij de LFS gekeken voordat ik ze kocht. Binnen een paar dagen waren ze dood. Lag aan mijn waterkwaliteit.
Ik ga er vanuit dat je als klant niet zegt van doe die vis maar die op de bodem ligt en zwaar ademt. De winkelier zal die ook niet pakken en in de zak doen.
 
Persoonlijk vind ik dat roekeloos.
Helemaal als het om vissen zou gaan van honderden euro’s.
Dan zou ik bepaalde risico’s gewoon willen uitsluiten.
Ik wil ook niet zeggen dat het met overwennen nooit fout kan gaan maar netjes overwennen heb ik altijd gedaan tot volle tevredenheid.
De meeste mensen zullen het ook niet gaan posten als er een visje dood gaat bij het introduceren , die kopen dan gewoon een nieuwe.
Een kardinaaltje van een euro is natuurlijk erg makkelijk gekocht.

Dat bepaalde vissen sterk zijn of een hoop kunnen hebben qua verschillende waterwaardes is ongetwijfeld waar.
Maar er zijn ook zeker erg gevoelige exemplaren.

Als ik garnalen koop en die niet overwen is de kans erg groot dat ze neteen het loodje leggen.
Dat is geen aanname helaas maar realiteit.

Maar om niet van het topic af te dwalen is er onderweg / bij het introduceren toch iets gebeurd waardoor het visje niet op zijn gemak was.
Want ga er vanuit dat hij zonder mankementen de zak is in gegaan.
Garnalen zitten ook wel wezenlijk anders in elkaar dan vissen. Ze reageren niet op alles hetzelfde.

Een ieder maakt verder natuurlijk zijn eigen inschatting. :) Allemaal willen we voor onze vissen het beste denk ik, alleen verschillen we daarbij wel eens als het gaat om de kennis en ervaring waarop we ons baseren. Ik maak hier zelf altijd wel onderscheid tussen wat er in de hobby rondverteld wordt (waarbij ook "veteranen" niet altijd echt weten waar ze het over hebben....) en wat er bekend is over vissen vanuit de meer wetenschappelijke hoek. "Roekeloos" vind ik daarom wel meevallen. En ik sta altijd open voor info die de roekeloosheid zou bevestigen...
 
Ik vind het het risico gewoon niet waard om dure vissen zomaar in de bak los te laten. Persoonlijk denk ik ook niet dat iemand dat zou aanraden.
Dat het met een tetra eerder gedaan zal worden dan met een dure vis geloof ik wel maar dat zou niet uit mogen maken.

Ik denk als iemand eenmaal wat dure vissen is verloren deze er ongetwijfeld anders over gaat denken.

Wat iedereen doet moet iedereen natuurlijk zelf weten maar betwijfel of de meerderheid het zo doet.
Ook hoor ik nog wel eens dat het water uit de zak ook gewoon mee het aquarium in gaat.

Misschien wel eens leuk voor een poll hoe mensen hun nieuw gekochte vissen in de bak introduceren.
 
Ik ga er vanuit dat je als klant niet zegt van doe die vis maar die op de bodem ligt en zwaar ademt. De winkelier zal die ook niet pakken en in de zak doen.
Als klant zou ik dat niet zeggen, maar ik sta zelf niet altijd toe te kijken als ze vissen voor mij vangen. Maakt ook niet uit. Ik denk dat het visje van ts niet zo sterk was, wel sterk genoeg om in eerste instantie geen afwijkingen te laten zien, maar door de stresssituatie van vangen, transport en loslaten toch een tik heeft gehad waar die last van heeft.
 
Ik vind het het risico gewoon niet waard om dure vissen zomaar in de bak los te laten. Persoonlijk denk ik ook niet dat iemand dat zou aanraden.
Dat het met een tetra eerder gedaan zal worden dan met een dure vis geloof ik wel maar dat zou niet uit mogen maken.

Ik denk als iemand eenmaal wat dure vissen is verloren deze er ongetwijfeld anders over gaat denken.

Wat iedereen doet moet iedereen natuurlijk zelf weten maar betwijfel of de meerderheid het zo doet.
Ook hoor ik nog wel eens dat het water uit de zak ook gewoon mee het aquarium in gaat.

Misschien wel eens leuk voor een poll hoe mensen hun nieuw gekochte vissen in de bak introduceren.
Ik geloof zelf niet dat de waarheid democratisch is. Zeker niet in de context van deze hobby. Maar ik zou ook wel benieuwd zijn naar zo'n poll. Goed idee. :)
 
Ik vind het het risico gewoon niet waard om dure vissen zomaar in de bak los te laten. Persoonlijk denk ik ook niet dat iemand dat zou aanraden.
Dat het met een tetra eerder gedaan zal worden dan met een dure vis geloof ik wel maar dat zou niet uit mogen maken.

Ik denk als iemand eenmaal wat dure vissen is verloren deze er ongetwijfeld anders over gaat denken.

Wat iedereen doet moet iedereen natuurlijk zelf weten maar betwijfel of de meerderheid het zo doet.
Ook hoor ik nog wel eens dat het water uit de zak ook gewoon mee het aquarium in gaat.

Misschien wel eens leuk voor een poll hoe mensen hun nieuw gekochte vissen in de bak introduceren.
Ik heb vissen in een emmertje gedaan en telkens wat aquariumwater toegevoegd, ik heb ze ook vaak genoeg vanuit de zak de bak in gedaan en alleen in de zak laten wennen aan de temperatuur.
Ik heb ook dode vissen gehad, maar niet meteen na het loslaten, behalve de Barilius maar dat had met onzuiver water te maken. Al had ik er een halve dag over gedaan om ze over te wennen dan waren ze alsnog doodgegaan.
 
Ik geloof zelf niet dat de waarheid democratisch is. Zeker niet in de context van deze hobby. Maar ik zou ook wel benieuwd zijn naar zo'n poll. Goed idee. :)
Nou je mag me een pb sturen met de mogelijkheden die je ziet om over te wennen en dan kan ik dat in een poll gieten.
 
Ik heb vissen in een emmertje gedaan en telkens wat aquariumwater toegevoegd
Ik denk dat wanneer je het op deze manier doet of als je steeds wat water in de zak giet dat je zelf er dan alles aan gedaan hebt om het goed te laten verlopen. Dat vissen dan alsnog doodgaan kan natuurlijk altijd maar dan ligt het niet aan de manier van overwennen maar aan de vis uitgaande dat je waterkwaliteit goed is.

Bij zulke discussies zullen er altijd mensen zijn die het anders doen en daar ook succes mee hebben.
Zo heb ik ook mijn eigen manieren om bepaalde dingen anders te doen maar dat zal ik niet snel op een forum zetten omdat ook starters het kunnen lezen.

Toch is er nergens te vinden op sites dat je de vissen meteen in de bak kan/moet loslaten.
Wel word overal aangegeven hoe je ze moet overwennen.
 
Ik ben benieuwd naar een eventuele poll. Ik gun mijzelf in ieder geval niet de tijd om druppel voor druppel nieuwe vissen te laten wennen aan hun nieuwe omgeving. Duur of niet duur: is dat per stuk of per kilo?😂 Per kilo zijn de Boraras Brigittae denk ik mijn duurste vissen, per stuk de goedkoopste.
 
Toch is er nergens te vinden op sites dat je de vissen meteen in de bak kan/moet loslaten.
Wel word overal aangegeven hoe je ze moet overwennen.
Die informatie is inderdaad niet zo sterk vertegenwoordigd maar is wel te vinden, bijvoorbeeld op de site die ik op de vorige pagina aanhaalde. Daar wordt ook een uitgebreide onderbouwing gegeven. Iets waar de meeste websites niet aan doen; die kopiëren liever hun info van elkaar. Dat is gelijk de reden dat ze het zo roerend met elkaar eens zijn.

Nou je mag me een pb sturen met de mogelijkheden die je ziet om over te wennen en dan kan ik dat in een poll gieten.
Oh dat is wel een uitdaging zeg, ik weet niet of ik dat kan. :p Je hebt de gekste manieren van overwennen en die ken ik lang niet allemaal. Wie weet voelt iemand anders zich geroepen.
 
Jou manier is in elk geval niet overwennen dus daar zal ik mee beginnen.

1 - bij thuiskomst nieuwe vissen direct loslaten in het aquarium.

2 - het zakje 30 minuten laten drijven in het aquarium om temperatuur verschil te voorkomen en daarna direct het aquarium in.

3 - het zakje 30 minuten laten drijven om temperatuurverschil te voorkomen en vervolgens steeds wat aquariumwater in de zak te gieten om om zo de vis aan de waardes van je aquarium te laten wennen. (Druppelmethode hoort dan ook in deze categorie)

4 - iemand nog een manier ???
5- quarantaine
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jou manier is in elk geval niet overwennen dus daar zal ik mee beginnen.

1 - bij thuiskomst nieuwe vissen direct loslaten in het aquarium.

2 - het zakje 30 minuten laten drijven in het aquarium om temperatuur verschil te voorkomen en daarna direct het aquarium in.

3 - het zakje 30 minuten laten drijven om temperatuurverschil te voorkomen en vervolgens steeds wat aquariumwater in de zak te gieten om om zo de vis aan de waardes van je aquarium te laten wennen. (Druppelmethode hoort dan ook in deze categorie)

4 - iemand nog een manier ???
Eventuele andere ideeën per pb aan mij richten zodat ik deze kan verwerken;). Ergens deze week zal ik de poll dan plaatsen (als ik het niet vergeet).
 
En zou je dit dan ook doen met bijvoorbeeld wildvang exemplaren , discusvissen en andere wat lastiger soorten. ??
Gewoon benieuwd of je er dan anders tegenaan kijkt ?
Zeker. Al mijn wilde Betta's, Parosphromenus, Chocoladegoeramis etc. worden ook niet over gewend. En dan gaan ze van neutraal water in mijn pH 4 bakken.
Het ding is, de stress van uren extra in de zakken is veel meer dan de stress die ze ervaren van de switch naar de juiste waterwaardes waarbij ze ook nog de hele bak hebben om te schuilen en zich veilig te voelen.
De meeste van deze vissen eten zelfs binnen een uur dat ze in het aquarium zitten.

Sterfte in de eerste dag is tot nu toe 1 geweest. 1 van de 47 simulans tetra's ;)



Maar goed, TS, dat betekent nog niet dat er in jouw bak niks aan de hand is. "Goed" is geen waarde en zonder waardes kunnen wij heel weinig.
 
Afgezien van de duur van het laten wennen aan het water zou ik zo niks anders kunnen bedenken dan bovenstaande voorbeelden.
 
Stiekem verwacht ik toch wel dat het visje het gewoon overleefd en vrolijk met de rest mee zal gaan zwemmen.
Dat het uiteindelijk toch een storm in een glas water was 🫢.
 


Hou onze mededelingen in de gaten want de cursus hoe werkt het forum gaat binnenkort van start:DD:pp
Dan denk ik dat het een goed idee is om bij Ali oploskoffie te bestellen . Dat spul heeft geloof ik ook een krokettenboer uit Grunn gebruikt. ;))

Alleen jammer dat er een levertijd op zit vanwege de leverancier. Dus meteen ook maar potjes geduld.......? :stom:
 
Poll is geplaatst inmiddels:

 
Stiekem verwacht ik toch wel dat het visje het gewoon overleefd en vrolijk met de rest mee zal gaan zwemmen.
Dat het uiteindelijk toch een storm in een glas water was 🫢.
Het visje leeft nog steeds en heeft het inmiddels reuze naar zijn zin. zwemt inderdaad mee met de andere koperzalmen. ik heb er vanmiddag dus nog maar eentje bij gekocht. en samen met 2 black molly vrouwtjes. nu goed laten overwennen en ging prima door steeds een schepje aquarium water om de 5 minuten bij te voegen. alleen mijn black molly man accepteert de vrouwtjes niet . jij blijft liever de andere vissen pesten in de bak en als de vrouwtjes naar hem toekomen weet hij niet hij snel hij ze af moet schudden. kan dit dan nog wel na 2 en half jaar ??? wil hij misschien liever alleen blijven zoals hij gewent is. ik dacht maar goed te doen en dacht dan laat hij de andere vissen misschien met rust als hij een paar vrouwen heeft . en ook als ik met mijn hand in het water kom dan komt hij altijd in mijn hand zitten. de 2 vrouwtjes kijken toe maar gaan dan hangen tegen het glas aan helemaal bibberen. wat voor gedrag is dit???
 
Het visje leeft nog steeds en heeft het inmiddels reuze naar zijn zin. zwemt inderdaad mee met de andere koperzalmen. ik heb er vanmiddag dus nog maar eentje bij gekocht. en samen met 2 black molly vrouwtjes. nu goed laten overwennen en ging prima door steeds een schepje aquarium water om de 5 minuten bij te voegen. alleen mijn black molly man accepteert de vrouwtjes niet . jij blijft liever de andere vissen pesten in de bak en als de vrouwtjes naar hem toekomen weet hij niet hij snel hij ze af moet schudden. kan dit dan nog wel na 2 en half jaar ??? wil hij misschien liever alleen blijven zoals hij gewent is. ik dacht maar goed te doen en dacht dan laat hij de andere vissen misschien met rust als hij een paar vrouwen heeft . en ook als ik met mijn hand in het water kom dan komt hij altijd in mijn hand zitten. de 2 vrouwtjes kijken toe maar gaan dan hangen tegen het glas aan helemaal bibberen. wat voor gedrag is dit???
Als één zo’n vis loopt te etteren dan zou ik fijn die vis eruit halen 🤷‍♂️
 
Als één zo’n vis loopt te etteren dan zou ik fijn die vis eruit halen 🤷‍♂️
Nee nooit! ik houd van die vis. hij komt altijd in mijn hand zitten en door mijn vingers heen zwemmen. alleen nu is hij bang van de molly meisjes. heel raar. want als de pandas eten krijgen zat hij er altijd bij op de bodem en joeg de pandas achteraan maar nu de molly meisjes er ook zitten durft hij niet eens in de buurt te komen en als de meisjes naar hem toe zwemmen weet hij niet hoe snel hij weg moet komen. lijkt wel in paniek. wat is er toch aan de hand? is dit normaal gedrag??? hij wil blijkbaar niets weten van vrouwen maar als ik dan met mijn hand in het water zit komt hij weer gelijk en gaan de vrouwen tegen het glas aanzitten raar doen. ze hangen dan met hun staart naar beneden en bibberen of sidderen. heel raar. terwijl ik helemaal niet eens in hun buurt ben want hun zitten helemaal beneden en ik boven aan de andere kant dat is zeker een meter er vandaan maar ze kijken er wel naar hoe mijn molly in mijn hand komt.
 
dit normaal gedrag??? hij wil blijkbaar niets weten van vrouwen
Misschien heeft die gewoon een slecht karakter en houd die niet van vrouwen.
Maar denk dat je je ook veels te snel druk maakt 🤷‍♂️.
Kijk het een tijdje aan en als het vervelend blijft moet je keuzes maken.
 
Misschien heeft die gewoon een slecht karakter en houd die niet van vrouwen.
Maar denk dat je je ook veels te snel druk maakt 🤷‍♂️.
Kijk het een tijdje aan en als het vervelend blijft moet je keuzes maken.
Het lijkt er inderdaad op dat hij niet van vrouwen houd. de vrouwen gaan achter hem aan ipv hij achter hun. maar het is al erg vermoeiend om naar te kijken. hij doet echt zijn best om de dames af te schudden. de dames hebben overigens wel erg veel interesse in hem. kan het ook zijn dat hij een mensen visje is en erg gesteld is op mij? want ik merk vaak op als ik voorbij loop dan zwemt hij mij altijd achterna naar de andere kant. hij is altijd waar ik ben als hij de kans krijgt. ook als ik de bank afkom en op het aquarium afloop zit hij al tegen het glas vanwege mij. ik steek vaak mijn hand in het water en hij komt dan altijd. mijn ex vriendin heeft hem ook in haar handen gehad toen die jong was. ze viste hem er gewoon uit . hij laar dit gewoon toe. waarschijnlijk houd hij van de warmte van handen want in de winter zit hij ook altijd tegen de heater aan geplakt als de warmte eruit komt . als ik de bodem met een slang ga stofzuigen dan komt hij ook gelijk naar mijn hand toe. hij is dan niet weg te slaan. als ik keuzes moet maken en het word te vermoeiend voor hem dan gaan de vrouwen toch echt weg want ik kan het niet over mijn hart verkrijgen hem weg te moeten doen. hij heeft tenslotte niet om die vrouwen gevraagd. ik wil het nog een paardagen aankijken en gaat het helemaal niet dan geef ik ze gratis terug.
 
Het lijkt er inderdaad op dat hij niet van vrouwen houd. de vrouwen gaan achter hem aan ipv hij achter hun. [.........] maar het is al erg vermoeiend om naar te kijken. hij doet echt zijn best om de dames af te . ik wil het nog een paardagen aankijken en gaat het helemaal niet dan geef ik ze gratis terug.
Ik zou er gewoon 1 of 2 mannetjes bij halen. Scheelt jou het werk en de stress in de bak van de vissen tijdens het vangen. :)
 
Misschien valt hij op mannen?

Haha, bijzonder visje dus Andre.
Zeker een hele bijzondere vis . en ik heb daar echt een band mee . elke ochtend als ik de kamer binnenkom zit hij mij al op te wachten tegen het glas aan. dan ga ik tegen hem praten en hapt hij terug met zijn bekje. hij is al 2 en half jaar en ik ben nu al bang om hem kwijt te raken. deze vis wil ik voor altijd. ik had nooit gedacht dat je zo'n speciale band met een vis zou kunnen hebben. en ik zou natuurlijk dan ook best graag nakomelingen van hem willen hebben. hij vlucht nu niet meer weg van de vrouwtjes maar zit er ook niet achteraan. de vrouwtjes volgen hem wel steeds.
 

Terug
Bovenaan