Wat is er nieuw

Nieuwe bak, nieuwe vissen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Coulibaly
  • Startdatum Startdatum
C

Coulibaly

Guest
Ik ben bezig met een Rio 125 in orde te brengen. Achterwand gaat er straks in. Moet nog een lange smalle (kunststof) rots toevoegen om de leidingen van de buitenfilter te verbergen en klaar.

Stilletjes aan mag ik beginnen denken aan welke vis erin kan/mag. Uiteraard niet vanaf dag 1 en niet allemaal samen.

Ik ben aan het overwegen om er dwergcichliden in te zetten. Heb totaal geen ervaring met die beestjes.

Ik ben aan het denken aan...

1 koppel Apistogramma en 1 koppel Ramirezi.

Die krijgen elk hun nest, in elke uithoek van het aquarium. Ik heb me laten wijsmaken dat de ene graag een halve kokosnoot of ander grotachtig iets heeft en de andere een platte steen onder wat kiemhout.

Verder overweeg ik nog een schooltje kleine regenboogvissen, 1 of 2 kleinere L-nummers. Misschien nog een paar algeneters erbij, Sewellia of zo.

Als er nog vis bij kan, dan zou ik mss ook nog een kleine Botia soort (koppel) willen toevoegen.

Dus hier de vragen:

Kan je die Apistogramma en Ramirezi samen zetten in een bak van 125 liter?

Zijn dat sterke beestjes?

Kan ik daar de andere vissen bijzetten?

Ik veronderstel dat andere visjes niet te klein mogen zijn en beter niet al te territoriaal. Klopt dat?

Kan ik misschien beter andere dwergcichliden gebruiken?

De Rio 125 is een mooie maat aquarium voor het houden van 1 koppel/trio.
De borellii is aanmerkelijk sterker dan de toch wat wankele ramirezi. Je kunt een trio huisvesten in de Rio 125.
De borellii is subtropisch, komt uit de zuidelijkere delen van Zuid-Amerika waar er grotere temperatuurwisselingen zijn over de seizoenen. Voor het aquarium betekent dat: onverwarmd, de kamertemperatuur regelt het wel.
Dwergcichliden zijn op hun rust gesteld en in een Rio 125 gun je die liefst de bodem voor zich. Dus niet ook nog Botias (wat overigens groepsdieren zijn) en/of Sewellia (die overigens okk wat meer stroming op prijs stelt; hillstream)
Combineren met een L-nr zou ik zelf alleen doen met de L010a of de Rineloricaria parva. Daarvan kun je gerust een drietal houden.
Medebewoners kunnen kleiner zijn dan je lijkt te vermoeden. Hyphessobrycon amandae is een hele leuke, die ook goed past qua temperatuur.
Dwergcichliden horen ook op een zachte bodem thuis, aangezien het 'aardeters' (tribus: geophagini) zijn die happen bodemmateriaal nemen om daar voedsel uit te filteren en kieuwen mee te 'spoelen'. In het aquarium betekent dat: zandbodem.

Zou er niet 2 verschillende soorten inzetten. Daar is je bak wat te klein voor in mijn ogen. Haha. Ivo is te snel 🙂

Mascha&Ivo zei:
De Rio 125 is een mooie maat aquarium voor het houden van 1 koppel/trio.
De borellii is aanmerkelijk sterker dan de toch wat wankele ramirezi. Je kunt een trio huisvesten in de Rio 125.
De borellii is subtropisch, komt uit de zuidelijkere delen van Zuid-Amerika waar er grotere temperatuurwisselingen zijn over de seizoenen. Voor het aquarium betekent dat: onverwarmd, de kamertemperatuur regelt het wel.
Dwergcichliden zijn op hun rust gesteld en in een Rio 125 gun je die liefst de bodem voor zich. Dus niet ook nog Botias (wat overigens groepsdieren zijn) en/of Sewellia (die overigens okk wat meer stroming op prijs stelt; hillstream)
Combineren met een L-nr zou ik zelf alleen doen met de L010a. Daarvan kun je gerust een drietal houden.
Medebewoners kunnen kleiner zijn dan je lijkt te vermoeden. Hyphessobrycon amandae is een hele leuke, die ook goed past qua temperatuur.
Dwergcichliden horen ook op een zachte bodem thuis, aangezien het 'aardeters' (tribus: geophagini) zijn die happen bodemmateriaal nemen om daar voedsel uit te filteren en kieuwen mee te 'spoelen'. In het aquarium betekent dat: zandbodem.

Er zijn idd. nog al mensen geweest die Ramirezi een beetje afraden.

Zijn er dwergcichliden waarbij je wel 2 x een koppel kunt neerzetten in een Rio? Alles gaat natuurlijk en het zal wel af en toe lukken, maar als het niet aan te raden is, dan doe ik het niet.

Hyphessobrycon amandae vind ik niet zo wow, maar da's een kwestie van smaak natuurlijk. Die L010a vind ik wel mooi en bijzonder. Ik kende het beestje niet. Worden die niet wat groot? Ik lees dat ze 13 cm worden.

Als die lengte wel kan, kan ik dan ook geen andere L nummer nemen die zo groot kunnen worden, L260 bv. Of vind je dat de L010a qua karakter gewoon goed zou passen bij die dwergcichliden?

Ok, Sewellia zal ik schrappen. Kan ik misschien vervangen door Otocinclus?

Er zijn een paar kleine botia soorten die je in koppel kan houden, maar als het beter is om de bodem exclusief te houden voor de dwergcichliden, dan is dat maar zo. Wil dus zeggen dat je beter ook geen corydoras erbij kunt zetten?

Is die zandbodem een must, kan ik ook geen zeer fijn grind (1 mm) nemen?

Kan ik misschien vervangen door Otocinclus?

Oto's zouden kunnen.
Realiseer je wel dat er bij deze vissoort heel veel uitval is tijdens de vangst en het transport. Is een keuze of je daar wel of niet aan wil bijdragen.
Ook plaats je deze vissen het beste in een bak welke al een tijd draait aangezien ze micro-organismen tussen de aanwas 'grazen'. Of je moet een voersteen maken.

peterdenhaag53 zei:
Kan ik misschien vervangen door Otocinclus?

Oto's zouden kunnen.
Realiseer je wel dat er bij deze vissoort heel veel uitval is tijdens de vangst en het transport. Is een keuze of je daar wel of niet aan wil bijdragen.
Ook plaats je deze vissen het beste in een bak welke al een tijd draait aangezien ze micro-organismen tussen de aanwas 'grazen'. Of je moet een voersteen maken.

Dat zou toch wel de keuze be�nvloeden. Ik wist niet dat die uitval zo groot was.

Gaat dit op voor alle soorten Otocinclus, die uitval?

peterdenhaag53 zei:
De uitval schijnt gigantisch te zijn.
Ja.

Ja, ik lees het. Nou, da's dan duidelijk. Jammer dat ze die vis verkopen.

Als onwetende klant ga je er vanuit dat het allemaal binnen de perken blijft wanneer je visjes in een reguliere zaak koopt.

Dit gaat het hem dus niet worden.

Ach ik ga wel een andere algeneter kunnen vinden die niet te groot kan worden.

volgens mij geld dit voor zo goed als alle oto's per vis die je in de bak in leven houd (meestal gaan er in de eerste dagen nog wat dood ze settelen zich soms moeilijk) gaan er 2 dood
verder zou ik voor een zand bodem gaan dit is echt beter voor de apistos en 2 koppels is je bak helaas toch echt te klein voor
de reden dat de rineloricaria word aangeraden is denk ik omdat dit een niet al te stevige soort is de meeste l nummers zijn robuuster en lomper

in een bak als deze zou ik het bij 1 soort per waterlaag houden mogelijk dan nog de rineloricaria er bij aangezien de bodem dun bevolkt is met apisto
minder soorten geeft een rustiger aquarium wat uiteindelijk een mooiere bak geeft waar je lang plezier van hebt 🙂

Dravik2 zei:
volgens mij geld dit voor zo goed als alle oto's per vis die je in de bak in leven houd (meestal gaan er in de eerste dagen nog wat dood ze settelen zich soms moeilijk) gaan er 2 dood
verder zou ik voor een zand bodem gaan dit is echt beter voor de apistos en 2 koppels is je bak helaas toch echt te klein voor
de reden dat de rineloricaria word aangeraden is denk ik omdat dit een niet al te stevige soort is de meeste l nummers zijn robuuster en lomper

in een bak als deze zou ik het bij 1 soort per waterlaag houden mogelijk dan nog de rineloricaria er bij aangezien de bodem dun bevolkt is met apisto
minder soorten geeft een rustiger aquarium wat uiteindelijk een mooiere bak geeft waar je lang plezier van hebt 🙂

En een compromis met het grind is dat goed?

Ik zou misschien een groot terras met zand kunnen aanbouwen.

Rineloricaria parva vind ik ook wel een mooie.

een deel grind en een deel zand is uiteraard een optie maar persoonlijk ben ik meer van het zand
ik heb vroeger lang grind gehad maar toen ik eenmaal over was werd mij al snel duidelijk dat ik nooit meer terug ga het lijkt gewoon veel natuurlijker en heeft voor veel vissen een belangrijke toevoeging 🙂

Coulibaly zei:
Zijn er dwergcichliden waarbij je wel 2 x een koppel kunt neerzetten in een Rio? Alles gaat natuurlijk en het zal wel af en toe lukken, maar als het niet aan te raden is, dan doe ik het niet.
Als je er zo in staat: niet doen 😉
Kennisje van me heeft 2m/3v Badis badis in een 80 x 35 bodemoppervlak aquarium. Ook een baarsachtige, in een iets kleiner en minder fel jasje. Wellicht een alternatief.

Coulibaly zei:
Die L010a vind ik wel mooi en bijzonder. Ik kende het beestje niet. Worden die niet wat groot? Ik lees dat ze 13 cm worden.
(...) Of vind je dat de L010a qua karakter gewoon goed zou passen bij die dwergcichliden?
Wij hebben onze exemplaren nu ruim 2,5 jaar (en die 13,5 cm halen ze bij lange na nog niet. Voor info over Loricariidae (en andere meervallen) gebruik ik het liefst Planetcatfish. De 110mm SL die men daar noemt lijkt me re�ler als absoluut uitgegroeid.
Ja, het zijn rustige dieren (schuifelen wat rond, hangen zo nu en dan ergens aan een stuk hout of blad) en ze maken gebruik van een ander type hol (lang, smal) als Apistogramma's. Zelfde voor de Rineloricaria. Dat 'bijt' elkaar op die wijze niet, genoeg andere Loricariidae die zelfde type hol als Apistogramma's op prijs stelen (L333 / L134 bij een kennis van ons).

Coulibaly zei:
Tsjah of het een 110% must is weet ik ook niet.
Wat ik wel weet: ik heb ze (Apistogramma's en andere bodemhappers) nog nooit even enthousiast zien bodemhappen op grind als op zand.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Coulibaly zei:
Tsjah of het een 110% must is weet ik ook niet.
Wat ik wel weet: ik heb ze (Apistogramma's en andere bodemhappers) nog nooit even enthousiast zien bodemhappen op grind als op zand.

~ Ivo

Ooit had ik heel fijn zand in mijn aquarium. Later ben ik dat gaan vervangen door veel grover filterzand (0,71 - 1,25 mm). Dat werd hier op het forum aangeraden tegen dichtslibben etc. Van die wissel heb ik wel echt spijt. De huidige steentjes (het zand, dus) komen maar amper door de kieuwen van de Apistogramma's heen, er wordt dan ook nog maar sporadisch zand gehapt. Dat terwijl ik ze dat bij het fijne zand regelmatig zag doen.

Daarom ondersteun ik Ivo volledig en raad ik je fijn zand aan. Dan maar wat meer het zand omwerken tijdens het afhevelen.

Ik heb ooit wat apistogramma op zilverzand gehad. Mooi spul om te zien vond ik dat, waardeloos voor plantengroei, bij bodemafzuiging kwam het teveel mee en het pakte soms aardig vast/zat dichtgeslibd. De apisto's en de tanga's die ik toen had filterden er wel lustig op los!

Ik heb even contact opgenomen met het Antwerps Cichliden Center. Die eigenaar heeft wat betreft Cichliden een heel goede reputatie. Kent zijn vak en het is geen verkoper next door: hij verkoopt niet om te verkopen. Hij heeft bv. vroeger wel eens geweigerd om vis aan mij te verkopen, omdat er in mijn bak indertijd 2 jongens bijzaten, waarvan ie vond dat die eerst moesten opkrassen alvorens hij visjes wou leveren.

Over het zand zegt ie: sommige cichliden hebben dat zand happen idd. nodig, andere doen het wel eens sporadisch maar is het geen must om ze lang en gezond in je bakje te houden. Bij degene die ik wou zou het geen probleem opleveren om fijn grind te gebruiken.

Hij heeft ook geen bezwaar tegen 2 koppels. Het komt wel eens voor dat ze niet overeenkomen, maar dat kan je met andere vissen ook hebben. Hij vindt het risico klein dat er rumble in tha house zou ontstaan.

Ik hinkel een beetje tussen 2 gedachten. Ik waardeer jullie input en geloof het ook 100%, maar dat heb ik bij die man dus ook.

Wil gewoon zeggen dat ik me nog wat verder moet informeren.

80 Cm is voor vrijwel alle dwergcichliden de minimale maat. Daar 2 koppels in zetten is mijns inziens vragen om problemen. Verder heb ik bij alle dwergcichliden die ik tot nu toe heb gehouden (Apistogramma barlowi, A. borelli, A. bitaeniata, A. cacatuoides, Microgeophagus altispinosus, M. ramirezi, Pelvicachromis pulcher en Thorichthys meeki) zandhappen gezien. Dit is onderdeel van natuurlijk gedrag, bij sommige soorten zelfs onderdeel van de balts, dit moet je ze niet af willen nemen.

Jelle Touwen zei:
80 Cm is voor vrijwel alle dwergcichliden de minimale maat. Daar 2 koppels in zetten is mijns inziens vragen om problemen. Verder heb ik bij alle dwergcichliden die ik tot nu toe heb gehouden (Apistogramma barlowi, A. borelli, A. bitaeniata, A. cacatuoides, Microgeophagus altispinosus, M. ramirezi, Pelvicachromis pulcher en Thorichthys meeki) zandhappen gezien. Dit is onderdeel van natuurlijk gedrag, bij sommige soorten zelfs onderdeel van de balts, dit moet je ze niet af willen nemen.

Ik geloof je hoor, moet je niet aan twijfelen.

Maar ik heb ook met andere mensen gesproken, bv. de eigenaar van Ekers Aquarium. Toch wel een vakman en ook niet gekend als 'verkopen om te verkopen'.

Da's een type die je geen vis gaat leveren wanneer ie denkt dat die vis niet goed zou terecht komen. Zijn idee daarover is 'als jouw vis snel sterft of ziek zou worden, dan heb ik het gedaan en ben ik een slechte winkelier'. En da's soms nog waar ook, wanneer ie effectief 'foute' vis zou leveren terwijl ie weet dat het toekomstig biotoop ongunstig zou zijn.

Hij heeft geen bezwaar tegen een fijne grindbodem en 2 koppels bij deze dwergen in een 120 liter bak.

Ik heb de afgelopen dagen al een paar zaken gebeld. En goede zaken, geen prutswinkels, waar ze echt wel wat kennis hebben.

Slechts eentje vond het een randgeval om 2 koppels te houden. Kan me moeilijk voorstellen dat de rest gewoon wil verkopen. Uiteindelijk maakt dat ook niet veel uit. 1 of 2 koppels, valt er een koppel weg, dan is er plek voor andere vis. Verkopen doen ze dus toch.

Zelf twijfel ik nog een beetje. Ik ben wel geneigd om voor zekerheid te kiezen. 1 koppel of een trio zou misschien veiliger zijn.

Ik heb nog een vraag over dat trio: gaan die vrouwtjes niet elk hun hol/schuilplaats wensen?

Je geeft ze toch zowiezo meer holletjes dan strikt noodzakelijk?
Ik vind dat dieren moeten kunnen kiezen.

(edit- ik kan niet typen vandaag)

zelfs de goede zaken zullen toch net iets andere info geven dan dat wat wij doen ze zullen net wat eerder zeggen dat het wel kan dan wat wij doen ik weet bijna zeker dat zo goed als alle winkels zeggen dat ze in 60cm bak kunnen maar dat gaat heel vaak fout
wat wij zeggen is dat er met 2 koppels een redelijke kans is dat het niet goed gaat er zal een man gaan overheersen en die andere man zal niet vol tot zijn recht komen
het zand is niet verplicht om ze lang te laten leven maar maar ze zullen op zand natuurlijker gedrag vertonen (en zelfs in sommige gevallen wel langer leven maar dat is maar bij een paar soorten zo die zijn het echt nodig om hun kieuwen te reinigen)

christa zei:
Je geeft ze toch zowiezo meer holletjes dan strikt noodzakelijk?
Ik vind dat dieren moeten kunnen kiezen.

(edit- ik kan niet typen vandaag)

Mja, lastig eh. Ik heb ook begrepen dat bepaalde dwergcichliden een voorkeur hebben voor een ander type behuizing.

Zou ik dus 2 verschillende koppels nemen, dan kan het gebeuren dat ik 4 of zelfs 6 nesten moet bouwen. Waardoor de kans zou toenemen dat ze te dicht bij elkaar gaan zitten.

Met een trio of een koppel zou dat uiteraard geen probleem zijn.

Dravik2 zei:
zelfs de goede zaken zullen toch net iets andere info geven dan dat wat wij doen ze zullen net wat eerder zeggen dat het wel kan dan wat wij doen ik weet bijna zeker dat zo goed als alle winkels zeggen dat ze in 60cm bak kunnen maar dat gaat heel vaak fout
wat wij zeggen is dat er met 2 koppels een redelijke kans is dat het niet goed gaat er zal een man gaan overheersen en die andere man zal niet vol tot zijn recht komen
het zand is niet verplicht om ze lang te laten leven maar maar ze zullen op zand natuurlijker gedrag vertonen (en zelfs in sommige gevallen wel langer leven maar dat is maar bij een paar soorten zo die zijn het echt nodig om hun kieuwen te reinigen)

Precies. Daarom dat ook mijn twijfel er is.
Ik vermoed dat het wel kan, maar dat je een risico neemt.

Terwijl jullie eerder voor minder risico opteren en daar valt wel wat over te zeggen. Ik ben daar wel voor te vinden.

Nog een vraagje.

Stel dat ik toch voor 2 koppels zou gaan. En het loopt niet goed. Vechten die tot de dood, zoals pakweg 2 kempmannetjes wel eens doen. Of zie je het eerder van ver aankomen dat ze elkaar gewoon irriteren?

In dat geval kan ik ��n koppel alsnog verwijderen en in mijn grotere bak ploffen van 260 liter.

Daar is er een vrij groot zand terras. Er zijn wel veel planten en aardig wat bodem bewoners:

3 ancistrussen, waarvan eentje die bijna volwassen is (12 a 13 cm). De 2 andere worden ook maar zo groot.
6 corydoras
4 botias

Is misschien wat te veel bodemvis om dwergcichliden bij te zetten?

En toegeven, ik wil niet zo graag meer aan die bak komen. Alles leeft daar in harmonie en dat wil ik zo houden.

stel het gaat fout dan kunnen beide situaties voorkomen als je pech hebt takelen ze elkaar echt toe als je geluk hebt zie je het aankomen doordat een vis zich niet veel meer laat zien
dan kun je hem uitvangen en in de andere bak zetten (zolang er geen nest is zal de drukke bodem nog niet te veel stres op leveren denk ik dus tijdelijk zou je hem wel kunnen plaatsen)

maar dan komen we bij het volgende punt en dat is het vinden van 2 koppels want een man en vrouw samen is nog geen koppel
van daar dat ik zou zeggen haal een trio borelli's dat moet kunnen in een 80cm bak en zorg er voor dat je wat ervaring met dwergcichliden krijgt voordat je andere dingen gaat proberen
apistogramma zijn vissen die minder kunnen hebben dan de meeste standaard vissen die iedereen heeft zwemmen en ze kunnen slecht tegen stres

Dravik2 zei:
stel het gaat fout dan kunnen beide situaties voorkomen als je pech hebt takelen ze elkaar echt toe als je geluk hebt zie je het aankomen doordat een vis zich niet veel meer laat zien
dan kun je hem uitvangen en in de andere bak zetten (zolang er geen nest is zal de drukke bodem nog niet te veel stres op leveren denk ik dus tijdelijk zou je hem wel kunnen plaatsen)

maar dan komen we bij het volgende punt en dat is het vinden van 2 koppels want een man en vrouw samen is nog geen koppel
van daar dat ik zou zeggen haal een trio borelli's dat moet kunnen in een 80cm bak en zorg er voor dat je wat ervaring met dwergcichliden krijgt voordat je andere dingen gaat proberen
apistogramma zijn vissen die minder kunnen hebben dan de meeste standaard vissen die iedereen heeft zwemmen en ze kunnen slecht tegen stres

Ok duidelijk. Dan denk ik dat ik het niet ga riskeren om er 2 koppels in te zetten.

Welke van die dwergen zijn wat sterker en minder gevoelig voor stress?

de borelli ,macmasteri agassizii of hongsloi zijn denk ik de meest geschikte vissen om mee te beginnen uiteraard kweekvissen aangezien je een beginner bent qua dwergcichliden.
gekweekte kleurvormen zijn ook prima (wildvang is niet slim zonder ervaring dit kunnen moeilijke eters zijn en ze zijn een stuk gevoeliger)
de cacatuoides is ook een sterke vis maar dit zijn wel forse vissen die ook beste bullebakken kunnen zijn dus of dit slim is in een 80cm bak durf ik niet te zeggen

Dravik2 zei:
de borelli ,macmasteri agassizii of hongsloi zijn denk ik de meest geschikte vissen om mee te beginnen uiteraard kweekvissen aangezien je een beginner bent qua dwergcichliden.
gekweekte kleurvormen zijn ook prima (wildvang is niet slim zonder ervaring dit kunnen moeilijke eters zijn en ze zijn een stuk gevoeliger)
de cacatuoides is ook een sterke vis maar dit zijn wel forse vissen die ook beste bullebakken kunnen zijn dus of dit slim is in een 80cm bak durf ik niet te zeggen

Die Agassizii is dat de Agassizii "fire Fish"?

cieM_27DHk29y2ntElzT0Gn4wqil-OO0.jpeg

Of Agassizii Dubbel Rood?

Borelli is idd prachtig:

Hongsloi zie ik er niet tussen staan:
https://www.ruinemans.com/nl-NL/353/dwergcichlide.html

De Cacatuoides Oranje wel:

Maar da's de Jack Dempsey onder de dwergen dus? lol

La femme zou graag de Viejita Red hebben:

Maar ik heb begrepen dat je bijna nooit DIE vis krijgt, maar een andere (goedkopere) die er enorm op lijkt.

van deze soorten heb je meerdere kleurvormen
bijvoorbeeld

A. cacatuoides
A. cacatuoides "red"
A. cacatuoides "double red"
A. cacatuoides "orange"
A. cacatuoides "gold"

en zo zijn er voor de andere soorten ook nog gekweekte kleuren van de andere soorten

de laatste foto is een foto van een A. macmasteri deze word vaak aangeboden als A. veijita maar dit is eigenlijk altijd de macmasteri je krijgt dus wel de vis op de foto maar ze noemen hem verkeerd

in deze link staan een aantal kweekvormen

Dravik2 zei:

Een soort die wat mij betreft ook zeker in het minder moeilijke rijtje thuis hoort is A. barlowi, helaas zijn die wel lastig te krijgen.
Ik zou in dit geval voor macmasteri gaan.

Jelle Touwen zei:
Een soort die wat mij betreft ook zeker in het minder moeilijke rijtje thuis hoort is A. barlowi, helaas zijn die wel lastig te krijgen.
Ik zou in dit geval voor macmasteri gaan.

Die Apistogramma barlowi is inderdaad een mooie. Maar mijn leverancier kan ze niet leveren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan