Nieuwe bak opbouwen 1000 liter discus


M

Marco S

Guest
Hé allemaal. Toch wel leuk een topic te maken voor de opbouw. Aanleiding was lekkage van de oude bak. Hier nog een laatste foto als triest afscheid:
F514E9D9-1EF6-452F-BA8E-B17980BE5288.jpeg

Daar wil ik het niet over hebben. Nu met opbouw bezig. Waar hebben we het over?

De bak heeft als buitenmaten 180 bij 85 diep en 75 hoog inclusief kap. Waterhoogte wordt 68 cm.
Bioloog is 90 60 40. In

hoe zag de bak eruit?
53D3B9DB-4659-43D6-8BAF-52699EA64857.jpeg


Manen dus en volledig zuid Amerika

Wat ga ik anders doen?
- geen zuivere biotoop meer, meer op scape gericht. Wel nature gericht met meer hout en hardscape
- geen volledige zij en achterwand meer maar een deels transparante achterwand met backlight
- discus curipera (en geen Peru altum) met cupido’s en L134, nannostomus mortenthaleri en otocinclus
2CEC2B98-DA72-4FC6-8D4B-A21F47CCED24.jpeg

en technisch?
- drie overlopen ipv 2. Een geknepen, een voor het restantje en een voor fail over
- bioloog op wielen zodat onderhoud makkelijker is
- verlichting easy leds op de led controller zodat ze gedimd kunnen worden
- hue led strip als backlight
- automatisch waterverversen
- eenvoudigere pvc aansluitingen

Komende week vrij dus hoop meters te maken. Je ziet het wel langskomen...
 
Mag het misschien niet zeggen maar je oude bak zag er mooi uit.
Veel plezier van je nieuwe bak!
 
Ik ga mee in bovenstaande reactie
 
Ja hoor dat mag. Was ik ook best blij mee. Maar altijd wat nieuws proberen toch.
 
Als deze net zo gaaf wordt als de eerste, gaat ook dit een groot succes worden! De overlopen komen in de achterwand weggewerkt?
 
Dat zijn ze al. Die zijwanden dekken de overlopen in beide hoeken af. Daartussen blijft het dus open. Geïnspireerd door de mooie aquascape bak bakken van Josh Sim en Fukada. Allemaal met transparante achterwand. En omdat ik overlopen heb, toch maar zijwanden gemaakt.
 
Curipera is wel mooi.
 
;) Mooie Triumph.... en ja, de bak wordt vast ook mooi.
 
PVC is klaar. De achterkant van het aquarium staat in de inpandige garage, de voorruit is gelijk met de muur in de woonkamer. Dus alle techniek zit in de garage. Zoals gezegd drie overlopen. De primaire zit links achter. De 2e en 3e rechts achter. Primair zit ruim onder de waterlijn en zal geknepen worden. De 2e vangt het restant op en bepaalt de waterhoogte. De 3e zit 1cm hoger en zit er hopelijk voor niks, nood overloop. Eerst de doorvoeren getest en ze lekte nog dus nog een slagje moeten geven.
IMG_1957.jpg


Vanaf de pomp had ik eerder een heel buizenstelsel met bypass en aansluiting voor een tuinslang en weet ik wat niet meer. Bypass gebruikte ik nooit eerlijk gezegd, omdat ik een overloop naar het riool heb. Ik heb het nu eenvoudig gemaakt, vanaf de opvoerpomp rechtstreeks naar de bak en heb de diameter van 20 naar 25 mm gebracht. Wel een paar bochtjes nodig maar heb de ruime bochten gebruikt. Uitstroom verplaatst naar rechts vanaf de woonkamer gezien, gesplitst en zo gemaakt dat beide uitstromen evenveel druk krijgen. Omdat de primaire overloop helemaal aan de andere kant zit, verwacht ik zo een goede doorstroming te krijgen. Ondertussen heb ik de pijp aan de muur vast gezet met een beugeltje.
IMG_1958.jpg

De bioloog opgebouwd met Kaldness (bedankt Raoul!) filtermatten en dan siporax en poreus glas (ben de naam kwijt). Alles zit in zakken zodat ik het er gemakkelijk kan uithalen om te spoelen. Nog een vak over wat ik vroeger voor CO2 toediening gebruikte. Daarvoor in de plaats komt een reactor met een separaat pompje dat aangestuurd wordt door de PH controller zodat het niet onnodig draait.
IMG_1960.jpg


Ten slotte een overloop naar het riool en de opvoerpomp. In de rioolaansluiting zit ook een terugslagklep op zodat de kans kleiner is dat er water vanuit het riool in de bak komt. Moet er niet aan denken... Het bioloog zelf staat op een plaat met wielen eronder zodat ik hem onder de bak vandaan kan trekken mocht ik een keer groter onderhoud willen doen.
IMG_1961.jpg


Nu de bak aan het vullen. Alle vertrouwen in de bouwer, Van Wolferen, maar toch weer een spannend moment! Stel dat je die ene bak hebt die niet waterdicht is... En dan kijken of het pvc dicht is...
IMG_1963.jpg
 
Hey Marco, jouw verhaal ga ik eens volgen. Heb er alle vertrouwen in dat je dr iets moois van ga maken als ik zo naar je oude bak kijk.
Die tak zo rechts vind ik wel wat hebben iig.

Succes!
 
dank je Walter. De takken moeten allemaal nog een plek krijgen. De rest heb ik nog liggen, moet ik gaan inwateren. Als alles dicht is en draait, ga ik het hout erin dumpen zodat het een weekje kan staan.
 
ben heel benieuwd naar hoe het word
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Marco de achterwand transparant of algvrij houden wordt wel een opgave hoe denk je erover om er b.v. Een open gesneden vuilniszak strak achter de bak te spannen.
 
Zou alleen die vijverslang vervangen voor silicone wat het geheel net ff wat stiller maakt
 
Ziet er goed uit, zou ook wel graag een foto van de achterkant willen zien. bewust een opening boven de bak? Was helemaal strak in de muur niet mooier geweest?
 
Marco de achterwand transparant of algvrij houden wordt wel een opgave hoe denk je erover om er b.v. Een open gesneden vuilniszak strak achter de bak te spannen.
Hi Treb. Ja net als de voorruit he, zal het bij moeten houden. Komt een witte plaat achter als een soort lichtbak.
 
Ziet er goed uit, zou ook wel graag een foto van de achterkant willen zien. bewust een opening boven de bak? Was helemaal strak in de muur niet mooier geweest?
Ga ik maken. Die opening erboven maakt het mogelijk om aan de voorkant in de bak te kunnen. Bedenk je maar dat je van achteren de voorruit schoon moet maken. En ook voor vuil afzuigen is het heel handig.
 
Even iets over de wanden. Die zijn gemaakt van roofmate. Lijkt op piepschuim maar dan veel dichter van structuur. Heb al eerder ervaren dat piepschuim na een aantal jaren uit elkaar gaat vallen en dan heb je steeds van die bolletjes in je bak. Roofmate doet dat niet. Het is geel van kleur en je kan het in verschillende diktes kopen. Ik ben begonnen dat aan elkaar te purren.

Daarna heb ik de boel met een stanleymes, handen en brander bewerkt, daarmee krijg je er een natuurlijke structuur in en kan je het op delen dunner laten worden. Het lastige was dat mijn bak te hoog is voor de standaard hoogte van de plaat, 60 cm, dus ik moest er nog een reepje aanplakken. Die naad zie je nu wel, maar goed, met inrichting erin denk ik dat het wel meevalt.
9BBB0EEB-19F9-4BC2-9AA2-228E35A7A75E.jpg

Vervolgens heb ik met pigmentpoeder en epoxyhars de wand op kleur gebracht. Het idee was de wand van voren donker en van achter lichter te maken, om zo het diepte effect te vergroten. Dingen worden altijd lichter/vager als ze verder weg zijn. Dat is deels gelukt maar had wel sterker gekund. Ten slotte heb ik nog een laag epoxy met wat kleur aangebracht en dat ingestrooid met zand om de overgangen en naden netjes te krijgen en de structuur wat beter te krijgen.

Om hem in de bak te krijgen, moest ik de wanden horizontaal doormidden snijden. Enigzins golvend, natuurlijke lijn geprobeerd te vinden.

Ten slotte de wand erin lijmen. Om te voorkomen dat er ruimte achter de wand komt met alle vuilophoping van dien, heb ik daar best wat tijd in gestoken. Met latten aangedrukt tijdens het drogen hielp aardig goed. Ik denk dat het redelijk gelukt is. Vorige keer had ik bij de overloop een ruimte van 1 tot 1,5 cm waar, na leeghalen, een heel pakket drek was opgehoopt.
jFNYWP5rQF+VgyrnLRWEiA.jpg


En nu is het klaar!
F7pPXXquRLaoYKwRagRrFQ.jpg
xsYcJzrwQfi1tQRr4+SpGQ.jpg


Vorige keer heb ik er een heel verslag van gemaakt, misschien heeft iemand er iets aan:
 

Bijlagen

  • Een nieuw aquarium in huize Smouter - deel 2.docx
    17.8 MB · Weergaven: 137
Marco die takje's rechts in de bak die herken ik, die heb ik inmiddels ook in de bak gehad, maar de takje's worden met de tijd zacht bij mij na zo'n 3 maanden.
Na deze is boven het water gehaald te hebben vond ik ook dat ze vies ruikte.

Maar goed probeer het.
 
Oh treb, dat zou matig zijn. Ze waren niet bepaald goedkoop. Ik hou het in de gaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: DM
Bak werd een beetje mistig/minder helder. Water eruit, filtermateriaal gespoeld en nu weer vullen. Voor de zekerheid doosje actieve kool gekocht. Kan door hout komen of door de wand, denk het eerste
 
Marco dat het water wat mistig wordt in de opstartfase is niet zo'n probleem toch, dat komt gewoon langs,,. Geduld is vaak de sleutel tot succes. Ik zou de bak gewoon enkele weken laten draaien en het filtermateriaal niet te snel uit de bak halen, mag begrijpen dat je kiest voor een langzame opstart, zo ja laat het even gaan en begin met wat planten opbouw.

Misschien wat opstart-bacterien van denerle gebruiken.
Het duurt even voor dat leiding-water aquariumwater wordt, maar geduld wordt vaak beloond.
gr. bert
 
Marco nog even een aanvulling, wat is de functie van dat piepschuim, dat geeft op den duur enkel ongemakken, het wordt broos en wortels van planten kunnen zich er aan hechten, als je nu na lange of kortere tijd een plant omhooghaald komt er waarschijnlijk wat van dat piepschuim omhoog.
Die paar stenen die je gebruikt kunnen best wel op de bodem hoor, ik zou het eruit halen.
 
Ik ga hem volgen.

Ziet er nu al goed uit en ik heb zeker iets aan je uitleg over de techniek wat je gaat gebruiken. Succes!
 
Marco nog even een aanvulling, wat is de functie van dat piepschuim, dat geeft op den duur enkel ongemakken, het wordt broos en wortels van planten kunnen zich er aan hechten, als je nu na lange of kortere tijd een plant omhooghaald komt er waarschijnlijk wat van dat piepschuim omhoog.
Die paar stenen die je gebruikt kunnen best wel op de bodem hoor, ik zou het eruit halen.
Ik ga wat stenen gebruiken en dan vind ik het een fijn idee dat er bescherming op m’n glas zit. Daarnaast scheelt het zand achterin. Roofmate valt niet uit elkaar. Het piepschuim mogelijk wel idd maar roofmate hebben ze niet in 1 cm. Ik heb het met epoxy behandeld tegen wortelende planten.
 
Gras groeit niet sneller als je eraan trekt

Ook hout watert niet sneller in als mijn planning zegt dat ik morgen wil inrichten en planten. Geduld dus, het begint langzaam drijfvermogen te verliezen maar duuuuuuuuurt lang.....
 
Lekker weekje vrij gehad. Best aardig wat voor elkaar gekregen. Aftimmering in de garage gemaakt. Alles geïsoleerd. Bioloog en co2 aangesloten. Electra aangelegd. Lampen ophanging gemaakt. Kleppen erop.

ondertussen gaat de tijdelijke bak verrassend goed. Groeit de pan uit. Vissen doen het ook prima moet ik zeggen. Al zien ze vast uit weer naar de grote bak te gaan.

E13BBC64-1333-4E1F-A0CF-9402D4674449.jpeg
 

Bijlagen

  • 7559A654-6071-4C0C-8E21-43EE4C3739B8.jpeg
    7559A654-6071-4C0C-8E21-43EE4C3739B8.jpeg
    478.6 KB · Weergaven: 132
Het lukt nog niet alles op de bodem en of op de juiste plaats te krijgen, maar hier vast wat plaatjes van het vage idee

97A354B7-AB8D-4B57-8E7C-835B9CDC250C.jpeg
BF4CE851-4500-4021-97BF-6243347E8364.jpeg
41451120-07AC-47EF-8A33-D56A393998CC.jpeg
BD71E2A0-BF76-4709-9A4C-FF9C7C15096F.jpeg

Opbouw van de bodem moet ik nog aan werken. Beplanting nog uiteraard. Verlichting is even geïmproviseerd want de voeding is zaterdag overleden. En toys for boys met de hue light erachter uiteraard :)
 
Het meubel in de garage is zo goed als af. Schuifdeurtjes erin, kleppen erop. Bioloog nu helemaal ingepakt.
8964DA16-BCBE-4A2B-AE60-1742ECFFDD1F.jpeg
2F4CAA44-1978-49FD-B12E-7892D81EDBE4.jpeg
B504AA42-9A3B-49AE-A1C5-5A8EBA6788D3.jpeg
29EB50DF-7882-4328-BF4C-3A1D4B7C27DA.jpeg
Plantjes zijn binnen. Ik haal de bak zaterdag nog een keer leeg dus wacht even met planten. Maar het staat al wel weer een stuk frisser.
EB5F0312-90AB-4142-97E1-80BD4026678F.jpeg
 
Ziet er al behoorlijk uit hoor
 
Weer wat mooie stappen gemaakt. Gisteren en vandaag bezig geweest met inrichten en beplanten en de vissen over gezet. Dan denk je yes, ze zwemmen er weer! Heerlijk hoor, echt genieten op de bank. Moet allemaal nog rijpen dus je moet er een beetje doorheen kijken maar hopelijk komt het idee over.

IMG_2100.jpg
IMG_2086.jpg
IMG_2098.jpg
IMG_2096.jpg
IMG_2087.jpg
IMG_2091.jpg
IMG_2084.jpg


Wat wel super werkt is de varens vastzetten met secondeslijm. Echt een aanrader, super handig. Ook stukken hout kan je ermee aan elkaar zetten. Is niet supersterk overigens, sommige verbindingen zijn losgegaan met verzetten van hout. Maar goed, wel handiger als met touwtjes werken mijns inziens.

Vuur maar los!
 

Terug
Bovenaan