Nieuwe bak van 750 liter. Nog dingen die ik over het hoofd zie?


F

Ferry Heibrink

Guest
Dag allemaal,

Vooropgesteld heb ik de nodige jaren ervaring met aquaria, maar dit is altijd in relatief beperkte groottes van aquaria geweest.

Ik heb aquariums gehad van 54liter, 80 liter en mijn huidige is 180 liter (Vision 180) met extern filter.

Over 2 weken zal mijn nieuwe aquarium en meubel geplaatst worden, een Ferplast Star 200 van 750 liter (202x62x72.5cm). Een aankoop die je maar beter in 1x goed kan doen. Wilde eerst voor 160cm gaan, maar mijn vrouw vind dat ik dan maar beter in 1 keer de grootste moest nemen :iloveyou: .

Dit aquarium komt samen met 2 Eheim Pro3 600 filters, verwarming uiteraard en voedingsbodem (depot) en bodembedekking en alles wat er verder nodig is om het aquarium goed te kunnen starten. Ik wil er een mooie gezelschapsbak van maken met het nodige hout en veel planten er in.

Licht wordt voorzien middels 7 LED units gekoppeld aan 2 regelaars/computers voor de zonsondergang en opgang.

Vanuit mijn huidige aquarium neem ik de volgende techniek mee.

  • Co2 installatie met magneetventiel, PH probe, aansturing, drukflessen en reactor.
  • Eheim 9w UV sterilisator. (Alleen aan mocht het nodig zijn!).
  • 2x Eheim StreamON pompen
  • 2x 700 gram CO� fles + een nieuwe 2KG CO� fles

    Een deel van de filtermassa uit mijn vorige filter (pro3 350) wordt over de 2 nieuwe filters verdeeld en aangevuld, om zo de nieuwe filters te enten.

    Er komt een donkere achterwand in en donkere bodembedekking. De vissen uit het huidige bestand gaan mee. en zullen in de toekomst, zodra de bak echt stabiel is worden aangevuld met vissen die in een aquarium van deze omvang thuishoren.

    Ik vraag me af of er op het forum nog mensen zijn die kunnen adviseren in deze. Misschien zie ik nog dingen over het hoofd of hebben jullie tips, waar ik zelf misschien nog niet aan heb gedacht.

    Een van de dingen waar ik nog niet uit ben is bijvoorbeeld de opstelling van de spraybars. Deze kan ik van achter naar voren plaatsen, zowel links als rechts en onder een hoek van 45 graden de bak in laten blazen, maar ik zou deze ook langs de achterwand kunnen plaatsen en zo langs de achterwand naar benden laten uitstromen (zoals in mijn huidige bak. Hiermee voorkom je dat ze tegen elkaar in blazen en worden de planten ook goed voorzien van stroming. Ik heb overigens bewust gekozen om niet de connection kit van Ferplast te gaan gebruiken. Deze hebben als (groot) nadeel dat er in de bak 2x 2 PVC buizen omhoog steken, helaas niet helemaal acherin de bak, maar best een eindje naar voren. Dit vind ik niet mooi, dus worden deze van achteren aangevoerd. Ook wil ik de aanzuigkorven vervangen door 2 voorfilters en deze vrij hoog plaatsen. Dit heb ik ook in mijn huidige bak en zorgt er voor dat mijn filter veel schoner blijft, vrij van grof vuil. Het voorfilter kan ik naar hartelust schoonmaken wanneer het uitkomt zonder dat ik het grote filter hoef te openen, waardoor de bacteriecultuur optimaal in stand blijft.

    Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied? Ik vind dit een belangrijk onderdeel. Ik heb in mijn huidige bak veel problemen met baardalg gehad. Deze heb ik onder controle gekregen na het optimaliseren van de stroming en het heel precies onder controle houden van de co2, nitraat, fosfaat en ijzerwaarden.

    Alvast hartelijk dank voor de input!
 
Ik zou geen voedingsbodem gebruiken. De meeste planten floreren in gewoon grind ook. De paar uitzonderingen kan je voorzien van kleine kleibolletjes.

Ooit zal die voedingsbodem rot worden en moet ie er toch uit.

Het uitgespaarde geld zou ik dan uitgeven aan een goede bodemverwarming. Je planten gaan niet sneller of mooier groeien. Ze gaan wel beduidend langer mee. Ook zal je door de convectie quasi altijd een kraaknette bodem hebben en heb je dus minder onderhoud. En da's weer minder stress voor de beestjes.

Pak wel een goede en veilige bodemverwarming. Dus niet eentje op 220V maar ��n op 12V of 24V.

Dennerle heeft bv. 2 varianten:
  • De ThermoTronic van 12V
  • De Thermo-Control van 24V
Ik heb beide in gebruik (verschillende bakken uiteraard). De 24V versie is way beter. Serieuze voeding, dikkere kabel. Voor jouw grote bak heeft Dennerle geen geschikte 12V versie anyway, zie ik zopas.

Jij hebt een 100 Watt versie nodig, reken op zo'n 140 a 150 euro.

Er zijn uiteraard nog andere goede merken ook.

Later of direct kan je ook een verwarmingscontroller gebruiken, waarmee je bodem- en staafverwarming simultaan en onafhankelijk van elkaar kunt aansturen.

De UVc zou ik wel meer aanzetten dan alleen wanneer het nodig is. Je gaat dan immers soms te laat zijn.

Het kan geen kwaad om deze 24/7 te laten draaien, maar hij werkt even effici�nt wanneer je hem bv. alleen 's nachts of overdag laat draaien.

Na 9000 � 10000 gebruiksuren (dus ongeveer een jaar bij volcontinu gebruik) heeft de UVc lamp zijn beste tijd gehad. Gelukkig kosten die 2 keer niks om te vervangen.

Voor de rest ziet het er wel puik uit. Hier ga je veel lol aan hebben.
 
Dank je wel voor je input! Ik zal het verhaal meenemen naar degene die komt installeren. Hij is er namelijk van overtuigd dat een voedingsbodem zeker wel belangrijk is en een goede kwaliteit bodem voedingsstoffen kan opnemen en weer teruggeven als daar behoefte aan is. Deze zou vele jaren goed blijven, ik meen dat hij zelfs 30 jaar zei. Zoveel mensen zoveel meningen zie je maar weer.

Ook hij was in de winkel net een bak aan het inrichten met bodemverwarming en volgens mij ook met een ander soort bodem dan een gewone voedingsbodem (gok op aquasoils). Een bodem die je ook bij aquascaping ziet.

Ik vraag me alleen wel af hoe effici�nt die laagstroomverwarming is. Vaak gaat bij het omzetten van 220v naar laagspanning energie verloren (warme adapter/transformator). Ik vraag me af hoe goed de Dennerle dat voor elkaar heeft.

De UV-c kan ik zonder problemen schakelen. Ik heb een plugwise systeem met genoeg stekkers om alle aparatuur te monitoren/schakelen, dus dat komt wel goed. Ik zat er aan te denken om de UV-c 's nachts 6 a 8 uur te laten meedraaien. Dan is er een balans tussen effectief algen/bacterie�n doden, maar het water niet te veel te steriliseren.

In alle gevallen is bodemverwarming interessant, voor de planten is het fijn en ook het water wordt er deels mee op temperatuur gehouden. De warmte moet uiteindelijk toch ergens heen.

Bedankt!
 
Klopt dat het soms wel kan om die voedingsbodem lang goed te houden. 30 jaar lijkt me wel lang, ik ken wel mensen die hem al 10 jaar hebben. Maar meestal is het maar 2 of 3 jaar.

Je zal op dit forum weinig voorstanders vinden van een voedingsbodem. :)

Over de bodemverwarming heb ik analyse rapporten gelezen die over een lange termijn (> 10 jaar) gingen. Die waren h��l positief. Zal eens zien of ik ze kan terug vinden.

Heb ze zelf nog maar enkele maanden in gebruik en ik moet zeggen het verschil tussen voor en na is wel best groot qua 'properheid' van het grind. Over de levensduur van de planten kan ik zelf uiteraard nog niks getuigen.

6 a 8 uur die UVc laten draaien per dag is perfect. Kan je er toch zo'n 3 jaar van profiteren. Zalig device eigenlijk.
 
Na 9000 � 10000 gebruiksuren (dus ongeveer een jaar bij volcontinu gebruik) heeft de UVc lamp zijn beste tijd gehad. Gelukkig kosten die 2 keer niks om te vervangen.


Ja, daarom heb ik EEn binnenfilter ,met UV-C.
Die kan 80.000 branduren aan. UV.led.
 
Bertus zei:
Na 9000 � 10000 gebruiksuren (dus ongeveer een jaar bij volcontinu gebruik) heeft de UVc lamp zijn beste tijd gehad. Gelukkig kosten die 2 keer niks om te vervangen.


Ja, daarom heb ik EEn binnenfilter ,met UV-C.
Die kan 80.000 branduren aan. UV.led.

In de handleiding van jouw toestel staat dit:

"Assuming normal usage condition in an aquarium � after 10000 hours the UV LEDs will lose ca. 20% of their power"

http://www.aquael.com.pl/images/DOWNLOA ... rukcja.pdf

En je weet dat, ik heb je die link al eens gegeven.
 
Ja, en? ,dus dat wil zeggen, dat ik er niets op mag zeggen?

Branduren[bewerken]

Een led kan veel meer uren licht geven dan een spaarlamp voordat hij kapot gaat. Vaak staat op verpakking van ledverlichting dat deze zeker 30.000-50.000 uur zou moeten meegaan. Van cruciaal belang bij een ledlamp is dat de warmte goed afgevoerd wordt. Gebeurt dat niet, dan gaat de levensduur van de led aanzienlijk achteruit. Ook de kwaliteit van de elektronica is van belang.

Halfwaardetijd[bewerken]

De halfwaardetijd (L50) is het aantal uren dat een led kan branden totdat hij nog maar de helft van de oorspronkelijke lichtsterkte uitstraalt. Bij eenvoudige gekleurde leds is deze tijd ook maar zeer beperkt,[bron?] bij leds die fel wit licht uitstralen kan die tijd tussen 5000 en 150.000 uur liggen. Dat betekent dat wanneer een goedkope witte led als achtergrondverlichting constant aan staat, deze na zekere tijd nog maar half zo fel is. De halfwaardetijd hangt af van de gekozen materialen en constructie van de led. Er zijn tegenwoordig leds die bij een junctietemperatuur van 80�C een halfwaardetijd van meer dan 150.000 uur hebben


Nou ,en?
 
Bertus zei:
Ja, en? ,dus dat wil zeggen, dat ik er niets op mag zeggen?


Het leuke van deze site is dat we allemaal mogen zeggen, binnen normale verhoudingen, wat we willen, toch? Wat mij betreft; ook zo vaak we willen! Ik steek er veel van op!

:petjeaf:

Groet,
Ben.
 
Bertus zei:
Na 9000 � 10000 gebruiksuren (dus ongeveer een jaar bij volcontinu gebruik) heeft de UVc lamp zijn beste tijd gehad. Gelukkig kosten die 2 keer niks om te vervangen.


Ja, daarom heb ik EEn binnenfilter ,met UV-C.
Die kan 80.000 branduren aan. UV.led.


Zelf ben ik ook benieuwd naar de kwaliteitverhouding van een UV-C led lamp vs UV-C lamp. We hebben er een van 9 volt die ik trouwens nog nooit gebruikt heb. Is zo'n led lamp die veel kleiner is net zo krachtig of moet ik dit anders zien?

Ik hoor er graag over...

Mocht het zo zijn dat ik deze vraag niet mag stellen in deze topic dan hoop ik dat de beheerders zo vriendelijk willen zijn om dit naar de wel juiste plek verplaatsen...


Groet,
Ben.
 
UVC lamp - Cichlidenkwekers



www.cichlidenkwekers.nl/uvc-lamp/






11 apr. 2010 - Een UV-C lamp kan worden toegepast bij troebel of groen water, wat ... zich geen (aangezogen) vuil tussen de glazen filter en mantel kan vast zetten. ... circa 4000 t/m 8000 branduren, aangezien de lamp na deze branduren ...
 
Ieder zijn voorkeur. Ik heb een normale UV lamp, die is 9 watt en werkt goed. Een led variant zou ook prima zijn, maar ik vind persoonlijk mijn eheim prettiger omdat die uit het zicht kan worden geplaatst. De lamp vervangen is kinderlijk eenvoudig en de UV lamp bestrijkt binnen de unit een groot oppervlak. De effectiviteit van een LED versie ben ik niet bekend mee. Ik heb deze zelf destijds ook overwogen (Fluval meen ik), maar heb gekozen voor een externe variant.
 
Bertus zei:

Dat beantwoordt mijn vraag inderdaad deels, Bertus. Dank je wel.
Maar wat ik ook graag zou willen weten is; hoe effectief is een Led UV-C lamp t.o.v. een normale lamp? Dit omdat de voordelen van led zouden kunnen zijn; langere levensduur, misschien ook omdat je aparte filtertjes kan kopen waarmee je dus je debiet van je buitenfilter niet be�nvloed? En, het komt me voor dat de "gewone" lampen als ze vervuild zijn uit elkaar moeten om ze schoon te maken? Hoe gaat dit met led's?

Groet,
Ben.
 
Trouwens wij hebben een Aqua Medic 9 Watt UV-C lamp die we, als gezegd, nog niet nodig zijn geweest. Ik heb die geschikt kunnen overnemen van iemand die met z'n hobby gestopt is. Het is een nieuwe lamp, zit nog in de doos.

Groet,
Ben.
 
benvo zei:
Bertus zei:

Dat beantwoordt mijn vraag inderdaad deels, Bertus. Dank je wel.
Maar wat ik ook graag zou willen weten is; hoe effectief is een Led UV-C lamp t.o.v. een normale lamp? Dit omdat de voordelen van led zouden kunnen zijn; langere levensduur, misschien ook omdat je aparte filtertjes kan kopen waarmee je dus je debiet van je buitenfilter niet be�nvloed? En, het komt me voor dat de "gewone" lampen als ze vervuild zijn uit elkaar moeten om ze schoon te maken? Hoe gaat dit met led's?

Groet,
Ben.


Je mag ze NOOIT als gewone lamp gebruiken.
Dat is Zeer schadelijk, kan zelfs blindheid veroorzaken.

Daarom zitten ze ook ingsloten, in die koker.

En schoonmaken, hoeft niet, door de waterstroom blijft hij vanzelf schoon.
 
Bertus zei:
benvo zei:
Bertus zei:

Dat beantwoordt mijn vraag inderdaad deels, Bertus. Dank je wel.
Maar wat ik ook graag zou willen weten is; hoe effectief is een Led UV-C lamp t.o.v. een normale lamp? Dit omdat de voordelen van led zouden kunnen zijn; langere levensduur, misschien ook omdat je aparte filtertjes kan kopen waarmee je dus je debiet van je buitenfilter niet be�nvloed? En, het komt me voor dat de "gewone" lampen als ze vervuild zijn uit elkaar moeten om ze schoon te maken? Hoe gaat dit met led's?

Groet,
Ben.


Je mag ze NOOIT als gewone lamp gebruiken.
Dat is Zeer schadelijk, kan zelfs blindheid veroorzaken.

Daarom zitten ze ook ingsloten, in die koker.

En schoonmaken, hoeft niet, door de waterstroom blijft hij vanzelf schoon.

Begrijp ik, Bertus. Die waarschuwing staat inderdaad ook op mijn lamp. Dat is duidelijk. Blijft nog het verschil in effectiviteit, als dit er al is?

Groet,
Ben.
 
Bertus zei:
UVC lamp - Cichlidenkwekers



www.cichlidenkwekers.nl/uvc-lamp/






11 apr. 2010 - Een UV-C lamp kan worden toegepast bij troebel of groen water, wat ... zich geen (aangezogen) vuil tussen de glazen filter en mantel kan vast zetten. ... circa 4000 t/m 8000 branduren, aangezien de lamp na deze branduren ...

Maar jij verklaart dit:

Bertus zei:
Ja, daarom heb ik EEn binnenfilter ,met UV-C.
Die kan 80.000 branduren aan. UV.led.

Terwijl in de handleiding van JOUW toestel staat:

"Assuming normal usage condition in an aquarium � after 10000 hours the UV LEDs will lose ca. 20% of their power"

Dan wil ik eens weten waarom jij stelt dat deze liefst 8 keer langer mee gaat dan de fabrikant van jouw lamp zit aan te bevelen...
 
Ik vertel jou gewoon niets meer.
Ga maar een ander uit zijn tent lokken.
 
Ja, voor jou misschien maar niet voor mij.

Hoe komt het dat ik 14 dagen weg was? Met vakantie???
Niet dus.



Ik Had die gegevens al ergens neer gezet, maar moet hij het wel lezen.
Nou vooruit dan.

, en? ,dus dat wil zeggen, dat ik er niets op mag zeggen?

Branduren[bewerken]

Een led kan veel meer uren licht geven dan een spaarlamp voordat hij kapot gaat. Vaak staat op verpakking van ledverlichting dat deze zeker 30.000-50.000 uur zou moeten meegaan. Van cruciaal belang bij een ledlamp is dat de warmte goed afgevoerd wordt. Gebeurt dat niet, dan gaat de levensduur van de led aanzienlijk achteruit. Ook de kwaliteit van de elektronica is van belang.

Halfwaardetijd[bewerken]

De halfwaardetijd (L50) is het aantal uren dat een led kan branden totdat hij nog maar de helft van de oorspronkelijke lichtsterkte uitstraalt. Bij eenvoudige gekleurde leds is deze tijd ook maar zeer beperkt,[bron?] bij leds die fel wit licht uitstralen kan die tijd tussen 5000 en 150.000 uur liggen. Dat betekent dat wanneer een goedkope witte led als achtergrondverlichting constant aan staat, deze na zekere tijd nog maar half zo fel is. De halfwaardetijd hangt af van de gekozen materialen en constructie van de led. Er zijn tegenwoordig leds die bij een junctietemperatuur van 80�C een halfwaardetijd van meer DAN 150.000 uur hebben !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Ik zou niet weten waarom jij niks mag zeggen.

En met uit je tent lokken heeft het ook al niks te maken.

Je stukje tekst gaat over gewone led's, de bron is Wikipedia, het gaat niet over UVc leds, het gaat niet over jouw UVc lamp. Die info is trouwens ook niet 100% correct, want de goedkope meuk uit China haalt die levensduur niet altijd, maar goed daar gaat het niet over.

Je draait wat rond de pot en je beantwoordde de vraag niet. Zal ze nog even stellen:

Waarom schrijft de handleiding van jouw UVc lamp dat ze na 10.000 uur zijn beste tijd heeft gehad en claim jij dat ze wel 80.000 uur mee kan?
 
geleuter over uvc...
anyhow ben het eens dat een voedingbodem niet nodig is, ik groei mijn planten op kaal zand en grind en dat gaat prima.
bodemverwarming zag ik zelf niet het voordeel van gezein mijn planten met de wortels erom gingen wikkelen en zo mijn bodem verwarming stuk trok als ik een plant wou verplaatsen.
net als wat benvo aangaf, zelf een spraybar maken kan natuurlijk ook. je kan er dan zelfs voor kiezen om 2 spraybars van 1 meter te maken zodat deze in het verlengde van mekaar liggen.
dan heb je voor ieder filter zijn eigen spraybar

maar hoezo 2 controllers voor je verlichting en niet 1?
 
@tuinkabouter,

Stuk trekken lijkt me stug, los trekken dat kan weer wel.

Maar voor dat laatste daar bestaat ook een oplossing.

Niet de zuignappen gebruiken, maar dit:

KC_fvp5-Xi4BYoI0k75CvFETuPP5sw07.jpeg


KC_fvp5-Xi4BYoI0k75CvFETuPP5sw07.jpeg


Gewoon dus wat plastic latjes gebruiken, gaatjes boren, vastkitten, klaar.
 
Wat jammer dat er op dit forum steeds een over en weer gekibbel is op de man af. Ik kom als ICT'er van andere fora zoals Tweakers, daar is een gekibbel zoals hierboven uit den boze, sterker nog dat levert een waarschuwing op en daarna een ban.

Ik hoop dat er weer ontopic gereageerd kan worden. Ik wil graag tips ontvangen, punten waar ik aan moet denken. Er is veel goede input geweest waar ik wat mee kan, maar ook veel loze discussie waardoor het werkelijke onderwerp niet meer aan bod komt.

Graag stoppen met de UV-c techniek en levensduur discussie, die is totaal niet relevant. Het wel of niet gebruiken van UV-c in het algemeen hoor ik natuurlijk wel graag meningen over.

@Bertus, ik geloof wel in je oprechtheid en dat je graag je input wil geven, maar geef mensen die een andere mening hebben wel de ruimte. Niet over alles kun je het met elkaar eens zijn, soms is er niet 1 waarheid, maar heeft de een gewoon andere ervaringen dan jij hebt met bepaalde zaken. Dit komt in de ICT ook geregeld voor. Je bereikt hetzelfde doel, maar de een gaat linksom, de ander rechtsom, om het maar eenvoudig te zeggen.
 
Coulibaly zei:
@tuinkabouter,

Stuk trekken lijkt me stug, los trekken dat kan weer wel.

Maar voor dat laatste daar bestaat ook een oplossing.

het is mij toch echt gelukt met een geplofte omvormer als gevolg.
daarna is er vocht in de kabel gekomen en was het helemaal einde.

maar dat is mijn ervaring in mijn wat jongere jaren.

plastic strips is wel een beter idee dan de zuignapjes, buiten het feit om dat zuignappen verdrogen en loslaten.
 
Ferry Heibrink zei:
Wat jammer dat er op dit forum steeds een over en weer gekibbel is op de man af. Ik kom als ICT'er van andere fora zoals Tweakers, daar is een gekibbel zoals hierboven uit den boze, sterker nog dat levert een waarschuwing op en daarna een ban.

Ik hoop dat er weer ontopic gereageerd kan worden. Ik wil graag tips ontvangen, punten waar ik aan moet denken. Er is veel goede input geweest waar ik wat mee kan, maar ook veel loze discussie waardoor het werkelijke onderwerp niet meer aan bod komt.

Graag stoppen met de UV-c techniek en levensduur discussie, die is totaal niet relevant. Het wel of niet gebruiken van UV-c in het algemeen hoor ik natuurlijk wel graag meningen over.

@Bertus, ik geloof wel in je oprechtheid en dat je graag je input wil geven, maar geef mensen die een andere mening hebben wel de ruimte. Niet over alles kun je het met elkaar eens zijn, soms is er niet 1 waarheid, maar heeft de een gewoon andere ervaringen dan jij hebt met bepaalde zaken. Dit komt in de ICT ook geregeld voor. Je bereikt hetzelfde doel, maar de een gaat linksom, de ander rechtsom, om het maar eenvoudig te zeggen.

Bij Tweakers zie je niet anders. Probeer daar maar eens een claim te maken zonder inhoud, zonder waarheidsgetrouw, zonder goede en juiste bronnen. Zo iemand wordt DAAR gefusilleerd en dat weet je. Dan gaat het er hier nog netjes aan toe.

Als iemand een bepaalde claim maakt, dan mag ie dat wel onderbouwen.

Mogelijk foute info wordt door andere soms voor waar aangenomen, met alle gevolgen van dien.

Als je zo'n info laat staan, wees gerust dat sommige mensen het voor waar aannemen en hun UVc lamp v��l te lang gaan gebruiken.

Tot h��l hun bak eens wordt uitgeroeid. Iets wat ze mogelijk hadden kunnen voorkomen met een goed werkende UVc lamp. Wie gaat dan de verantwoordelijkheid dragen?
 
Tot h��l hun bak eens wordt uitgeroeid. Iets wat ze mogelijk hadden kunnen voorkomen met een goed werkende UVc lamp. Wie gaat dan de verantwoordelijk dragen???

Zelf mee gemaakt, of , hoe kom je daar op?
Of bedoel je die met een OPEN UV buis.??
Ja, dat is dom, om zoiets te doen.
Maar, dat wist hij ook niet,he.


Ze zitten niet voor niets op gesloten.

Enne, UV-C teveel gebruiken, doe ik ook, zoals je we weet, wil niet zeggen dat mijn vissen dood gaan ,hoor.

Maar ,dat weet je ook al.
 
Bertus, we gaan het er hier bij laten. Ik heb je nu al tig keer gevraagd waarom er een verschil bestaat tussen de aanbeveling van de fabrikant van JOUW UVc lamp en je eigen mening en je geeft er geen antwoord op, je draait wat rond de pot.

We mogen veilig aannemen dat je informatie gewoon foutief is. Punt.
 
tuinkabouter zei:
het is mij toch echt gelukt met een geplofte omvormer als gevolg.
daarna is er vocht in de kabel gekomen en was het helemaal einde.

maar dat is mijn ervaring in mijn wat jongere jaren.

plastic strips is wel een beter idee dan de zuignapjes, buiten het feit om dat zuignappen verdrogen en loslaten.

In 1903 was de kwaliteit misschien niet hetzelfde? ;)

Zal zelfs een grond van waarheid inzitten, tegenwoordig zijn de vereisten allemaal veel strenger. 220V gebruikten ze vroeger bv. wel meer voor zo'n kabels. Ook de coating er rond, daar kan verschil in kwaliteit bestaan.

Bij de goedkope onbekende Chinese meuk zal je nog steeds een risico soms lopen, maar als jij bij de betere en bekende merken blijft...

Die strips zijn idd. v��l beter. Die zuignappen komen idd. gemakkelijk los en da's vervelend.
 

Terug
Bovenaan