Nieuwe bak van 750 liter. Nog dingen die ik over het hoofd zie?


Toch je gelijk halen, he. Ik heb mijn eigen mening ,en die mag ik geven, .
En daar hoef jij niets tegen in te brengen,
met het feit dat jij die UVC< nog nooit gehad heb,dus kan ook niet oordelen.

Sorry,Ferry, moest toch even wat terug zeggen. Punt uit.
 
Nou...hou nu maar weer op allebei.. Topic vervuiling is weer toegeslagen zie ik..
Allemaal overbodige info.

Volgens mij vroeg de topicstarter niet 'alleen over' Uv-C of hoe het kind ook genoemd wordt.
Maar ja, dat er mensen zijn die nogal graag met hun 'zogenaamde kennis' strooien is inmidels wel bekend bij de meesten.
En waar eindigd het meestal in? Met opschoning en topic sluiting en evt. Een ban voor de al dan niet onuiste persoon.
 
Albert, moei je niet wanneer je niet objectief kan zijn. Ik heb je dat nogal gevraagd. Mijn-Bertus-vriend, mooie-Bertus-vriend dat schiet niet op.

Het is verdekke h��l duidelijk.

Bertus maakt een claim die niet klopt, ik heb netjes de bron gemeld waar w�l de juiste info staat: de handleiding van zijn toestel. Veel beter kan het niet worden.

Heeft niks met 'zogenaamde kennis strooien' te maken, want die info is w�l correct. Vooropgesteld we de fabrikant mogen geloven.

Er hoeft geen discussie meer te zijn dan. Onbegrijpelijk dat het w��r eens voor de zoveelste keer met dezelfde vent in de fout moet gaan. Altijd maar dat strijden om te strijden. Het gaat niet om de juiste informatie verspreiden bij hem, wel gewoon om zijn kinderlijk gelijk te halen.
 
Beste mensen,
De topic starter heeft ook al aangegeven dat we nu weer on topic moeten gaan dus dat verzoek wil ik ook aan jullie doen ;)
We hebben altijd nog de mogelijkheid om bepaalde zaken via de pb af te handelen :)
 
jessicapilon zei:
Beste mensen,
De topic starter heeft ook al aangegeven dat we nu weer on topic moeten gaan dus dat verzoek wil ik ook aan jullie doen ;)
We hebben altijd nog de mogelijkheid om bepaalde zaken via de pb af te handelen :)

:thumbs:

Lijkt me een super idee.
 
Ik weet niet welke verwarming je in gedachte had?

Afgezien dat een bodemverwarming een zeer nuttige bijdrage leverd aan het bodemleven. Dient deze verwarming alleen voor het optimaal houden van de bodem, en in beperkte mate ter ondersteuning van de aquarium temperatuur.
Dus je zult altijd nog een hoofdverwarming erbij moeten nemen.

Ik wil zelf altijd zo min mogelijk techniek in de bak. Dus ik heb alles extern.

Aangezien je 2 Eheim pro 600 gaat nemen. Overigen uitstekende keuze.
Zou ik je adviseren om 1 van de filters te vervangen door een Eheim pro 600T.
Ik heb daar zeer goede ervaring mee.

Verder vraag ik mij af waarom je er 2 stromings pompen in gaat hangen?
Mijns inziens is dit helemaal niet nodig in een zoet water aquarium.
Als de uitstroom van beide pompen correct wordt gepositioneerd, dan werken beide pompen elkaar versterkend. Hierdoor is er ruim voldoende stroming.

Heb je ook al een idee hoe je de pompen aan gaat sluiten?

Ik heb alle slangen vervangen door pvc buis. Onderhoudsarm, stevig en naar eigen inzicht te ontwerpen.
Kijk eens in mijn topic.

Succes.
 
prima idee de Eheim pro T600 twee kanttekeningen
1 heeft 1 verwarming voldoende vermogen om 750 liter te verwarmen (vermogen verwarming 210 watt)
dit in samenhang met de omgevingstemperatuur en de gewenste temperatuur in de bak
2 krijg je geen temperatuur dip in je bak door het gebruik van 1 pomp met verwarming

groet

jaap
 
flipper34 zei:
prima idee de Eheim pro T600 twee kanttekeningen
1 heeft 1 verwarming voldoende vermogen om 750 liter te verwarmen (vermogen verwarming 210 watt)
dit in samenhang met de omgevingstemperatuur en de gewenste temperatuur in de bak
2 krijg je geen temperatuur dip in je bak door het gebruik van 1 pomp met verwarming

groet

jaap

Dit advies was bedoeld icm de aangedragen bodemverwarming. Dan heb je 300 watt. Voor een huiskamer is dat voldoende.

Wil je echt op safe, dan kun je 2 thermofilters nemen. Of je kunt in de winter een tijdelijke staaf erbij hangen.

Waarom een temperatuur dip? Bij gebruik 1 thermopomp. Als je 2 pompen gebruikt moet je niet denken dat die pompen allebij 1 half aquarium bedienen. Dat is vragen om problemen. Je moet bijde pompen elkaar laten versterken. Dus de pompen in dezelfde richting laten stromen.
Dan heb je een goede circulatie en evenredig verdeelde warmte.
 
Dit advies was bedoeld icm de aangedragen bodemverwarming. Dan heb je 300 watt. Voor een huiskamer is dat voldoende.

Wil je echt op safe, dan kun je 2 thermofilters nemen. Of je kunt in de winter een tijdelijke staaf erbij hangen.

Waarom een temperatuur dip? Bij gebruik 1 thermopomp. Als je 2 pompen gebruikt moet je niet denken dat die pompen allebij 1 half aquarium bedienen. Dat is vragen om problemen. Je moet bijde pompen elkaar laten versterken. Dus de pompen in dezelfde richting laten stromen.
Dan heb je een goede circulatie en evenredig verdeelde warmte.
of dat laatste helemaal op gaat heb ik mijn twijfels immers
je zet de inlaat links en rechts van de bak
je uitlaat tegen de achterzijde zodat de uitstroom via de voorruit weer naar beneden gaat richting inlaat
dan krijg je toch een stroming met aan de 1 kant verwarmt water en an de ander kant kouder water lijkt mij

groet

jaap
 
flipper34 zei:
of dat laatste helemaal op gaat heb ik mijn twijfels immers
je zet de inlaat links en rechts van de bak
je uitlaat tegen de achterzijde zodat de uitstroom via de voorruit weer naar beneden gaat richting inlaat
dan krijg je toch een stroming met aan de 1 kant verwarmt water en an de ander kant kouder water lijkt mij

groet

jaap

Niet echt, er gaat altijd wat koud/warm water mengen. Alleen al door het temperatuurverschil van het water.

Ben je echt ongerust, dan kan je in en uitlaat van beide filters kruisen.

Stel dat je 2 filters hebt, dan kan je de uitlaten achteraan hangen.

Die van filter 1 zet je links bovenaan, de ingang zet je rechts onderaan.
Bij filter 2 zet je de uitgang rechts bovenaan, de ingang zet je links onderaan.

Dat zullen de eventuele temperatuurverschillen wellicht helemaal verdwenen zijn.
 
flipper34 zei:
Dit advies was bedoeld icm de aangedragen bodemverwarming. Dan heb je 300 watt. Voor een huiskamer is dat voldoende.

Wil je echt op safe, dan kun je 2 thermofilters nemen. Of je kunt in de winter een tijdelijke staaf erbij hangen.

Waarom een temperatuur dip? Bij gebruik 1 thermopomp. Als je 2 pompen gebruikt moet je niet denken dat die pompen allebij 1 half aquarium bedienen. Dat is vragen om problemen. Je moet bijde pompen elkaar laten versterken. Dus de pompen in dezelfde richting laten stromen.
Dan heb je een goede circulatie en evenredig verdeelde warmte.
of dat laatste helemaal op gaat heb ik mijn twijfels immers
je zet de inlaat links en rechts van de bak
je uitlaat tegen de achterzijde zodat de uitstroom via de voorruit weer naar beneden gaat richting inlaat
dan krijg je toch een stroming met aan de 1 kant verwarmt water en an de ander kant kouder water lijkt mij

groet

jaap

Als je beide uitlaten naar dezelfde kant laat stromen (van links naar rechts) heb je er ook geen last van.
 
Ik heb besloten om toch bodemverwarming te nemen. Beter in 1x goed doen.
Verwarming in de bak wordt 2x 250 watt staaf (eheim jager).

Plaatsing van de uitstroom ben ik nog niet helemaal uit hoe ik dat ga doen.
Ik neig sterk om toch links en rechts strikt te scheiden, dus inlaat en uitstroom van filter 1 links in de bak en de andere rechts. Dit is qua onderhoud ook een stuk makkelijker uit te voeren en heb ik veel kortere slangen nodig, wat beter is voor het debiet van de pompen, want over die afstand heb je wel extra wrijving.

PS over de powerheads die ik gebruik, daar las ik ook ergens een opmerking over. Ik heb in het verleden last gehad van baardalg. Dit heb ik opgelost door de stroming te verbeteren, waterwaardes nog verder te verbeteren en CO2 te optimaliseren. Ik wil absoluut voorkomen dat ik weer last ga krijgen van baardalg.
 
Als ik een buis kan vinden die goed past, zou ik een spraybar over de hele lengte kunnen maken bovenin de achterwand. Deze kan er dan aansluiten op de beide filters, zodat 1 van links inblaast en de ander rechts. Kwestie van een PVC leiding met de juiste gaatjes.

Leuk projectje om eens te kijken of dat mogelijk is, dan heb ik over de hele bak uitstroom van achter naar voren, of juist pal naar beneden op de planten, zoals ik nu ook doe (met co2).
 
Ferry Heibrink zei:
Als ik een buis kan vinden die goed past, zou ik een spraybar over de hele lengte kunnen maken bovenin de achterwand. Deze kan er dan aansluiten op de beide filters, zodat 1 van links inblaast en de ander rechts. Kwestie van een PVC leiding met de juiste gaatjes.

Leuk projectje om eens te kijken of dat mogelijk is, dan heb ik over de hele bak uitstroom van achter naar voren, of juist pal naar beneden op de planten, zoals ik nu ook doe (met co2).

Transparant PVC buis 16/12 mm.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1845728


Fijne dag,
Ben.
 
Dat spul heb ik wel liggen, moet alleen wachten tot alles geplaatst is, want ik weet niet hoe de aansluiting er precies uit gaat zien en wat de afstand tussen de linker invoer en rechter invoer gaat worden.
 
Ferry Heibrink zei:
Ik heb besloten om toch bodemverwarming te nemen. Beter in 1x goed doen.
Verwarming in de bak wordt 2x 250 watt staaf (eheim jager).

Ga je geen spijt van krijgen.

Zou ook gelijk voor een controller gaan. Ik heb de Dennerle Duomat Evolution DeLuxe.

Dat is een goede controller, maar nogal prijzig. Soms kan je ze wel 2de hands voor een prikje kopen. Let op, er is ook een gewone Dennerle Duomat Evolution. Die zou ik niet nemen, je 'moet' de DeLuxe hebben.

Er zijn uiteraard ook nog andere merken die toestellen leveren met een vergelijkbare functionaliteit.

Wat doet die controller meer dan een standard thermostaat?
  • Nacht modus. Indien gewenst kan je het 's nachts laten afkoelen. Je kan zelf instellen met hoeveel graden (maximum is 3�). Voordeel: je simuleert er de natuur mee, de fabrikanten claimen dat de visjes een dikkere slijmhuid erdoor kweken en dus minder vatbaar zijn voor ziekten.
  • Zomer modus. Tijdens een hete zomerdag zou de verwarming niet aanspringen. In zomermodus zal dat af en toe toch gebeuren, zodat de convectie gegarandeerd blijft. Dat heeft maar kort plaats en heeft geen invloed op de temperatuur van het water.

Als je niet direct een geschikte controller kunt vinden: geen paniek, kan je altijd later nog aansluiten.
 
Of je bespaart u 200� en gebruikt een 5� schakelklokje om de bodemverwarming ieder uur 5-10 minuten aan te laten. Ruim genoeg voor de convectie en de staven verwarmen de rest. :)

Als je van zins bent ook een pH controller te nemen is het misschien interessanter meteen een aquarium computer te kopen zoals een aquatronica of profilux.
Heb je ineens alles en ongelimiteerde instellingen.
 
PH CO2 heb ik al op een controller.

Schakelen kan ik via Plugwise. Dus dat is geen enkel probleem.
 
Wat je ook kan doen om zeer veel geld te besparen, is eens DIY oplossingen bekijken zoals die van Peter_W.

0xGnngho_y_RixwNgXj62yboy1KMHJDc.jpeg


De nacht en zomermodus zit daar nog niet in geprogrammeerd, maar dat komt wel.

Prijs: een paar tientjes. Met dat computertje kan je 'alles' schakelen.
 
Coulibaly zei:
Wat je ook kan doen om zeer veel geld te besparen, is eens DIY oplossingen bekijken zoals die van Peter_W.

Hahaha...Moet je wel zien dat je daar tussen komt ;-)
 
Ferry Heibrink zei:
Dat ziet er wel heel mooi uit!

Zeker voor een DIY oplossing. Peter heeft dat erg knap gedaan.

Ik heb er ��n, had zondag eindelijk wat tijd om er mee te spelen, maar er blijkt iets fout mee te zijn. Moet Peter nog een mailtje sturen.

Dit ding kan 'alles': planten voederen, koeler aanzetten, je verlichting dimmen en aansturen, verwarming aansturen, ph meten, CO2 managen, temperatuur meten, ...

Met een relais geschakeld stopcontact van een paar tientjes kan je eigenlijk 'alles' aansturen. Tot je rolluiken of garagepoort toe :)

En het heeft ook nog eens WIFI aan boord ook. Kan je in principe je aquarium beheren op afstand.
 
Misschien nog een tip:

Probeer zoveel mogelijk techniek uit je aquarium te houden:

Verwarming, pH pen, temperatuur sensor, ...

Er zijn goedkope en dure kant-en-klaar oplossingen, alsook uiteraard DIY oplossingen (ook op dit forum te vinden).

Als je het achteraf wil gaan afzonderen, dan is dat niet altijd even handig.

Waarom zou je dit doen?

Deels esthetica. Soms ook voor de veiligheid van de visjes (bij de verwarming dan) en het heeft ook zijn nut bij het praktische onderhoud.

Als je bv. water gaat verversen en je hebt een pH pen, dan kan je diverse dingen doen:
  • Pen mee laten zakken/stijgen met het waterpeil. Wat je geheid wel eens zal vergeten.
  • Pen even prikken door wat piepschuim en laten drijven op het water. Piepschuim kan wel afbrokkelen, geen idee of het giftig is voor de vissen
  • pH pen er even uithalen, controller uitschakelen en even in een glas demiwater zetten.

Zit die extern, dan heb je er geen omkijken na.

Idem met verwarming. Er zijn wel eens meer staven gesprongen omdat men te veel water had geloosd en men vergeten was de verwarming even uit te zetten.

Staat die extern, hoef je er allemaal niet aan te denken.

Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar al dik spijt van dat ik het niet heb geregeld wanneer ik het aquarium nog aan het installeren was.
 
Techniek uit de bak zou ik wel het mooiste vinden, maar ik heb de keuze gemaakt om potfilters te blijven gebruiken (Eheim Pro3 600 x2) Hierdoor zal ik toch wat techniek in de bak moeten hangen.

De PH probe mag niet opdrogen, maar als er eventjes geen water tegenaan staat is toch niet meteen een ramp? In Demi water zetten mag namelijk juist niet zover ik weet, dan worden de stoffen uit de probe juist extra snel onttrokken...... Toch?
 
De filters daar ontkom je (bijna) niet aan, maar die slangen en buizen kan je gemakkelijk verbergen. Uiteindelijk de filter z�lf is al extern.

De pH pen moet altijd vochtig zijn, zelfs na een puur minuten droog staan kan ie beschadigd zijn. Demiwater kan geen kwaad voor even, want je gebruikt dat ook tijdens het kalibreren om de pen even te reinigen.

Extern vochtig houden van die pH pen (en onderbrengen van de temperatuur sensor) kan zo:

222926oneonine_0_82_ghl_pl0628.jpg


Dit is een meetcel van GHL en nogal prijzig (90 a 100 euro).

Maar er zijn andere merken die wel spotgoedkoop zijn.

Zelf maken kan ook:

247471oneonine_0_82_11032012144.jpg


http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 489&page=1
 
Coulibaly zei:
Ferry Heibrink zei:
Dat ziet er wel heel mooi uit!

Zeker voor een DIY oplossing. Peter heeft dat erg knap gedaan.

Ik heb er ��n, had zondag eindelijk wat tijd om er mee te spelen, maar er blijkt iets fout mee te zijn. Moet Peter nog een mailtje sturen.

Dit ding kan 'alles': planten voederen, koeler aanzetten, je verlichting dimmen en aansturen, verwarming aansturen, ph meten, CO2 managen, temperatuur meten, ...

Met een relais geschakeld stopcontact van een paar tientjes kan je eigenlijk 'alles' aansturen. Tot je rolluiken of garagepoort toe :)

En het heeft ook nog eens WIFI aan boord ook. Kan je in principe je aquarium beheren op afstand.

Klinkt als een klein wondertje.

Alleen zal dat ding helemaal niets kunnen zonder de bijbehorende accessoires. En dan wordt het toch wel een dure grap.

Daarnaast is het houden van dieren ook een hobby. En is het juist leuk om daar ook zelf mee bezig te zijn.
Ipv een computer die alles doet.

Verder is de natuur ook niet zo strak geregeld. Denk zelf ook wel dat enige dynamiek in het aquarium ook ten goede komt aan de dieren.

Maar ja voor de IT'ers onder ons, kan het een gecombineerde hobby zijn.
 
biljoenblik,

Dat valt wel mee hoor. De temperatuur sensor levert Peter er al bij. Wil je hem als pH controller gebruiken, dan heb je een pH pen en magneetventiel nodig.

En uiteraard een relais gestuurd stopcontact, maar dat kan je zelf gemakkelijk bouwen voor een paar tientjes. Peter kan je vertellen wat je moet bestellen bij een Conrad of zo.

Voor de LED of TL verlichting is er nog een soort tussenstukje nodig, maar dat levert Peter ook voor een paar euro. Daar moet je dan nog een simpele voeding op aansluiten en de kabeltjes gebruiken die je bij pakweg een TC420 Led controller gebruikt. Dat gaat ook over een paar euro.

Zelfs als je gaat voor een plantenvoedingssysteem kan Peter je weer helpen hoe je dat moet bouwen.

Is echt allemaal zo moeilijk niet, ik ken niks van elektronica maar dat gaat me allemaal wel lukken.

Hij heeft ook een website waar de gebruikers met elkaar dingen overleggen, uitleggen en adviseren.

Zal wel zijn dat het voor de nerdjes onder ons extra aantrekkelijk is ;)
 
Coulibaly zei:
biljoenblik,

Dat valt wel mee hoor. De temperatuur sensor levert Peter er al bij. Wil je hem als pH controller gebruiken, dan heb je een pH pen en magneetventiel nodig.

En uiteraard een relais gestuurd stopcontact, maar dat kan je zelf gemakkelijk bouwen voor een paar tientjes. Peter kan je vertellen wat je moet bestellen bij een Conrad of zo.

Voor de LED of TL verlichting is er nog een soort tussenstukje nodig, maar dat levert Peter ook voor een paar euro. Daar moet je dan nog een simpele voeding op aansluiten en de kabeltjes gebruiken die je bij pakweg een TC420 Led controller gebruikt. Dat gaat ook over een paar euro.

Zelfs als je gaat voor een plantenvoedingssysteem kan Peter je weer helpen hoe je dat moet bouwen.

Is echt allemaal zo moeilijk niet, ik ken niks van elektronica maar dat gaat me allemaal wel lukken.

Hij heeft ook een website waar de gebruikers met elkaar dingen overleggen, uitleggen en adviseren.

Zal wel zijn dat het voor de nerdjes onder ons extra aantrekkelijk is ;)

Met alle respect, want het is idd een top computertje. Is Peter op de hoogte van jou promotiecampagne omtrent dit computertje, kan me nl voorstellen dat hij niet zit te wachten op tientallen verzoeken voor ook zo'n ding.
 
caddyladdy zei:
Met alle respect, want het is idd een top computertje. Is Peter op de hoogte van jou promotiecampagne omtrent dit computertje, kan me nl voorstellen dat hij niet zit te wachten op tientallen verzoeken voor ook zo'n ding.

Zoals ik Peter ken, verkoopt ie dan gewoon een 'neen'. Hij heeft weinig tijd, trekt er x tijd voor uit om er een aantal te maken. Je zal dan wat geduld moeten hebben om er ��n te kunnen bemachtigen.

Hij heeft mijn promotie ook niet nodig hoor, daarvoor doe ik het ook niet, het is gewoon enthousiasme. Hij heeft zijn eigen draadje hier op 't forum en dat wordt druk bezocht.
 

Terug
Bovenaan