Nieuwe garnalen in oud aquariumwater?


Zitten de eventueel ziek makende bacterien (en andere ziekteverwekkers) dan ook in het filter/water of hebben die een gastheer nodig?
 
Bacteriën (want daar gaat het over bij kruisbesmetting/botsende bacterieculturen) zitten overal en hebben geen gastheer nodig, overigens zijn die bacteriën niet ziekmakend maar je moet het zien als dat jij je huis enorm verwaarloosd en daar lekker in leeft, jij zal er niet ziek van worden en je andere huisgenoten ook niet, de kans is echter erg groot als er dan andere mensen komen bij inwonen dat die wel ziek worden door de heersende bacteriën die er rond zwerven.
 
Dus dan zou je ze in principe een paar dagen in een quarantainebak met UV filter plus een draaiend filter voor het behoud van de bacteriecultuur kunnen doen en dan simpel overwennen?
En alles icm met voogle in beide bakken voor dat ene zetje in de rug, om toch ziekteverwekkers te verweren.

Zouden na enkele dagen dan ook de bacteriën uit het systeem van de garnalen zijn? Aangezien deze zich ook in de garnaal voortplanten lijkt het me dat het nooit 100% lukt maar goed, dat doet een badje met medicijnen ook niet denk ik.
Het is wel een mooi alternatief vind ik.

Heb deze gevonden, lijkt me erg handig in huis te hebben voor alle bakken hier aangezien ik dit type filter in alle bakken heb hangen.

Echter word wel gezegt dat een uv filter vóór de filterspons moet hangen omdat de goede bacteriën die de spons ‘uitgespoeld’worden door de stroming dan dood gaan, dus dit zou betekenen dat er dan beter een extra filter in de bak gehangen moet worden om de cultuur in de hoofdfilter intact te houden.
Gelukkig heb ik een extra reserve filter, ik vind het wel de moeite waard om eens uit te proberen icm Voogle

8E3DF3A4-C168-4DF7-A894-86A9089F843E.jpeg
 
Ja 100% lukt nooit inderdaad, maar met een uv-filter kom je een heel eind.

Overigens zou ik niet 24/7 over uv gaan filteren, ook dat heeft namelijk weer nadelen, wijzelf gebruiken voor de ancistrusbakken (5 stuks en een bioloog) een uv-lamp die op een tijdschakelaar zit die 's nachts 2 uurtjes aanstaat en meer niet.
 
Ja 100% lukt nooit inderdaad, maar met een uv-filter kom je een heel eind.

Overigens zou ik niet 24/7 over uv gaan filteren, ook dat heeft namelijk weer nadelen, wijzelf gebruiken voor de ancistrusbakken (5 stuks en een bioloog) een uv-lamp die op een tijdschakelaar zit die 's nachts 2 uurtjes aanstaat en meer niet.

Supergoede tips, ik ga de uv module bestellen.
Ik denk dat ik met het volgende plan vast goed moet zitten:

Als hij binnen is zal ik de 5 vrouwtjes alvast overwennen naar het nieuwe water, en hen in een quarantaine aquarium van 20l doen gevuld met het water van het nieuwe aquarium waar zij inkomen.
Dan een etmaal filteren met de uv module.
Dan beide bakken behandelen met Voogle, eventjes een middagje laten werken en ze dan laten overwennen naar het nieuwe aquarium.
Daar zal ik dan gedurende een week/twee weken o.i.d de uv module laten draaien op een tweede filter, zoals jij zegt 2 uur per nacht.
Tussentijds de bak blijven behandelen met Voogle.

Wat vind je van dit plan? Klinkt in mijn oren goed, maar hoor graag wat beter kan.
Wel weer een mooie reden om even te aquariumspullen-shoppen en dat is nooit erg :D
 
Klinkt opzich goed, zou alleen niet zolang kuren met voogle, zie daar geen meerwaarde in, zou wel de bak waar je ze naartoe verhuisd ook eerst dat uv-filter op laten draaien zodat dat vooraf gedaan is en niet als ze al samen zitten want dan loop je achter de feiten aan.
 
Met voogle was mijn achterliggende gedachte om de garnalen hun immuunsysteem wat te versterken, zodat zij enige andere bacteriën aankunnen. Gewoon de normale dosering volgens de verpakking.

En top.. dan ga ik het gewoon zo doen! Als het wat koeler is in de loop van de week, zou zelf ook geen stress willen met deze temperaturen :D

Bedankt voor je tips en de hulp!
 

Terug
Bovenaan