Nieuwe garnalen in oud aquariumwater?

Discussie in 'Garnalen, kreeften en krabben' gestart door Emmbillie, 9 jul 2018.

View Users: View Users
  1. Emmbillie

Emmbillie

Lid geworden:
    24 okt 2015
    Hoi iedereen,
    Ik heb een nieuw aquarium staan dat momenteel een paar dagen staat in te draaien.
    Ik zal mijn plan even uitleggen en hoop dan (opbouwende) kritiek of tips te kunnen krijgen.

Ik heb momenteel een 20L bakje staan met blue dream garnalen.
    Deze zijn gezond en kweken goed. Af en toe een dode maar alleen wanneer de temperatuur te hoog word (bakje staat naast de computer en vriendlief wil tijdens warme dagen de computer nog wel eens aan laten staan..)
    Ik heb de garnalen gedeeltelijk van een kweker (supermooie garnalen) en gedeeltelijk van een schijnbaar 'goede' webshop (waar ik bedrogen uitkwam, zwarte en bruine).
    Als gevolg kweekt het gedeeltelijk erg mooi blauw maar heb ik ook heel veel grijs wildkleur en bruin wildkleur.
    Vermoedelijk heb ik dus twee soorten neocaridina's (toch?) en wil hiermee niet verder kweken in de nieuwe 120L bak. Ondanks dat sommigen écht mooi zijn, uitselecteren is iets moeilijker in een grote bak.
    Ik ben van plan dit groepje in mijn CPO kreeft/kardinaaltetra bak te doen, daar zitten al de uitgeselecteerden gelukkig en gezond rond te grazen.

Dit punt is een belangrijk punt voor mij; volgende week haal ik een nieuw groepje van 30 op bij dezelfde kweker waar ik de mooie groep vandaan heb.
    Mijn plan is om deze de eerste 2-3 weken in het kleine 20L bakje te houden, zodat ik ze kan observeren op gedrag/ziektes noem maar op, en de 120L bak rustig kan indraaien.
    Ik heb de grote bak al met water van de 20L geënt en de oude filterspons uitgeknepen.
    Mijn vraag is nu; hangt er een risico vast aan het uitzetten van de nieuwe garnalen in het 20L bakje? In verband met kruisbesmetting en andere horror verhalen die je wel eens hoort, of valt dat wel mee.
    Het bakje zal wel leeg zijn, dus de garnalen al in de andere bak.

Moet ik als voorzorgsmaatregel bactopur direct gebruiken? Dit lees ik soms, maar het lijkt mij dat de garnalen dan alsnog een aardige klap krijgen in die kritieke eerste week dat ze in het bakje zitten.

Hebben jullie tips/trucs om dit zo veilig mogelijk te doen? Het lijkt mij namelijk dat het risico niet groter is dan een groepje uit te zetten in een al draaiend aquarium met vissen en dergelijke.
    Maar daar kan ik verkeerd zitten, dus ik hoor graag jullie meningen,

Alvast bedankt! Groetjes Emma.

2. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ja helemaal zonder risico is het nooit maar meestal gaat het wel goed. Je kan ze eerst een bad met bv Furanol geven. Garnalen samenvoegen is en blijft altijd een gok al zou ik me er niet teveel zorgen om maken.

3. TS
    TS
    Emmbillie

Emmbillie

Lid geworden:
    24 okt 2015
    Fijn om te horen, bedankt voor je reactie John.
    Mijn eerste gedachte was om de twee groepen niet samen te voegen, eerst de oude groep naar de kreeftenbak, dan de nieuwe groep in de bak van de oude groep.
    Of het water de garnalen niet ziek zouden kunnen maken, was mijn zorg.

Maar als ik toch met deze middelen zou moeten werken zou ik in principe ook de mooie vrouwtjes waarvan ik zeker ben dat ze bij dezelfde kweker vandaan kwamen kunnen houden.
    Deze gooien namelijk prachtige exemplaren eruit, het zijn echte dikkerds.
    Echter heb ik geen furanol maar wel bactopur direct, op het GEK forum weet ik dat ze dat ook ervoor gebruiken.

Zo'n badje, wat moet ik me daarbij voorstellen?
    Dat ik als ik ze over laat wennen ik het oude aquariumwater behandel met bactopur naar verhouding, en dit er langzaam indruppel zoals gewoonlijk?
    En als ik besluit de groepen dus niet samen te voegen, zou een badje dan ook nog nodig zijn? Omdat de nieuwe garnalen in principe geen anderen kunnen besmetten, maar misschien het water van de bak wel?

4. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik weet alleen dat je bij Furanol een bad kan geven door een tablet op te lossen maar of dat ook met Bactopur kan zou je wellicht even moeten nalezen. Als je ze niet samenvoegt zou ik ze niet behandelen.

5. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
  6. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
  7. TS
    TS
    Emmbillie

Emmbillie

Lid geworden:
    24 okt 2015
    Ik hou de afgekeurden en de CPO's al een tijdje samen en zie gelukkig het bestand niet afnemen, heb ook genoeg verstopplekken.
    de 2 CPO's die ik heb kwamen uit een nestje die ik een tijd terug heb mogen zien opgroeien.
    De ouders en de fellere broers/zussen heb ik verkocht, die wilden alles doodmaken wat ze maar konden zien, inclusief mijn vingers :D
    De 2 die ik heb gehouden zijn erg relaxed. Ze zitten zelfs naast elkaar te eten zonder ruzie.
    En daarnaast is deze bak niet voor de kweek, dat word de 120L bak wel.

Bedankt voor de tips, dan zal ik de 20L bak gewoon vrij maken van garnalen en niks behandelen, en ze heel goed in het oog houden!

8. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ja het hangt ook van de cpo s af want soms gaat het goed. Zelf heb ik ze gehad die vanaf een stuk hout de vissen aanvielen en daar was ik minder blij mee dus.

9. SacredD

SacredD

Lid geworden:
    8 jun 2018
    Mijn grote vrouw slacht zelfs poelstakken van n cm of 3 af...en eet ze lekker op

10. TS
    TS
    Emmbillie

Emmbillie

Lid geworden:
    24 okt 2015
    Dat kan ik me voorstellen ja, deze heffen enkel hun scharen omhoog als ze aangetikt worden door een kardinaal tetra.
    Ondertussen is de verhuizing van de garnalen naar de kreeftenbak begonnen. Mooi karweitje met 50 jonkies.. het houd je wel van de straat

11. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Jouw vrouw of bedoel je de cpo vrouw:S:D:D

Emmbillie vindt dit leuk.
  12. TS
    TS
    Emmbillie

Emmbillie

Lid geworden:
    24 okt 2015
    :D Hahaha

jessicapilon vindt dit leuk.
  13. TS
    TS
    Emmbillie

Emmbillie

Lid geworden:
    24 okt 2015
    Een x aantal uur later.. het garnalenbakje is leeg. Pfff wat een werk zeg, bleken er eerder 100 dan 50 te zijn :D en flink wat mooierds.

Zo staat het bakje er nu bij, nog draaiende, waar ik 1,5 week helemaal niks aan ga doen behalve 1 waterwissel en bodemafhevelen voordat de nieuwe groep er in komt. De biofilm en aanslag op de ruit laat ik lekker voor ze zitten.

02EA22F3-9B4B-4A50-B9DB-9C35E305DAE2.jpeg

In dit 60l bakje zitten de garnalen nu, al lekker te snoepen en te grazen. Het waterpeil moet ik nog aanvullen.

5EF6FE12-1A91-491D-AC7A-652E10409F9B.jpeg

En hier komt over 3 weken in etappes (5 per x aantal dagen) de nieuwe groep in mits de waarden acceptabel voor ze zijn.
    Dus 1x per 3 dagen meten, water enten, oude spons uitknijpen, beetje voer er in.
    Maar elke bak ontwikkeld zich anders dus even kijken hoe snel het water bewoners toelaat.
    Deze bak is 120 liter.

20F1F805-74CD-46B4-97C4-2A4EE51F2C89.jpeg

Nogmaals.. opmerkingen over mijn strategie zijn zeer welkom.
    Vinden jullie de 20l bak momenteel voldoende voor de nieuwen? Moet ik daarmee nog wat doen?

jessicapilon en SacredD vinden dit leuk.
  14. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Er zit wel hel weinig bodem in die bak waardoor je minder ruimte hebt voor de bacteriecultuur.

15. TS
    TS
    Emmbillie

Emmbillie

Lid geworden:
    24 okt 2015
    Ik zal het zand wat aanvullen.
    Woensdag ga ik het nieuwe groepje ophalen.
    De oude vermaken zich tot zover uitstekend bij de kreeften:)