Nieuwe modellen aquaria van SuperFish


Dat is ook een beetje verwarrend, maar we kwamen op het onderwerp bloemenvazen en toen moest ik aan dit glaasje denken.

Maar..... Ik weet nu waarom dit maar een 1 liter bakje is.

Het is een reis-aquarium, want hij werkt namelijk op een USB lader!

Hehe, tja, dan kan het natuurlijk wel :D :D :D
 
Ik wil mijn eigen topic niet vervuilen, maar Cédric ik vind echt dat je met sprongen vooruit bent gegaan. Dat je er nog af en toe naast zit kan gebeuren, maar dat is niets vergeleken met hoe je eerst nogal eens "iets te onnadenkend enthousiast" was ;)

Nu gaan we weer lekker "On topic" over kunstgebitglaasjes praten :D ;)
 
He bah, eerst waren het whiskyglazen, en nu voor kunstgebitten? Dan doe ik niet meer mee!
 
Waar was het topic ook alweer voor bedoeld?:D:D

Heel scherp! :D

Heb alvast een foto van mijn nieuwe bakje.
Zo ziet hij eruit met alleen water erin, het licht kun je op verschillende kleuren instellen.
Op de foto gewoon even met alleen wit licht aan.

2016-11-10 08.02.07.jpg
 
Zeg sanneke, Heb jij enig idee of je een nano cube kan opstarten me de dry start zonder aquasoil o.i.d.?
 
Ik had de hele kat niet gezien totdat je erover begon :D

Edit; maar er zit dus een rgbw strip in?

Er zit idd een soort van RGBW strip in. Het enige nadeel vind ik zelf, is dat deze helemaal vooraan zit en achterin zit niets.
Maar bakje is nu een beetje troebel dus kan nog geen foto's nemen.

Heb wel een foto van de deksel en het lampje zelf...
Er zitten 6 witte lampjes (onderste rij)
3 groene lampjes
3 blauwe lampjes
3 rode lampjes

Alles is met een kleine afstandsbediening in te stellen.
Hij werkt trouwens ook op een gewone tijdschakelaar.

2016-11-10 08.04.44.jpg
 
Zeg sanneke, Heb jij enig idee of je een nano cube kan opstarten me de dry start zonder aquasoil o.i.d.?

In principe is dit goed mogelijk, alleen zelf zie ik er niet zo veel voordelen in.
Dry start is ook best moeilijk om goed uit te voeren.

Je moet de plantjes goed nat houden, de bak afdekken, maar ook weer net genoeg beluchten zodat er geen schimmel optreedt.

Ik gebruik deze methode enkel om stekjes op te kweken en te vermeerderen in lage kweekbakjes, zodat als het er weer genoeg zijn ik ze weer in een ander bakje kan gebruiken.
 
Wat verder opviel is dat ze nu ook een opzetarmatuur lamp hebben voor open bakken

ik heb het opzetarmatuur afgelopen week aangeschaft maar de lampen komen er nog bij nadeel vind ik dat er ook een ledbalk van 60 cm in moet (had de 45cm nog liggen) verder is het een mooie kap
 
ik heb het opzetarmatuur afgelopen week aangeschaft maar de lampen komen er nog bij nadeel vind ik dat er ook een ledbalk van 60 cm in moet (had de 45cm nog liggen) verder is het een mooie kap

Ik had dat ook al gezien dat 60 de kleinste maat is. Jammer inderdaad.

Zowiezo is het lastig om iets dergelijks voor een 40 cm bakje te kopen.
En dan bedoel ik voor een redelijke prijs ;)
 
Ziet er leuk zo Sanneke. Ben benieuwd hoe de inrichting gaat worden hoor.

Eergisteren heb ik de bodem en een stuk hout er in gedaan en gisteren een paar plantjes.
Levermos op het stuk hout.
Nymphoides hydrophylla Taiwan staat achter het hout maar kun je nog niet zien. Helaas was het plantje in het in vitro bakje niet helemaal oké. De worteltjes en stengeltjes waren redelijk maar alle blaadjes waren verslijmd. Hopelijk slaat hij alsnog aan.
Als derde plantje heb ik ook een in vitro plantje gekocht. De rode Alternanthera reineckii 'mini'.
In dit ene bakje zaten super veel kleine stekjes! Ik heb ze niet eens allemaal gebruikt in dit aquarium.

De foto's zijn nog niet top, omdat het nog een beetje mistig is en de verlichting niet heel goed.
Eerst een voorproefje van de inrichting...
Vooraanzicht:

2016-11-13 08.16.46.jpg


Bovenaanzicht door de grote opening van het deksel:
Je ziet hier al direct het probleem van de licht straal die niet achterin komt.

2016-11-13 08.22.29.jpg


En alle verschillende afzonderlijke kleuren die je zelf kan mixen met de afstandsbediening (alleen de combi niet de sterkte):

2016-11-13 kleurtjes.jpg


De plaats van de verlichting zelf is niet goed over nagedacht en echt wel een minpunt van dit type aquarium.
Er zit een grote opening in de deksel, wat erg fijn is, maar hierdoor kan het ledballkje alleen maar helemaal vooraan bijna tegen het glas worden geplaatst.
Er zou eenzelfde of iets kleiner ledbalkje ook achterin moeten zitten, maar dat is niet het geval.

Op de foto's kun je de achtewand nauwelijks zien en ook het levermos op het hout zie je maar voor een deel.
Ik heb een foto vanaf de zijkant genomen en daarop kun je heel duidelijk zien (doordat er nu nog wat zweefvuil is) hoe de lichtbundel straalt.

2016-11-13 08.19.34.jpg


Je ziet hier duidelijk waarvandaan het ledbalkje schijnt.
De hoeveelheid licht is niks mis mee maar wel dat hij niet het hele bakje verlicht, maar alleen de voorste helft.
Ik ga dus even op zoek naar een heel klein extra lampje om achterin te plaatsen.

Verder is het een super fijn en netjes afgewerkt aquarium.
 
Ziet er al leuk uit zo en het ziet er bijzonder uit met die kleuren zo afzonderlijk. Enige wat jammer is dat de verlichting vooral voorin te zien is.
 
Ziet er al leuk uit zo en het ziet er bijzonder uit met die kleuren zo afzonderlijk. Enige wat jammer is dat de verlichting vooral voorin te zien is.

Dat is idd erg jammer en niet goed over nagedacht, dus daar ga ik zelf wel wat op verzinnen ;)
De afzonderlijke kleuren ga ik niet gebruiken, maar een combinatie daarvan kan net een wat warmere tint geven.
 
Gisteren en vandaag even aan het knutselen gegaan om de verlichting beter te krijgen.
Zoals de ledbalk nu zit heb ik achterin het bakje geen licht.

Eerst heb ik de houdertjes van het led balkje losgeschroefd van de deksel.

Daarna het led balkje eens goed bekeken. Wat mij direct opviel, is dat er in het glazen stolpje (links van het balkje) allemaal condens zat. In dit stolpje zit de sensor, waardoor je de lamp met de afstandsbediening kunt gebruiken.
Dit stolpje had een rubberen plugje als waterdichte afsluiting. Maar gezien de condens die er nu al in zat, is dit dus niet waterdicht!
Het plugje kon ik er makkelijk uit krijgen en heb het eerst een dag laten drogen. Gisteravond was alle condens verdwenen en heb ik een klodder aquariumkit rond het plugje gedaan en hem weer terug geduwd. Nu is hij als het goed is wel waterdicht.

Het ledbalkje zelf wordt aan beide zijden afgeloten met een rubberen stop. Maar ook deze stop kon ik iets te gemakkelijk bewegen, dus ook hier alvast voor de zekerheid een rand kit in gedaan. (dacht dat ik er een foto van had gemaakt, maar niet dus, sorry)

Je ziet dat SuperFish op dit vlak niet te vergelijken is met andere duurdere merken. Jammer, want als ik een klodder kit kan aanbrengen om iets waterdicht te maken kunnen zij dat ook.

Maar goed, alles vannacht goed laten drogen en vanochtend heb ik het geheel weer terug in de klep gekit, maar wel een stuk naar achteren.
Er is nu nog genoeg plek om te voeren en als ik water ga wisselen haal ik toch het hele deksel eraf.


Hier zie je waar het ledbalkje eerst zat vast geschroefd, helemaal voor in bijna tegen de voorruit aan.
En ik hem dus een stuk meer naar het midden vastgekit.

2016-11-17 08.00.50.jpg



Zo werd het bakje verlicht met de oorspronkelijk plek...

2016-11-16 16.03.07.jpg



En zo ziet het er nu uit!

2016-11-17 09.23.30.jpg


Ik ben zelf erg blij met het resultaat en ik denk de plantjes achterin ook wel ;)
 
Stuk beter de verdeling zo, wel jammer dat je filter nu zo opvalt..

Dat was ook het eerste wat mij opviel ;)

Dus daar gaan we even iets op verzinnen en voor zetten. Denk een stukkie hout met wat javamos. Even op de beurs kijken van t weekend voor een leuk klein stukje :D
 

Terug
Bovenaan