Nieuwe verlichting voor Juwel rio 180

Ronsterr

Well-known member
Lid geworden
21 september 2019
Berichten
59
Leeftijd
35
Locatie
Bleiswijk
Website
aquaforum.nl
Goedemorgen!

Ik ben mij aan het oriënteren voor nieuwe verlichting voor mijn Juwel rio 180.

Heb een zwaar beplanten bak en wil graag mijn rode planten en planten dicht bij de bodem beter en mooier laten groeien. Zie de laatste weken toch echt dat deze tekort komen.

Maar ik zou graag verlichting willen die ik aan de houding kap kan bevestigen zodat de bovenkant onveranderd blijft.

Heb de jmb orion op het oog. Iemand daar ervaring mee?

Zelfbouw overweeg ik ook. Ben best handig, maar wil dan wel voor dimbaar gaan. Zover ben ik nog niet gekomen op YouTube. Heeft iemand goede leerzame informatie hierover?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Zijn genoeg aanbieders die kant en klare modules leveren welke in de huidige TL fitting past. Voorbeeld van buizen zijn de tubes van sera (Klikkerdeklik). Zelf heb ik goede ervaring met de easyled van aqualantis (Klik).

Al denk ik dat zelf knutselen uiteindelijk we goedkoper is. Tot slot, ook hier heeft een led welke je eenvoudig kan plaatsen, Klik. Hier heb ik zelf geen ervaring mee.
 
We kennen je budget natuurlijk niet maar als je iets wil wat in de bak past zou je dit kunnen kiezen. uiteraard aanpassen naar de lichtbehoefte.

 
Wat voor lampen heb je er nu boven?
 
Zijn genoeg aanbieders die kant en klare modules leveren welke in de huidige TL fitting past. Voorbeeld van buizen zijn de tubes van sera (Klikkerdeklik). Zelf heb ik goede ervaring met de easyled van aqualantis (Klik).

Al denk ik dat zelf knutselen uiteindelijk we goedkoper is. Tot slot, ook hier heeft een led welke je eenvoudig kan plaatsen, Klik. Hier heb ik zelf geen ervaring mee.
Boven welk aquarium heb jij de easyled van aqualantis?
 
We kennen je budget natuurlijk niet maar als je iets wil wat in de bak past zou je dit kunnen kiezen. uiteraard aanpassen naar de lichtbehoefte.

Dat is wel boven budget, ik denk dat ik max 300 wil uitgeven, uiteraard moet het dan wel goed zijn. Anders moet ik aan de zelfbouw
 
Boven welk aquarium heb jij de easyled van aqualantis?
Boven een juwel lido 120. Ik heb hem op de voorste tl positie zitten, zolang het originele filter er in zit is dit prima.

Zelf vind ik het iets donker worden achterin zodra het binnenfilter verwijderd was. Puur optisch, qua plantengroei was het geen probleem. Zelf heb ik dit opgelost door een extra sera buis toe te voegen op de achterste tl positie.
 
Juwel helialux spectrum iets meer als 200€ 48watt 140 lumen per watt claimen ze.
En met wat aanpassing aan de kleppenset zou je ze ook beide erop laten en dan heb je heel veel licht.
 
Juwel helialux spectrum iets meer als 200€ 48watt 140 lumen per watt claimen ze.
En met wat aanpassing aan de kleppenset zou je ze ook beide erop laten en dan heb je heel veel licht.
Dat is ook een goed idee. Ga ik is over nadenken.
 


Dat is ook een goed idee. Ga ik is over nadenken.
Ik zou wel even goed uitzoeken of die Helialux geschikt is voor planten die veel licht nodig hebben. Ik heb de lamp zelf ook en ben er heel blij mee wat betreft het kunnen instellen van mooie lichtprofielen maar volgens mij geeft de lamp niet perse super veel licht (voor de planten, wel voor ons oog).
 
Kijk maar
1672233536012248978524.jpg
1672233622771439296475.jpg
16722336697201751434649.jpg
1672233724244107376198.jpg
de automatische instellingen werken natuurlijk niet mee op deze foto's maar zo wil ik laten zien dat je met 2 juwellichtunits kunt doorgaan eentje dimbaar en de andere standaard , dan heeft het eerste licht nog een kans om ,versleten, te worden.
 
Misschien deze maanvissen wel, ze doen niet stresserig maar eerder pesterig😁
Meer licht erop daar gaat het om en ik schat dat je met een dubbele unit wel tot rondom 60 lumen per liter haald.
 
Ik probeer het wel ff uit
1672236679463348950171.jpg
16722367248641408806666.jpg
dubbel licht dus
16722367633361076542286.jpg
dan moeten de onderste planten roder worden als
16722369786222086931157.jpg
dit, maar die staan in een 30cm hoogte meestal wel goed belicht.
 
Ja kijk John, ik ben natuurlijk niet zo knap als jij en daardoor willen mijn maanvissen zelf in de spotlights en moet ik erzelf met me hoodie op in de schemer langs schuivelen, juist daarom kan ik nooit ervoor gaan zitten want dan zwemmen ze allemaal van mij weg, dus over schuilmogelijkheden volgend hoofdstuk,
Die hebben ze overigens wel door mij.
Omdat me katten een loopje met mij nemen denken die vissen wellicht het zelfde ongeveer omdat ik oplet .
 
Je JMB Orion gaat je 1800 lumen geven wat niet echt veel is. Ik weet niet welke rode planten je beter wil laten groeien maar als het bijvoorbeeld gaat over Alternanthera reineckii mini dan moet je denken aan veel licht. En dat is zo rond de 45+ lumen per liter. Voor een goede plantengroei is het ook zaak te kijken naar de Kelvin waarde. Daarbij denk ik aan een gemiddelde van maximaal 5000 Kelvin. Daarbij kan het goed zijn om je niet vast te pinnen op een bepaald budget. Aquarium verlichting, met name de kwaliteit en mogelijkheden ervan bepalen namelijk je plantengroei in je bak. Hierop bezuinigen leidt zeker tot spijtaankopen wat weer zorgt voor duurkoop! Daarnaast moet je rekening houden met het feit dat veel licht ook gaat betekenen dat je CO2 zal moeten toevoegen.
 
60x30 ciano 8 watt redelijk fel wit ledlicht de planten zijn nu echt rood geworden alsof het plastic is.
Dat is gem. Tussen 10cm en 20 vanaf het licht
1672241936582836262572.jpg
Of deze rio400
1672242742246243767080.jpg
met helialux spectrum , daar zou ook wel een extra balk op kunnen schijnen.
 
Je JMB Orion gaat je 1800 lumen geven wat niet echt veel is. Ik weet niet welke rode planten je beter wil laten groeien maar als het bijvoorbeeld gaat over Alternanthera reineckii mini dan moet je denken aan veel licht. En dat is zo rond de 45+ lumen per liter. Voor een goede plantengroei is het ook zaak te kijken naar de Kelvin waarde. Daarbij denk ik aan een gemiddelde van maximaal 5000 Kelvin. Daarbij kan het goed zijn om je niet vast te pinnen op een bepaald budget. Aquarium verlichting, met name de kwaliteit en mogelijkheden ervan bepalen namelijk je plantengroei in je bak. Hierop bezuinigen leidt zeker tot spijtaankopen wat weer zorgt voor duurkoop! Daarnaast moet je rekening houden met het feit dat veel licht ook gaat betekenen dat je CO2 zal moeten toevoegen.
Het gaat inderdaad om de alternanthera reineckii. Co2 systeem heb ik erop staan. Wanneer ik deze plant mooi rood zou willen laten groeien betekend dat ik naar de 8100+ lumen moet (180 liter x 45+). Dat is wel erg veel wanneer de JMB orion 1800 oplevert.

Wat zou jij in dit geval aan raden?
 
60x30 ciano 8 watt redelijk fel wit ledlicht de planten zijn nu echt rood geworden alsof het plastic is.
Dat is gem. Tussen 10cm en 20 vanaf het lichtBekijk bijlage 353897Of deze rio400 Bekijk bijlage 353898met helialux spectrum , daar zou ook wel een extra balk op kunnen schijnen.
Op je rio400 groeit alles prima zie ik. Ook wel aardig goed beplant. Maar met een extra balk beter?
 
En ik vind het wel de makkelijkste om veel meer lumen en plantengroei te verkrijgen.
Geen blog hier maar directe trial

Ik zal nog wel de eerste balk naar achter doen en evt met een roze erinbij en dan met de spectrum spelen😀aan de voorkant vd bak
 
Het gaat inderdaad om de alternanthera reineckii. Co2 systeem heb ik erop staan. Wanneer ik deze plant mooi rood zou willen laten groeien betekend dat ik naar de 8100+ lumen moet (180 liter x 45+). Dat is wel erg veel wanneer de JMB orion 1800 oplevert.

Wat zou jij in dit geval aan raden?
Boven mijn Rio 180 hingen 3 JMB balken van 95 cm. Een met warm witte en rode leds, een balk met witte leds en een balk met witte en blauwe leds.


En inderdaad zat ik op zo'n 7600/8000 lumen gemiddeld. Mijn balken waren ongeveer als hierboven omschreven. Ongeveer omdat ze tegenwoordig gemoderniseerd zijn. Hieronder: morgen, overdag en avond licht.

Aqua1rood (1).jpg
Aqudag1 (2).jpg
Aqua (2).jpg
 
167224763927115244629.jpg

Ok mooi licht ertussen.dit is alleen 60x30 met standaard meegeleverd licht, ook mooi toch dan.ik probeer de laatste tijd te zien op welke afstand vh licht de verschillende planten beter groeien.
1672248206735854344734.jpg
 
Er komt wel al een stevigere assimilatie op gang
16722551377791080239837.jpg
16722551937071031121905.jpg
dubbel licht, ik ben zelf benieuwd hoe dit er na een week of meer uit gaat zien.
 
Dat is wel boven budget, ik denk dat ik max 300 wil uitgeven, uiteraard moet het dan wel goed zijn. Anders moet ik aan de zelfbouw
Overweeg je ook het stroomverbruik bij het maken van je keuze?
Een Daytime Matrix PRO module levert voor 7,5 watt 1770 lumen. de overige modules verbruiken 10 watt en leveren 1800 lumen.
 
Terug
Bovenaan