Nieuwe volga 240 van Marc76


Marc76

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2022
Berichten
966
Leeftijd
47
Zoals in mijn andere topic te lezen was heb ik niet lang kunnen genieten van mijn splendid 100.
Nu 3 weekjes later heb ik een nieuwe bak in huis,nl de volga 240.
Afmetingen van de bak zijn 123 x 43 x 56 en heeft een inhoud van 240 liter.
Deze heeft een easyled 2 verlichting van 52w en 6519 lumen.
Hier komt voorlopig mijn biobox 2 in te hangen,die na enige tijd toch vervangen gaat worden door een buitenfilter.
We zijn gisteren net geen 3 uur bezig geweest om de achterwand er mooi op te krijgen,wat een vervelend werkje,
de kast ging wel wat vlotter aangezien we er zo al 1tje in mekaar gezet hadden,hier moeten enkel nog de deuren in en dan is die ook klaar. :)
Vandaag gaat hij op zijn plek gezet worden en kan ik het grind erin doen,
deze heb ik gisteren ook al helemaal gespoeld.
Eens het grind en het hout erin ligt heb ik een beter zicht erop waar de plantjes moeten komen.
Deze zullen er in de loop van de week in komen.
Het worden wel gemakkelijke planten,aangezien ik geen extra co2 toevoeg.

Fijne zondag ....
 
Foto's
20221015_172307.jpg
20221015_192847.jpg
 
Mooie bak Marc en ik heb de Fusion 120 . Zit er 1 led boven? Mijn led is ook 52W en heeft 4500 lumen per balk. Hier zitten er dan 2 boven.
 
Mooie bak Marc en ik heb de Fusion 120 . Zit er 1 led boven? Mijn led is ook 52W en heeft 4500 lumen per balk. Hier zitten er dan 2 boven.

52W en 4500 lumen per balk.
Ik heb 1 ledbalk erin en die zit in het midden van de bak.
Ik heb ook al gezocht op easyled 2 en kom dan steeds bij de easyled 2 universal uit,
maar die ziet er anders uit dan die wat ik heb,staat ook een ander artikelnr bij,
of zijn het toch dezelfde lampen,de easyled 2 en de easyled 2 universal?
Ik post een foto van mijn lamp.
 
Zover ik het zie is dat dezelfde lamp qua behuizing en ik heb al eerder ergens gelezen dat de nieuwe led 2 meer lumen afgeeft.
Hoe dat kan met hetzelfde wattage dat weet ik niet maar wellicht ander type leds of weet ik veel wat.
 
Praat me er niet van en toen hij eenmaal zat was dat goed strak maar ja na enkele dagen zag ik toch weer lucht. Maar ja de planten verdoezelen dat wel weer.
Ik heb hem opgebracht met van die posterfix van ik dacht JBL.
 
Gaaf dat je een start hebt kunnen maken. Dit is een 'volg' natuurlijk.
 
Praat me er niet van en toen hij eenmaal zat was dat goed strak maar ja na enkele dagen zag ik toch weer lucht. Maar ja de planten verdoezelen dat wel weer.
Ik heb hem opgebracht met van die posterfix van ik dacht JBL.
Op die van ons staat fotofix,zit 50ml in en zo'n blauw spateltje.
Mijn vrouwtje is met die poster net geen 3 uur bezig geweest.
De lijm in het midden van het glas spuiten,poster erop,en dan maar vegen en vegen......
Wij hebben hem rondom ook dicht geplakt met tape toen hij goed zat,
dat raadde de lfs mij aan om te doen,
 
Hij is ondertussen ook half gevuld met water.
Morgen ga ik plantjes halen bij de lfs.
Een moeilijke keuze maar weet nu ongeveer waar ik wat wil zetten.
Ga hoofdzakelijk de achtergrondplanten en wat voor op het hout te binden mee brengen.
nl anubias,vallisneria,cryptocoryne,javavaren en hygrophila.
Als ik die er in heb staan krijg ik er een beter zicht op en kan ik nadien nog hier en daar een plantje bijzetten.
Plantjes binden heb ik ook nog niet gedaan maar lijkt mij niet zo moeilijk als ik naar de filmpjes kijk.
 
Succes. Ben benieuwd naar het resultaat. Had je de vorige keer ook hout? Benieuwd of het goed op zijn plaats blijft en of het water al dan niet kleurt.
 
Succes. Ben benieuwd naar het resultaat. Had je de vorige keer ook hout? Benieuwd of het goed op zijn plaats blijft en of het water al dan niet kleurt.
Ja dat lag ook in de splendid,maar ik heb het kleiner gezaagd,
Ik heb het ook met de hogedruk schoon gespoten.
 
vind je het nu fijner dat hij lager is.
zag nl dat je bij de splendid ook gebruikt maakte van een opstapje.:)

je gaat al wel als een speer. Leuk begin hoor.:)
 
Laatst bewerkt:
Op die van ons staat fotofix,zit 50ml in en zo'n blauw spateltje.
Mijn vrouwtje is met die poster net geen 3 uur bezig geweest.
De lijm in het midden van het glas spuiten,poster erop,en dan maar vegen en vegen......
Wij hebben hem rondom ook dicht geplakt met tape toen hij goed zat,
dat raadde de lfs mij aan om te doen,
O ja dat zal hetzelfde zijn en dan ben ik met de naam in de war. Ik heb ook aan de zijkanten een stukje tape maar ja toch zag ik weer enkelen bellen maar ja het is niet anders en door de planten kan ik er prima mee leven.
 
vind je het nu fijner dat hij lager is.
zag nl dat je bij de splendid ook gebruikt maakte van een opstapje.:)

je gaat al wel als een speer. Leuk begin hoor.:)
De bak is 5cm lager dan de splendid en de kast 10 cm,
en ik moet zeggen dat het toch wel gemakkelijker werkt nu hij 15 cm lager is dan de splendid.
 
Haal wel die loodstrip van je planten, lood is giftig en hoort niet in het aquarium
Dat wist ik maar toch bedankt voor de tip.
Even een ander vvraagje,mijn bak is nu half gevuld,
verwarming en filtertje hangen erin voor wat circulatie,
ik heb nu alle plantjes even zo in de bak staan tot morgenvroeg,
dan ga ik ze planten.
Kan het kwaad dat dat lood er nu toch even in hangt tot morgenvroeg?
morgen vul ik hem ook volledig en kan het indraaien beginnen.
 
Ondertussen heb ik de plantjes in de bak staan,
ik heb nu wel nog geen voorgrond plantjes erin,
ik kreeg er geen beeld op,dus eerst wat op het hout vastgemaakt en de achtergrond planten.
Nu dat erin staat krijg ik er wel wat meer zicht op en kan ik kijken wat ik eventueel hier en daar er nog ga bij zetten.
De vallisneria heb ik zo'n 5cm uit mekaar geplant,hoop dat die afstand een beetje goed zit,
heb het bewust niet te vol gezet.
Ook heb ik bij de planten een kleikegel bij de wortels gestoken.
Wat doe ik nu met mijn verlichting?
Heb allemaal planten die normaal tot weinig licht nodig hebben.
Mijn lamp zou 27 lumen/liter zijn.
Nu moet ik dus mijn licht op de behoefte van de planten gaan afstellen heb ik gelezen,
maar hoe weet ik hoeveel dat is?
Start ik op 100%,op 75% ?
dat had ik graag geweten.

Fijne dag verder....
 
Zover ik zie geen planten die veel licht vragen. Dan moet je met 27 lumen wel uitkomen verwacht ik. Ik zit zelf rond de 20 lumen met makkelijke planten.
 
Zover ik zie geen planten die veel licht vragen. Dan moet je met 27 lumen wel uitkomen verwacht ik. Ik zit zelf rond de 20 lumen met makkelijke planten.
Oké,maar de lamp dan gewoon op 100 % zetten ?
Ik laat ze 8 uur branden zonder de dim tijden.
 
nu is de echte start begonnen. gisteren leken het best wel wat plantjes. Nu in de bak is het nog weinig.
.
maar wie weet hoe snel ze gaan groeien:)
 
Je kan eerst even 75% doen zodat je ook rond de 20 lumen zit en het dan opbouwen maar ik denk dat het met genoeg voeding niet zoveel uitmaakt. Vaak staan ze ook bij de lfs al onder vrij veel licht.
Ook als je tzt nieuwe planten koopt dan komen ze gelijk in de hoeveelheid licht die jij op dat moment aanbiedt.
 

Terug
Bovenaan