Nieuwe volga 240 van Marc76


Ik heb de siamensis, de javavaren (windelov) en de crypto's op 75% staan vanaf het begin. Behalve de siamenis staan ze ook nog eens deels in de schaduw van andere planten.
Ik denk dat je in het begin wel uit gaat gaat komen met 75%. Nu de bak langer draait en de planten zich meer ontwikkelt hebben merk ik dat ik wel naar meer licht zou kunnen zijn. Met 'zo veel' planten oogt de bak donkerder bij mij.
 
nu is de echte start begonnen. gisteren leken het best wel wat plantjes. Nu in de bak is het nog weinig.
.
maar wie weet hoe snel ze gaan groeien:)
Die siamensis in het midden groeiden in de vorige bak ook snel uit tot een struik.
Maar daar had ik er 4 gezet op een kortere afstand dan zoals ze nu staan,het zijn ook maar 2 plantjes maar heb ze verdeeld,
vorige keer stonden ze veel te dicht op mekaar.
Boven in de bak drijven nog een paar vallisneria stukken,die zijn in mijn ogen teveel.
En ook jammer dat er (voorlopig) nog die lelijke biobox in moet komen.
Op die schuine tak bij dat grootste stuk hout wou ik een anubias binden,
maar die ben ik helemaal vergeten mee te nemen.
Ik ga het bekijken wat er eventueel nog zou kunnen bij komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed62
Ik heb de siamensis, de javavaren (windelov) en de crypto's op 75% staan vanaf het begin. Behalve de siamenis staan ze ook nog eens deels in de schaduw van andere planten.
Ik denk dat je in het begin wel uit gaat gaat komen met 75%. Nu de bak langer draait en de planten zich meer ontwikkelt hebben merk ik dat ik wel naar meer licht zou kunnen zijn. Met 'zo veel' planten oogt de bak donkerder bij mij.
Dan ga ik het zo doen,
controller op 75%,8 uur licht en daar komt dan nog de dimtijd bij.
 
Zelf zou ik nog wat lage voorgrondplanten nemen zoals bv de Blyxa Japonica/S. Sabulata/Crypto s.
De keuze is reuze. Misschien voor achterin een mooie hoge Zwaardplant of Echino.
 
Ik was er gisteren bij de lfs over bezig dat ik geen co2 installatie heb in mijn bak.
Hij zei neem deze en voeg dat dagelijks toe,
carbo booster max van dennerle.
Iemand bekent mee of het ook werkelijk iets doet want heb nu zo'n fles mee genomen.
Ook heb ik de all in one van planted box,
wat raden jullie aan om nu qua voeding te geven bij het indraaien?
Volle dosis? Beetje voeding?
 
Ik zal zo een uitleg van Corne posten over carbo maar met een bak met vrij veel licht doet dat heel erg weinig. Ik geef altijd de volle dosis voeding bij de opstart.
 
als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.
Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)
Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiƫntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
Zelf zou ik nog wat lage voorgrondplanten nemen zoals bv de Blyxa Japonica/S. Sabulata/Crypto s.
De keuze is reuze. Misschien voor achterin een mooie hoge Zwaardplant of Echino.
Thanks voor de tip,
en idd enorm veel keuze.
Ik kan eigenlijk kiezen wat ik wil en het lijstje doorgeven aan de lfs,hij besteld ze dan,
worden 2 wekelijks planten geleverd bij hem en soms zelfs wekelijks zei hij.
Dus gewoon bestellen en dan heb ik precies wat ik wil :)
 
Die siamensis in het midden groeiden in de vorige bak ook snel uit tot een struik.
Maar daar had ik er 4 gezet op een kortere afstand dan zoals ze nu staan,het zijn ook maar 2 plantjes maar heb ze verdeeld,
vorige keer stonden ze veel te dicht op mekaar.
Boven in de bak drijven nog een paar vallisneria stukken,die zijn in mijn ogen teveel.
En ook jammer dat er (voorlopig) nog die lelijke biobox in moet komen.
Op die schuine tak bij dat grootste stuk hout wou ik een anubias binden,
maar die ben ik helemaal vergeten mee te nemen.
Ik ga het bekijken wat er eventueel nog zou kunnen bij komen.
Ja, je kan wat je minder goed vond in de splendid nu anders doen.
 
Ik heb de siamensis, de javavaren (windelov) en de crypto's op 75% staan vanaf het begin. Behalve de siamenis staan ze ook nog eens deels in de schaduw van andere planten.
Ik denk dat je in het begin wel uit gaat gaat komen met 75%. Nu de bak langer draait en de planten zich meer ontwikkelt hebben merk ik dat ik wel naar meer licht zou kunnen zijn. Met 'zo veel' planten oogt de bak donkerder bij mij.
Ik had die javavaren ook op mijn lijstje staan,
de narrow leaves,needle leaves en windelov,maar geen van de 3 was er,
anders had ik die op mijn hout gebonden.
Ik heb nu de gewone maar wel de mini versie. :)
 
Limnobium Sessiflora zal het in jouw bak ook wel doen vermoed ik, al is dat (ook) meer een achtergrond plant.
 
Limnobium Sessiflora zal het in jouw bak ook wel doen vermoed ik, al is dat (ook) meer een achtergrond plant.
Ik ben deze tegen gekomen,
ook hier op het forum zie ik deze regelmatig voorbij komen in bakken,
vind het zelf ook een mooie plant.
Maar had gelezen dat deze het met co2 veel beter doet en compacter groeid,
daarom heb ik hem niet genomen,dacht zonder co2 word het mss geen mooie plant.
Toch bedankt voor de tip he (y)
 
Gisteren de bak nog helemaal gevuld.
Biobox zuiver gemaakt en voorzien van een nieuwe voorfilter.
Ik heb mij een easyflux 900 besteld i.p.v. de easyflux 600 die er nu in zit.
Van 650l/uur naar 810l/uur,hoop hier wat meer stroming in de bak te krijgen.
Het was sowieso de bedoeling om rond de kerst ergens een buitenfilter te kopen/krijgen ;)
Heb de biobox nu aan de achterwand hangen i.p.v. aan de zijkant zoals bij de plendid.
Heb ook 25ml all in one toegevoegd gisteren,ga dat toch allemaal een beetje bijhouden wanneer ik wat gedaan heb.
Dit weekend eens nadenken welke plantjes ik nog ga bij kopen,
want vind de bak op het moment maar kaal en niet mooi zo.
Het hout aan de linkerkant staat mij niet aan,mss wel als het rondom helemaal beplant is,wat mos erop enz....
 
.
20221020_183943.jpg
 
Gratis tip van Flip. Houd een logboek je bij.
 
Ik ben deze tegen gekomen,
ook hier op het forum zie ik deze regelmatig voorbij komen in bakken,
vind het zelf ook een mooie plant.
Maar had gelezen dat deze het met co2 veel beter doet en compacter groeid,
daarom heb ik hem niet genomen,dacht zonder co2 word het mss geen mooie plant.
Toch bedankt voor de tip he (y)
In mijn lowtechbak met weinig licht doet ie het ook, al zou ie daar wel wat compacter mogen groeien, maar mijn juwel zonder CO2 doet ie t perfect. Ik zou het gewoon proberen, als je met Ć©Ć©n plantje daarvan begint, heb je in no time als je wilt een heel bos.
 
Dit weekend eens nadenken welke plantjes ik nog ga bij kopen,
want vind de bak op het moment maar kaal en niet mooi zo.
Het hout aan de linkerkant staat mij niet aan,mss wel als het rondom helemaal beplant is,wat mos erop enz....
Geduldig uitbouwen naar jou ideale plaatje. Dat maakt onze hobby zo mooi. Ja je bak is nog "kaal", maar dat komt echt wel goed. Ik zie het in ieder geval wel voor me, een mooie plantenbak met hier en daar een hintje hout šŸ˜‰.

Gr. Ed
 
Het spiderwood in mijn bak begint een pluizige schimmel of iets op te komen.
Heb dat wel al gelezen dat je dat bij nieuw hout kan krijgen na een tijdje,
maar dat van mij heeft ook al die tijd in de splendid gelezen en toen is er helemaal niks van schimmel/slijm opgekomen.
Na de breuk in de splendid heeft het in een kuip water gelegen en is toen rechtstreekd de volga in gegaan,
nu na enkele dagen zit er schimmel op.
Kan dat kwaad en gaat het van zelf over?
 
Foto
20221022_141439.jpg
 
Ik heb vandaag 1 tak aan het hout ingekort,
dit was een los stuk en heb het ook iets anders ertegen gezet,
hier ga ik een anubias tegen binden.
Heb nu ook een idee hoe ik het verder ga beplanten en heb de plantjes besteld.
Er komt nog een anubias barteri,javavaren narrow,cryptocorune wendti brown en christmass mos in.
Ook heb ik nog 2 stukjes vallisneria bijgestoken langs het hout.
Als deze planten er nog bij staan denk ik dat het vol genoeg is.
Heb dan allemaal planten die weinig/normaal licht nodig hebben en de meeste groeien traag.
 
De zijkant.
20221022_190805.jpg
 
Netjes hoor. Succes met het indraaien.
 
Ik ben al vaker tegen gekomen op het forum dat je je licht moet aanpassen aan de behoefte van het plantenbestand.
En hierop ga je dan nadien je voeding op aanpassen.
Ik heb nu bewust planten gekozen die weinig /normaal licht nodig hebben.
Mijn controller hangt er nu ook tussen en deze heeft gisteren gedraaid op 75%.
Hoe weet ik nu of dit voldoende is voor mijn planten?
Als mijn planten nu bv liever 85% lichtsterkte hebben,
waar zie ik dat dan aan of waar moet ik op letten?

Ik heb een aquatlantis easy led 2 controller,
deze regelt zijn dim tijden zelf volgens mij.
Op 100% heeft hij 1 uur zonsopgang en 1 uur zonsondergang.
Op 75% word dat 45min.
Mijn lamp gaat aan om 12u30.
Om 13u15 heeft ze dan de volledige lichtsterkte,in mijn geval nu dus 75%.
Om 20u gaat de lamp uit,dan begint de zonsondergang,op 75% is dat tot 20u45.
Op de volle 75% is mijn licht nu maar 6u45min aan + 1u30min dimtijd.
Is dit niet wat te kort?
Ik dacht gelezen te hebben min 8u zonder dimtijden.

Fijne zondag .....
 
Ik ben al vaker tegen gekomen op het forum dat je je licht moet aanpassen aan de behoefte van het plantenbestand.
En hierop ga je dan nadien je voeding op aanpassen.
Ik heb nu bewust planten gekozen die weinig /normaal licht nodig hebben.
Mijn controller hangt er nu ook tussen en deze heeft gisteren gedraaid op 75%.
Hoe weet ik nu of dit voldoende is voor mijn planten?
Als mijn planten nu bv liever 85% lichtsterkte hebben,
waar zie ik dat dan aan of waar moet ik op letten?

Ik heb een aquatlantis easy led 2 controller,
deze regelt zijn dim tijden zelf volgens mij.
Op 100% heeft hij 1 uur zonsopgang en 1 uur zonsondergang.
Op 75% word dat 45min.
Mijn lamp gaat aan om 12u30.
Om 13u15 heeft ze dan de volledige lichtsterkte,in mijn geval nu dus 75%.
Om 20u gaat de lamp uit,dan begint de zonsondergang,op 75% is dat tot 20u45.
Op de volle 75% is mijn licht nu maar 6u45min aan + 1u30min dimtijd.
Is dit niet wat te kort?
Ik dacht gelezen te hebben min 8u zonder dimtijden.

Fijne zondag .....
Ja inderdaad, 8 uur zonder dimtijden. Die controller van easyled reageert inderdaad zoals jij zegt. Je zult de tijden in de controller aan moeten passen. Dus lamp aan om 11.45 zodat die om 12.30 op de volle sterkte uur brandt. Met het starten van de zonsondergang pas je op dezelfde manier aan, dus eindtijd 45 minuten opschuiven (naar later).
 
Mooi aquarium Marc, heel veel succes gewenst, ik ben benieuwd welke vissen erin komen.
 
Mooi aquarium Marc, heel veel succes gewenst, ik ben benieuwd welke vissen erin komen.
Ik denk erover om er maar een beperkt aantal in te zetten om mee te starten,
en dat zijn de volgende,
5 zwaarddragers (grote), 4 vrouwen + 1 man
4 platy's, 3 vrouwen + 1 man
5 black mollys,volgens mij allemaal vrouwtjes

en van mijn knal oranje zwaarddragers heb ik 2 zwarte jongen gehad en 1 zwart/wit gevlekt,
die ga ik ook houden en erbij zetten.

Dus eigenlijk vrij weinig vissen voor een 240l bak,
maar daar zullen weer na verloop van tijd kleintjes bijkomen he.
En mss dat ik de platy's vervang door guppy's,
of gewoon ook een stuk of 4 guppy's erbij zetten.
Ik denk dat de bak daar wel genoeg ruimte voor heeft.
 
Als je guppen zo leuk vind Marc, dan zou ik die er zeker een paar bij zetten, ze zijn echt ontzettend leuk, en de hele dag in beweging.
Natuurlijk zijn de mannetjes het mooiste met hen prachtige staarten, maar ik ben benieuwd wat jij gaat doen ;)
 
Ze zijn leuk die levendbarenden maar ja je hebt zo snel overbevolking vindt ik.
 
Het spiderwood in mijn bak begint een pluizige schimmel of iets op te komen.
Heb dat wel al gelezen dat je dat bij nieuw hout kan krijgen na een tijdje,
maar dat van mij heeft ook al die tijd in de splendid gelezen en toen is er helemaal niks van schimmel/slijm opgekomen.
Na de breuk in de splendid heeft het in een kuip water gelegen en is toen rechtstreekd de volga in gegaan,
nu na enkele dagen zit er schimmel op.
Kan dat kwaad en gaat het van zelf over?
Kan totaal geen kwaad en gaat met de tijd vanzelf weg. Je kan het tevens probleemloos wegzuigen al vind je het niet mooi. @Nicolientje-W was me voor šŸ˜‰.
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn leuk die levendbarenden maar ja je hebt zo snel overbevolking vindt ik.
Ja dat klopt,maar voor nu stoort het mij nog niet.
Toevallig gisteren de jongen wat de laatste keer mijn visjes was komen halen een berichtje gestuurd dat ik er over een maandje weer een deel teveel heb en of hij ze wil hebben,hij had de laatste keer zijn nr gegeven voor als ik er nog eens had.
Heel graag,laat maar weten wanneer stuurde hij terug.
Ik heb hier nog zo'n 40 jonge visjes in de 80cm bak zitten,
en nog een 30 vissen bij de lfs.
Als ik die straks allemaal in de volga moet los laten dan heb ik over een tijdje mss 200 kleintjes in de bak zitten :rolleyes:
Er gaan er dus een heel deel weg moeten,
tot nu toe zijn er nog maar 14 van die 70 waarvoor al een plaatsje gereserveerd is ;)
 
Vandaag het easyflux 900 pompje binnen gekregen.
Nu zag ik dat het doorzichtige opvoer buisje daar niet bij zit,
ik zag het al voor ik het doosje open deed,
het doosje is te klein,ik dacht al hoe hebben ze daar een buisje in gekregen,
niet dus,want er zit er geen bij,ook weer mooi van aquatlantis.
In mijn geval is dat nu geen probleem,ik heb een easyflux 600 pompje en ga ze omwisselen,
dus ik heb zo'n buisje.
Maar als je dat nu niet hebt,sta je daar met je pompje,
kun je weer eerst achter zo'n buisje gaan zoeken.
 

Terug
Bovenaan