Nieuwe volga 240 van Marc76


De bak staat nu zo'n 10 maanden,
Alles gaat zijn gangetje,
wekelijks doe ik nog een onderhoud aan de bak,
dat is het glas wat proper maken en een waterwissel doen,
de plantjes snoei ik nu wat minder vaak,om de 2 a 3 weken,
ik merk dat de visjes het leuker vinden als het wateroppervlak wat begroeid is,
zitten ze graag tussen,vooral de jongere visjes.
Wat de bedoeling was om een kleurrijke guppen bak ervan te maken,dat is nu niet meer.
Heb er toch wel een 25 guppen in gehad waarvan het steeds ongeveer 30% man en 70% vrouw was.
Maar heb er welgeteld 2 guppen jongen van in al die tijd.
Ook regelmatig een gupje gehad wat uit viel,vooral bij de vrouwtjes.
Denk dat er nog een stuk of 8 guppen inzitten nu.
Daarentegen had ik 1 platy koppel,daar heb ik kleintjes van gehad waarvan er een 10 tal zijn opgegroeid nu,
het mannetje van het koppel heeft wel het loodje gelegd.
De zwaarddragers hebben 6 kleintjes gehad,allen mooi oranje,deze leve ook nog allemaal.
En dan de 2 black molly dames zijn gevallen voor de gold dust molly,
die hebben een heleboel kleintjes gekregen,
Deze zullen als ze wat groter zijn grotendeels moeten verhuizen helaas.Bekijk bijlage 363809Bekijk bijlage 363810
Je bak is mooi man, maar met een donkere achterkant zou het er nog meer uit kunnen spetteren.
Ik heb hier
1691393049853808178781.jpg
bv een vuilniszak erachter met plakband😀
 
Ik bedoelde niet het vermogen of het aantal lumens maar het licht spectrum, niet alle LED balken geven daadwerkelijk licht af waar planten goed op gedijen. En zoals altijd in deze hobby zijn de meeste goedkope of standaard meegeleverde lichtbalken onvoldoende voor een goede plantenbak. Geen kritiek, enkel een simpel feit.
Wat zou dan een echt goede lamp zijn volgens jou?
Ik ging er vanuit dat zo'n easyled2 van aquatlantis toch al wel een redelijk goede lamp is,
want de goedkoopste zijn ze niet :rolleyes:
Het is nu ook niet dat ik een andere lamp op mijn bak ga leggen,
een betere lamp = snellere groei = meer vraag naar voeding en co2 ,
en extra co2 kan ik ze niet aanbieden want heb geen co2 installatie.
 
Lekker zo doorgaan Marc. Voeding op peil houden en dan zou het goed moeten gaan.

ik heb in mijn Lido120 gewoon de Led van Juwel hangen. Wel de Color en Day erin, maar dat gaat prima.
Paar Zuid Amerika Echinodorussen erin en Hydrocleis Nymohoides met Kleibolletjes in de bodem en de Complete voeding van Auqariumbemesting. De planten groeien als kool en geen alg te zien. Dus Low-Tech gaat prima.
 
Wat zou dan een echt goede lamp zijn volgens jou?
Ik ging er vanuit dat zo'n easyled2 van aquatlantis toch al wel een redelijk goede lamp is,
want de goedkoopste zijn ze niet :rolleyes:
Het is nu ook niet dat ik een andere lamp op mijn bak ga leggen,
een betere lamp = snellere groei = meer vraag naar voeding en co2 ,
en extra co2 kan ik ze niet aanbieden want heb geen co2 installatie.
Ik zou ook niet weten waarom die niet goed zijn want ik heb ze ook in 2 bakken en je kan de witte led en de rij met blauw/rood ook nog met een controller afzonderlijk instellen.
Ik heb de blauw/rode dus wat minder fel staan omdat het anders vrij wit oogt met een hoge Kelvin.
 
Je bak is mooi man, maar met een donkere achterkant zou het er nog meer uit kunnen spetteren.
Ik heb hier Bekijk bijlage 363912 bv een vuilniszak erachter met plakband😀
Thank's Edwin (y)

Klopt,als de vissen over het zwarte grind zwemmen komt hun kleur veel mooier over t.o.v. als ze langs de achterwand zwemmen.
Nu vind ik de achterwand wat er nu op zit ook nog heel mooi,maar het zou idd nog mooier zijn met een zwarte wand.
Wij hebben daar destijds voor gekozen omdat de bak al zwart is en het grind,
dan zou het geheel te donker gaan worden.
Als ik de bak ooit leeg haal en opnieuw begin,
en dat zal toch ooit wel eens gebeuren,
dan komt er een zwarte wand in met een lichtere bodem.
 
Wel beetje raar dat er dan bij die verkooppunten overal een te laag wattage bij staat.
Erg vreemd ja maar goed je hebt nu zekerheid.

Wij hebben dezelfde achterwand met een donkere bodem en dat vindt ik prima want met ook nog een donkere achterwand is alles wel donker denk ik.
 
Daar hoef ik me thuis lekker niet aan te houden dat zwart met iets lichter moet zijn.
Het is natuurlijk iets in het interieur, kijk ik laat me netten boven
16913948329001447060810.jpg
en de tuinslangen ook waar me blieft, waar ik het denk nodig te kunnen hebben.
1691395150588635316095.jpg
16913951910821853904623.jpg
zwartmakers ik wil nu opeens alweer gevulde speculaas
 
Wat zou dan een echt goede lamp zijn volgens jou?
Ik ging er vanuit dat zo'n easyled2 van aquatlantis toch al wel een redelijk goede lamp is,
want de goedkoopste zijn ze niet :rolleyes:
Het is nu ook niet dat ik een andere lamp op mijn bak ga leggen,
een betere lamp = snellere groei = meer vraag naar voeding en co2 ,
en extra co2 kan ik ze niet aanbieden want heb geen co2 installatie.

De Fluval Plant heeft alles wat nodig is plus controle via je telefoon, niet echt nodig maar wel handig. De volgende stap is naar High Tech wat een kostbare is qua prijs en verbruik.
 
De Fluval Plant heeft alles wat nodig is plus controle via je telefoon, niet echt nodig maar wel handig. De volgende stap is naar High Tech wat een kostbare is qua prijs en verbruik.
Hey Erik,

Als ik zo eens de vergelijking bekijk tussen die fluval en de easyled 2 zie ik niet zo direct een groot verschil tussen beide.
qua prijs,wattage zit het ongeveer hetzelfde,
de easyled 2 heeft wel veel meer lumen,
de fluval kun je dan weer met je phone bedienen.
Op het eerste zicht zou ik niet direct kunnen zeggen van wow die fluval is veel beter dan de easyled,
maar goed,zoals ik al eerder zei,heb ik er ook niet veel ervaring mee.

  • Fluval Plant Spectrum 3.0 LED: 91-122 cm, 46 W, 3300 lm, 6500 K
  • Easyled2 1047mm, 52w, 6519 lm, 6800 K.
 
Ik ben geen kenner maar vraag me dan of hoe dat kan. Wellicht is het door de kwaliteit van de leds of door het kleurenspectrum want niet alle kleuren geven evenveel lumen af zover ik weet. Misschien weet @benvo als kenner hoe dat verschil er kan zijn.
 
Qua lumen toch wel veel verschil toch?

Het aantal lumen is niet zaligmakend, dat idee is een overblijfsel van voor de tijd LED verlichting gangbaar werd. Belangrijker is de kleur van het licht en de instelmogelijkheden daarvan, dat is waar de Fluval beter uit de voeten kan.(y)
 
Lumen is eigenlijk een eenheid die niet echt geschikt is voor leds. Want lumen is een maat voor de totale hoeveelheid zichtbaar licht die een lichtbron in alle richtingen uitstraalt. Maar een led stuurt geen licht uit in alle richtingen. Meestal in een bundel van zo'n 120 graden. Maar het is wel zo dat lumen een eenheid is die als lichtsterkte voor led balken/buizen het meest wordt gebruikt.

We kennen ook de eenheid Lux.
Planten kennen een andere gevoeligheid voor licht van verschillende golflengten. Bij groene planten is de gevoeligheid voor rood licht het hoogst en voor groen het laagst. Daarom is de eenheid lux niet de juiste maat voor de belichting van groene planten.

Dan hebben we ook nog de eenheid Par.
Micromol (µmol) Sinds eind 2004 worden lampen gespecificeerd in µmol. Ook alle garanties worden op µmol-waarden afgegeven. Onderzoeken van universiteiten en proefstations tonen aan dat de groeisnelheid van planten vooral wordt bepaald door het aantal fotonen tussen 400 en 700 nm dat zij absorberen. Dit groeilicht wordt aangeduid met de afkorting PAR en is de enige betrouwbare maat om aan te duiden of een lamp geschikt is voor fotosynthese. Hoe hoger de PAR-waarde per watt, des te efficiënter de lamp. Daarom specificeert men voor alle ‘groeilampen’ de PAR, uitgedrukt in micromol fotonen per seconde (µmol/s).

Aldus ook Wikipedia.
Maar producenten geven nauwelijks in de verlichtingsbeschrijvingen Micromol of Par waardes aan. Wel vermelden ze bijna altijd de lumen eenheid om iets te zeggen over de mogelijke lichtsterkte. We zullen het dus daar mee moeten doen.

Omdat planten gevoelig zijn voor verschillende lichtgolflengtes uitgedrukt in nanometer (nm oftewel een miljardste meter.) is die informatie wel degelijk van belang voor planten. Daar speelt dan de waarde uitgedrukt in Kelvin een belangrijke rol.
 
Lumen is eigenlijk een eenheid die niet echt geschikt is voor leds. Want lumen is een maat voor de totale hoeveelheid zichtbaar licht die een lichtbron in alle richtingen uitstraalt. Maar een led stuurt geen licht uit in alle richtingen. Meestal in een bundel van zo'n 120 graden. Maar het is wel zo dat lumen een eenheid is die als lichtsterkte voor led balken/buizen het meest wordt gebruikt.

We kennen ook de eenheid Lux.
Planten kennen een andere gevoeligheid voor licht van verschillende golflengten. Bij groene planten is de gevoeligheid voor rood licht het hoogst en voor groen het laagst. Daarom is de eenheid lux niet de juiste maat voor de belichting van groene planten.

Dan hebben we ook nog de eenheid Par.
Micromol (µmol) Sinds eind 2004 worden lampen gespecificeerd in µmol. Ook alle garanties worden op µmol-waarden afgegeven. Onderzoeken van universiteiten en proefstations tonen aan dat de groeisnelheid van planten vooral wordt bepaald door het aantal fotonen tussen 400 en 700 nm dat zij absorberen. Dit groeilicht wordt aangeduid met de afkorting PAR en is de enige betrouwbare maat om aan te duiden of een lamp geschikt is voor fotosynthese. Hoe hoger de PAR-waarde per watt, des te efficiënter de lamp. Daarom specificeert men voor alle ‘groeilampen’ de PAR, uitgedrukt in micromol fotonen per seconde (µmol/s).

Aldus ook Wikipedia.
Maar producenten geven nauwelijks in de verlichtingsbeschrijvingen Micromol of Par waardes aan. Wel vermelden ze bijna altijd de lumen eenheid om iets te zeggen over de mogelijke lichtsterkte. We zullen het dus daar mee moeten doen.

Omdat planten gevoelig zijn voor verschillende lichtgolflengtes uitgedrukt in nanometer (nm oftewel een miljardste meter.) is die informatie wel degelijk van belang voor planten. Daar speelt dan de waarde uitgedrukt in Kelvin een belangrijke rol.
Bedankt om het even uit te leggen benvo (y)
 
Ik heb 3 molly's in de bak zitten,
2 vrouwlijke black molly's en een gold dust mannetje.
Ze zitten al sinds oktober samen en hebben het 1ste half jaar geen kleintjes gekregen.
Maar sinds 3 a 4 maanden is daar verandering in gekomen.
Ze krijgen continu kleintjes,zaterdag zag ik weer een nieuwe lading bovenin de bak.
Ik heb er nu alle maten in rond zwemmen :).
Het mannetje heeft om de x aantal tijd dat hij achter alle visjes aan gaat,
vooral zijn eigen jongen,de zwaarddragers daar doet hij dat niet bij.
Meestal duurt dit 2 a 3 dagen,
volgens mij telkens als er 1 van de dames moet gaan bevallen,
zou dit kunnen?
Dat hij dan iedereen uit de buurt van het vrouwtje wil houden?
Hij gaat er ook echt continu mee door,van s'morgens tot s'avonds

 
Aangezien ik redelijk wat kleine visjes in de bak heb zal ik er binnenkort wat moeten weg doen.
Als ik er de tijd voor neem kan ik ze er uitvangen zonder de bak helemaal om te woelen,
ze zijn redelijk tam en hebben ook geen schrik,
ik zou er met de hand al een deel kunnen uitvangen vermoed ik.
Natuurlijk kan ik daar niet aan beginnen een uurtje voor dat iemand ze komt ophalen.
Nu was ik aan het denken om een klein superfish bakje aan te schaffen van een liter of 20.
Deze dan bv een dag of 2 voor dat er visjes weg gaan te vullen met water uit de grote bak,
en dan zou ik op het gemak de visjes al kunnen uitvangen en even in dat bakje zetten,
daar zullen ze dan 1 dag,maximum 2 dagen in verblijven.
Als de visjes dan weg zijn kap ik het bakje leeg tot dat ik het weer eens nodig heb.
Maar nu is mijn vraag,dat bakje gaat niet ingedraaid zijn,
doe er wel hetzelfde water in als waar ze al inzitten.
gaat dat een probleem zijn voor de visjes i.v.m. dat dat bakje dan niet ingedraaid is?
 
Ik denk dat als je ze die 2 dagen niet voert dat het wel zal loslopen maar het hangt ook af van de hoeveelheid visjes. Moeilijk om dus zo te bepalen of het kan of niet.
Ik zou als je dat doet in elk geval na 1 dag de nh3/4 en no2 in de gaten houden.
 
Misschien moet je ze even in een kweekbakje hangen in het eigenlijke aquarium ? Dan heb je het probleem van waterwaarden niet ?
 
Ik denk dat als je ze die 2 dagen niet voert dat het wel zal loslopen maar het hangt ook af van de hoeveelheid visjes. Moeilijk om dus zo te bepalen of het kan of niet.
Ik zou als je dat doet in elk geval na 1 dag de nh3/4 en no2 in de gaten houden.
Ik dacht dus echt dat dat geen probleem zou zijn,
aangezien ze er maar zo kort inzitten,
dat zal eerder 1 dag dan 2 dagen zijn,
zodat ik ze bv de middag ervoor rustig kan uitvangen.
Zou je dan al zo snel een piek van het 1 of ander kunnen krijgen?
Ik hang er natuurlijk ook een verwarming in en zo'n aquaflow pompje.
Het zijn molly's waar ik er zoveel van heb,
hoeveel het er zijn kan ik niet zeggen,
normaal nam hij alle visjes mee die ik teveel had,
als dat nog zo is,schat ik dat het er zo'n 20 a 30 zijn die eigenlijk al weg mogen.
Misschien moet je ze even in een kweekbakje hangen in het eigenlijke aquarium ? Dan heb je het probleem van waterwaarden niet ?
Dat zou ook een oplossing kunnen zijn die nog gemakkelijker is en zonder al teveel gedoe.
Maar dat zou dan toch al een groot bakje moeten zijn,
Ik doe ze weg als ze zo'n 2 a 3 cm zijn,
ik ga eens rond zoeken wat voor kweekbakjes er te koop zijn,
bedank voor de tip.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ik kom allerlei kweekbakjes tegen maar zijn meestal van die kleintjes.
Nu kwam ik een breedingnetje tegen wat wel iets groter is,
lijkt mij eigenlijk ideaal om te gebruiken voor max 1 dag.
Geen gedoe met een apart bakje vullen enz,
netje erin en klaar.
Ik denk dat ik deze dan ook ga bestellen.
Voor de visjes is ook al geregeld,
ik hoef maar een berichtje te sturen en ze worden opgehaald.:)

 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Zo n breeder is ook een oplossing denk ik en daar gaat het water door dus je hoeft dan niet bang te zijn voor teveel belasting.
 
Zo n breeder is ook een oplossing denk ik en daar gaat het water door dus je hoeft dan niet bang te zijn voor teveel belasting.
Lijkt mij ook ideaal,
heb er 2 besteld,kan ik mooi kwijt in de bak.
Kan ik volgende week een stuk of 25 visjes weg doen,
en dan heb ik er nog een heleboel kleintjes,minstens 50.
Maar ik geraak er gemakkelijk vanaf,dus een probleem is het niet.
 
Zonet het wekelijks onderhoud gedaan,
ook het voorfilter na 3 maanden nog eens vervangen.
Er staat voorgeshreven om de 2 a 4 maanden,
normaal deed ik het om de 2 maand,maar heb nu nog een maand langer gewacht.
spraybar en uitlaatbuis even uit de bak gehaald en mooi proper gemaakt,
is weer alles netjes :)

Voorfilter na 3 maanden
20230827_135605.jpg
 
Ja dat was wel nodig denk ik.
Ja idd,
nu was het ook niet zo dat er geen stroming meer was,
ik laat de filter gewoon draaien tijdens de waterwissel,
als de spraybar dan boven water komt zie ik hoe hard het er nog uit komt.
Maar mss toch beter gewoon om de 2 maanden even een nieuwe steken,
is ook geen werk he.
 
Wat gebruik je voor dat voorfilter dan omdat je een nieuwe wil nemen? Kun je die niet uitspoelen?
Dat is fine filter wool,
deze zit helemaal vanboven in mijn filter.
Dat is ook de enige die om de 2 a 4 maanden zou vervangen moeten worden,
Ik heb 3 mandjes in mijn filter,
onderste mandje : 3DMnuggets
middelste mandje : 2 zwarte 'biotrap sponge'
bovenste mandje : 3DMbeads met daarbovenop de fine filter wool.
Is dat goed wat ik erin heb zitten of kan het beter?
Dat weet ik niet,
wat ik wel weet is dat ik kraakhelder water heb en bijna geen onderhoud aan de filter.

Het is deze wat ik vervang,is dezelfde als die vuile van mijn post hierboven,maar dan een nieuwe natuurlijk he.

20230828_143622.jpg
 
Ja dat is een ander voorfilter dus dan wat de JBL levert en die kun je makkelijk uitspoelen.
Ja zal wel bij elk merk wat verschi in zitten waarschijnlijk.
Die wat ik heb word vuil en dun,die is niet uit te spoelen.
Een doosje met 3 van deze voorfilter kost iets van 8 euro dacht ik, daar doe ik meer dan 6 maanden mee.
 
Misschien moet je ze even in een kweekbakje hangen in het eigenlijke aquarium ? Dan heb je het probleem van waterwaarden niet ?
Nogmaals bedankt voor je tip (y)
Spaar ik een hoop gedoe mee uit en een stuk goedkoper 't.o.v. als ik een bakje had gekocht.
Heb ze vandaag al binnen gekregen.
Zien er best goed uit voir dat geld.
20230828_143719.jpg
20230828_155413.jpg
 

Terug
Bovenaan