Wat is er nieuw

Nilo1804 zijn Rio 125 Tanganyika

Mascha&Ivo zei:
In het kader van het meedenken:

Rene B zei:
Kleine stukjes breuksteen, zelfde als wat je nu hebt. Dan blijft het meer een geheel.
De overgang van steen naar zand via split vind ikzelf erg mooi:
- http://www.onsnatuurgenot.nl/v2011.htm#mk
- http://www.onsnatuurgenot.nl/v2013.htm#aart

jessicapilon zei:
Leuk Niels. Licht van de Rio125 flink dempen hoor ivm de algen he.
Mooie alg is niet lelijk toch? 😉

~ Ivo

Haha Ivo, ik weet toevallig dat Niels net als ik niet van algen houdt 😀

Hahaha, bedankt Ivo.

Ik houd niet van algen nee, hoe mooi ze ook zijn 😛.

Ik ga even de linkjes bekijken 🙂.

Bbbart zei:
jessicapilon zei:
Ik heb ook de Ocellatus gehad zoals je weet en snel weggedaan. Wat een felle en agressieve vissen zeg.
Ik hoorde dat in een 60cm net 1 koppel kan. Ik persoonlijk zou ze dus niet meer nemen.
Ze beten elkaar in de kieuwen vast die gekken.
Bij mij doen ze dit niet hoor, wel is achter elkaar aanjagen natuurlijk maar daar blijft het ook bij

Ik moet erbij zeggen dan dat ik 5 in een 54 liter bak had want dat kon volgens de lfs wel. Nou ik merkte het. Haat en nijt was het hoor. Maar ja wellicht zijn er dus ook andere ervaringen.

@John; 5 vechters in 60cm, dan is het ook niet zo raar dat ze vochten 😛.

@swordfish; thnx.

-------
Als ik bij de aquaspeciaal zaak kom probeer ik een koppeltje burundi's te vinden. Een anders neem ik 2 mee die er normaal uitzien, niet prachtig gekleurd (de baas in de winkel bak) maar ook niet de slecht gekleurde (kans op ziek). Dan hoop ik maar dat dat een koppeltje is of 2 vrouwtjes.

jessicapilon zei:
Bbbart zei:
jessicapilon zei:
Ik heb ook de Ocellatus gehad zoals je weet en snel weggedaan. Wat een felle en agressieve vissen zeg.
Ik hoorde dat in een 60cm net 1 koppel kan. Ik persoonlijk zou ze dus niet meer nemen.
Ze beten elkaar in de kieuwen vast die gekken.
Bij mij doen ze dit niet hoor, wel is achter elkaar aanjagen natuurlijk maar daar blijft het ook bij

Ik moet erbij zeggen dan dat ik 5 in een 54 liter bak had want dat kon volgens de lfs wel. Nou ik merkte het. Haat en nijt was het hoor. Maar ja wellicht zijn er dus ook andere ervaringen.
Ik heb er maar 2 🙂
Maare suc9 met je burundis

Bij 5 stuks in een 60 cm. bak vind ik het niet gek dat ze in elkaars kieuwen gaan hangen. Dat ligt niet aan de vissen, maar aan een verkeerde huisvesting.

Tja ik kende de vis niet en de LFS hier zei dat er wel 9 inkonden. Dus ik eerst aan de voorzichtige kant 5 gekocht.
De Multi is een hele andere vis en daar kunnen dus wel met gemak 5 van in. Die heb ik nog nooit zien vechten. Maar de Ocellatus dus wel.
Ik ging ook voor Multi s heen en die waren er niet en toen adviseerde hij de Occelatus dus.
Ja dat zijn mooie adviezen hoor.

Wauw, die bak ziet er goed uit! Mooi die stenen zo 🙂
Ik wil binnenkort ook heel graag multi's gaan houden en ben me nu helemaal aan het inlezen 🙂

Dankje 😀

Mocht je een keer in Drenthe komen, en ik heb jongen over dan mag je er wel een paar meenemen. Mar dat kan nog wel een maandje of 3 duren 😛.

Hahah, bedankt, maar ik woon helemaal in Noord-Holland, dus niet zomaar even om de hoek 😉
En ik denk niet dat m'n ouders zo'n stuk willen gaan rijden 😉

Haha ik had ze nu al wel voor je gehad van 3 cm maar ja ik woon vlakbij Niels 😀

nilo1804 zei:
Dankje 😀

Mocht je een keer in Drenthe komen, en ik heb jongen over dan mag je er wel een paar meenemen. Mar dat kan nog wel een maandje of 3 duren 😛.

Hoe groot zijn de jongen dan die je van hier hebt Niels. Ze zijn hier rond de 3 cm schat ik.
Ik begrijp dat je die zelf natuurlijk wilt houden en je eigen jongen tzt gaat wegdoen.
Ik heb inmiddels ook alweer 2 nestjes erbij hoor :stom:
Die beestjes weten van geen ophouden he.
Ach dat maakt het ook wel weer leuk hoor.

Ziet er leuk uit!

Hoe gaat het met ze Niels?? Ben je al wat kwijt??
Ik heb weer een nestje van zo n 15 stuks en zo n 1 cm groot nu.

Goed, alleen heb ik superveel last van alg op het zand. Ik denk blauwalg.

Ik zuig het af en dan gooi ik er nieuw zand op.

Verder heb ik af en toe een nestje, maar nog geen grotere jongen gehad...
Nu heb ik ook een nestje, we zullen zien wat er van terecht gaat komen 😉.

Ook zit er nog steeds geen Burundi in... Het liefst een koppeltje maar ik ben al heel lang niet meer bij de zoetwater LFS geweest.

De jongen hebben sinds een maandje ofzo ook tekening 🙂.

Verder is het niet echt iets veranderd, ik weet ook niet echt wat ik moet veranderen 😛.

EDIT-

En nog iets wat ik heel raar vind;

Ik voer eigenlijk nooit, heel af en toe een keer. Maar de vissen doen het nog steeds goed, worden niet mager. Misschien eten ze de slakken? (Want daarvan zitten er veel in).

Mooie bak zo , met die stenen !

Bedankt! 😀

Vreemd die blauwalg. Is de filter en de bak goed ingedraaid??
Omdat je weinig voert zal dat de oorzaak niet zijn. Misschien vervuiling door de vissen??
Ik heven ook 2x per week voor de zekerheid de bodem af en het licht is flink gedempt met drijvers.
Jou Natans drijft nu al in 4 bakken inmiddels.
Tja misschien dat licht dempen helpt tegen de blauwalg. De Rio is redelijk verlicht he.

Hey Niels ga je de bak verkopen?

Weet nie... Wekelijks afzuigen is een must en daar wordt het ook niet heel veel mooier van. Denk dat ik volledig over stap op zout of misschien hier een brakbakje van maak. Geen idee, tips zijn welkom 🙂.

Wekelijks afzuigen? heb je geen goed filter dan of last van smetvrees oid? 😉

Te veel licht denk ik, drijf planten vind ik niet mooi. Ik haal gewoon plakken blauwalg van de bodem af. De hele bodem zit er vol mee.

Ik ga hem niet verkopen. Wat ik er mee ga doen weet ik nog niet. Zoet? Ik denk het niet. Zout? Graag... maar, nee. Brak? Hmmmmmm 😛.

F8 kogelvis mangrove bakje? Ik kan met mijn 5L zeewater afval water elke week 25L water verversen. (Zoutgehalte van 1.025 naar 1.005 (ik weet niet of die berekening dan zo goed is 😛). Dan zou een brakbak in een lido 120 mooier zijn, maar die heb ik niet 🙂.

Zout kost ook veel tijd, en school volgend jaar misschien ook. Misschien houden we het maar rustig en blijft het bij de kleine nano en gaat deze bak droog staan.

Donderdag heb ik de hele dag tijd om hem leeg te halen.

Welke lamp zit er in deze bak?

In de Rio zit 2x24W John, maar ik heb die Rio ook gehad en weet uit ervaring dat je vrij snel algen in die bakken krijgt als je niks toevoegt.
Ik had het oppervlak dus ook vol drijvers en dan gaat het goed icm voldoende voeding.
Wel jammer Niels dat het zo loopt. Ik zuig de Aqua65 waar de Multi s inzitten 2x per week af en ververs telkens 15 liter. Nou heb ik er ook weer de wereld jongen in hoor.
Maar de Rio125 kun je wel goed houden, maar dan moet je de verlichting niet te lang aan hebben en flink dempen als je geen voeding toevoegd.
En ik heb 2 filters erin draaien ipv 1 ook nog (in de Aqua65 dan hoor).

28W meende ik. Maar 24 kan ook. Is T5. Het licht brandt nog geen 6 uur per dag...

De bak is zo goed als leeg. Alleen nog een laagje water met de visjes, 3 of 4 steentjes en wat slakkenhuizen ;(.

Dit was mijn eerste bakje; hier is het allemaal mee begonnen. Wat er met de bak gaat gebeuren weet ik niet. Ik denk dat hij misschien de komende jaren leeg gaat staan, weg gaat hij nooit 🙂!

Ik zal nog wel eens wat foto's plaatsen.

Tja jammer hoor Niels. Ik heb geen blauwalg in de Multibak hier.
Omdat ze nogal veel zand verplaatsen steeds zuig ik wel de poep 2 wekelijks wat weg. In de bodem krijg je natuurlijk minder goede bacteriecultuur dan in de gewone bakken en dat is de reden dat ik dit doe. En lang niet overal ligt dan nog zand.
Wel drijft het gehele oppervlak vol met Natans wat ik toen van je kreeg. Dat groeit als onkruid dus.

Hier deden ze niets met alles wat ze normaal wel doen... Ik met de handen in de bak dus dan zouden ze in de schelpen moeten gaan toch? Nee joh; lekker tussen de stenen. En zand? Dat laten we gewoon lekker liggen 😛.

Toen ik ze moest vangen dacht ik dat het makkelijk werd; gewoon flink in de bak roeren en dan kijken in welk huisje ze gaan. Maar alleen de 2 ''oude'' gingen in de huizen en de jongen schoten onder het filterhuis. Dus dat viel nog tegen.

Vandaag ga ik hem helemaal schoon maken. Wat ik ermee ga doen weet ik nog niet. Misschien (nu mijn ouders (eigenlijk alleen mijn moeder) het zeebakje ook mooi vinden) en ik toch wel graag wat meer vissen wil houden ben ik aan het kijken naar een grotere zeebak. Juwel heeft nu ook marine (15000K) en blue lampen (20000K) en voor een afschuimer heb ik ook al iemand gevonden die hem niet actief verkoopt...

We zien wel... 😉 😀.

Seabait zei:
Ben benieuwd Niels,succes iig!

Ik ook, bedankt! 😀.

Ik heb net alvast een topic geopend hier.

Zo even de bak echt schoonmaken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan