Nitraathars


@gpatton Mijn dochter heeft ook dyslexie en gebruikt het NOOIT als excuses.
Zij zorgt dat haar tekst en grammatica gewoon goed loopt door gebruik te maken van oa spellingscontrole die ook op dit forum zit en of op google.
ipv veel filmpjes zoeken en stug anderen napraten kun je beter daar eens naar kijken en of tijd aanbest
meschien moet jij mensen niet vertelen wat te doen je kwam laatst ook al met je filter verhaal vraag ik om resulstaten zijn ze er niet en ben in een keer niet slim genoeg en zo heb je elke keer een verhaal. ik praat zelf uit ervaring heb je de vorige keer ook al verteld. ben hier altijd aan het eperimenteren met dat soort zaken heb heb al jaar 6/7 een stelling.... om daar anders eens op terug te komen op die link hier van die bak die heb geschared waar 0 nitraten blijft en nog maar 25 water wissel woord gedaan elke 2 weken zijn hoe kan jouw filter systeem der uber houd tegen op
 
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt reeds voor de reacties zal proberen zoveel mogelijk antwoorden te geven šŸ˜Š

Qua planten, al zet ik mijn ganse bak vol met planten zal ik nog steeds nitraat hebben en planten bovenop mijn bak met wortels erin is ook no go, niet mooi/katten.

Ik las ook iets over waterwissels, ik doe dit niet om geen waterwissels meer te moeten doen, in het Tanganyika meer is er geen nitraat en wil dit ook in mijn bak.
Mijn nieuwe bak zal met een automatische waterverversing werken door druppelmethode (+-5L/uur) en mijn leidingwater heeft reeds 10mg nitraat dus daarmee dat ik dat hars dacht te gebruiken en dit gewoon wekelijks te wisselen/regenereren.

Ik heb even op de webshop gekeken waar ik het gekocht heb dit is het type hars --> SKU: MB550

Bij mij hangt dit hars in een dubbel schot van mijn bioloog en mijn doorstroom hierin zal 2000L/uur zijn netto.
Voor de regeneratie gebruik ik 200gr zout per liter hars en er zit een zuurstofsteen in (op sommige sites lees ik 500gr/l?) en laat dit dan 48h zitten.
Wanneer ik mijn 2 zakken regenereer ziet het water ook maar zeer licht bruin, wanneer ik fotoā€™s op internet bekijk moet dit water nadien donker bruin zien?

Qua waterverversing trek ik gewoon 350L uit mijn bak en vul dit nadien via mijn bioloog terug met vers water, het vers water moet dan ook via dat schot met nitraathars naar de opvoerpompen.

Ik had ook een site gezien (kan hem niet meer vinden) waar men sprak van 1 liter nitraathars te gebruiken per 100L aquariumwater, ik heb geen probleem om nog bij te kopen maar wil gewoon zeker zijn dat ik dan mijn nitraat naar 0 kan brengen.
Deze toevallig?

Hoe ik het lees loopt je aquarium nu deels vol met chloride, en heeft fosfaat ook invloed op de werking van het hars
 
Je bent ook de eerste die ik ken die zijn harsen zo in het filter doet en bloot stelt aan zoveel flow..

Heel normaal in de discus wereld hoor.

@TS
Alleen beter op een bypass zetten waar de flow wat minder is, en dan de uitgang van het nitraat hars weer aan het begin van het bioloog erin laten komen.
En ook het druppel ververs water zou ik inderdaad door het nitraat filter heen laten lopen.

Je wil geen Nitraat in je water omdat het in dat meer ook niet is.
Maar je hergenereed met zout, ik ga er even vanuit dat dat NatriumCholoride is, wat denk je dat er dan ipv nitraat in je water terecht gaat komen en wil je dat dan wel?
 
Ik ben alleen wel een beetje moe van het sfeertje wat hierboven is ontstaan, graag daar mee stoppen.
Ik heb iemand maar op de block gezet, want ik wordt er echt knetter van.
Ik blokkeer nooit iemand, hoewel ik zelf wel geblokt zal worden :), in elk bericht kan wel iets zitten waar je wat van opsteekt. Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat jij je eigen beslissing daarin niet zou mogen volgen. Maar ik ben het wel met je eens, dat gemopper op elkaar heeft weinig zin. We hoeven het niet altijd eens te zijn en mogen ook vragen om onderbouwing maar laten we wel elkaars mening respecteren.
 
Heel normaal in de discus wereld hoor.

@TS
Alleen beter op een bypass zetten waar de flow wat minder is, en dan de uitgang van het nitraat hars weer aan het begin van het bioloog erin laten komen.
En ook het druppel ververs water zou ik inderdaad door het nitraat filter heen laten lopen.

Je wil geen Nitraat in je water omdat het in dat meer ook niet is.
Maar je hergenereed met zout, ik ga er even vanuit dat dat NatriumCholoride is, wat denk je dat er dan ipv nitraat in je water terecht gaat komen en wil je dat dan wel?
Chloride dus.
in dit geval is natrium de drager, dus bij regeneratie gaat er NaCL in en komt er NaNO3 uit.
Bij bedrijf gaat er dus NO3 in en komt er CL uit.

maar wist niet dat het normaal is zoveel flow door de hars te sturen of om het zo in het filter te stoppen.
Had altijd het idee dat dat soort dingen op een bypass staan na het filter
 
Bedankt weeral voor alle info mensen!!
Ik ging er vanuit dat de flow geen probleem was want in de koiwereld worden die zakken ook gewoon in het laatste vak van het filter gehangen en ik neem aan dat zo'n vijver toch heel wat meer debiet heeft?
Hier bij mij hangen de zakken na mijn mechanische filtratie dus daar zit ook 0 vuil op dat kan het ook niet zijn.
Qua zout dat in de bak zou komen van het spoelen zal zo goed als nihil zijn hoor want ik spoel die zakken grondig na met lauw water en bovendien vinden die Afrikanen dit helemaal niet erg wat zout.
Ik ga de site waar ik het hars gekocht heb ook niet noemen want helemaal niet tevreden mee maar dit staat op hun site (en op de meeste sites)

Werking:
de nitraationen worden uitgewisseld tegen onschadelijke chloride-ionen.

Voordelen van deze hars tegenover conventionele Anionenharsen bij nitraatverwijdering:
ā€“ Hoge capaciteit ook bij hoge sulfaatconcentraties
ā€“ Gehalte aan sulfaat ionen blijven op peil in het water
ā€“ Geen verandering van de pH waarde
ā€“ Eenvoudig te regenereren met NaCl (keukenzout).

Toepassing:
Filterzak met nitraathars in een filterkamer hangen waar het water er goed doorheen stroomt of in een aparte filterbehuizing (ā€œcartridge filterā€) plaatsen en via een ā€œby-passā€ laten doorstromen met een capaciteit van Ā±5 mĀ³/u.



Ben ondertussen ook met een andere shop bezig en daar hebben ze ander hars in gebruik MB552, de shop zei me ook dat 4L meer dan genoeg was voor mijn bak en hij vroeg zich af of het hars nog wel werkzaam was (mag NIET droog bewaard worden)
 
25mg/l nitraat incl de vervuiling van de vissen ga je niet wegwerken met een paar planten
Mijn bakje staat na een week gewoon rond de 0, als ik geen plantenvoeding doseer :p
1618000946163.png
 
Laat ik je een ding vertellen, en ik praat uit ervaring...25 jaar geleden begonnen in de koiwereld, zelf naar Japan geweest...meerdere keren, en ik heb tot nu toe nog geen enkele andere hobby gezien waar mensen zoveel onzin bij elkaar kunnen zwetsen, en nog meer elkaar kunnen napraten.
das fijn dat jij een vijvr hebt gehad en japan bent geweest lol
 
Bedankt weeral voor alle info mensen!!
Ik ging er vanuit dat de flow geen probleem was want in de koiwereld worden die zakken ook gewoon in het laatste vak van het filter gehangen en ik neem aan dat zo'n vijver toch heel wat meer debiet heeft?
Hier bij mij hangen de zakken na mijn mechanische filtratie dus daar zit ook 0 vuil op dat kan het ook niet zijn.
Qua zout dat in de bak zou komen van het spoelen zal zo goed als nihil zijn hoor want ik spoel die zakken grondig na met lauw water en bovendien vinden die Afrikanen dit helemaal niet erg wat zout.
Ik ga de site waar ik het hars gekocht heb ook niet noemen want helemaal niet tevreden mee maar dit staat op hun site (en op de meeste sites)

Werking:
de nitraationen worden uitgewisseld tegen onschadelijke chloride-ionen.

Voordelen van deze hars tegenover conventionele Anionenharsen bij nitraatverwijdering:
ā€“ Hoge capaciteit ook bij hoge sulfaatconcentraties
ā€“ Gehalte aan sulfaat ionen blijven op peil in het water
ā€“ Geen verandering van de pH waarde
ā€“ Eenvoudig te regenereren met NaCl (keukenzout).

Toepassing:
Filterzak met nitraathars in een filterkamer hangen waar het water er goed doorheen stroomt of in een aparte filterbehuizing (ā€œcartridge filterā€) plaatsen en via een ā€œby-passā€ laten doorstromen met een capaciteit van Ā±5 mĀ³/u.



Ben ondertussen ook met een andere shop bezig en daar hebben ze ander hars in gebruik MB552, de shop zei me ook dat 4L meer dan genoeg was voor mijn bak en hij vroeg zich af of het hars nog wel werkzaam was (mag NIET droog bewaard worden)
Denk je dat de hars beschadigd is door droogte?
 
Laat ik je een ding vertellen, en ik praat uit ervaring...25 jaar geleden begonnen in de koiwereld, zelf naar Japan geweest...meerdere keren, en ik heb tot nu toe nog geen enkele andere hobby gezien waar mensen zoveel onzin bij elkaar kunnen zwetsen, en nog meer elkaar kunnen napraten.

Waarschijnlijk snap ik je punt niet maar in de vijverwereld hebben die harsen toch al lang hun nut bewezen dus waarom zou dit gewoon niet werken in een aquarium?

Denk je dat de hars beschadigd is door droogte?

Dat weet ik niet was een vraag van een winkel, ik heb nu de harsen terug laten regeneren (48h) maar nu met 500gr. zout per liter ipv 200gr. en ga zo eens testen maar weeral was het water zeer licht bruin?
Het hars is hier vochtig toegekomen maar weet niet wat daar voordien mee gebeurd is, indien het nu terug niet onder de 10mg gaat bestel ik gewoon nog eens 4L zodat ik 100% zeker ben.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk snap ik je punt niet maar in de vijverwereld hebben die harsen toch al lang hun nut bewezen dus waarom zou dit gewoon niet werken in een aquarium?
Ik doelde daarmee op de adviezen worden gegeven op basis van elkaar napraten...ik doel dan op de flow en niet op dat het werkt.

Nitraat hars werkt, dat is wel duidelijk. Maar als je het rendement niet haalt is vaak de doorstroomsnelheid te hoog of er is sprake van kanaalvorming waardoor maar een deel van de hars correct worrdt doorstroomd.
 
Ik doelde daarmee op de adviezen worden gegeven op basis van elkaar napraten...ik doel dan op de flow en niet op dat het werkt.

Nitraat hars werkt, dat is wel duidelijk. Maar als je het rendement niet haalt is vaak de doorstroomsnelheid te hoog of er is sprake van kanaalvorming waardoor maar een deel van de hars correct worrdt doorstroomd.
Ok duidelijk bedankt Jan, heb je link ook doorgenomen en daar spreken ze eigenlijk van 1L hars per 100L water voor een optimaal resultaat.
Ik ga nog eens 4l kopen om zeker te zijn van het hars en ik ga kijken wat dat gaat geven.
 
Kanaalvorming is dan toch te testen door het zakje hars 2x daags te schudden?
Als je NO3 zakt ā€œweetā€ je dat het kanaalvorming is.
Dan zou je het in een reactor kunnen plaatsen waarin je de hars in beweging houd
 
Ik vind het leuk om er iets over te zeggen Gino: wij hebben ook nitraathars geprobeerd maar dat vonden onze slobbers een aanzienlijk minder geschikt plan want alles hing bovenin (in letterlijk alle bakken) dus na een 2-tal dagen de boel er weer uitgehaald en flink ververst en de rust weerkeerde in een week, dus voor mij geen nitraathars meer.

Brand maar los luitjes om mij weer belachelijk te maken

Ik heb een soortgelijke ervaring met nitraathars .
Vissen lijken het helemaal niet te apprecieren .

Ik heb 2 verschillende harsen uitgetest voor welgeteld 2 dagen (1 dag per hars) , nl. Lewatit M600 Chl- vorm en die standaard hars van aquaforte .
De hars van aquaforte heeft de minste waterwijziging , maar werkt ook trager .
Beide harsen halen zekers nitraat weg , maar bij beide harsen begint de geleidbaarheid toch aanzienlijk op te lopen (10% )
Bij de Lewatit M600 wordt je zelfs een beetje bang doordat je bak extreem helder wordt .
Bij de lewatit keldert het nitraat in een enkele doorstroming door het harsbed , echter wordt er mijn inziens veel meer ionene uitgewisseld dan NO3 en PO4 .
Welke je dus niet kan kan nameten .
Bij de lewitit begint ook de pH aanzienlijk te dalen (meer dan 0.2 pH op een dag)

Ik heb overigens bij beide testen slechts 750ml hars gebruikt op 1700 liter water voor 1 dag !
Op die 2 dagen is ook het nitraat gedaald met dik 50% (25+ naar 10)

Omwille van de gedragswijzigingen van de vissen besloten de harsfilter ertussen uit te halen en de boel te herstellen met waterwissels .
Nadat het verwijderd is zie je ook gelijk dat de situatie zich snel hersteld .
 
Nog even bij te vermelden .
Als je gewoon kraanwater over de harsen laat lopen stijgt de geleidbaarheid van 420 naar 520 bij een enkele doorstroming .
Ik probeer te achterhalen wat er zich afspeelt in het harsbed , ik heb al gebeld met Lenntech , echter daar wordt je ook 0.0 wijzer van .
Dus mensen die er al meer onderzoek naar gedaan hebben of ervaring mee hebben , ik hoor het graag .
Voor gebruik zijn de harsen ingeweekt , geregenereerd en flink gespoeld erna , dus achtergebleven zout is niet aan de orde .
 
Nog even bij te vermelden .
Als je gewoon kraanwater over de harsen laat lopen stijgt de geleidbaarheid van 420 naar 520 bij een enkele doorstroming .
Ik probeer te achterhalen wat er zich afspeelt in het harsbed , ik heb al gebeld met Lenntech , echter daar wordt je ook 0.0 wijzer van .
Dus mensen die er al meer onderzoek naar gedaan hebben of ervaring mee hebben , ik hoor het graag .
Voor gebruik zijn de harsen ingeweekt , geregenereerd en flink gespoeld erna , dus achtergebleven zout is niet aan de orde .
Is een hars in de CL vorm dan niet zo dat Na gewisseld word tegen NO3 en PO4?
Net andersom dan deze
Chloride dus.
in dit geval is natrium de drager, dus bij regeneratie gaat er NaCL in en komt er NaNO3 uit.
Bij bedrijf gaat er dus NO3 in en komt er CL uit.

maar wist niet dat het normaal is zoveel flow door de hars te sturen of om het zo in het filter te stoppen.
Had altijd het idee dat dat soort dingen op een bypass staan na het filter
 

Terug
Bovenaan