Nitraatsel


Knees

Well-known member
Lid geworden
3 juni 2020
Berichten
95
Leeftijd
57
Vraagje
In mijn nu anderhalf jaar draaiende bak krijg ik het maar niet voor elkaar de no3 op peil te houden.
Na een dag zakt de waarde van 7 naar bijna nul.
Gister waren de waarde,s
no3 8
po4 1
kh4
gh6
co2 6.8
de verlichting is led deze staat op 70 %
kan er iets in de bodem een reactie aangaan met het nitraat want dat alleen de planten dit zo snel opnemen is haast onmogelijk
Alvast bedankt voor de reactie
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    264.4 KB · Weergaven: 155
En wat voor bodem?
Als ik naar de planten kijk dan is dat haast onmogelijk. Voeg jezelf een stockoplossing toe en is die wel goed aangemaakt in dat geval? Waar meet je de waarden mee?
 
In allebei de oase 600 pompen had ik watten, sponsen, en onderin een mandje met witte stenen pijpjes waar ik helaas de naam niet meer van weet .tot voor kort had ik er ook nog harskorrels bij ( purigen)maar ik dacht dat die de nitraat absorbeerden en had die er al uit gehaald.
 
Klinkt niet als iets dat nitraat uit je water haalt, incl purigen. wat mik je zoal in die bak? Ik zie een kleine apotheek boven op je bak staan.
 
Ik had voor kort voeding fosfaat en nitraat van tropica, ik dacht toen dat deze voeding zo hoog in de fosfaat doseerde en ben over gegaan op een stockoplossing van aquariumbemesting.nl 41 gram nitraat op 500 ml water
dan voeg ik 50 ml toe en staat de waarde no3 op ongeveer 7 en na een dag weer op bijna nul
 
Het kan niet aan de voeding liggen 3 x per dag gericht voeren voor de maanvissen ( dr basleer)en 1 x per dag een blokje tubifex
 
Ik had voor kort voeding fosfaat en nitraat van tropica, ik dacht toen dat deze voeding zo hoog in de fosfaat doseerde en ben over gegaan op een stockoplossing van aquariumbemesting.nl 41 gram nitraat op 500 ml water
dan voeg ik 50 ml toe en staat de waarde no3 op ongeveer 7 en na een dag weer op bijna nul
Even ter controle, groene spul dan dus?
 
dan zou het aan de bodem moeten liggen, het Dennerle grind 1 a 2 mm zie ik niet zo gauw reageren met het nitraat is er dan een mogelijkheid dat de voedingsbodem reageert , is wel een vervelende kwestie wan ik krijg never m'n bak stabiel :(
 
Ik weet dat @Cornelius wel het een en ander van bodems af weet.

Elke voedingsbodem is opgebouwd uit diverse organische bestandsdelen waarvan klei altijd het hoofdbestanddeel is. En klei heeft CEC eigenschappen. Het heeft dezelfde werking als soil: het kan voedingsstoffen aan zich binden en afstaan.
Ts heeft altijd voeding van Tropica gebruikt, en dat is een lean-dose. Dus zal er weinig in de bodem extra worden opgeslagen.
Nu word er enorme hoeveelheden NO3 toegevoegd (mij onduidelijk welke stikstofbron dit is) waarvan de kans bestaat dat de voedingsbodem dit als een spons opzuigt.
 
Elke voedingsbodem is opgebouwd uit diverse organische bestandsdelen waarvan klei altijd het hoofdbestanddeel is. En klei heeft CEC eigenschappen. Het heeft dezelfde werking als soil: het kan voedingsstoffen aan zich binden en afstaan.
Ts heeft altijd voeding van Tropica gebruikt, en dat is een lean-dose. Dus zal er weinig in de bodem extra worden opgeslagen.
Nu word er enorme hoeveelheden NO3 toegevoegd (mij onduidelijk welke stikstofbron dit is) waarvan de kans bestaat dat de voedingsbodem dit als een spons opzuigt.
Ik ben niet een expert maar ik dacht dat een "kleibodem" geen anorganische nitraat aan zich zou binden en dat de po4 zich aan het ijzer in de bodem bindt maar ik kan de plank misslaan. Ik zit niet zo in ionen en anionen ;)
 
Het laatste stukje word voor mij wel een beetje ingewikkeld, maar als ik het goed begrijp is de grootste mogelijkheid dat de dennerle voedingsbodem
het nitraat aan zich bind ?
 
Het laatste stukje word voor mij wel een beetje ingewikkeld, maar als ik het goed begrijp is de grootste mogelijkheid dat de dennerle voedingsbodem
het nitraat aan zich bind ?
Ik lees net dat een voedingsbodem geen anorganische nitraat aan zich kan binden.
Dus je zal ongetwijfeld de oplossing ergens anders moeten gaan zoeken :thumbs:
 
Volgens mij zijn er niet zoveel mogelijkheden meer
jullie zijn de experts die het helaas ook niet weten dit word nog lastig 😰
 
met pro JBL aquatest no3 en nog n keer de meting gedaan met m,n Colombo no3 test
 
Nee het water is 80% osmose aangevuld met dennerle osmose mineral
m,n fe haal ik uit tabs van dennerle , de resterende micro,s doe ik met tropica premium nutrition is
 
En heb je een nitraatfilter op dat osmoseapparaat?
Dat Dennerle spul kan ook de schuldige zijn. Gebruik voor de grap eens een weekje ander GH/KH+ en meet je waarden dan nog eens.
 
Ik heb n nitraat en silicaatfilter maar de nitraat voeg ik pas in m,n aquarium toe ik zal inderdaad is kijken of de remineral plus de dader is ,
misschien kan ik iets meer kraanwater gaan toevoegen
wel ontzettend bedankt voor het meedenken en de snelle respons
 
Geen probleem.
Als je er al rekening mee houdt in je berekening dat er idd een nitraatfilter in zit, dan zou die het euvel niet kunnen zijn. Dan kan ik alleen nog maar dat Dennerle spul verdenken op dit punt.
Hopelijk vindt je de oplossing :)
 
Mocht er nog een scheikundige in de zaal zijn ,
m,n laatste vraag, op de verpakking van het remineral poeder staat

Kationen

Calcium 45%
magnesium 9%
natrium 33.5 %
kalium 11.5 %

Anionen

hydrogeencarbonaat 45%
sulfaat 32%
chloride 22.5

Wellicht dat dit nog enige duidelijkheid geeft :)
 
Het voordeel van nitraat is dat dit met ALLE verbindingen een volledig oplosbaar zout vormt.
Dus nitraat zal nooit neerslaan.
Dus het zal ook niet neerslaan met remineralisatie zouten.

Een nitraat filter op een osmosetoestel is niet nodig, als je nitraat moet toevoegen.

Je hebt geen nitraat filters in je externe filters zitten??
Welke vulling(en) zitten er in je filters?
 
Goeie vraag
Het probleem is dat ik veel meer nitraat toevoeg dan volgens mij logisch is, en ik mij afvraag of de maanvissen hier geen last van krijgen.
Als ik elke dag ongeveer 20 ml no3 toevoeg om op een no3 gehalte van ongeveer 7 te blijven is dat bijna 2 gram per dag dit lijkt mij veel .
Maar als dit binnen de normale hoeveelheden valt dan is het ok en mest ik gewoon door:)
 
Goeie vraag
Het probleem is dat ik veel meer nitraat toevoeg dan volgens mij logisch is, en ik mij afvraag of de maanvissen hier geen last van krijgen.
Als ik elke dag ongeveer 20 ml no3 toevoeg om op een no3 gehalte van ongeveer 7 te blijven is dat bijna 2 gram per dag dit lijkt mij veel .
Maar als dit binnen de normale hoeveelheden valt dan is het ok en mest ik gewoon door:)
Even om dingen op een rijtje te krijgen.

Wat is de inhoud van het aquarium netto?
Je gebruikt een nitraat oplossing van 41 gram / 500ml
10 ml per 100 liter is 5 ppm.

Zelf gebruik ik een oplossing van 82 gram / 500ml
10 ml per 100 liter is 10 ppm
Ik geef 50 ml per 300 liter per week. Dan verhoog ik met 17 ppm.
En doorgaans blijft ik incl. verversen op minimaal 20 ppm.
 
De netto inhoud is 500 liter
Als ik terugreken is het niet enorm veel anders dan wat jij doseert ik ga deze week even dagelijks meten en m,n bemestingsdagboek bij houden
en meld ik me volgende week even met de waarde,s
Tot zover alvast bedank voor je support
 
Goeie vraag
Het probleem is dat ik veel meer nitraat toevoeg dan volgens mij logisch is, en ik mij afvraag of de maanvissen hier geen last van krijgen.
Als ik elke dag ongeveer 20 ml no3 toevoeg om op een no3 gehalte van ongeveer 7 te blijven is dat bijna 2 gram per dag dit lijkt mij veel .
Maar als dit binnen de normale hoeveelheden valt dan is het ok en mest ik gewoon door:)
Maar waarom wil je die concentratie behalen/verhogen?
Je planten en vissen doen het nu toch prima?
 

Terug
Bovenaan