Nitraatsel


Maar waarom wil je die concentratie behalen/verhogen?
Je planten en vissen doen het nu toch prima?
Ik denk omdat na 1 dag de nitraat naar 1 mg zakt en dan heb je eerder kans op tekorten. Zelf zou ik 20mg toevoegen waardoor de nitraat ook op 20 mg uitkomt en dan dagelijks meten en in een dagboekje bijhouden.
 
Op deze concentratie doen m'n planten het goed , als ik lager ga dan word het minder
ik had het gevoel dat het heeel erg veel nitraat is wat ik toevoeg ten opzichte van de waarde die ik heb
en ik wil weten of dit kwaad kan voor de vissen.
 
Mensen die de EI volgen zitten vaak rond de 40mg en voor veel vissen kan dat weinig kwaad. Dwergcichliden vinden het vaak minder prettig omdat die van schoon water houden. Ik heb ook Manen hier en zelf zit ik na het toevoegen vaak op 15/1,5 mg.
 
Ik doseer niks qua nitraat en laat de concentratie niet meer boven de 15 komen.
Maargoed das andere koek.

Als ik @biljoenblik z’n uitleg goed begrijp doseer jij dus 2ppm NO3 per dag.
Je gebruikt een nitraat oplossing van 41 gram / 500ml
10 ml per 100 liter is 5 ppm.
Dan is 10ml per 500L slechts 1ppm, gezien jij 20ml per dag doet is dat 2ppm per dag.
6 dagen doseren is dan 12ppm wat je toevoegt, of 7 dagen als je de dag van de verversing ook doseert 14ppm

Kan ook zijn dat ik er geen reet van snap nu hoor :p
Maar heb je al eens geprobeerd met een referentie vloeistof je testset te testen of je de kleuren wel goed afleest?
Zo kwam ik erachter dat ik er bijna 40ppm naast zat met de beoordeling van de kleuren
 
Ik had m,n meting al getoetst met een Colombo nitraat test die gaf dezelfde waarde
Ik ga deze week nog is meten en zal vd week even de resultaten geven
 
Ik doseer niks qua nitraat en laat de concentratie niet meer boven de 15 komen.
Maargoed das andere koek.

Als ik @biljoenblik z’n uitleg goed begrijp doseer jij dus 2ppm NO3 per dag.

Dan is 10ml per 500L slechts 1ppm, gezien jij 20ml per dag doet is dat 2ppm per dag.
6 dagen doseren is dan 12ppm wat je toevoegt, of 7 dagen als je de dag van de verversing ook doseert 14ppm

Kan ook zijn dat ik er geen reet van snap nu hoor :p
Maar heb je al eens geprobeerd met een referentie vloeistof je testset te testen of je de kleuren wel goed afleest?
Zo kwam ik erachter dat ik er bijna 40ppm naast zat met de beoordeling van de kleuren
Heb je goed hoor Wouter!
 
De netto inhoud is 500 liter
Als ik terugreken is het niet enorm veel anders dan wat jij doseert ik ga deze week even dagelijks meten en m,n bemestingsdagboek bij houden
en meld ik me volgende week even met de waarde,s
Tot zover alvast bedank voor je support
Ik gooi het er alleen wekelijks in. En dat zal ongeveer op hetzelfde dagelijkse verbruik komen.

Het voordeel van jou methode is dat je water erg schoon blijft. En je planten komen niets tekort.

Ik heb zelf geen zin meer om dagelijks bezig te blijven. Dus ben daarom naar een soort van EI methode gegaan. Met een verversing van 100 liter per week.
Vandaar dan ook een iets aangepaste dosering.

Kleine tip voor jou. Je kunt de stock oplossing ook met 82 gram maken. Dan heb je maar 10 ml nodig.
 
Zo kwam ik erachter dat ik er bijna 40ppm naast zat met de beoordeling van de kleuren
`Dat is een wereld van verschil want de kleuren bij 5 mg of 25 mg zijn toch wel heel verschillend. Tussen 5 en 10 mg is dat verschil op de kaart veel kleiner maar 40mg is wel een groot verschil.
 
`Dat is een wereld van verschil want de kleuren bij 5 mg of 25 mg zijn toch wel heel verschillend. Tussen 5 en 10 mg is dat verschil op de kaart veel kleiner maar 40mg is wel een groot verschil.
Blijkbaar deed ik dus iets verkeerd, ik zag 60ppm aan voor 20ppm op de kleurenkaart.
Gelukkig zit daar ook niet veel verschil in bij Jbl qua intensiteit van de kleur.
De tint vergelijken had ik wat moeite mee door het gebrek aan een referentie…
Dus vandaar de referentie vloeistoffen gemaakt destijds om zeker te stellen welke tint/intensiteit wat is
 
Volgens mij gaat die van Colombo maar tot 50 mg maar ja het is en blijft lastig om kleuren die naast elkaar liggen op de kaart goed in te schatten. Vaak is het een gokje welke kleur het meest overeenkomt.
Het is en blijft een indicatie dus.
 
Het vervolg :(
Omdat het verhaal me toch niet los liet heb ik een 5 ppm oplossing gemaakt door 5 ml in 10 liter water op te lossen
De colombo test gaf 5 mg/l aan
De Jbl test kwam nog niet op 1
Ik denk toch dat tuinkabouter gelijk heeft, de j.b.l is niet de minste ik vond het een degelijk product waar ik graag mee werk maar het verschil tussen het niet meten
van 5 ppm is toch knudde
Ik dacht ik zal het toch even laten weten
 
En ik maar denken dat JBL door de 2 buisjes beter zou zijn en goed was af te lezen. Mooi dat je dit laat weten.
 
C93B5B31-E954-45A6-8A77-1AE64763A245.jpeg
 
Het is wel de bedoeling dat je beide buisjes vult met water bij de JBL en dat je die dan over beide rijen met rondjes plaatst. Dat is ook het voordeel van de JBL want die houdt dan rekening met de kleur van je water uit de bak.
Hier kun je zien wat ik bedoel:

 
Had ik ook gedaan wil alleen even het verschil in kleur globaal aangeven
 
Ik gooi het er alleen wekelijks in. En dat zal ongeveer op hetzelfde dagelijkse verbruik komen.

Het voordeel van jou methode is dat je water erg schoon blijft. En je planten komen niets tekort.

Ik heb zelf geen zin meer om dagelijks bezig te blijven. Dus ben daarom naar een soort van EI methode gegaan. Met een verversing van 100 liter per week.
Vandaar dan ook een iets aangepaste dosering.

Kleine tip voor jou. Je kunt de stock oplossing ook met 82 gram maken. Dan heb je maar 10 ml nodig.
Wat is dan het voordeel? Een dubbel sterke oplossing met de halve waterhoeveelheid geeft hetzelfde effect in je aquariumwater. Maar zodra je je vergist met je dosering veranderd er wel iets!
 
Het vervolg :(
Omdat het verhaal me toch niet los liet heb ik een 5 ppm oplossing gemaakt door 5 ml in 10 liter water op te lossen
De colombo test gaf 5 mg/l aan
De Jbl test kwam nog niet op 1
Ik denk toch dat tuinkabouter gelijk heeft, de j.b.l is niet de minste ik vond het een degelijk product waar ik graag mee werk maar het verschil tussen het niet meten
van 5 ppm is toch knudde
Ik dacht ik zal het toch even laten weten
Denk dan eerder dat er iets mis is met je test..
Onder de 10ppm kreeg ik hier altijd wel een verkleuring.
 
Dat schrijf ik toch !
Als de jbl totaal niet verkleurd terwijl ik een 5% oplossing heb
en de colombo gewoon de 5% aangeeft dan is de jbl toch niet goed
 
Blijkbaar deed ik dus iets verkeerd, ik zag 60ppm aan voor 20ppm op de kleurenkaart.
Gelukkig zit daar ook niet veel verschil in bij Jbl qua intensiteit van de kleur.
De tint vergelijken had ik wat moeite mee door het gebrek aan een referentie…
Dus vandaar de referentie vloeistoffen gemaakt destijds om zeker te stellen welke tint/intensiteit wat is
Ben jij kleurendoof? Want dat geel oranje is dan erg moeilijk hoor!
 
Dat schrijf ik toch !
Als de jbl totaal niet verkleurd terwijl ik een 5% oplossing heb
en de colombo gewoon de 5% aangeeft dan is de jbl toch niet goed
Is je test nog goed en niet over de datum? Als ik de foto zo bekijk dan is het raar dat er geen of amper nitraat inzit terwijl je bij Colombo een duidelijke kleur ziet.
Bij de JBL is het denk ik geen kwestie van verkeerd de kleur aflezen.
 
Wat is dan het voordeel? Een dubbel sterke oplossing met de halve waterhoeveelheid geeft hetzelfde effect in je aquariumwater. Maar zodra je je vergist met je dosering veranderd er wel iets!
Nou, als je dagelijks toevoegd krijg je een mindere schokgolf aan zout in je water.
Bij mij zal de EC op de toevoeg dag behoorlijk uitschieten.
Dus dat is een voordeel.
 
Nou, als je dagelijks toevoegd krijg je een mindere schokgolf aan zout in je water.
Bij mij zal de EC op de toevoeg dag behoorlijk uitschieten.
Dus dat is een voordeel.
Deze domoor begrijpt dit niet. Een dubbele hoeveelheid in de halve hoeveelheid water zou zodra verdunt in je aquariumwater hetzelfde opleveren als een normale mix in de gebruikelijke mengverhouding? Daarbij denk ik dan dat de zoutschok juist hoger zijn bij die dubbele hoeveelheid.
 
Deze domoor begrijpt dit niet. Een dubbele hoeveelheid in de halve hoeveelheid water zou zodra verdunt in je aquariumwater hetzelfde opleveren als een normale mix in de gebruikelijke mengverhouding? Daarbij denk ik dan dat de zoutschok juist hoger zijn bij die dubbele hoeveelheid.
Kwartje valt denk ik niet Ben.

Babolonische spraakverwarring.

Ik heb het puur over het voordeel van dagelijks doseren tov wekelijks. Dat is dan een voordeel.

Die oplossing sterker of zwakker, dat maakt niks uit natuurlijk. Linksom of rechtsom.
 

Terug
Bovenaan