Nog steeds bruine alg


Liekexx

Well-known member
Lid geworden
15 december 2019
Berichten
270
Leeftijd
23
Hoii, een aantal weken geleden had ik veel bruine algen. Nu is het NOG erger. Ik heb een nieuw filter en er is Genoeg stroming etc. Nitriet liep op maar is inmiddels 0.05. Nitraat is 10. Po4 weet ik niet atm.
Heeft iemand tips want ik sta op het punt om het op te geven. Bestand is 4 corydoras.
Iemand help me :)
 
Waar bevindt zich de alg op? En nooit opgeven sommige algen zijn hardnekkig. Een filter is niet de enige oplossing ook het filtermedia. Watersamenstelling noem je al. En het filter moet ook de tijd krijgen.
 
Waar bevindt zich de alg op? En nooit opgeven sommige algen zijn hardnekkig. Een filter is niet de enige oplossing ook het filtermedia. Watersamenstelling noem je al. En het filter moet ook de tijd krijgen.
Vooral de planten. De echinodorus heeft een hele bruine gloed over zich heen.een paar planten heb ik vervangen en de limnophila heeft het ook. Oja, gaat bruine alf van je planten af of moet je alle bladeren snoeien?? het filter draait nu 3 weken en ik heb alle sponzen van het oude filter Nar het nieuwe gezet
 
Om te beginnen zou ik al eens zorgen dat je ook algeneters hebt. Dat is een natuurlijke manier om hulptroepen in te zetten.


Snelle groeiers, zuurstofplanten halen de voeding uit het water zodat die concurreren met de algen. Carbo, CO2 zorgt ervoor dat de planten sneller groeien. Daar waar nodig kun je planten snoeien, knippen..

Hoe lang brandt de verlichting?
*Edit* heb je bij de echidoras toch voeding bij de wortels meen ik
 
Om te beginnen zou ik al eens zorgen dat je ook algeneters hebt. Dat is een natuurlijke manier om hulptroepen in te zetten.


Snelle groeiers, zuurstofplanten halen de voeding uit het water zodat die concurreren met de algen. Carbo, CO2 zorgt ervoor dat de planten sneller groeien. Daar waar nodig kun je planten snoeien, knippen..

Hoe lang brand de verlichting?
Ik voeg vloeibaar co2 toe en planten voeding van planted box all in one. Verder brand de verlichting 10 uren. Ik ga proberen om een betta toe te voegen, (heb al een bak achter de hand vo or als het nit goed gat met de Cory’s) maar ik wil ook weetniet te veel vissen toevoegen. En geen grond bewoners ivm met de grond is en (corys)

edit: oja, ik heb ook nog een aantal slakken. Eerst 7 grote, nu nog vee kleine. Be benieuwd hoelang ze het overleven
 
Even de vraag. Grootte van het aquarium en wat voor filter heb je?

*Edit* De ottocinclus zijn niet grote vissen maar kunnen je helpen.
 
Even de vraag. Grootte van het aquarium en wat voor filter heb je?
60x30x30 (54l dus) ik heb de aquaflow 200 (zonder actieve kool) op de laagste stand (is 200l/h, als hij dan verstopt raakt, kan ik hem steeds iets hoger zetten, waardoor de stroming hetzelfde blijft) en als de betta erin gaat, richt ik hem tegen het glas zodat de stroming beperkt blijft.

Edit; iemand raadde deze ‘algen eters’ aan: otocinclus. Maar die moeten echt een goed ingedraaide bak hebben en doordat de water waarden een beetje schommelen ivm met verandering filter, lijkt dat me niet zo’n goed idee
 
Sorry dat ik het zeg, maar dat soort filter noem ik niet ideaal. Je hebt opzich een leuk aquarium maar qua filter zou ik iets anders kiezen. Meer richting van een buitenfilter waar je meer opties qua filtermedia ook nog hebt. Maar dat is een keuze die jij zult moeten bepalen.
 
Sorry dat ik het zeg, maar dat soort filter noem ik niet ideaal. Je hebt opzich een leuk aquarium maar qua filter zou ik iets anders kiezen. Meer richting van een buitenfilter waar je meer opties qua filtermedia ook nog hebt. Maar dat is een keuze die jij zult moeten bepalen.
Heeft het invloed op de alg? Want hij lijkt het goed te doen... maar als de algen weg gaan door een buiten filter (daar kun jij natuurlijk geen garantie op geven) Da zal ik daar eens naar kijken.
 
Nou ik denk dat de filter goed genoeg moet zijn want op die bakjes heb ik altijd met de kleinere 100 gewerkt. Maar deze filter heb je een aantal weken maar heb je de oude mee laten draaien of verwijderd want dan zou alles te wijten kunnen zijn aan te weinig bacterien die deze problemen hebben veroorzaakt.
 
Nou ik denk dat de filter goed genoeg moet zijn want op die bakjes heb ik altijd met de kleinere 100 gewerkt. Maar deze filter heb je een aantal weken maar heb je de oude mee laten draaien of verwijderd want dan zou alles te wijten kunnen zijn aan te weinig bacterien die deze problemen hebben veroorzaakt.
Filter verwijderd, alle sponzen in de ander gedaan.
 
Ok die zijn dus overgezet en dan kan dat niet de oorzaak zijn. Vaak is bruinalg toch een kwestie van teveel organische belasting oftewel te weinig bacterien om dit weg te werken. Voer je niet teveel?
 
John, voor mij heeft een buitenfilter meer ruimte, meer volume, meer mogelijkheden. Dat zorgt voor meer stabiliteit dan een klein binnenfilter.

@Liekexx behalve hoeveel voer, wat voor voer geef je? Er kan verschil zijn in soort en kwaliteit.

*Edit* waterverversing hoe vaak en hoe veel kan ook meespelen.
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je gelijk in Andre maar ik heb diverse 60cm bakken gehad en allemaal met een Aquaflow 100 dus met 4 Cory s erin zou een 200 dat makkelijk moeten kunnen doen.
 
Even de vraag. Grootte van het aquarium en wat voor filter heb je?

*Edit* De ottocinclus zijn niet grote vissen maar kunnen je helpen.

Ik vind het aanraden van otocinclussen tegen bruine alg (of welke alg dan ook), een slecht idee.

Ik vind het net zoiets als botia's of kogelvissen adviseren tegen een slakkenplaag. Even lijkt het leuk, maar daarna zit je met lastige vissen die hun voornaamste functie in de bak kwijt zijn.

Ik denk dat je vissen of andere bewoners beter neemt omdat je ze interessant of mooi vindt, ze passen bij je bak en water en andere bewoners, en niet omdat ze de boel voor je moeten schoonhouden. Dat is hooguit gelukkige bijvangst. Maar dat is mijn mening.
 
Ik ben het met Marjan eens want zolang je de oorzaak ergens niet van weghoudt is het sypmtoombestrijding.
 
Even de vraag. Grootte van het aquarium en wat voor filter heb je?

*Edit* De ottocinclus zijn niet grote vissen maar kunnen je helpen.
Ik heb ook een groepje ottocinclus arnoldie ( als je het zo schrijft) binnen een dag zoveel alg weg . Bijna al het glas is schoon in een dah. Zijn erg goed en blijven klein. 3 mis 4 centimeter.Ook leuk om te zien. Hebben mijn planten gered van het bruine alg.
 
John, voor mij heeft een buitenfilter meer ruimte, meer volume, meer mogelijkheden. Dat zorgt voor meer stabiliteit dan een klein binnenfilter.

@Liekexx behalve hoeveel voer, wat voor voer geef je? Er kan verschil zijn in soort en kwaliteit.

*Edit* waterverversing hoe vaak en hoe veel kan ook meespelen.
Ik geef om de dag een halve tablet (voor 4 visjes) van tetramin ofz.
Water doe ik eens in de week een klein emmertje


Ik ben het met Marjan eens want zolang je de oorzaak ergens niet van weghoudt is het sypmtoombestrijding.
Ja ik ben er niet zo’n voorstander van om extra vissen/slakkken/garnalen toe te voegen omdat je Da ook met vervuilin hebt.
Ik heb ook een groepje ottocinclus arnoldie ( als je het zo schrijft) binnen een dag zoveel alg weg . Bijna al het glas is schoon in een dah. Zijn erg goed en blijven klein. 3 mis 4 centimeter.Ook leuk om te zien. Hebben mijn planten gered van het bruine alg.
Klinkt hoopgevend :)
 
Ik zou de verlichting afstellen op maximaal 8 uur per dag, dat zou al een hoop moeten helpen tegen de alg.
Ik had gelezen dat bruine algen soms ook kome door juist te weinig licht. Maar nu het niet helpt om meer licht te geven, zal ik nu eens wat minder ligt geven
 
Ik heb ook een groepje ottocinclus arnoldie ( als je het zo schrijft) binnen een dag zoveel alg weg . Bijna al het glas is schoon in een dah. Zijn erg goed en blijven klein. 3 mis 4 centimeter.Ook leuk om te zien. Hebben mijn planten gered van het bruine alg.
Ik ken persoonlijk de ottocinclus affinis, ook leuke verdraagzame visjes.
 
Ik zou wel eens wat foto's willen zien. Zowel een totaal foto als een close-up van de alg zou kunnen helpen. Wellicht is het wel een heel andere alg soort waartegen je aan het vechten bent.
En wat voor lamp heb je er boven hangen? Graag zo specifiek mogelijk typenummer etc.
 
Ik had gelezen dat bruine algen soms ook kome door juist te weinig licht. Maar nu het niet helpt om meer licht te geven, zal ik nu eens wat minder ligt geven

Ik zou het wel op 8 uur houden want anders hebben de planten straks te weinig licht. Ik ben niet van mening dat het komt door te weinig licht maar wat kan is dat door teweinig licht de planten minder goed groeien wat dode bladeren kan veroorzaken en door stress kunnen de planten ook stoffen aan het water loslaten. Ik heb hier altijd 8 bakjes gehad met vrij weinig licht en daar nooit bruinalg in gehad namelijk.
 
Ik zou wel eens wat foto's willen zien. Zowel een totaal foto als een close-up van de alg zou kunnen helpen. Wellicht is het wel een heel andere alg soort waartegen je aan het vechten bent.
En wat voor lamp heb je er boven hangen? Graag zo specifiek mogelijk typenummer etc.
Ik zal zo even kijken en foto’s make :)
Ik zou het wel op 8 uur houden want anders hebben de planten straks te weinig licht. Ik ben niet van mening dat het komt door te weinig licht maar wat kan is dat door teweinig licht de planten minder goed groeien wat dode bladeren kan veroorzaken en door stress kunnen de planten ook stoffen aan het water loslaten. Ik heb hier altijd 8 bakjes gehad met vrij weinig licht en daar nooit bruinalg in gehad namelijk.
ohja dankje voor de info. Idd plante groeien verder heel goed trouwens.
 
Ik had gelezen dat bruine algen soms ook kome door juist te weinig licht. Maar nu het niet helpt om meer licht te geven, zal ik nu eens wat minder ligt geven

Dat is helemaal juist. Bruine alg kan ook ontstaan door te weinig licht. Overigens; alg ontstaat door tekorten niet door teveel.
 
Dat is helemaal juist. Bruine alg kan ook ontstaan door te weinig licht. Overigens; alg ontstaat door tekorten niet door teveel.
Draad alg kan wel ontstaan door teveel licht? Of bijvoorbeeld teveel po4/no3?

maar dat komt iddweer door te weinig planten/ slechte planten groei etc
 
Persoonlijk ben ik dan ook voor zuurstofplanten, snelle groeiers. Behalve prachtig, puur natuur zijn ze ook een superfilter doordat ze voeding van algen opnemen en daarmee algen beperken net als drijfplanten.
 
Persoonlijk ben ik dan ook voor zuurstofplanten, snelle groeiers. Behalve prachtig, puur natuur zijn ze ook een superfilter doordat ze voeding van algen opnemen en daarmee algen beperken net als drijfplanten.
Ja inderdaad! Ik heb limnophila sessiliflora en drijvers idd :)
 
Ken je ook al sterrenkruid *Edit* Belgisch groen en Braziliaanse klimop?
Ik wilde pas Sterre kruid bestellen, maar het was op... net als Braziliaanse klimop. Ik zal er ff Naar kijken
 
Ik zou wel eens wat foto's willen zien. Zowel een totaal foto als een close-up van de alg zou kunnen helpen. Wellicht is het wel een heel andere alg soort waartegen je aan het vechten bent.
En wat voor lamp heb je er boven hangen? Graag zo specifiek mogelijk typenummer etc.

de middelste planten staan er net in, de planten die er eerst stonden zaten HELEMAAL onder de alge dus die zijn eruit. De Limnophilasesillifora begint het ook tekrijgen en het ‘gras’ vooraan ook. Net als de echinodorus. Als ik ermet mn nagel overheen kras, (hard) zie je de bruine laageraf komen. Ook op 1 van de wanden (links) wordt het steeds bruin. Het zit ook een beetje in de naden van de kit (misschien ook wel op de bodem maar die is zwart dus dat zie je niet goed denk ik)
 

Bijlagen

  • 228E09E2-15E0-43E0-9063-FDD2F51572EB.jpeg
    228E09E2-15E0-43E0-9063-FDD2F51572EB.jpeg
    138.1 KB · Weergaven: 139
  • 25B1BD8F-90EF-46A3-97E8-7F9BA0E63E77.jpeg
    25B1BD8F-90EF-46A3-97E8-7F9BA0E63E77.jpeg
    146.9 KB · Weergaven: 122
  • 0B16DBD0-9B3E-4E08-ADDD-F68A5D8C1EEC.jpeg
    0B16DBD0-9B3E-4E08-ADDD-F68A5D8C1EEC.jpeg
    126.7 KB · Weergaven: 116
  • FDD0F9CF-101F-4903-80F6-553093C480C6.jpeg
    FDD0F9CF-101F-4903-80F6-553093C480C6.jpeg
    105.9 KB · Weergaven: 107
  • B7E18BBB-CF9A-47CC-A58A-DFC2405E2991.jpeg
    B7E18BBB-CF9A-47CC-A58A-DFC2405E2991.jpeg
    138.6 KB · Weergaven: 166

Terug
Bovenaan