Nog steeds bruine alg


Is het een idee om de be-algde plante te vervangen? Ik heb een snel groeier gevonden, een nieuwe echinodorus en een ‘redelijk’ snelgroeiende voorgrond plant.
 

Bijlagen

  • 935E08E5-F87A-4F98-AD10-5D8A6F04FC19.png
    935E08E5-F87A-4F98-AD10-5D8A6F04FC19.png
    545.4 KB · Weergaven: 84
  • CA1877F6-0226-4E56-AE89-460B9634B2E8.png
    CA1877F6-0226-4E56-AE89-460B9634B2E8.png
    454 KB · Weergaven: 77
  • 3CA314A4-A0DE-424E-8302-82FB0D49E85D.png
    3CA314A4-A0DE-424E-8302-82FB0D49E85D.png
    586.7 KB · Weergaven: 87
Ik zie op de foto's niet echt bruinalg maar wel planten die er niet 'fris' uit zien. Ze lijken te (over)leven maar echt nieuwe frisse groei zie ik niet.

Dan kom ik bij die lamp uit, dat is een RGB led van nog geen 6W en ik denk dat daar je probleem ook zit. Dat lijkt mij meer een goudvis lampje voor een leuk kleurtje in het water dan een lamp waarmee je planten kunt laten groeien. Daar heeft de lamp de gewenste intensiteit gewoon niet voor. Die RGB versies kunnen namelijk best wit licht maken maar met een erg lage intensiteit, want ze hebben namelijk drie ledjes (rood, groen en blauw) nodig om dit witte licht te 'maken' in tegenstelling tot 1 LED van een echt witte LED lamp.

Ik heb zelf ook een aantal van die led buisjes en worden gebruikt om kleur bij te sturen voor het oog, die dan naast een witte LED die specifiek voor plantengroei is bedoeld. Als je het mij vraagt is die LED alleen maar leuk voor jouw eigen ogen.
Dan heeft benvo denk ik toch gelijk, het is een licht tekort. Niet in lichtduur maar in licht intensiteit.
 
Ik zie op de foto's niet echt bruinalg maar wel planten die er niet 'fris' uit zien. Ze lijken te (over)leven maar echt nieuwe frisse groei zie ik niet.

Dan kom ik bij die lamp uit, dat is een RGB led van nog geen 6W en ik denk dat daar je probleem ook zit. Dat lijkt mij meer een goudvis lampje voor een leuk kleurtje in het water dan een lamp waarmee je planten kunt laten groeien. Daar heeft de lamp de gewenste intensiteit gewoon niet voor. Die RGB versies kunnen namelijk best wit licht maken maar met een erg lage intensiteit, want ze hebben namelijk drie ledjes (rood, groen en blauw) nodig om dit witte licht te 'maken' in tegenstelling tot 1 LED van een echt witte LED lamp.

Ik heb zelf ook een aantal van die led buisjes en worden gebruikt om kleur bij te sturen voor het oog, die dan naast een witte LED die specifiek voor plantengroei is bedoeld. Als je het mij vraagt is die LED alleen maar leuk voor jouw eigen ogen.
Dan heeft benvo denk ik toch gelijk, het is een licht tekort. Niet in lichtduur maar in licht intensiteit.
Nu je het zegt, ik zag zelf ook al Da het licht niet helder/‘fel’ was.ik zal eens even naar en nieuwe lamp kijken :).

heb je misschien suggesties/linkjes naar een lamp voor 60cm bak?
 
Nu je het zegt, ik zag zelf ook al Da het licht niet helder/‘fel’ was.ik zal eens even naar en nieuwe lamp kijken :).

heb je misschien suggesties/linkjes naar een lamp voor 60cm bak?
Er zijn hier mensen op het forum die veel meer verstand van licht hebben dan ik dus wellicht verstandig om niet alleen op onderstaand advies af te gaan en even af te wachten. Zelf heb ik op een 60cm aquarium onderstaande SuperFish retroLED Bright lamp hangen en ben daar tevreden over. In het begin ook wat problemen gehad hoor maar toen ben ik zelf gemaakte bemesting gaan toevoegen en easycarbo en is het best mooi geworden.


Dit is hoe ik begon met die bak, planten ook allemaal een beetje futloos en aan het verpieteren
2019-12-07.JPG


Dit is wat het uiteindelijk na 3 maanden geworden is:
2020-02-02.JPG
 
Er zijn hier mensen op het forum die veel meer verstand van licht hebben dan ik dus wellicht verstandig om niet alleen op onderstaand advies af te gaan en even af te wachten. Zelf heb ik op een 60cm aquarium onderstaande SuperFish retroLED Bright lamp hangen en ben daar tevreden over. In het begin ook wat problemen gehad hoor maar toen ben ik zelf gemaakte bemesting gaan toevoegen en easycarbo en is het best mooi geworden.


Dit is hoe ik begon met die bak, planten ook allemaal een beetje futloos en aan het verpieteren
Bekijk bijlage 301546

Dit is wat het uiteindelijk na 3 maanden geworden is:
Bekijk bijlage 301547
Wauw ziet er goed uit!!!
 
Als ik je aquarium zo zie denk ik dat licht het probleem is. Het lijkt namelijk alsof je aquarium erg donker is. Ik zelf heb de Superfish Retro Led bright dus hieronder een foto dan kan je zien hoe dat eruit ziet in een aquarium @Liekexx. Ik heb een 70 liter aquarium dus volgens mij is dat het zelfde licht als @DanielHoogland adviseerde. Ik vind hem persoonlijk wel wat fel dus heb er een dimmer opgezet en dan is het prima, maar dit is totaal niet nodig.
DSC_0814.JPG
 
Planten moeten soms wennen aan ander soort licht dat kan ook meespelen. Van emerse naar submerse wat elders op het forum ook ter sprake kwam. Een echidorus is niet echt een snelle groeier. Vallisneria bijvoorbeeld wel.
 
Als ik je aquarium zo zie denk ik dat licht het probleem is. Het lijkt namelijk alsof je aquarium erg donker is. Ik zelf heb de Superfish Retro Led bright dus hieronder een foto dan kan je zien hoe dat eruit ziet in een aquarium @Liekexx. Ik heb een 70 liter aquarium dus volgens mij is dat het zelfde licht als @DanielHoogland adviseerde. Ik vind hem persoonlijk wel wat fel dus heb er een dimmer opgezet en dan is het prima, maar dit is totaal niet nodig.
Bekijk bijlage 301551
Ik zal die lamp eens even opzoeken

edit; mooiebak trouwens???
 
Draad alg kan wel ontstaan door teveel licht? Of bijvoorbeeld teveel po4/no3?

maar dat komt iddweer door te weinig planten/ slechte planten groei etc

Draad alg ontstaat nooit door teveel licht. Denkelijk heb ik aanzienlijk meer en intenser licht dan jij maar ik heb geen draadalg. Draadalg heeft als grondoorzaak vaak een CO2 tekort t.o.v. je verlichting. Een mindere waterdistributie kan ook een oorzaak zijn.
 
Teveel voeding geeft geen algen maar tekorten wel.
 
Denk eraan dat een Pogostemon helferi ook weer een plant is die licht vraagt, veel licht zelfs. Zie de foto op je post in deze pagina. Het is een goed idee om bij alle planten die leuk vindt goed te bezien wat ze vragen. En, heel belangrijk, of je dat ook kan bieden. Wanneer een plant, bijvoorbeeld, veel licht vraagt en je hebt daar de hardware niet voor moet je deze laten voor wat ze zijn. Wanneer ik zelf een plant zie die ik niet ken maar die ik mooi vind ga ik altijd uitzoeken wat de vereisten voor een goede groei zijn. Pas als ik dit weet ga ik al of niet terug naar mijn Lfs om de plant aan te schaffen. Wanneer je op deze manier alles vooraf uitzoekt bespaard dit je later veel problemen. Je kan ook niet altijd uitgaan van de adviezen van de aanbieder die immers een belang heeft bij verkoop. Maar ook hier maakt kennis macht!
 

Terug
Bovenaan