Oase BioMaster Thermo 250 te gek voor een 60L bak?


henkie86

New member
Lid geworden
1 september 2022
Berichten
4
Leeftijd
38
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel een 60L bak aan het indraaien.
Nu wil ik toch graag een extern filter gaan gebruiken en heb ik mijn oog laten vallen op één van deze filters.
Oase FiltoSmart Thermo 100 of een Oase BioMaster Thermo 250.

De voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar de BioMaster o.a. door het voorfilter

Zou dit goed gaan op een 60L bak of is dit veel te zwaar, uiteindelijk wil ik wel een grotere bak maar voorlopig blijft het even bij deze.
 
Bij het merk Oase heb ik zo mijn bedenkingen. Gezien de (lucht?) problemen die op deze site zijn te lezen. Zelf zou ik daarom liever kiezen voor een meer gerenommeerd merk als JBL of Eheim.
 
Ik wil de kanttekening maken dat bij de Oase filter diverse mensen last hebben van lucht in de filter. Daar zijn al topics over en @Flipper heeft dat dacht ik ook gehad.
Waarom neem je niet een Eheim 2213 of een JBL?
 
Bij het merk Oase heb ik zo mijn bedenkingen. Gezien de (lucht?) problemen die op deze site zijn te lezen. Zelf zou ik daarom liever kiezen voor een meer gerenommeerd merk als JBL of Eheim.
Ben was me net een stap voor dus;)
 
Goed dat ik het hier even voorleg zie ik al :)
De voorkeur ging uit naar Oase ook gezien de ingebouwde verwarming.
Ik zal ook eens even goed kijken naar JBL en Eheim.
 
Ligt eraan wat je met de bak wilt gaan doen.
Een bak met grind, 2 plantjes en 2 visjes is een Oase FiltoSmart Thermo 100 goed te doen.
Een bak met veel beplanting en CO2 toeving is een FiltoSmart 250 niet te gek. Ikzelf draai 1000 l/u op een 65 liter High-Light.

Met het lucht in het filter betreft alleen de 600 en 850 modellen.
 
Ik heb een Oase Biomaster Thermo 350 en ik heb helemaal geen last van lucht aanzuiging. Hier is hij fluisterstil. Dus het is echter niet zo dat al hun pompen hier last van hebben!
 


Ik heb mijn bedenkingen maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat dit ook voor Ts op moet gaan. Het is mijn eigen maar beslist een vrijblijvende mening.
 
Even een update.
Na wat uitzoekwerk en de voor en tegens naast elkaar gezet heb ik een Eheim Experience 150 gekocht.
Dit is echt een prachtfilter en echt fluisterstil, uitstroom kun je op dit filter ook beperken met de kraan op de uitgang.

Voor verwarming heb ik er gisteren een JBL Protemp e300 bij geplaatst, verbaasd me dat er zo weinig inline verwarmingen zijn maar deze is goed betaalbaar.
Verwarming wijkt wel ruim 1 graad af van de thermometer in de bak. (ik heb 2x externe meters) (gebruik ze niet gelijk natuurlijk) die waarden liggen dicht bij elkaar, de indicator op de JBL zit ruim 1 graad boven de meter in de bak)
Hoe stabiel de temperatuur blijft kan ik op dit moment nog niet zeggen maar het ziet er wel goed uit nu zowel pomp als verwarming uit de bak zelf zijn.
 
daar zijn die kranen niet voor bedoeld, je blaast de pomp op als je de uitstroom gaat knijpen
 
daar zijn die kranen niet voor bedoeld, je blaast de pomp op als je de uitstroom gaat knijpen

Volgens de handleiding mag het wel, alleen op de uitgang.
Ik heb hem gewoon vol open, de uitgang zo gepositioneerd dat de stroming acceptabel is, gaat prima in een 60L bak.
 

Bijlagen

  • eheim.jpg
    eheim.jpg
    15.6 KB · Weergaven: 41
Er kan helemaal geen pomp opgeblazen worden door het remmen vd outflow.
Wat een belachelijke onzin wordt er hier weer door nicolientje verkondigt zeg.
Laten we het maar slijtage noemen🤣
 
daar zijn die kranen niet voor bedoeld, je blaast de pomp op als je de uitstroom gaat knijpen
Een pomp kan je prima tot 50% knijpen op de uitlaat hoor. Heb dit zelf ook gedaan. Dit gaat echter niet op de inlaat naar de pomp toe, dan krijg je problemen.
 
Over het knijpen lopen de meningen soms nogal uiteen. Je moet in elk geval de instroom niet knijpen.
 
Tja, het moet ook maar kunnen. Bij de eheim 4+ serie zit er maar een afsluiter op die voor zowel in als uit gelijktijdig werkt.
 
Tja, het moet ook maar kunnen. Bij de eheim 4+ serie zit er maar een afsluiter op die voor zowel in als uit gelijktijdig werkt.
Dit kan je eventueel met een extra kraantje oplossen op je uitstroom. Maar goed je moet het willen natuurlijk.
 
Gelukkig bij mij niet aan de orde. Ik knijp hem wel een klein beetje, maar hooguit een kwart. En dat houd hij goed vol.
 
Een beetje moet ook eigenlijk wel kunnen. Als de doorstroming beperkt wordt doordat het filter lied vol zit heb je hetzelfde effect.
 

Terug
Bovenaan