oase biomaster thermo 850 of Fluval-FX6


mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
103
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Hallo allemaal

Ik heb vandaag mijn nieuwe tweede handse ehiem inspiria 500 opgehaald, supper blij mee, had al fotos gezien maar zo mooi met het lichter onder.
Nu begint het uitgeven van geld, Ga helemaal vanaf 0 weer beginnen.

Dus pomp

In mijn vorige bakken heb ik na alle tervredenhuid mijn oase 350 thermo gebruikt, voorfilter is een toppertje, ik was dus ook van plan om voor mijn Eheim weer een oase thermo 850 te kopen
Nu hoor ik en zie ik heel veel filmpjes over de Fluval FX6 dat dit HET filter is maar heeft iemand ervaring met alle 2 en wat ik er zo van zie, schoonmaken van de Fluval is nogal een dingetje

In mijn vorige situatie heb ik nu de hele biomaster 3 keer schoon gemaakt in ites minder als 2 jaar, het enige wat vuil is na ruim 6 maanden draaien is het bovenste orange filter. Ik neig dus weer naar de oase.

kan iemand mij vertellen waarom de Fluval beter zou zijn?

Vriendelijke groeten
Marc
 
Ik heb zelf de oase 850 en heb deze uiteindelijk weg gedaan vanwege het aanzuigen van lucht in de filter. Ik denk dat een pomp niet voldoende is voor 500 liter. Ik heb zelf de Eheim incperia 330, daar was het vermogen voldoende voor.

 
Hallo allemaal

Ik heb vandaag mijn nieuwe tweede handse ehiem inspiria 500 opgehaald, supper blij mee, had al fotos gezien maar zo mooi met het lichter onder.
Nu begint het uitgeven van geld, Ga helemaal vanaf 0 weer beginnen.

Dus pomp

In mijn vorige bakken heb ik na alle tervredenhuid mijn oase 350 thermo gebruikt, voorfilter is een toppertje, ik was dus ook van plan om voor mijn Eheim weer een oase thermo 850 te kopen
Nu hoor ik en zie ik heel veel filmpjes over de Fluval FX6 dat dit HET filter is maar heeft iemand ervaring met alle 2 en wat ik er zo van zie, schoonmaken van de Fluval is nogal een dingetje

In mijn vorige situatie heb ik nu de hele biomaster 3 keer schoon gemaakt in ites minder als 2 jaar, het enige wat vuil is na ruim 6 maanden draaien is het bovenste orange filter. Ik neig dus weer naar de oase.

kan iemand mij vertellen waarom de Fluval beter zou zijn?

Vriendelijke groeten
Marc

De Fluval is niet per definitie beter, maar ook niet slechter.

Fluval (Hagen group) is gewoon goed in marketing, gesponsorde video's op YouTube ect.
Je ziet vooral ook Amerikaanse/Canadese personen die de filter in kwestie aanprijzen.

Heeft Fluval dan slechte filters? nee zeker niet! zijn m.i. hele goede filters.

Maarja de Oase heeft weer het voordeel van een ingebouwde verwarming.

ik denk persoonlijk dat onderhoud van de Fluval makkelijker is dan bij de Oase, en dat heeft er vooral mee te maken dat je m kan laten leeglopen alvorens m onder de kast uit te trekken... een vol filter van die formaat (zowel Oase als Fluval) onder een kast vandaan trekken is behoorlijk zwaar.
 
Ik heb sinds 2 dagen een Oase biomaster 850. En het voorfilter lijkt mij super handig.
Dus ben ook heel benieuwd als ik die een keer ga schoonmaken.

De verwarming lijkt mij erg kwetsbaar. Dus heb zonder verwarming genomen.
 
Ik heb zelf de Fluval FX4 gehad nu de Biomaster 600. de Fluval was /is zeer goed maar de in en out slangen waren groter dan de normale maat slangen dus ik moet de hele lichtkap aanpassen voor die slangen zijn er aanpassingen voor ga ik toch waarschijnlijk weer na de Fluval hoewel de onderdelen moeilijk te krijgen zijn. Nu ben ik zeer tevreden met de OASE Biomaster 600 met de heater. maar heb wel heimwee naar de Fluval.
 
Ik zou lekker de zaag in het aquarium zetten om de slangen te laten passen, @Ad . :DD Leef de droom...
 
Ik heb zelf de Fluval FX4 gehad nu de Biomaster 600. de Fluval was /is zeer goed maar de in en out slangen waren groter dan de normale maat slangen dus ik moet de hele lichtkap aanpassen voor die slangen zijn er aanpassingen voor ga ik toch waarschijnlijk weer na de Fluval hoewel de onderdelen moeilijk te krijgen zijn. Nu ben ik zeer tevreden met de OASE Biomaster 600 met de heater. maar heb wel heimwee naar de Fluval.
Je kan natuurlijk proberen om zelf eens een verloop te maken voor je slangen. Ik geloof dat die dingen 17 mm. zijn? Ik zou dan denken aan een verloop van 17 naar 16 mm. Waarna je dan slangen kan gebruiken die wél passen, vermoedelijk. Namelijk een 16/22 mm. versie nogal gebruikelijk in Europese filters.
 
Och zo groot zijn de slangenaansluiting nu ook weer niet van de fx 6 binnen maat 20 mm en buiten maat 25.17 mm
kwestie van de juiste maat pvc pijp 25 mm en een klein stukje silicone slang en probleem is opgelost.
 
Ik heb inmiddels de Fluval FX4 niet meer werkend
 

Terug
Bovenaan