Lucht in Oase Biomaster Thermo 600??


kloenus

Member
Lid geworden
5 maart 2020
Berichten
22
Leeftijd
43
Hallo allen,

Ik heb sinds drie weken en nieuw aquarium draaien met twee biomasters thermo 600 (2m aquarium). Ik heb alleen constant lucht in de pomp. Ik wiebel de pomp een paar keer per dag en er blijft lucht uitkomen. Nou las ik al ergens over een nieuwe kop van oase maar dit zijn al de nieuwe pompen dus ik neem aan up to date. Na contact met oase moest ik eerst de aquarium speciaalzaak contacteren. Deze vertelde mij dat ik de uitstroom op het water moet doen en niet in het water. Buiten dat dat herrie maakt kan ik verder niets vinden over mensen die dat op die manier hebben aangesloten. Ik weet niet beter dan een spraybar of pijpje. Beide geprobeerd maar helpt niets. Ook zonder dat voorfilter laten draaien om te kijken of deze de flow verstoord maar helpt ook niet. Ik vind de flow ook niet genoeg eigenlijk. Iemand een idee wat dit probleem is. Hoeveelheid lucht komt echt niet vanuit mijn CO2 systeem, dat is wel erg veel...
Groeten ilona
 
Heb het zelf ook wel eens.

Stap 1: voorfilter uit het filter en leeg laten lopen.
Stap 2: voorfilter rustig terug erin laten zakken (je hoort hem vollopen!).
Stap 3: zet alles weer vast.
Stap 4: gebruik de blauwe knop om de stroming op gang te helpen voordat je de pomp aanzet.
Stap 5: druk nog een paar keer op de blauwe knop en zet de pomp dan terug aan.

Extra vraag: gebruik je een inlaat met 'skimmer' of een standaardinlaat?
 
Dank voor je reactie. Ik heb de standaard inlaat. Zoals je beschrijft hebben we het ook geprobeerd. (vertelde oase idd aan de telefoon) Het is net alsof er ergens weer lucht in de pomp komt. Beste hoeveelheid lucht ook. Al wiebel ik de pomp een uur later komt er alweer veel lucht uit.
 
Bijzonder. Je zou eens kunnen proberen om de prefilter uit te nemen, te vullen met aquariumwater en dan vol terug te plaatsen. Let op: het filter overstroomt dan sowieso dus plaats hem even in een emmer, of leg er een berg handdoeken bij. Het is mijn ervaring dat de prefilter niet volloopt ten dat je daarom het water daarin hoort stromen. Op deze manier zou je dat kunnen ondervangen. Een poging waard.
 
Sluiten de slangen goed vast aan de aansluitingen? Heb je het filter vanaf leegstand al eens laten vollopen en de terugvoer in bijvoorbeeld een emmer?
 
Het kan altijd een poosje duren voordat alle lucht uit nieuwe sponsen is.
Niet iets om je zorgen over te maken.
Maar hoe voeg jij co2 toe in het aquarium?
 
Komt me bekend voor heeft hier een verwarming element 2x gekost
Oorzaak was het aanzuigen van lucht via deze
Schermafdruk op 2020-09-30 22-22-22.png
lucht kwam binnen via de regelknop van de inlaat
opgelost door het onderdeel te vervangen met 1 van jbl
Schermafdruk op 2020-09-30 22-28-40.png
wel even op de slang maat letten
 
Herkenbaar, ik vul het voorfilter extra bij ( water loopt over als ik het schuifje omzet) zodat er geen lucht in zit voor ik het filter weer aanzet ,even schudden, en ik had het idee dat hij valse lucht binnen kreeg bij de aanvoerbuis. Nu geen last meer van . Maak hem ook bijna niet meer open, alleen het voorfilter.
 
Had alleen problemen met het gebrom van de filters maar ik ze op isolatie mat gezet heb is dat ook weg.
 
Dank voor alle reacties! Ik ga vanavond eens proberen hem aan te sluiten met een al gevuld voorfilter. De andere trucjes heb ik al gedaan. Vandaag neemt oase weer contact met ons op. Ben benieuwd. Er komt gewoon behoorlijk veel extra lucht in. Ik blijf schudden met die pomp.
co2 trouwens met gasfles en pH geregeld. Kan niet veel aan fout gaat. Gebrom is denk ik voornamelijk de lucht. Ik hoor ze nu ook weer erg na een nachtje.
Misschien komt t wel bij het verwarmingselemwnt binnen...ook maar eens goed bekijken.
 
Dank voor alle reacties! Ik ga vanavond eens proberen hem aan te sluiten met een al gevuld voorfilter. De andere trucjes heb ik al gedaan. Vandaag neemt oase weer contact met ons op. Ben benieuwd. Er komt gewoon behoorlijk veel extra lucht in. Ik blijf schudden met die pomp.
co2 trouwens met gasfles en pH geregeld. Kan niet veel aan fout gaat. Gebrom is denk ik voornamelijk de lucht. Ik hoor ze nu ook weer erg na een nachtje.
Misschien komt t wel bij het verwarmingselemwnt binnen...ook maar eens goed bekijken.
Ik zou toch eens hiernaar oriënteren. De JBL aanvoer buis en korf.

inset-p2823-7292_image.jpg
 
Dank voor alle reacties! Ik ga vanavond eens proberen hem aan te sluiten met een al gevuld voorfilter. De andere trucjes heb ik al gedaan. Vandaag neemt oase weer contact met ons op. Ben benieuwd. Er komt gewoon behoorlijk veel extra lucht in. Ik blijf schudden met die pomp.
co2 trouwens met gasfles en pH geregeld. Kan niet veel aan fout gaat. Gebrom is denk ik voornamelijk de lucht. Ik hoor ze nu ook weer erg na een nachtje.
Misschien komt t wel bij het verwarmingselemwnt binnen...ook maar eens goed bekijken.
Heb je niet toevallig een inline diffusor of reactor in de aanvoerslang naar je filter zitten?
 
Bij oase is de aanvoer niet uit een stuk gemaakt. Zit de aansluiting boven je waterspiegel dan zou het valse lucht kunnen aanzuigen. (of bij een water wissel) Als het buisje een beetje vies wordt slipt het vanzelf dicht. JBL heeft dat idd niet.
 

Bijlagen

  • F9C2ADD7-100B-40D1-B51D-CD8AACF1A018.jpeg
    F9C2ADD7-100B-40D1-B51D-CD8AACF1A018.jpeg
    199.8 KB · Weergaven: 471
Zo te lezen op (buitenlandse) forum een vaker voorkomend probleem bij de biomaster 600. Meestal ligt het aan de koppelstukken op het filter. Er word ook gesproken over de volgende oorzaak/oplossing:

'die koppelingen (waar mee je de slangen vast zet op de filter) schijnen toch lucht te trekken zonder dat ze water lekken. Als de slang te strak is aangedraait duwt ie zichzelf los en trekt zo “valse” lucht. Dus zet ze niet te strak vast. Vast is vast!
Dit is 9 van de 10x de oplossing van het probleem'
 
Zag net onderstaande foto op Google. Behalve de slangen kan het ook aan het koppelstuk zelf liggen. Ik zie hier namelijk ook geen rubber ring o.i.d.
20201002_105903.jpg
 
de afdichting van de slang adapter zit op de pijpjes die zie je zo zitten als je de adapter omdraaid
 
Thanks! Hoop reacties weer. Ik heb steeds maar kort tijd vandaag dus moet geduldig wachten tot ik vanavond wat kan proberen😬😉alle rubberen ringen met vaseline insmeren moet ik proberen. Gekke is net met schudden kwam er opeens wat water uit de deksel, betekend toch echt dat hij niet goed afsluit en ook lucht kan pakken dan😬schrok me rot😂😂in ieder geval nu zichtbaar iets opgemerkt wat niet klopt.
Heb nog foto’s toegevoegd hoe het zit aangesloten. Koppelstukken zijn gelijmd, omdat hij over een grotere glasrand moest past het standaard bochtje niet. Dit in overleg met aquarium zaak ook gedaan.Die rand is voor versterving van de bak
 

Bijlagen

  • B6ABBD38-7699-4742-AEA1-C42943089469.jpeg
    B6ABBD38-7699-4742-AEA1-C42943089469.jpeg
    131.6 KB · Weergaven: 542
  • A76129A1-80AF-4B6C-BF97-019D11722CC2.jpeg
    A76129A1-80AF-4B6C-BF97-019D11722CC2.jpeg
    123.6 KB · Weergaven: 513
  • C5F74310-9468-482B-B72A-5C233CB1F973.jpeg
    C5F74310-9468-482B-B72A-5C233CB1F973.jpeg
    121.1 KB · Weergaven: 483
  • FF704858-B1B4-439F-AD11-652872B77881.jpeg
    FF704858-B1B4-439F-AD11-652872B77881.jpeg
    383.5 KB · Weergaven: 536
Oh en met dat water eruit met schudden net voor het eerst geen lucht erin😬 andere pomp nog wel. Ik heb nog niets veranderd na gister avond
 
Alle rubbers goed ingevet hielp een heel stuk! Maar zie nu toch weer bij 1 pomp meer lucht uitspugen en ook aardig wat als ik schud. Andere pomp gaat beter. Nog niet tevreden in ieder geval.
 
Heb je al eens gekeken naar de indeling van het filter zelf? Als de bakjes bijvoorbeeld niet goed in elkaar vallen en het geheel hierdoor net iets te hoog wordt kan het zijn dat de deksel niet goed dicht zit. Met als gevolg valse lucht of in het ergste geval natte sokken.
 
Ik zie dat je de leidingen die het aquarium in gaan zelf gemaakt hebt.
Zijn deze wel goed gelijmd? Ik zie nergens iets van lijm zitten.
En hoe heb je de overgang gemaakt naar de slangen?
 
Hallo allen,

Ik heb sinds drie weken en nieuw aquarium draaien met twee biomasters thermo 600 (2m aquarium). Ik heb alleen constant lucht in de pomp. Ik wiebel de pomp een paar keer per dag en er blijft lucht uitkomen. Nou las ik al ergens over een nieuwe kop van oase maar dit zijn al de nieuwe pompen dus ik neem aan up to date. Na contact met oase moest ik eerst de aquarium speciaalzaak contacteren. Deze vertelde mij dat ik de uitstroom op het water moet doen en niet in het water. Buiten dat dat herrie maakt kan ik verder niets vinden over mensen die dat op die manier hebben aangesloten. Ik weet niet beter dan een spraybar of pijpje. Beide geprobeerd maar helpt niets. Ook zonder dat voorfilter laten draaien om te kijken of deze de flow verstoord maar helpt ook niet. Ik vind de flow ook niet genoeg eigenlijk. Iemand een idee wat dit probleem is. Hoeveelheid lucht komt echt niet vanuit mijn CO2 systeem, dat is wel erg veel...
Groeten ilona
Een ding is wel zeker; de kreet dat je de filter uitstroom boven het wateroppervlak zou moeten houden is onzin. Je zegt nieuwe pompen te hebben maar zijn ze ook zo nieuw en up to date? Wie weet hebben ze een lange tijd ergens in een magazijn of winkel gestaan. Misschien kan je aan de hand van nummers, artikelnummer, S/N nummers of artikelnummers, in samenhang met het merk op je filter achterhalen hoe oud of het ding echt is. Nummer intikken en googelen. Soms vind je wel iets. Maar ik zou echt teruggaan naar de verkoper. Zij zijn verantwoordelijk voor het verkochte artikel (Garantie!) en moeten je dus ook voort helpen.
 
Laatst bewerkt:
Komt me bekend voor heeft hier een verwarming element 2x gekost
Oorzaak was het aanzuigen van lucht via deze Bekijk bijlage 308743 lucht kwam binnen via de regelknop van de inlaat
opgelost door het onderdeel te vervangen met 1 van jbl Bekijk bijlage 308744 wel even op de slang maat letten
Regelknop van de inlaat?? Het plaatje is de bocht waar je uit het filter gaande waterstroom naar de bak slang aan vast zit. Die lucht zal nooit in je filter komen maar wordt er juist uit geblazen. Je kan er ook niets aan regelen. Maar bedoel je misschien de startknop?
 
Regelknop van de inlaat?? Het plaatje is de bocht waar je uit het filter gaande waterstroom naar de bak slang aan vast zit. Die lucht zal nooit in je filter komen maar wordt er juist uit geblazen. Je kan er ook niets aan regelen. Maar bedoel je misschien de startknop?
oase heeft op de inlaat en uitlaat zo n knop zitten om de flow eventueel te reduceren
 
Ik denk dat Jaap deze knop bedoelt. Daarmee kun je de instroom blijkbaar beperken en als die lekt krijg je ook valse lucht. Niet van toepassing op de TS zie ik want die gebruikt zelf gemaakt PVC spul, wat overigens ook zou kunnen lekken.

Screenshot_2.png
 
Ik denk dat Jaap deze knop bedoelt. Daarmee kun je de instroom blijkbaar beperken en als die lekt krijg je ook valse lucht. Niet van toepassing op de TS zie ik want die gebruikt zelf gemaakt PVC spul, wat overigens ook zou kunnen lekken.

Bekijk bijlage 309122
Het zou kunnen dat hij dat bedoelt maar hij vertelt over een probleem dat hij zelf had. Het probleem, zo schrijf hij, is opgelost met een JBL onderdeel. En die hebben geen regelknoppen, noch op de inlaat-, noch op de uitlaat buizen. Het plaatje toont ook een JBL onderdeel.
 
Het zou kunnen dat hij dat bedoelt maar hij vertelt over een probleem dat hij zelf had. Het probleem, zo schrijf hij, is opgelost met een JBL onderdeel. En die hebben geen regelknoppen, noch op de inlaat-, noch op de uitlaat buizen. Het plaatje toont ook een JBL onderdeel.
Hij schrijft dat het is opgelost met een JBL onderdeel en dat laat het tweede plaatje zien. Het is wel is waar een JBL onderdeel voor de instroom maar hij bedoelt de bocht over het glas van het aquarium heen en niet zozeer wat er daarna aan vast zit. Het JBL onderdeel heeft inderdaad geen regelknop en dat is juist de reden waarom hij die heeft gebruikt, dan kan het ook niet lekken.
 
Regelknop van de inlaat?? Het plaatje is de bocht waar je uit het filter gaande waterstroom naar de bak slang aan vast zit. Die lucht zal nooit in je filter komen maar wordt er juist uit geblazen. Je kan er ook niets aan regelen. Maar bedoel je misschien de startknop?
Tjonge Ben :sorry: eerst plaatje is het onderdeel waar mee het probleem bij mij ontstaan is lucht aan zuigen via de regelknop van de inlaat kant
tweede plaatje is inderdaad de uitlaat kant maar ging om de bocht over het glas heen deze kun je zowel voor de inlaat als de uitlaat gebruiken met de juiste uitbreiding.
Misschien dat dit je verwarring veroorzaakte.
 
Tjonge Ben :sorry: eerst plaatje is het onderdeel waar mee het probleem bij mij ontstaan is lucht aan zuigen via de regelknop van de inlaat kant
tweede plaatje is inderdaad de uitlaat kant maar ging om de bocht over het glas heen deze kun je zowel voor de inlaat als de uitlaat gebruiken met de juiste uitbreiding.
Misschien dat dit je verwarring veroorzaakte.
Ik begreep je bericht verkeerd, zoals me inmiddels is uitgelegd door @DanielHoogland. Excuses daarvoor!
 
Heb je al eens gekeken naar de indeling van het filter zelf? Als de bakjes bijvoorbeeld niet goed in elkaar vallen en het geheel hierdoor net iets te hoog wordt kan het zijn dat de deksel niet goed dicht zit. Met als gevolg valse lucht of in het ergste geval natte sokken.
we hebben hem ook al geprobeerd met een heel bakje minder. Dan zou hij dus niet te hoog kunnen zijn. Maar leek me idd ook een reden. Helaas...
 

Terug
Bovenaan