Lucht in Oase Biomaster Thermo 600??


@biljoenblik waar smeer je mee?
 
Maak je die voorfilterkop ook wel eens schoon? Rubber eraf en de delen waar water langs stroomt even schoon borstelen. (Daar waar de klepjes zitten).
Voorfilter sponzen iedere week.
De knop zelf spoel ik dan. Maar heb de oude knop gisteren voor het eerst helemaal schoon gemaakt. Maar er zit nou niet iets in wat deze problemen zou kunnen veroorzaken.
 
Ik heb vandaag een nieuwe aanzuigknop ontvangen.
Ik heb deze ook maar eens even open gemaakt, om te kijken of er iets anders was.
Het enige verschil wat ik merkte, is dat de nieuwe knop meer smering heeft.
De rest is hetzelfde.
Heb de oude knop ook maar gelijk schoongemaakt, en flink gesmeerd.

Als er nog steeds lucht in komt, dan ga ik de knop onklaar maken, door het ovale gat dicht te maken.

Nieuwe knop:

Bekijk bijlage 327976Bekijk bijlage 327977Bekijk bijlage 327978Bekijk bijlage 327979Bekijk bijlage 327980

Oude knop:

Bekijk bijlage 327981Bekijk bijlage 327982Bekijk bijlage 327983Bekijk bijlage 327984

De nieuwe knop heeft zoals verwacht geen oplossing geboden.

Inmiddels met de verkoper een deal kunnen maken.
Het filter gaat terug naar Oase. Ik zou van Oase een nieuwe krijgen. Maar die wil ik niet meer.
Dus de verkoper houd het nieuwe filter. En ik heb een ander filter gekozen.

Wat ik nu denk dat de oorzaak is van de problemen. Mede omdat er volgens Oase ook zeer veel tevreden klanten zijn.

Met name ‘s avonds komt er erg veel lucht uit. Dus mijn vermoeden is dat door de grote weerstand in de voorfilter, de opgeloste gassen (zuurstof of co2) uit het water komt. En dat verzameld zich in het voorfilter.
En dat komt er dan af en toe dus uit.

Altijd als ik het filter kantel, komt er een berg lucht uit. Dat kan ik dagelijks blijven doen.

Mijn nieuwe Eheim, heeft daar geen last van.
Zelfde leidingen en slangen.

Dus conclusie. De 600 en 850 biomasters zijn gevoelig voor lucht.
De kleinere modellen niet.

Voorfilter module werkt heel prettig. Echt een pluspunt.
Filter zelf voelt ook degelijk aan.
 
Jammer om te horen dat het bij jou niet geholpen heeft, hier gaat het nog steeds goed.
Tot nu toe.
 
Hier gaat het tot nu toe ook acceptabel, af en toe nog een burpje maar wel echt een heel stuk minder.
 
Ik heb dit onderwerp met veel interesse gevolgd, heb zelf ook twee 600 pompen met thermostaat.
Dacht altijd dat het aan mijn pvc koppelingen lag dat er lucht in mijn bak kwam, ik heb net al draaiend mijn pomp horizontaal gehouden en ik zag zo het water
er uit lopen.
Vind het superpompen qua geluid en het makkelijk schoon te maken voorfilter maar qua constructie is er wel het een en ander mis .
Ik zal morgen de pomp is meenemen naar de leverancier ben benieuwd of hij met een oplossing komt .
 
Ik heb dit onderwerp met veel interesse gevolgd, heb zelf ook twee 600 pompen met thermostaat.
Dacht altijd dat het aan mijn pvc koppelingen lag dat er lucht in mijn bak kwam, ik heb net al draaiend mijn pomp horizontaal gehouden en ik zag zo het water
er uit lopen.
Vind het superpompen qua geluid en het makkelijk schoon te maken voorfilter maar qua constructie is er wel het een en ander mis .
Ik zal morgen de pomp is meenemen naar de leverancier ben benieuwd of hij met een oplossing komt .

Interessant, houd ons op de hoogte!
 
Vandaag naar de leverancier geweest met het lekkende 600 thermo filter.
Omdat ik twee pompen heb waarvan 1 het goed doet en de ander lucht aanzuigt kon ik eerst proberen de waterinlaatunit te wisselen, dit gaf geen resultaat
het wisselen van het voorfilter maakte ook geen verschil .
Aangekomen bij de winkel de pomp gevuld met water scheef gehouden en er kon wederom geconstateerd worden dat het water er zo uit liep.
Nu deden we de test met een nieuw deksel en de oude ontluchting er in en ook het oude voorfilter, nu geen druppel water.
Ik denk dat er modellen zijn waarvan de kap niet goed vlak is en dat er daarom lucht word meegezogen .
Ik ga het nog even aankijken maar denk dat dit de oplossing is.
 
Ik heb heb sinds 11/2020 een biomaster850T. Deze zuigt ook enkele maanden af en toe lucht aan en de laatste weken 10-tal keren per dag. Ik heb de grote rubber uit het filterdeksel gehaald en volledig ingevet met vaseline, ik heb deze ook eens omgedraaid, sinds enkele dagen geen lucht meer in de filter
 
Er werd mij verteld in de LFS dat de voorfilter sponzen er dan te lang in zitten en dan wat in el kaar gaan zitten, dus ook te vuil. Had de LFS gehoord van de Oase medewerker/ vertegenwoordiger die langs kwam.
 
Dus conclusie. De 600 en 850 biomasters zijn gevoelig voor lucht.
De kleinere modellen niet.
Nee dus. Ik heb een biomaster thermo 250. Hetzelfde probleem.

Met name ‘s avonds komt er erg veel lucht uit.
Is bij mij ook zo. Overdag niet. Raar toch?

Heb uit wanhoop mijn co2 uitgezet. Heeft niet geholpen.
 
Heb ook de 600, eerder de 350 gehad, nooit geen problemen wat lucht betreft,hier ook een co2 reactor er tussen, je hoort hem helemaal niet.
 
Heb ook de 600, eerder de 350 gehad, nooit geen problemen wat lucht betreft,hier ook een co2 reactor er tussen, je hoort hem helemaal niet.
Nooit geen probleem.

Ontkennende ontkenning. Dus altijd.

Sorry, off topic.
 
Ik heb ook geen problemen met de biomasters 250 en 850. Af en toe wel een uitdaging met de 850 🤪

Belangrijk is dat de mandjes heel precies in elkaar gestapeld staan. Als ze scheef staan kan het filter gewoon dicht, maar komen er wel problemen met lucht.
Ik doe de mandjes buiten het filter in elkaar zetten en laat de mandjes dan allemaal tegelijk met een touw of lint in het filter zakken. Als ze erin staan trek ik het lint er onder vandaan :)
 
Aangezien dit een hot topic blijft op verschillende fora kom ik hier mijn ervaringen ook eens delen. Ik heb namelijk ook een 600 model en ook ik heb al een aantal jaren op en af last van lucht wat aangezogen wordt. Afgelopen week weer een situatie.

Begin 2019 gekocht, binnen het jaar problemen. Binnen de garantie een nieuwe kop ontvangen die dus beter aangezogen lucht kon wegwerken door een iets ander ontwerp. Maar ook met die kop om de zoveel tijd dat het fenomeen weer aanwezig was (wel minder).

Mijn ervaring tot nu toe is vergelijkbaar met wat je hier door de berichten heen ook leest. Je merkt aan de lucht in de leidingen en pomp dat het tijd is om je aanvoerleiding schoon te maken :)

Als de aanvoerleiding of het inlaat korfje in het aquarium (gaas voor garnalen) te vuil is geworden wordt de aanvoerstroming te zwak en wordt er onderdruk gecreëerd en lucht aangezogen. Maar daarbij zie ik ook co2 bellen terug richting de pomp (tegen de stroming in) de pomp in verdwijnen.
Ik heb zelf namelijk een ontwerpfoutje gemaakt waardoor mijn diffuser op de uitstroom "ondersteboven" hangt, deze heeft dus een goede stroming nodig om de co2 eerst nog een stukje naar beneden te duwen (tegen de natuurlijke richting in) en als de stroming dus te zwak wordt krijgt het de kans terug te stromen....

Het enige wat ik vervolgens heb gedaan is de aanvoerleiding loskoppelen en van binnen schoongemaakt en het korfje schoongemaakt. Het voorfilter was een week eerder nog gedaan en was nog schoon. Dit was voldoende om het filter weer snel te laten werken en binnen no-time alle lucht eruit te hebben. Sindsdien zijn de luchtproblemen weer weggebleven.
Zo heb ik het door de jaren heen vaker gedaan, als het even te lang geleden is dat ik de leidingen heb schoongemaakt ga je dat aan de lucht merken. Een vervelend designgebrek van het filter, maar dus ook deels de fout van deze gebruiker ;-)
 
Heb sinds een maand de 850 Thermo, heb gelukkig geen last van lucht.
Prefilter is leuk en aardig maar heb het nu al 4 keer moeten schoon maken. Als die vol zit heb je ook geen uitstroom meer.
Ontwerp is leuk maar praktijk is anders, ga het nu zonder pre-filter proberen. Want kan dus niet ff een paar dagen weg, heb gelukkig nog een JBL 1902 op draaien en deze draait perfect.
 
Als je de roze 30ppi sponzen gebruikt deze zijn groffer en slippen niet snel vol ik doe er langer dan een week mee.

succes.
 

Terug
Bovenaan