Lucht in Oase Biomaster Thermo 600??


Bij mij was het niet een beetje lucht wat er uit komt. Bijna continu. Het is geen lucht wat uit het water komt, dat is het echt teveel voor.
 
Eerder dan verwacht, plots vandaag een pakketje van Oase met een nieuwe primer knop en afdichting.
Hoop dat dit iets op gaat lossen.....
 
We zijn, net zoals jij, erg benieuwd en hopen dat het nu goed komt!!
Hier de Biomaster Thermo 350, echt nog nooit last gehad van lucht, alleen na het schoon maken van het voorfilter, druk ik een paar keer op de blauwe knop en geen problemen ermee., ook fluister stil.
 
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte, het zou toch op te lossen moeten zijn.
Het probleem lijkt erger met een iets vuil voor filter, het zou inderdaad zo maar kunnen dat er door een hoge onderdruk lucht langs de keerring van de primer knop naar binnen gezogen wordt.
 
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte, het zou toch op te lossen moeten zijn.
Het probleem lijkt erger met een iets vuil voor filter, het zou inderdaad zo maar kunnen dat er door een hoge onderdruk lucht langs de keerring van de primer knop naar binnen gezogen wordt.
En heb je al nieuws?
 
En heb je al nieuws?
Nou ik wil nog niet te vroeg juichen, er lijkt zich nog iets van lucht op te hopen in de pomp kop.
Maar dit is alleen merkbaar als ik het complete filter iets kantel, dan komt er nog iets van lucht uit.
Voorheen stopte de pomp af en toe met draaien zoveel lucht zat er telkens in , dit is tot nu toe niet meer voorgekomen.
Dus het lijkt tot nu toe een verbetering, maar toch dat beetje lucht....
Kan ook een ontwerpfout van de kop zijn dat er iets in blijft hangen , de uitlaat van het filter is niet het hoogste punt.
Dat is de startknop , daarin kan iets van lucht ophopen lijkt mij.
Vandaar misschien ook de aanpassing van de v1 vs de v2 kop , met dat ontluchtings kanaal tussen rotor en startknop.

Maar mocht het zo blijven is het ook prima , zo lang het maar niet erger wordt.
 
Maar je hebt dus alleen een nieuwe startknop ontvangen?

Is die anders?
 
Knop met behuizing ,dus wat je overhoud als je de koker van het voorfilter afhaalt.
Ziet er op het oog hetzelfde uit , ik hoop dat de keerring om de knop zelf heen anders is.
Filter heeft vanaf de eerste week problemen gehad , tot nu toe lijkt het goed te gaan.
Maar nogmaals , ik durf nog niet te roepen dat dit de oplossing is.
Wel vind ik het aannemelijk dat er langs de start knop lucht aangezogen kan worden.
 
Ook hier maar even mijn ervaring delen, ik had naar tevredenheid een biomaster 350 thermo lopen, en nu met ons grotere aquarium vanwege die goede ervaring een biomaster 850 thermo aangeschaft, samen met een voor ons nieuwe Fluval FX6. Ik was er een beetje huiverig voor vanwege toch wel wat negatieve reacties over de biomaster, en in het begin heeft ie inderdaad wat lucht uit lopen blazen maar een deel van de sponzen/inhoud was ook nieuw. Nu al dagen fluisterstil en totaal geen last meer van lucht. De Fluval's uitstroom is zeker sterker, maar de Fluval bromt ook eens stuk harder. Wij zijn iig blij me de combi :)
 
Het lijkt er nu zeker op dat het vervangen van de primer knop het probleem bij mijn biomaster 600 opgelost heeft.
Ook als ik het filter nu scheef hou komt er geen lucht meer uit.
Sinds nieuws af aan nog niet mee gemaakt.
 
Het lijkt er nu zeker op dat het vervangen van de primer knop het probleem bij mijn biomaster 600 opgelost heeft.
Ook als ik het filter nu scheef hou komt er geen lucht meer uit.
Sinds nieuws af aan nog niet mee gemaakt.
Dat is heel goed nieuws om te horen. Ik heb ook Oase maar eens een bericht gestuurd.
Als dit de oplossing is, dan wil ik ook wel zo’n nieuw type aanzuigknop.
 
Dat is heel goed nieuws om te horen. Ik heb ook Oase maar eens een bericht gestuurd.
Als dit de oplossing is, dan wil ik ook wel zo’n nieuw type aanzuigknop.
Ik heb al zeer snel van Oase antwoord gekregen. Ik moet contact opnemen met de verkoper en krijg onder garantie een nieuwe aanzuigknop.

Vandaag bij de verkoper geweest. Deze heeft contact gehad met zijn leverancier en ook de mail van Oase laten zien.
De leverancier heeft nu alleen een slangadapter gegeven. Dat is de eerste modificatie welke hij van Oase standaard onder garantie mag leveren.
Hij heeft vanuit Oase nog geen bericht over aanzuigknoppen gehad.
Maar hij gaat met mijn mail aan de slag. De verwachting is, dat ik binnenkort ook de knop krijg.
Dus nog even afwachten.

In de mail van Oase staat letterlijk dat ik onder garantie een nieuwe aanzuigknop krijg.
Dus het komt zeker goed.
 
Ik heb al zeer snel van Oase antwoord gekregen. Ik moet contact opnemen met de verkoper en krijg onder garantie een nieuwe aanzuigknop.

Vandaag bij de verkoper geweest. Deze heeft contact gehad met zijn leverancier en ook de mail van Oase laten zien.
De leverancier heeft nu alleen een slangadapter gegeven. Dat is de eerste modificatie welke hij van Oase standaard onder garantie mag leveren.
Hij heeft vanuit Oase nog geen bericht over aanzuigknoppen gehad.
Maar hij gaat met mijn mail aan de slag. De verwachting is, dat ik binnenkort ook de knop krijg.
Dus nog even afwachten.

In de mail van Oase staat letterlijk dat ik onder garantie een nieuwe aanzuigknop krijg.
Dus het komt zeker goed.
In dat geval begrijp ik eigenlijk niet dat men deze modificatie standaard toepast op alle, ook de nog niet verkochte filters die nog in de winkels staan. Dit is namelijk een normale gang van zaken bij problemen. Denk maar eens aan de vele terugroep acties. Wanneer je dit niet doet krijg je eigenlijk alleen maar meer problemen en breek je de nieuw op te bouwen naam wel erg snel af. Immers op filtergebied voor aquaria is men nog niet zo lang bezig in Nederland. Én het is mij ook niet duidelijk dat jij een bericht krijgt met de mededeling dat je een nieuwe aanzuigknop krijgt maar dat de Lfs, want dáár heb je uitsluitend met te maken(!), toch nog maar even gaat voor een slangadapter. Ook al omdat we inmiddels, ook via deze site, weten dat het probleem zich vaker voordoet.
 
In dat geval begrijp ik eigenlijk niet dat men deze modificatie standaard toepast op alle, ook de nog niet verkochte filters die nog in de winkels staan. Dit is namelijk een normale gang van zaken bij problemen. Denk maar eens aan de vele terugroep acties. Wanneer je dit niet doet krijg je eigenlijk alleen maar meer problemen en breek je de nieuw op te bouwen naam wel erg snel af. Immers op filtergebied voor aquaria is men nog niet zo lang bezig in Nederland. Én het is mij ook niet duidelijk dat jij een bericht krijgt met de mededeling dat je een nieuwe aanzuigknop krijgt maar dat de Lfs, want dáár heb je uitsluitend met te maken(!), toch nog maar even gaat voor een slangadapter. Ook al omdat we inmiddels, ook via deze site, weten dat het probleem zich vaker voordoet.
Ik vind het ook niet logisch allemaal. Weet ook niet wat erachter zit.
 
Het lijkt er nu zeker op dat het vervangen van de primer knop het probleem bij mijn biomaster 600 opgelost heeft.
Ook als ik het filter nu scheef hou komt er geen lucht meer uit.
Sinds nieuws af aan nog niet mee gemaakt.
Hallo Jasper,
Ik heb 1 keer in de zoveel tijd dat mijn 850 "niest" je hoort dan dat er lucht in de pomp zit. Heems (aquarium winkel) vertelde slangklemmen op de slangen.
Van waneer is jouw pomp en hoe heb je een primer knop bemachtigd?

Vriendelijke groeten
marc
 
Hallo Jasper,
Ik heb 1 keer in de zoveel tijd dat mijn 850 "niest" je hoort dan dat er lucht in de pomp zit. Heems (aquarium winkel) vertelde slangklemmen op de slangen.
Van waneer is jouw pomp en hoe heb je een primer knop bemachtigd?

Vriendelijke groeten
marc
Hoi Marc,

Mijn biomaster is van begin dit jaar , van het begin af aan problemen gehad dus aan het mailen gegaan met oase zelf.
Diverse "oplossingen" geprobeerd, maar niks hielp.
Tot dat ze een nieuwe primer knop opstuurden om uit te proberen , en dat was bij mij de oplossing.
Of deze knop anders is weet ik niet, hij ziet er hetzelfde uit , en of dit bij iedereen de oplossing is weet ik ik ook niet.
Wel dat mijn primer knop van het begin af aan lucht naar binnen liet.

De oplossing met de slangenklem kreeg ik ook om te proberen , door hoge onderdruk kan er lucht tussen de slang en slang pilaar aangezogen worden.
Een klem er op ipv de plastic wartel zou dan kunnen helpen.
Dit kan uiteraard ook bij sommige filters mee spelen.
 
Heb nu sinds opstart van de nieuwe bak 4 maanden de Oase Biomaster 350 Thermo, tot nu toe nooit geen problemen met lucht, fluister stil, inline diffuser.
 
Heb nu sinds opstart van de nieuwe bak 4 maanden de Oase Biomaster 350 Thermo, tot nu toe nooit geen problemen met lucht, fluister stil, inline diffuser.
Dat is ook logisch.

Oase heeft 1 redelijk grote fout gemaakt. Door op ALLE filters DEZELFDE slangadapter en aanzuigknop te gebruiken.

De kleinere filters hebben er geen last van.

Maar de 600 en 850 filters hebben een te groot debiet (flow) voor het kleine formaat van de slangadapter en aanzuigknop.

En als er dan een verkeerde afdichting wordt gebruikt, die wel waterdruk tegenhoud, maar geen onderdruk. Dan kan er lucht inkomen.

Voor Oase was het het wel makkelijk, alle onderdelen uitwisselbaar.
 
Dat is ook logisch.

Oase heeft 1 redelijk grote fout gemaakt. Door op ALLE filters DEZELFDE slangadapter en aanzuigknop te gebruiken.

De kleinere filters hebben er geen last van.

Maar de 600 en 850 filters hebben een te groot debiet (flow) voor het kleine formaat van de slangadapter en aanzuigknop.

En als er dan een verkeerde afdichting wordt gebruikt, die wel waterdruk tegenhoud, maar geen onderdruk. Dan kan er lucht inkomen.

Voor Oase was het het wel makkelijk, alle onderdelen uitwisselbaar.
Ik blijf het raar vinden.
Ik heb een Eheim isperia 500 bak, deze heeft een bodem doorvoer.
Technisch gezien wordt het water de pomp ingeperst er zit een waterhoogte van ongeveer 30 cm boven de intake van het fiter.
Nu heb je dus 30 cm waterdruk en de pomp die het water de pomp in zuigt en drukt.
Toch blijft mijn oase af en toe "niezen" af en toe hoor je hem gorgelen en dan is het weer over voor een paar uur
Op een of andrere manier komt et dus lucht in het filter.
 
Ik blijf het raar vinden.
Ik heb een Eheim isperia 500 bak, deze heeft een bodem doorvoer.
Technisch gezien wordt het water de pomp ingeperst er zit een waterhoogte van ongeveer 30 cm boven de intake van het fiter.
Nu heb je dus 30 cm waterdruk en de pomp die het water de pomp in zuigt en drukt.
Toch blijft mijn oase af en toe "niezen" af en toe hoor je hem gorgelen en dan is het weer over voor een paar uur
Op een of andrere manier komt et dus lucht in het filter.
De pomp zuigt het water letterlijk uit het filter.
Er wil dus eigenlijk meer water uit het filter dan erin komt.

Trek de stekker er maar eens uit. Je hoort de filter letterlijk uitzetten (kraken) door de waterdruk van de ingaande waterkolom.
De dichtingen zijn blijkbaar zo ontworpen dat deze heel goed afdichten bij waterdruk.
Maar bij onderdruk, laten ze dus toch lucht naar binnen.

Ik heb ook Eheim classics gehad. En daar is het bij de grotere vermogens gebruikelijk om de aanzuigslang een maat groter te hebben dan de uitgaande slang.
Om zodoende genoeg aanvoer te garanderen.
 
Ook hier maar even mijn ervaring delen, ik had naar tevredenheid een biomaster 350 thermo lopen, en nu met ons grotere aquarium vanwege die goede ervaring een biomaster 850 thermo aangeschaft, samen met een voor ons nieuwe Fluval FX6. Ik was er een beetje huiverig voor vanwege toch wel wat negatieve reacties over de biomaster, en in het begin heeft ie inderdaad wat lucht uit lopen blazen maar een deel van de sponzen/inhoud was ook nieuw. Nu al dagen fluisterstil en totaal geen last meer van lucht. De Fluval's uitstroom is zeker sterker, maar de Fluval bromt ook eens stuk harder. Wij zijn iig blij me de combi :)

Hmm, ik moet helaas toch een beetje op mijn bericht terugkomen...ook hier inmiddels meerdere keren per dag een flinke zucht lucht de bak in. Slangen gecheckt, maar geen bijzonderheden. Verkopende partij maar benaderd, kijken wat ze aanbieden. Als ik het filter kantel bruist ie ook een stuk meer dan volgens mij hoort, gezien die bak gevuld met water hoort te zijn. Hoe staat het verder met alle biomasters hier inmiddels?
 
Het zou toch zo moeten zijn, ook al gezien de reacties hier over hetzelfde probleem, dat Oase met een verbetering komt op alle filters? Een soort terugroep actie dus?
Maar uiteraard heeft elke eindgebruiker alleen te maken met het adres waar ze het filter kochten. Zij moeten alles in orde brengen onder garantie. Verder moeten zij dat maar weer afhandelen met hun leverancier.
 
Hmm, ik moet helaas toch een beetje op mijn bericht terugkomen...ook hier inmiddels meerdere keren per dag een flinke zucht lucht de bak in. Slangen gecheckt, maar geen bijzonderheden. Verkopende partij maar benaderd, kijken wat ze aanbieden. Als ik het filter kantel bruist ie ook een stuk meer dan volgens mij hoort, gezien die bak gevuld met water hoort te zijn. Hoe staat het verder met alle biomasters hier inmiddels?
Ik wacht op een nieuwe aanzuigknop. Hier nog steeds lucht. Vooral laat op de avond.

Ik hoop dat @Jasper_s nog steeds tevreden is, met de nieuwe knop.
Dat geeft hoop.
 
Tot nu toe geen lucht uit zichzelf uitgespuugd.
Heel soms met kantelen een ietsie pietsie beetje lucht , maar dat kan ook nog van ondehoud aan het voorfilter geweest zijn.
 
Uit frustratie mijn biomaster eergisteren eens afgekoppeld en opengemaakt. Heeft ongeveer 3 weken gedraaid nu en begon steeds meer lucht te braken, tot aan meerdere keren per uur. Heb het voorfilter schoongemaakt en de bovenste spons, en er een klein beetje siporax uit de mandjes gehaald, en ik moet zeggen dat ie sindsdien geen zuchtje lucht meer gegeven heeft...Heb voor de zekerheid nog een JBL inlaat gekocht mocht ie weer moeilijk gaan doen, en de volgende keer dat ik m afkoppel wil ik het voorfilterbuisje ook wat extra gaten gaan geven, hopelijk gaat ie zich dan toch netjes gedragen, vind het verder wel een heel fijn filter namelijk.
 
Uit frustratie mijn biomaster eergisteren eens afgekoppeld en opengemaakt. Heeft ongeveer 3 weken gedraaid nu en begon steeds meer lucht te braken, tot aan meerdere keren per uur. Heb het voorfilter schoongemaakt en de bovenste spons, en er een klein beetje siporax uit de mandjes gehaald, en ik moet zeggen dat ie sindsdien geen zuchtje lucht meer gegeven heeft...Heb voor de zekerheid nog een JBL inlaat gekocht mocht ie weer moeilijk gaan doen, en de volgende keer dat ik m afkoppel wil ik het voorfilterbuisje ook wat extra gaten gaan geven, hopelijk gaat ie zich dan toch netjes gedragen, vind het verder wel een heel fijn filter namelijk.
Ik heb nu mijn 850 en 35 nu in mijn bak, schoon gemaakt en ook wat minder siporax in de filters. Geen niezen meer geen lucht door het systeem heen. Misschien zijn we er met vallen en opstaan achter gekomen dat te veel filter materiaal zorgt voor niet goet passen van de bakken/mandjes in elkaar en dat daardoor dus een waterflow probleem ontstaat.

Ik ga bij de volgende schoonmaakbeurt de buisjes wat meer gatjesw geven ;-)
 
Ik heb nu mijn 850 en 35 nu in mijn bak, schoon gemaakt en ook wat minder siporax in de filters. Geen niezen meer geen lucht door het systeem heen. Misschien zijn we er met vallen en opstaan achter gekomen dat te veel filter materiaal zorgt voor niet goet passen van de bakken/mandjes in elkaar en dat daardoor dus een waterflow probleem ontstaat.

Ik ga bij de volgende schoonmaakbeurt de buisjes wat meer gatjesw geven ;-)

Ik hoop het echt, had deze week al bijna uit frustatie een tweede Fluval besteld en de Oase op marktplaats willen zetten met eerlijke beschrijving van het probleem, maar als de Oase netjes draait vind ik t toch wel een fijn filter met meer (bio)inhoud dan de FX6, dus ik hoop echt dat dit de oplossing is ja. Zal t hier over paar weken wel melden :)
 
Ik heb vandaag een nieuwe aanzuigknop ontvangen.
Ik heb deze ook maar eens even open gemaakt, om te kijken of er iets anders was.
Het enige verschil wat ik merkte, is dat de nieuwe knop meer smering heeft.
De rest is hetzelfde.
Heb de oude knop ook maar gelijk schoongemaakt, en flink gesmeerd.

Als er nog steeds lucht in komt, dan ga ik de knop onklaar maken, door het ovale gat dicht te maken.

Nieuwe knop:

5A99F5B5-83F1-4E20-BD7A-7B8F65DA59A6.jpeg
19F765DB-CE22-4FA3-B1B7-5E07D0D1771F.jpeg
D15D8CE5-45BB-447A-ACB1-90CC98FAEA9B.jpeg
55494357-9CD8-467C-8D5D-F2E187B9B5F1.jpeg
1E2339B1-EA8B-4CA3-83D8-FBBB1F238B3B.jpeg


Oude knop:

9F2AE9D5-9647-4B30-A97D-E3D01E7CB2A9.jpeg
D7471BC5-7A07-47CD-8525-9E411D77ECB0.jpeg
A53D0D06-D833-4DCE-9615-1111A8695247.jpeg
54CDB3CE-CB36-48C6-B938-C73A94A9429F.jpeg
 
hmm, hoop dat het helpt! Die van mij is een goede week stil geweest, todat ik het water ging verversen. Ik laat de beide filters gewoon lopen tijdens het verversen, en zorg ervoor dat het waterpeil niet daalt tot de inlaat. Later die dag begon ie weer een klein beetje te sputteren. Ik vermoed dat het er mee te maken heeft dat wanneer het waterpeil lager staat, het water met best wel wat kracht uit de uitlaat komt, en dit bubbels/lucht in mijn water veroorzaakt (ik heb in- en uitlaat aan dezelfde kant ivm 2 filters). Ik heb het filter meteen helemaal schuin gehouden, waarop ie heel hard begon te borrelen en bruisen, maar hij heeft daarna niet meer geboerd. Wiet weet heeft iemand r iets aan :)
 
hmm, hoop dat het helpt! Die van mij is een goede week stil geweest, todat ik het water ging verversen. Ik laat de beide filters gewoon lopen tijdens het verversen, en zorg ervoor dat het waterpeil niet daalt tot de inlaat. Later die dag begon ie weer een klein beetje te sputteren. Ik vermoed dat het er mee te maken heeft dat wanneer het waterpeil lager staat, het water met best wel wat kracht uit de uitlaat komt, en dit bubbels/lucht in mijn water veroorzaakt (ik heb in- en uitlaat aan dezelfde kant ivm 2 filters). Ik heb het filter meteen helemaal schuin gehouden, waarop ie heel hard begon te borrelen en bruisen, maar hij heeft daarna niet meer geboerd. Wiet weet heeft iemand r iets aan :)
Ik heb dezeldse ervaring.
Na het schoonmaken van het voorfilter ff borrelen/niezen even schuin en daarna weer zonder problemen.
Ik moet wel zeggen voordat ik hem weer aanzet gebruik ik de knop wel een paar keer extra, ik den dat ik een stuk of 10 keer "pomp"
 
Ik heb vandaag een nieuwe aanzuigknop ontvangen.
Ik heb deze ook maar eens even open gemaakt, om te kijken of er iets anders was.
Het enige verschil wat ik merkte, is dat de nieuwe knop meer smering heeft.
De rest is hetzelfde.
Heb de oude knop ook maar gelijk schoongemaakt, en flink gesmeerd.

Als er nog steeds lucht in komt, dan ga ik de knop onklaar maken, door het ovale gat dicht te maken.

Nieuwe knop:

Bekijk bijlage 327976Bekijk bijlage 327977Bekijk bijlage 327978Bekijk bijlage 327979Bekijk bijlage 327980

Oude knop:

Bekijk bijlage 327981Bekijk bijlage 327982Bekijk bijlage 327983Bekijk bijlage 327984
Ben heel benieuwd ho het gaat
 
Ik heb vandaag een nieuwe aanzuigknop ontvangen.
Ik heb deze ook maar eens even open gemaakt, om te kijken of er iets anders was.
Het enige verschil wat ik merkte, is dat de nieuwe knop meer smering heeft.
De rest is hetzelfde.
Heb de oude knop ook maar gelijk schoongemaakt, en flink gesmeerd.

Als er nog steeds lucht in komt, dan ga ik de knop onklaar maken, door het ovale gat dicht te maken.

Nieuwe knop:

Bekijk bijlage 327976Bekijk bijlage 327977Bekijk bijlage 327978Bekijk bijlage 327979Bekijk bijlage 327980

Oude knop:

Bekijk bijlage 327981Bekijk bijlage 327982Bekijk bijlage 327983Bekijk bijlage 327984
Maak je die voorfilterkop ook wel eens schoon? Rubber eraf en de delen waar water langs stroomt even schoon borstelen. (Daar waar de klepjes zitten).
 

Terug
Bovenaan