Onderscheid tussen algen


Waarom probeer je het niet gewoon uit?
Ik heb nog niet zoveel veel vertrouwen in mijn eigen theorie :p
De waterpest zou ik iig nog even in een emmer bewaren voor ik hem weggooi.
 
Toch maar heel veel waterpest gesnoeid. Ook omdat de onderkant en het midden van veel stengels niet mooi meer was.
Het resultaat is een kaal bakkie.
Het licht is in de 2e foto gedempt met meerdere lagen bakpapier om de beide LED-buizen; helaas is het nog steeds een erg felle bedoeling. Jammer dat er geen echte dimmer op deze buizen kan. En zo'n helialuxset is wel erg duur. Drijfplantjes dan maar.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-07-03 at 22.05.22 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-07-03 at 22.05.22 (1).jpeg
    28.8 KB · Weergaven: 91
  • WhatsApp Image 2020-07-03 at 22.05.22.jpeg
    WhatsApp Image 2020-07-03 at 22.05.22.jpeg
    29.8 KB · Weergaven: 91
Toch maar heel veel waterpest gesnoeid. Ook omdat de onderkant en het midden van veel stengels niet mooi meer was.
Het resultaat is een kaal bakkie.
Het licht is in de 2e foto gedempt met meerdere lagen bakpapier om de beide LED-buizen; helaas is het nog steeds een erg felle bedoeling. Jammer dat er geen echte dimmer op deze buizen kan. En zo'n helialuxset is wel erg duur. Drijfplantjes dan maar.

Wit of bruin bakpapier? Mogelijk kan je hier nog wat mee "experimenteren"
 
Het is wit. Bruin zou misschien iets meer helpen.
 
Toch maar heel veel waterpest gesnoeid. Ook omdat de onderkant en het midden van veel stengels niet mooi meer was.
Het resultaat is een kaal bakkie.
Het licht is in de 2e foto gedempt met meerdere lagen bakpapier om de beide LED-buizen; helaas is het nog steeds een erg felle bedoeling. Jammer dat er geen echte dimmer op deze buizen kan. En zo'n helialuxset is wel erg duur. Drijfplantjes dan maar.
Hier speelt de veel te hoge Kelvin waardes van de Juwel standaard verlichting een rol, zo vermoed ik.
 
Hoi allemaal, een update'tje en 2 vragen.. :giggle:

Kleine update:
- ik voeg sinds 1.5 week dagelijks 2ml Easycarbo / 50 L water toe, bovenop de algen. --> baardalg is dood, planten waar het op komt groeien beter. EDIT: En pH is iets gedaald! Dat is ook fijn.
- ik heb sinds 1.5 bakpapier om de LEDs, en sinds 2 dgn ong 10 lagen bakpapier, dus het is nu schemerig in de bak en licht staat 8 u/dag aan.
- grote berg waterpest verwijderd met als theorie: blijven er meer voedingsstoffen over voor de andere planten
- geen wekelijkse 20% waterwissel meer, om NO3 en PO4 op te laten lopen, zodat plantjes wat te eten hebben; low-tech style. zoals je ziet zijn die beide nog 0.

GH daalt, kan iemand helpen dit te begrijpen?
De KH en GH dalen sinds het aquarium 2 mnd terug opgestart is. Mijn hypothese was dat dat kwam doordat de CO2 lager en lager wordt, waardoor de KH daalt en daardoor ook de GH. Maar pas nu kom ik erachter dat beide hardheden niet direct gerelateerd zijn.
GH = 90% calcium + 10% magnesium en KH= carbonaat. Staan dus los van elkaar. Klopt dat? (Behalve dat calcium en carbonaat samen kunnen neerslaan bij hoge concentraties --> kalk)
Waarom daalt de GH?

DatumpH
7-7.5
KH
(H)CO3
GH
8
NH3
Liefst 0,0 mg/L
Max 1.0 mg/L
NO2
Liefst 0.0 mg/L
Max 1.0 mg/L
NO3
Max 50 mg/L
PO4
Max 1.0 mg/L
KRAAN-WATER
21/5
7.597
20 april7.58.58 (of 7?)0.0000.5
2 mei7.58.5 / 970.10.340.75
13-50.00.37
21-58.0860.00.0510.1
30-58.0760.00.000.2
6-67.5660.00.000.0
20-68.26600.0
27-68.0 (-8.5?)660
10-77.565.50.00.000.0

Hoe GH verhogen?
Ik wil graag een hogere GH ivm guppies. Hij hoeft wat mij betreft geen 12 te zijn, maar terug richting 8 is wel mijn wens.
1- Water verversen is de meest logische optie, maar dat moet ik nu niet doen ivm low-tech style.
2- Mijn vloeibare plantenvoeding (Basis van aquariumbemesting.nl) bevat zowel Mg als Ca. Moet ik dit meer gaan toevoegen? Komen er ook meer (te veel?) andere micro's in.
3- Stenen in de bak leggen? Weinig directe controle over GH, maar wel mooie low-tech optie. Heeft zoiets zin? Welke steensoort?
Wat zijn jullie ideeën hierover?

Bedankt weer!
 
Laatst bewerkt:
Mijn hypothese was dat dat kwam doordat de CO2 lager en lager wordt, waardoor de KH daalt en daardoor ook de GH. Maar pas nu kom ik erachter dat beide hardheden niet direct gerelateerd zijn.

Klopt door co2 toe te voegen zal de kh niet veranderen althans niet voor ons meetbaar en de ph zal wel dalen of stijgen met meer of minder co2.
Wat voor bodem heb je in de bak?
 
De bodem is het zwarte fijne Hornbach zand.

Deze steen heb ik nog.
 

Bijlagen

  • steen.jpeg
    steen.jpeg
    15.9 KB · Weergaven: 84
Deze steen heb ik nog.
Ik heb inmiddels gelezen over de zuurtest om te zien of de steen kalk bevat.

Maar zijn een paar schelpen niet makkelijker?
Als dat een beetje kalk afgeeft is dat ook gunstig voor de planten toch? Calcium+carbonaat.
 
Kleine update:
- ik voeg sinds 1.5 week dagelijks 2ml Easycarbo / 50 L water toe, bovenop de algen. --> baardalg is dood, planten waar het op komt groeien beter. EDIT: En pH is iets gedaald! Dat is ook fijn.
- ik heb sinds 1.5 bakpapier om de LEDs, en sinds 2 dgn ong 10 lagen bakpapier, dus het is nu schemerig in de bak en licht staat 8 u/dag aan.
- grote berg waterpest verwijderd met als theorie: blijven er meer voedingsstoffen over voor de andere planten
- geen wekelijkse 20% waterwissel meer, om NO3 en PO4 op te laten lopen, zodat plantjes wat te eten hebben; low-tech style. zoals je ziet zijn die beide nog 0.

Update 2 (na 2.5 wk bovenstaande maatregelen):
Het gaat heel goed, 70% minder draadalg. Het is nu niet meer storend. Wat er het meeste heeft geholpen, geen idee, maar toch ben ik blij.
Nog even zo door, dan ga ik de easycarbo afbouwen (ik wil er garnalen bijzetten).

Mbt GH
Op enkele blaadjes heb ik wat kalkaanslag i.h.k.v. biogene ontkalking gezien, zoals Corne uitlegde, maar echt zeer gering. Waarom de GH daalt snap ik dus nog steeds niet. En het verband tussen GH en CO2 (als dat er is), is me ook niet duidelijk.
Echter heb ik besloten niet te gaan rommelen met schelpen en stenen om de GH te verhogen.
 
Het gaat mega goed: algen heel beperkt en planten groeien goed. Ik stop met de easycarbo en ik ga kijken of het zwakke licht de boel nu netjes houdt, en of er dus evenwicht is tussen CO2/voeding/licht.
Bedankt allemaal voor het helpen begrijpen van dit probleem.
 
Nog eens een klein updatetje: al 6 weken geen water verversd...
Nitraat is nog steeds heel laag: ik schat hem op 1 mg/L! Andere waardes stabiel. Gemeten met Wesdijk.
Planten gaan nog steeds goed, geen alg. De bak lijkt nu dus heel goed in evenwicht te zijn.

Ik heb in het begin dus echt veel te veel verversd (en er was ook te veel licht natuurlijk).
Interessant wel.
 
Dit topic even lekker door gebladerd en leuke discussie en ook weer leerzaam.
Geweldig dat het werkt, nu heb ik zelf een rio 350 met orginele Led die ook veel te veel licht gaf en algen vrij spel hadden daar heb ik zelf A4 velletjes papier in reepjes geknipt en op buis geplakt en afgeplakt met plakband zodat het wel waterproof is natuurlijk.
Schat zeker 40-50% vermindering van licht en moet het nog even afwachten wat het resultaat is maar mijn gevoel zegt voldoende licht en niet te veel licht maar dat moeten we afwachten of het zo verbetert omdat ik het pas 3dagen erop heb zitten.
Erg jammer dat het niet dimbaar is maar Helialux spectrum vind ik erg duur dus eens zo proberen of het verbetert..
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Leuk energie zuinige verlichting afplakken om deze te verduisteren.
Er moeten toch andere (goedkope )oplossingen zijn om dit probleem op te lossen.
-combinatie drijfringen/drijfplanten + voordeel dat je sommige plaatsen volle verlichtingssterkte kan hebben
-kort krachtig verlichten met eventuele pauzes ertussen
-bio-co2
-lage dosis easy carbo
 

Terug
Bovenaan